Teemu ei löydä naista, nyt kerron miksi
Olen kajaanilainen nuori nainen ja harkitsen muuttavani pois täältä mahdollisimman pian.
Kajaanissa ei ole töitä edes hoitoalalla, mitään "työvoimapulaa" ei todellakaan ole olemassa. Hoitoalallakin on sijaiskieltoja, on miltei mahdotonta saada edes keikkatyötä. Koulutustarjonta pyörii myös pelkkien sotealojen ympärillä, pelialaa nyt kovasti hehkutetaan Kajaanissa mutta kuinka moni nainen on aidosti kiinnostunut hakeutumaan pelialalle? Koulutukset toteutetaan pääsääntöisesti monimuotona, jolloin edes omiin luokkalaisiin ei pääse ammattikorkeakoulussakaan tutustumaan.
Nuoria miehiä täällä on huhujen ja tilastojen mukaan paljon, mutta kukaan heistä ei ilmeisesti koskaan poistu kotoaan. Äärimmäisen harvoin näitä nuoria miehiä näkee ulkona kaupungilla muutamia vakiolenkkeilijöitä lukuunottamatta. Miten nämä olettavat löytävänsä kumppanin, jos eivät ikinä poistu kotoaan?
Syrjäytyminen on kainuulaiselle miehelle harrastus. Omaa kotia ei voida jättää, tämä mentaliteetti näkyy myös pakkomielteisenä lapsuudenkodin varjeluna, remontoidaan ja lämmitetään porukoiden taloja jotka ovat seisseet homeisena tyhjillään jo vuosikausia. Liioiteltu kotiseuturakkaus menee kaiken muun edelle.
Tämän tyyppinen ajatuskaava piinaa useimpia sinkkumiehiä. Kotia ei uskalleta jättää eikä kokeilla uutta, ei ymmärretä että nainen voi haluta elämältä enemmän kuin hometalon ja metsäläntin. Metsät ja hometalot eivät myöskään tietenkään missään nimessä voi jäädä odottamaan siksi aikaa, että kävisi edes opiskelemassa toisella paikkakunnalla.
Mielestäni nämä ongelmat ovat ihan itseaiheutettuja ja Kajaanin heikosta koulutus- ja työtarjonnasta riippuvaisia. Kainuu ei ole vetovoimainen naisille. Tätä ongelmaa on korjailtu vaikka minkälaisilla hankkeilla, työpajoilla, on haastateltu vaikka minne millä saisi nuoret naiset jäämään Kajaaniin. Koulutus ja työ ovat ainoat oikeat vastaukset, eikä niitä toistaiseksi ole Kainuussa tarjottu.
Kommentit (260)
Kainuun ongelma on se, että valtio varastaa sieltä pääomatulojen verot eli metsien myyntivoittoverot kylmästi itselleen ja kuskaa ne pääkaupunkiseudulle. Jos edes neljännes näistä jäisi kainuuseen olisi se Suomen rikkaimpia paikkoja.
Ihmettelin kyllä ihan tosissani, kun televisiossa ton Teemun tarinan yhteydessä joku ukko mainosti, että Kainuussa riittää työpaikkoja naisille. :D Hah hah. Mä muutin tänne muutama vuosi sitten auttamaan iäkkäitä vanhempiani, ja nyt saa koko ajan pelätä meneekö työpaikka alta.
Niin. Kun olis niitä naisia, niin saattais syntyä myös lapsia. Daaa! Ja näistä tulis sitten asiakkaita sinne vakaan ja kouluihin. Kai ymmärrät pointin kun väänsin sulle rautalangasta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siellä pian joku nokkela kuntapäättäjä keksi ehdottaa jotain vauvatonnia, jotta joku erehtyisi lisääntymään Kajaanissa. Sitten taas ihmetellään miksei väkiluku kasvakaan.
Tietty voitaisiin merkitä nämä vaikeasti pariutuvat miehet ja tarjota kannustinraha naisille, jotka alkavat heille kumppaneiksi! Tämä oli sitten vitsi
Ja ei, mielestäni Teemu ei vaikuta mitenkään vialliselta. Ei varmaan vain ole vielä kohdannut kivaa naista sellaisessa yhteydessä, että olisi itsekin rennoimmillaan ja oma itsensä.
Valtio voisi siirtää jonkun viraston Kajaaniin Helsingistä.
Vaikkapa tilastokeskuksen. Miksi tilastot tehdään hesassa, kai ne voi tehdä missäpäin suomea tahansa.
"Tilastokeskuksen palveluksessa työskenteli vuoden 2024 lopussa 756 asiantuntijaa."
Siinä muutama työpaikka kainuuseen.
