Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minne ovat kadonneet hyppynaru ja jojo? Mitä muistoja teillä on omanaikanne leluista lapsena?

Vierailija
10.03.2025 |

Nykyään pelataan fresbeegolffia.

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen narun päässä oleva pallo joka laitettiin silmukasta nilkkaan ja sitä sit jalalla pyöritettiin ja hypittiin yli. Saakohan kukaan kiinni mitä tarkotan :D

Tennispallolla heitettiin seinää vasten kymppistä.

Tämä tuli netissä vastaan. https://peda.net/jyvaskyla/ict/etaopetus/virtuaalijalkkari/nilkkapallo2

Vierailija
42/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen narun päässä oleva pallo joka laitettiin silmukasta nilkkaan ja sitä sit jalalla pyöritettiin ja hypittiin yli. Saakohan kukaan kiinni mitä tarkotan :D

Tennispallolla heitettiin seinää vasten kymppistä.

Tämä tuli netissä vastaan. https://peda.net/jyvaskyla/ict/etaopetus/virtuaalijalkkari/nilkkapallo2

Juu sama periaate. Muovisena myytiin valmiina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neppisautoilla nepattiin hiekkalaatikolla, tehtiin ratoja ja pidettiin kisoja.

Vierailija
44/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyppynaru ja jojo ovat tuttuja, meillä oli myös sellainen todella pitkä kuminauhalenkki, meidän murrealueella vistiksi kutsuttu. Oli noin 2-3 metrinen lenkki, kaksi ihmistä seisoi "pylväinä" ja se lenkki oli ensin heidän nilkoissaan, sitten polvissa ja nousi siitä asteittain ylöspäin. Pelaajien piti lorun tahdissa hyppiä kuminauhan päälle ja siirrellä sitä hypätessään jaloillaan eri tavoilla. Ensin piti muistaakseni hypätä kummankin nauhan päälle ja pois, piti hypätä hajareisin nauhojen ohi yms.

En tiedä meneekö varsinaiseen leluosastoon, mutta muoviset pelikortit ja pyykkipojat kuuluivat polkupyörään😀

Sekotatkohan sinä nyt 2 eri leikkiä?

Vistissä ei mielestäni ollut mitään loruja, vaan siinä oli suht selkeet säännöt, miten hypätä. Sit se vaan nousi se "naru".

Mutta naruhyppelyssä, siinä oli niitä loruja. Sitten oli kun pyöritettiin 2 narua yhtaikaa, se oli jo vaikeampi hypätä.

T: -71

Vierailija
45/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyppynaru ja jojo ovat tuttuja, meillä oli myös sellainen todella pitkä kuminauhalenkki, meidän murrealueella vistiksi kutsuttu. Oli noin 2-3 metrinen lenkki, kaksi ihmistä seisoi "pylväinä" ja se lenkki oli ensin heidän nilkoissaan, sitten polvissa ja nousi siitä asteittain ylöspäin. Pelaajien piti lorun tahdissa hyppiä kuminauhan päälle ja siirrellä sitä hypätessään jaloillaan eri tavoilla. Ensin piti muistaakseni hypätä kummankin nauhan päälle ja pois, piti hypätä hajareisin nauhojen ohi yms.

En tiedä meneekö varsinaiseen leluosastoon, mutta muoviset pelikortit ja pyykkipojat kuuluivat polkupyörään😀

Vistissä ei mielestäni ollut mitään loruja, vaan siinä oli suht selkeet säännöt, miten hypätä. Sit se vaan nousi se "naru".

Mutta naruhyppelyssä, siinä oli niitä loruja. Sitten oli kun pyöritett

Meillä oli vistissäkin loru. Mahtoi olla joku paikallinen viritelmä. Sillä ohjeistettiin kuinka piti hypätä. Nyt harmittaa kun ei silloin ymmärtänyt ottaa sitä talteen.

Vierailija
46/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markkinapallo oli vekkuli kapine. Niin kauan pomputeltiin, kunnes se ohut kumilanka katkesi.

