Minne ovat kadonneet hyppynaru ja jojo? Mitä muistoja teillä on omanaikanne leluista lapsena?
Kommentit (117)
Hyppynaru oli, samoin pallo, hulahulavanne, yhteisiä leikkejä olivat kymmenen tikkua laudalla, kuurupiilo, persmatti, tervapata, vettä kengässä.
Välitunneilla leikittiin niitä käsienläpyttelyleikkejä. Hoettiin siis lorua, jonka tahtiin piti läpsiä käsiä toisen käsiin erilaisin tavoin. Yksi oli ainakin "ding ding doora".
Kuminauha-twistiä hypättiin ja harmittaa kun mistään ei löydy niitä liikkeitä. Muistan että hypättiin "kokonaista" ja "puolikasta" mutta en muista mitä kaikkia eri hyppyjä kuhunkin sarjaan kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Hyppynarun voisi lanseerata uudelleen koska nykynuorisolla on vaikeuksia päästä jopa kyykkyyn. Kehittää motorisia taitoja.
Miten sen voi lanseerata uudelleen, kun sitä käytetään jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Antakaapa nykylapselle Viewmaster käteen ja kertokaa, että tämä oli lapsuutenne jännin lelu. Ilmeet ovat taatusti ikuistamisen arvoisia.
Sain tuon joululahjaksi kun olin 5 vuotias. Mukana oli muutama pahvipyörylällinen kuvia nähtävyyksistä eri puolilta maailmaa. Ei jaksanut kiinnostaa yhtä paljon kuin kaverin saama versio missä oli Walt Disneyn Bambi. En vielä silloin ymmärtänyt että niitä kiekkoja voisi varmaan ostaa lisääkin, ja kun laite ei mua näyttänyt kiinnostavan, eivät vanhemmat siihen enempää rahaa hussanneet.
Superpallo. Joskus kasarilla oli buumi, koulu toki kielsi, koska välitunneilla oli liian hauskaa. Kuten myös jojotkin kouluista, juuri kun olin oppinut tekemään siistejä temppuja ja pätemään kavereille ja tytöille.
Olin siitä harvinainen poika, että pidin naruhyppelystä - sain muutkin mukaan. Jenkeistä muutti tumma tyttö luokalle, joka näytti miten vedetään päheesti kahdella narulla nopeasti ja samalla opittiin enkun-kielisiä loruja ja lauluja.
Kävin parin tytön kanssa salaa tvistaamassakin ( vai mikä se nyt oli ), mutta se oli turhauttavaa, koska en osannut - ja toki muutenkin noloa poikana siihen aikaan.
Kukaan ei ole maininnut käpylehmää. Tosin se taisi olla jo aikalailla historiaa 70-luvullakin.
Linkkari piti olla, että pystyi tekemään jousipyssyjä ja nuolia. Kaarnalaivoja tehtiin myös. Ja tämä siis 80-luvulla kaupungissa.
Twistillä taidettiin tehdä hämähäkkiverkkoa, jonka läpi muiden piti päästä. Hyppynarulla hyppelyä, aitahyppyä ja limboa.
Mikä on sen pelin nimi, jossa jalkapalloa potkitaan vuorollaan seinään/kohteeseen ja kolmesta ohi osumasta putoaa? Sitä pelattiin meillä paljon.
Koulussa hypittiin välituntisin narua ja twist narua 80-luvulla. Myös mun äiti oli hyppinyt aikanaan twist narua. Hankin omille lapsille nämä molemmat mutta ei niillä enää koulussa leikitty.
Onko sinulla jo jojo? Har du radan redanredan?
Frisbeetä kyllä heiteltiin, sanottiinko sitä jo 70-luvulla frisbeeksi vai oliko joku suomenkielinen nimi?
Naapurin pojan kanssa pelattiin sulkapalloa ja kiipeiltiin puissa ja kallioilla, tästähän oli taannoin juttua että nykylapset ei osaa kiivetä.
Twist ja hyppynary oli välituntiharrastuksina, pieninä hypättiin ruutua. Aika nuorena siirryin sit yleisurheilukentälle.
Vierailija kirjoitti:
Superpallo. Joskus kasarilla oli buumi, koulu toki kielsi, koska välitunneilla oli liian hauskaa. Kuten myös jojotkin kouluista, juuri kun olin oppinut tekemään siistejä temppuja ja pätemään kavereille ja tytöille.
Olin siitä harvinainen poika, että pidin naruhyppelystä - sain muutkin mukaan. Jenkeistä muutti tumma tyttö luokalle, joka näytti miten vedetään päheesti kahdella narulla nopeasti ja samalla opittiin enkun-kielisiä loruja ja lauluja.
Kävin parin tytön kanssa salaa tvistaamassakin ( vai mikä se nyt oli ), mutta se oli turhauttavaa, koska en osannut - ja toki muutenkin noloa poikana siihen aikaan.
Salaa🤣 Meillä vielä 1990 koko luokka, tytöt ja pojat yhdessä, hypättiin välitunnit vistiä. Naru jäi kyllä pois ja vetäydyttiin omiin porukoihin heti kun siirryttiin yläasteelle.
Sääli sinällään. Olisi sekin parempi ollut kuin seisoksia paikallaan tai vaan vaellella pienissä ryhmissä pitkin pihaa coolia esittäen.
Firmoissa iltapäivällä hyppynaru- ja jojotunti. Kuuluu vain pump pump slap.
Semmonen narun päässä oleva pallo joka laitettiin silmukasta nilkkaan ja sitä sit jalalla pyöritettiin ja hypittiin yli. Saakohan kukaan kiinni mitä tarkotan :D
Tennispallolla heitettiin seinää vasten kymppistä.
Maata pelatttiin paljon. Maahan piirretty alue jaettiin tasan pelaajien kesken. Vuorotellen heiteltiin toisia tikulla ja jos osui, sai vallata toiselta maata niin paljon kuin ylettyi tikulla maahan piirtämään. Kun oma maa pieneni, niin tikun väistely muuttui vaikeammaksi. Voittaja oli se, joka sai kaikkien maat vallattua.
Vierailija kirjoitti:
Twist kuminauha vai mikä sen nimi oli. Ja tietysti hyppynaru. 10 tikkua laudalla ja vaikka mitä muita leikkejä. Ulkona oltiin suurin osa päivästä.
Myös kirkkistä ja nelistä ( kirkonrottaa ja neljää maalia ). Ja kahdella pitkällä hyppiksellä hyppelyä.
Hyppynarun voisi lanseerata uudelleen koska nykynuorisolla on vaikeuksia päästä jopa kyykkyyn. Kehittää motorisia taitoja.