Minne ovat kadonneet hyppynaru ja jojo? Mitä muistoja teillä on omanaikanne leluista lapsena?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Kuka pelkää mustaa miestä oli suosittu pihaleikki, kunnes aikuiset rupesivat kuvittelemaan, että se musta mies viittaa nikkariin.
Meillä yrittivät koulussa milloin mitäkin korvaavaa sanaa sen tilalle kun siitä aikoinaan jonkinmoinen kohu nousi. Kun ei oikein mikään muu onnistunut, oli väärä määrä tavuja tai oli potentiaalisesti vielä törkeämpi kuin tuo "musta mies", niin koko leikki kiellettiin. Samoin kiellettiin polttopallo, vaikka meidän koulussa siihen oli ihan omat pehmopallot, sekä välituntileikeistä talvisin vuoren valloitus.
Sinällään erikoinen tuo "musta mies" -kielto. Sehän ei viitannut niinkään mihinkään väestöryhmään, vaan johonkin pimeään ja tuntemattomaan.
Miksi mammat eivät ole lastensa kanssa hyppynaruleikeissä, vaan sekä äiti että lapset istuvat naamat kiinni ruuduissa?
Onko ne kadonneet? Mä luuulen, että jojoa löytyy kaikkien kauppojen kassoilta. En tiedä. :D Säästöseveri, saiturin pörssi, tokmanni yms kauppa niin sieltä haettiin hyppiksiä ja twistejä, suppareita, isompia palloja... muutama vuosi sitten haettiin, kun kyllästyttiin kattomaan alakouluikäisten pihalojumista.
Lisäksi opetettiin tervapata, hippa, penkkipersis, kirkonrotta, kymmenentikkua... Juhannuksen jälkeisistä alennusmyynneistä supersoukkereita ja ihan vesiämpäreitä, että sai kuplia, vaahtoa ja ihan vaan perinteistä vesisotaa varten. Niitä altaita, että on pienille omansa ja isoille omansa.
Tarkoitti sitä, että mammat myös itse juoksenteli tuolla muksujen kanssa, mutta mikäs siinä. Meillä on tämmöinen pieni 15 asunnon rivariyhteisöä ja paljon saman ikäistä porukkaa. Ollaan saatu äitiporukka kasaa, isätkin kokoontuu ja lapset tuossa jatkuvasti. Välillä ollaan kaikki yhdessä.
Pihaleikit raikaa nyt, ei ole lojumista. Pesistä ja jalista käydään sitten koulun kentällä - noin parinsadan metrin päässä. Silloin tulee muistakin taloista porukkaa. Lapsia ja aikuisia.
Tarvi vain pari seinänaapureiksi muuttanut sielunsisarta, jotka alettiin systemaattisesti vetämään noita leikkejä pihalla. Lapset aivan täysillä mukana ja osa vanhemmistakin innostui. Ei ne ilman aikuista mallia aloita, kun eivät osaa. Käytännön esimerkkinä hypittiin hyppistä ja se oli kamalaa ne ekat viikot! :D Tai muksuja karkuun hipassa- läski lätisi, kun mammat juoksi karkuun, mutta niin vaan oli tehtävä, että laittaa itsensä likoon.
Tänään tyttöjä tuli koulusta ja harjaili hiekkoja pois, että pääsis twistillä edes jo.. Sen verran piha jäässä, ettei uskaltaneet hyppikstä ottaa.
Pitääkin tehdä inventarioita, että kuinka paljon käyttökelpoista ja risaa tälle vuodelle. Käydä sitten kesemmällä täyttämässä reilusti varastot, että kaikille riittää. Näitä yleiseksi tarkoitettuja leluja säilytetään meidän ulkovarastossa ja ovi on aamusta iltaan auki - tervetuloa leikkimään.
Tykkäsin kovasti hypätä ruutua, sitä voi tehdä yksinkin vaikka se oli tietty hauskempaa jos oli kavereita. Ruudut oli helppo piirtää maahan.
Yhdessä vaiheessa mulla oli tennispallo, jota pompotin tietyn kaavan mukaan seinään kun kotona ei ollut muita.
Sitten oi autuutta kun tuli myyntiin ne superpallot! Mulla oli semmonen vähän isompi, josta pidin hyvää huolta. Tuntui ihan ihmeelliseltä leikkikalulta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mammat eivät ole lastensa kanssa hyppynaruleikeissä, vaan sekä äiti että lapset istuvat naamat kiinni ruuduissa?
Mikä estää sinua lähtemästä mukaan hyppynaruleikkeihin lastesi kanssa? Tosin aikoinaan lapset eivät kaivanneet ikäloppuja hyppyseuraksi kuin korkeintaan vakkariksi narua pyörittämään.