Vierailija kirjoitti:Miehesi oli oikeassa sinun suhteen jo suhteen alussa. Hän osasi vain nauttia niistä hetkistä ja siitä mikä todella olet. Ei se miksi muutuit ja mikä halusit olla.
Vähän ot, mutta huomasin myös kirjoituksesta, että mies rakastui tämän naisen todelliseen aitoon sieluun ja nainen rakastui mieheen jonka oli koristellut mielikuvillaan.
Naisilla on taipumusta rakastua mielikuviin miehestä. Hieno mies tämä kainuulainen mies, joka rakasti tätä stadilaista naista.
Stadilainen nainen ei mielestäni tarinassa loistanut, mutta kyllä hän kirjoitti heidän kainuulaisesta tyttärestä kauniisti ja tytärhän on nyt aikuinen ja voi muuttaa kainuuseen ja kenties perustaa perheen kainuulaisen miehen kanssa. Hieno perinne.
Kainuu on kyllä hieno esimerkki siitä, mitä käy kun koulutetut naiset lähtee.
Minusta muutama vuosi sitten tuli mielenkiintoinen dokumentti vähän samasta ilmiöstä. Intiassa on "mieskyliä", kun naisille siellä ei elinehtoja ole tai todella kammottavaa orjuutta (siis niin, että 20 miestä jakoi naisen ja pahoinpitelivät vuorollaan). Kajaanissa ei ole yhtä hurja tilanne, mutta miksi nainen (tai kuka tahansa) haluaisi paikkaan, joka on vaarallinen, vihamielinen ja/tai kaukana kaikesta?
Vierailija kirjoitti:
Minusta muutama vuosi sitten tuli mielenkiintoinen dokumentti vähän samasta ilmiöstä. Intiassa on "mieskyliä", kun naisille siellä ei elinehtoja ole tai todella kammottavaa orjuutta (siis niin, että 20 miestä jakoi naisen ja pahoinpitelivät vuorollaan). Kajaanissa ei ole yhtä hurja tilanne, mutta miksi nainen (tai kuka tahansa) haluaisi paikkaan, joka on vaarallinen, vihamielinen ja/tai kaukana kaikesta?
Katsellaan uudestaan, kun saadaan tuo sosiaaliturva leikeltyä ja kaupungit narkkiintumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö teidän ihan oikeasti larpata kokonainen elämä, että saisitte naisen? Kyllå se pillu taitaa tosiaan pyörittää joidenkin maailmaa. Onneksi kuulun niihin, joilla se on omasta takaa, voi keskittyä muuhun.
Joka kesä pitää rakastua. Ihana tutustua fiksuihin ihmisiin ja ne muut tekee sinusta sen mikä sinä lopulta olet.
Tekevät sinut täydeksi. Ja nainen se onni muuta kuin tuo mitä sinä virkot. Tekisi mieli kääriä hihat ja vedellä lättyyn tuollaisista puheista. Naisten nähden tietenkin.
Saatanan urpo.
Mä muuten haluaisin sitä mitä säkin vedät, kun on niin sekavaa settiä, mutta näyttää tekevän kovin aggressiiviseksi niin jätän väliin. Rauhaa ja rakkautta sinnekin, ai mut niin, sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö teidän ihan oikeasti larpata kokonainen elämä, että saisitte naisen? Kyllå se pillu taitaa tosiaan pyörittää joidenkin maailmaa. Onneksi kuulun niihin, joilla se on omasta takaa, voi keskittyä muuhun.
Joka kesä pitää rakastua. Ihana tutustua fiksuihin ihmisiin ja ne muut tekee sinusta sen mikä sinä lopulta olet.
Tekevät sinut täydeksi. Ja nainen se onni muuta kuin tuo mitä sinä virkot. Tekisi mieli kääriä hihat ja vedellä lättyyn tuollaisista puheista. Naisten nähden tietenkin.
Saatanan urpo.
Mä muuten haluaisin sitä mitä säkin vedät, kun on niin sekavaa settiä, mutta näyttää tekevän kovin aggressiiviseksi niin jätän väliin. Rauhaa ja rakkautta sinnekin, ai mut niin, sori.
Kirjoitteli meille mieshenkilö joka käytti naista ja vittua synonyyminä meille muille lukijoille. Varsinainen juntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Miehesi oli oikeassa sinun suhteen jo suhteen alussa. Hän osasi vain nauttia niistä hetkistä ja siitä mikä todella olet. Ei se miksi muutuit ja mikä halusit olla.
Vähän ot, mutta huomasin myös kirjoituksesta, että mies rakastui tämän naisen todelliseen aitoon sieluun ja nainen rakastui mieheen jonka oli koristellut mielikuvillaan.