Vierailija kirjoitti:
Urheilijat käyttää tottakai treenaamiseen, mutta nyt oli kait kyse hyppynarujen käytöstä ihan yleisenä viihdykkeenä. Eihän kukaan enää koulun pihalla hypi narulla, tai pikkutytöt vietä vapaa aikaa hyppimällä narua kavereiden kanssa.
Kaupasta saa hyppynaruja. Eipä muuta kuin hommaat sellaiset ja menet lastesi kanssa hyppimään. Ei siihen mitään lanseerauksia tarvita. Lanseeraushan tarkoittaa uuden tuotteen tuomista markkinoille. Hyppynaru ei ole uusi tuote eikä poistunut markkinoilta, joten kuka tahansa voi milloin tahansa ostaa hyppynarun ja opettaa lapsensa leikkimään sillä.
Minulla ei ole lapsia, enkä ole puhunut lanseeraamista yhtään mitään. Olen tuon edellisen kommentin kirjoittaja, mutta meitä on täällä nyt useampi jankkaamassa samaa. Minä, kuten ilmeisesti muutama muukin on tässä yrittänyt sanoa, että tavoitteellisesti treenaavan urheilijan narulla hyppiminen on eri asia, kun lasten huvikseen ja ajankulukseen vaikka koulunpihalla välitunneilla hyppiminen, kuten silloin joskus ennen tehtiin, omassa lapsuudessa. Siitä ei pääse yli eikä ympäri, että narulla hyppiminen on lapsilta jäänyt.
Ajat muuttuu ja leikit muuttuu. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka pelkää mustaa miestä oli suosittu pihaleikki, kunnes aikuiset rupesivat kuvittelemaan, että se musta mies viittaa nikkariin.
Meillä yrittivät koulussa milloin mitäkin korvaavaa sanaa sen tilalle kun siitä aikoinaan jonkinmoinen kohu nousi. Kun ei oikein mikään muu onnistunut, oli väärä määrä tavuja tai oli potentiaalisesti vielä törkeämpi kuin tuo "musta mies", niin koko leikki kiellettiin. Samoin kiellettiin polttopallo, vaikka meidän koulussa siihen oli ihan omat pehmopallot, sekä välituntileikeistä talvisin vuoren valloitus.
Sinällään erikoinen tuo "musta mies" -kielto. Sehän ei viitannut niinkään mihinkään väestöryhmään, vaan johonkin pimeään ja tuntemattomaan.
Meillä saa mennä mustaa miestä. Se oli aikansa "kuka pelkää ampiaista", mutta jossain vaiheessa muuttui takaisin mustaksi mieheksi. Eikä siihen ole kukaan puuttunut. Siellä kaikki huutelee vuorotellen somalaista, kurdeihin ja jopa suomalaisiin.
Vantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää sinua lähtemästä mukaan hyppynaruleikkeihin lastesi kanssa? Tosin aikoinaan lapset eivät kaivanneet ikäloppuja hyppyseuraksi kuin korkeintaan vakkariksi narua pyörittämään.
Lähinnä se estää, ettei minulla ole lapsia :D
t. lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi lukee dippainssiksi muutaman sadan kilometrin päässä. Mahtaisiko arvostaa kun mamma pölähtäisi kesken kaiken labraan jojoa, hyppynarua ja tvist-pakettia raahaten, minisukset jalassa ja vappuhyrrä tuikattuna nutturaan pyörimään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilijat käyttää tottakai treenaamiseen, mutta nyt oli kait kyse hyppynarujen käytöstä ihan yleisenä viihdykkeenä. Eihän kukaan enää koulun pihalla hypi narulla, tai pikkutytöt vietä vapaa aikaa hyppimällä narua kavereiden kanssa.
Kaupasta saa hyppynaruja. Eipä muuta kuin hommaat sellaiset ja menet lastesi kanssa hyppimään. Ei siihen mitään lanseerauksia tarvita. Lanseeraushan tarkoittaa uuden tuotteen tuomista markkinoille. Hyppynaru ei ole uusi tuote eikä poistunut markkinoilta, joten kuka tahansa voi milloin tahansa ostaa hyppynarun ja opettaa lapsensa leikkimään sillä.
Minulla ei ole lapsia, enkä ole puhunut lanseeraamista yhtään mitään. Olen tuon edellisen kommentin kirjoittaja, mutta meitä on täällä nyt useampi jankkaamassa samaa. Minä, kuten ilmeisesti muutama muukin on tässä yrittänyt sanoa, että tavoitteellisesti treenaava
Eli teitä on useampiakin, jotka ette vaivautuneet lukemaan, mihin se teinipoikien äiti vastasi. Ja nyt sitten vetelette ihan kummallisia johtopäätöksiä vain siksi, että hän mainitsi urheiluharrastuksen.