Naisilla on taipumusta rakastua mielikuviin miehestä. Hieno mies tämä kainuulainen mies, joka rakasti tätä stadilaista naista.
Stadilainen nainen ei mielestäni tarinassa loistanut, mutta kyllä hän kirjoitti heidän kainuulaisesta tyttärestä kauniisti ja tytärhän on nyt aikuinen ja voi muuttaa kainuuseen ja kenties perustaa perheen kainuulaisen miehen kanssa. Hieno perinne.
Juu ei todellakaan. Exmies rakastui siihen mielikuvaan, joka hänellä oli naisista ja perhe-elämästä yleensä, ja yritti rusikoida minua äitinsä kaltaiseen lokeroon. Ei mikään epätavallinen kuvio tuohon aikaan ja maalaismieheltä. Mä olen joskus kyllä käynyt Helsingissä, mutta koska etelän välimatkat ovat tiiviit, en ole stadilaista nähnytkään. Ei ole lappilaisten toleranssi.
Mies ei muuten ole hieno (kuningas alkoholi ei pysy hallussa, ne huonot geenit), edes tyttärestään, joka on hienosti päässyt elämässä eteenpäin puolista geeneistään huolimatta, ja kulkee rakkauselämässään Tampereen ja Jyväskylän väliä. Meillä ei ole kulttuurieroja, saatte pitää ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatanan urpo.
Mä muuten haluaisin sitä mitä säkin vedät, kun on niin sekavaa settiä, mutta näyttää tekevän kovin aggressiiviseksi niin jätän väliin
Kirjoitteli meille mieshenkilö joka käytti naista ja vittua synonyyminä meille muille lukijoille. Varsinainen juntti.
Kirjoitteli teille naishenkilö, vanhan liiton feministi, jolla ei ihan riitä ymmärrys siihen, millaiseen solmuun jotkut ovat valmiita menemään vain kumppanin saadakseen, kenet tahansa. Juntti voin olla jos se helpottaa oloasi.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma naisen puutetta valittavan pitäjän pojan kannalta on muuttumattomuus. Mikään ei saa oman elämän arjessa muuttua. Ei tavat, ei käytännöt, ei suhtautuminen. Kämppä on vanhempien jäljiltä ja edelleen huonekaluja myöten sama. Ymmärtämättömyys, että naiset eivät tule kotoa hakemaan. Jatkuva voivotteleva asenne, haluttomuus tehdä epäterveellisten elämäntapojen eteen mitään. Kaikessa kuunnellaan ensin kohtalotovereita tukea hakien. Lapsen tasolle jäänyt kaveririippuvuus. Jatkuva ihmettelevä suhtautuminen ihmisiin ja ilmiöihin. Puhuvat ainoastaan vanhojen kavereiden kanssa ja mykistyvät vieraan edessä. Täydellinen kiinnostumattomuus mihinkään kylän rajojen ulkopuolella. Koko elämä ja siihen suhtautuminen kylän rajojen sisällä. Henkinen umpimielisyys. Mies olen ja näitä kuunnellut.
Juuri näin!
Olen 32-vuotias perheenäiti, ja ihmettelen näitä teemuista kirjoitettuja juttuja. Ihan otsaluullakin luulisi jokaisen näkevän taustalla olevat rakenteelliset tekijät (vaikea paritua kenenkään, jos paikkakunnalla sukupuolijakauma on pahasti vinoutunut, kukaan vastuullinen ja koulutettu ei halua perustaa perhettä taloudellisesti epävakaaseen tilanteeseen eikä jäädä paikkakunnalle, jossa ei ole töitä), mutta myös henkilökohtaiset seikat.
Kun viimeeksi itse olin sinkkumarkkinoilla, olin Turussa asuva korkeakouluopiskelija. Siihen saakka molemmat ex-seurustelukumppanini olin tavannut opintojen parissa. Aviomieheni löysin yhteisen harrastuksen parista tapahtumasta, jossa olimme molemmat vapaaehtoisina. Noina aikoina olin mukana vaikka ja missä yhdistyksissä ja tapahtumissa, kun aikaa kerran oli. Vuoden sisällä muutimme uudelle paikkakunnalle ja sieltä lähdimme yhdessä parin vuoden jälkeen molemmille vieraaseen kaupunkiin minun työpaikkani perässä.