Ilmainen tietoisku: naruhyppely on naruhyppelyä riippumatta siitä harjoitatko sitä seuratoiminnassa vai omaehtoisesti kotipihalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia, enkä ole puhunut lanseeraamista yhtään mitään. Olen tuon edellisen kommentin kirjoittaja, mutta meitä on täällä nyt useampi jankkaamassa samaa. Minä, kuten ilmeisesti muutama muukin on tässä yrittänyt sanoa, että tavoitteellisesti treenaava
Eikä siitä pääse yli eikä ympäri, että niitä hyppynaruja myydään edelleen ja jokainen voi ostaa sellaisen lapselleen. Tämä ei muutu, vaikka miten jankuttaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi lukee dippainssiksi muutaman sadan kilometrin päässä. Mahtaisiko arvostaa kun mamma pölähtäisi kesken kaiken labraan jojoa, hyppynarua ja tvist-pakettia raahaten, minisukset jalassa ja vappuhyrrä tuikattuna nutturaan pyörimään?
Voisi olla hauskakin tempaus. Hyvää se leikkiminen tekee aikuisillekin.
Tämä on vähän sama kuin kyselisi, miksi kukaan ei enää hypi hakotarhassa pääsiäislaudalla. 1700-luvulla se oli yleinen harrastus niin aikuisille kuin lapsillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia, enkä ole puhunut lanseeraamista yhtään mitään. Olen tuon edellisen kommentin kirjoittaja, mutta meitä on täällä nyt useampi jankkaamassa samaa. Minä, kuten ilmeisesti muutama muukin on tässä
Eli teitä on useampiakin, jotka ette vaivautuneet lukemaan, mihin se teinipoikien äiti vastasi. Ja nyt sitten vetelette ihan kummallisia johtopäätöksiä vain siksi, että hän mainitsi urheiluharrastuksen.
Ilmainen tietoisku: naruhyppely on naruhyppelyä riippumatta siitä harjoitatko sitä seuratoiminnassa vai omaehtoisesti kotipihalla
Liityn siihen joukkoon: vapaamuotoinen naruhyppely hauskana yhdessäolomuotona on eri asia kuin naruhyppely, jonka tarkoitus on paremmat suoritukset jossakin urheilulajissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia, enkä ole puhunut lanseeraamista yhtään mitään. Olen tuon edellisen kommentin kirjoittaja, mutta meitä on täällä nyt useampi jankkaamassa samaa.&nbs
Ap kysyi, mihin ovat hyppynarut kadonneet. Hänelle vastattiin ja sitten alkoi turhanpäiväinen jankutus. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia, enkä ole puhunut lanseeraamista yhtään mitään. Olen tuon edellisen kommentin kirjoittaja, mutta meitä on täällä nyt useampi jankkaamassa samaa. Minä, kuten ilmeisesti muutama muukin on tässä
Teinipoikien äiti puhui lätkää pelaavien pokien treenaamisesta, silloin on kyse URHEILIJAN TAVOITTEELLISESTA treenaamisesta, ei lasten ajanvietosta. Veikkaan että sinä ja minä ollaan vietetty lapsuutta eri vuosikymmenillä ja sinun on nähtävästi mahdoton ymmärtää, että sitä hemmetin narua todellakin pyöriteltiin ja hypittiin joskus ihan huvikseen. En jaksa tästä maailman tappiin asti kinata, joten nyt saatte olla, narut ja sinä
Liityn siihen joukkoon: vapaamuotoinen naruhyppely hauskana yhdessäolomuotona on eri asia kuin naruhyppely, jonka tarkoitus on paremmat suoritukset jossakin urheilulajissa.
Sä et ilmeisesti koskaan ole harrastanut mitään urheilua. Minä olen ja voin kertoa, että se treenaaminen oli nimenomaan hauskaa yhdessäoloa. Mikäs sen parempaa kuin yhdistää huvi ja hyöty eli SEKÄ parantaa suoritustasoa ETTÄ vietttää hauskaa aikaa kavereiden kanssa. Mikäänhän ei estä siellä jäähallillakin pistämästä pystyyn vapaamuitoista naruhyppelyä tyyliin "Veetiiii tykkää Islasta EI JUU EI JUU EI JUU" Noinhan ne teinipojat leikkivät hyppynaruilla 90-luvullakin. Vai miten se menikään....
Teinipoikien äiti puhui lätkää pelaavien pokien treenaamisesta, silloin on kyse URHEILIJAN TAVOITTEELLISESTA treenaamisesta, ei lasten ajanvietosta. Veikkaan että sinä ja minä ollaan vietetty lapsuutta eri vuosikymmenillä ja sinun on nähtävästi mahdoton ymmärtää, että sitä hemmetin narua todellakin pyöriteltiin ja hypittiin joskus ihan huvikseen. En jaksa tästä maailman tappiin asti kinata, joten nyt saatte olla, narut ja sinä
Hän puhuin HYPPYNARUISTA.
Sitten tulee uutispommi: Myös urheilu on lasten ajanviettoa. Sehän on vapaa-ajan harrastus siinä missä pihalla narun kanssa hyppiminenkin.