Jos nyt vertaa näitä teemuja omaan tarinaani, huomaa jo heti, missä mennään pieleen. Jos kaikkea uutta ja muutosta pelkäävä ihminen, mies tai nainen, ei käy missään ihmisten ilmoilla harrastamassa ja tutustumassa, ei oikein tapaa vastakkaista sukupuolta. Jos sen kumppanin sattuu löytymään, homma kariutuu aika nopeasti, jos yhteenmuutto voi tapahtua vain ja ainoastaan toisen kotipaikkakunnalle ja nykyiseen kotiin. Ja entä tulevat vuosikymmenet yhdessä? Ajan saatossa sitä saattaa työllistyä vaikka ja minne kumpi tahansa suhteen osapuolista.
Ajattelen itse niin, että kunkin elämänvalinnoissa näkee, mikä hänelle on tärkeää. Jos haluaa pyöriä omissa ympyröissään ja yksilöharratuksissa, asua sukutilalla loppuikänsä ja olla koskaan muuttamatta arkeaan, ihmisellä on siihen oikeus. On ihan OK pitää tärkeänä pysyvyyttä. Silloin ei vaan voi valittaa esimerkiksi siitä, että kumppaniehdokkaat eivät koputtele sitä lapsuudenkodin ovea. Mikäli kumppani tai perhe olisi tällaiselle henkilölle tärkeydessä pysyvyyden yläpuolella, hän tekisi erilaisia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei todellakaan. Exmies rakastui siihen mielikuvaan, joka hänellä oli naisista ja perhe-elämästä yleensä, ja yritti rusikoida minua äitinsä kaltaiseen lokeroon. Ei mikään epätavallinen kuvio tuohon aikaan ja maalaismieheltä. Mä olen joskus kyllä käynyt Helsingissä, mutta koska etelän välimatkat ovat tiiviit, en ole stadilaista nähnytkään. Ei ole lappilaisten toleranssi.
Mies ei muuten ole hieno (kuningas alkoholi ei pysy hallussa, ne huonot geenit), edes tyttärestään, joka on hienosti päässyt elämässä eteenpäin puolista geeneistään huolimatta, ja kulkee rakkauselämässään Tampereen ja Jyväskylän väliä. Meillä ei ole kulttuurieroja, saatte pitää ne.
Tämä tarinasi voimisti tunnetta miten me hyvät ja hartaat lukijat suhtaudumme exääsi ja tyttäreesi. Hienoja ihmisiä ja helposti samaistuttavissa olevia rakkaita henkilöhahmoja valokuvasta kirjahyllyllä tai takan päältä. Lämmin mielikuva isästä ja tyttärestä.
Samaa energiaa ei löydy tästä kirjoittajasta jossa löytyy katkeruutta ja negatiivisyyttä näitä molempia ihmisiä kohtaan vähättelevään sävyyn.
Emme oikein voi tuntea samoin tätä stadilaista kylmää naista kohtaan :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarinasi voimisti tunnetta miten me hyvät ja hartaat lukijat suhtaudumme exääsi ja tyttäreesi. Hienoja ihmisiä j
Höpsö, hyvissä väleissä ollaan exän oltu siitä lähtien kun ei tarvinnut yrittää yhdessä ja häntä lakkasi kiukuttamasta nykyinen mieheni. Tytärkin on kiittänyt saamastaan hyvästä parisuhteen mallista, ei tosin muista aikaa ydinperheenä vaan tämän jo kauan olleen totaalieistadilaisen kokoonpanon. Teistä hartaista lukijoista (epäilen monikkoa) kyllä ihan aidosti viis veisaan, mutta mukavaa kun jaksatte tunteilla. Sellaista se varmaan on se vakaana vaarana jököttely. Mutta nyt tämä käy tylsäksi, mukavaa loppuiltaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kyllä ihan tosissani, kun televisiossa ton Teemun tarinan yhteydessä joku ukko mainosti, että Kainuussa riittää työpaikkoja naisille. :D Hah hah. Mä muutin tänne muutama vuosi sitten auttamaan iäkkäitä vanhempiani, ja nyt saa koko ajan pelätä meneekö työpaikka alta.
Onneksi missään muualla Suomessa ei tarvitse pelätä, että menisi työpaikka alta. Varsinkaan näinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Naiset antakaa sitä pimpsalooraa. Sitä varten se on teillä, jotta voitte jakaa sitä myös muille.
Ja sitten miehet haukkuu, jos antaa edes muutamalle halukkaalle. Eivät kuulemma voi perustaa perhettä käytetyn naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vaarallinen, vihamielinen ja kaukana kaikesta. Siksi ihmetyttääkin, että niin moni on halunnut Helsinkiin.
Ihan hyvin on edennyt, kun tytärtä katsoo, luojan kiitos. Se mistä ex nautti on ollut jo kauan ihan yhdentekevää.