Ai että. Mä olin unohtanut tän. Mulla ei markkinapalloa ollut mutta kaverilla oli

Vierailija
47/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markkinapallo oli vekkuli kapine. Niin kauan pomputeltiin, kunnes se ohut kumilanka katkesi.

Ai että. Mä olin unohtanut tän. Mulla ei markkinapalloa ollut mutta kaverilla oli

Ja pitihän sitä kurkata, mitä markkinapallossa oli sisällä. Äiti ei oikein tykkänyt  kun oli sahanpurua kaikkialla...

Vierailija
48/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Superpallo. Joskus kasarilla oli buumi, koulu toki kielsi, koska välitunneilla oli liian hauskaa. Kuten myös jojotkin kouluista, juuri kun olin oppinut tekemään siistejä temppuja ja pätemään kavereille ja tytöille.

Olin siitä harvinainen poika, että pidin naruhyppelystä - sain muutkin mukaan. Jenkeistä muutti tumma tyttö luokalle, joka näytti miten vedetään päheesti kahdella narulla nopeasti ja samalla opittiin enkun-kielisiä loruja ja lauluja.

Kävin parin tytön kanssa salaa tvistaamassakin ( vai mikä se nyt oli ), mutta se oli turhauttavaa, koska en osannut - ja toki muutenkin noloa poikana siihen aikaan.

Salaa🤣 Meillä vielä 1990 koko luokka, tytöt ja pojat yhdessä, hypättiin välitunnit vistiä. Naru jäi kyllä pois ja vetäydyttiin omiin porukoihin heti kun siirryttiin yläasteelle.

Sääli sinällään. Olisi sekin parempi ollut kuin seisoksia

Salaa salaa - tietenkin. Enhän nyt halunnut, että jätkät näkee tvistaamassa tyttöjen kanssa. Täysin päinvastainen kokemus sukupuolista: ala-aste oli tiukasti sukupuolitettu ja elin poika-elämää, heti ylä-asteelle siirryttyäni alkoivat sekaporukat. Edelleenkin parhaat ystäväni ovat naisia, joihin tutustuin seiskalla.

Vierailija
49/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Twistaaminen eli vistaaminen kuten me sanottiin, oli yleinen leikki. Kaksi tyyppiä piti narua ensin kahden nilkan ympärillä, sitten tuli polvet, lantio ja vyötärö. Sen jälkeen siirryttiin yhteen nilkkaan ja polveen. Kaikissa piti tehdä neljä hyppyä. 

Vierailija
50/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen kun jojot oli muotia, jokaisella tytöllä oli oma jojo, koulussakin aina mukana ja välitunnilla niitä pomputeltiin ja opeteltiin erilaisia temppuja niiden kanssa. Hyppynarullakin joskus hypittiin sekä koulun pihalla, että kotipahalla kavereiden kanssa. Sitten oli vielä se kuminen twist-nauha, se taisi olla hyppynarua suositumpi. 

Nykyään kait koulujen välituntien ainoat käytettävät viihdykkeet on älypuhelimet.

Vierailija
51/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen logiikalla jotkut kirjoittavat joitakin täysin sattumanvaraisia sanoja yhteen. Kuten "omanaikanne"? Voisiko joku tätä harrastava selittää?

Ihan vain huolimattomuutta. Näin ainakin minulla. En jaksa nähdä vauviksen takia niin paljon vaivaa, että tarkastaisin jokaisen pilkun paikan millilleen ennen lähettämistä. Sorisiitä. 

Vierailija
52/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne ole hävinneet. Ne ovat käytössä puhelimen näytöillä.

Vierailija
53/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyppynarun voisi lanseerata uudelleen koska nykynuorisolla on vaikeuksia päästä jopa kyykkyyn. Kehittää motorisia taitoja.

Ei sitä tarvitse lanseerata. Kaupoissa on tälläkin hetkellä myynnissä vaikka millä mitalla hyppynaruja. Meillä on teini-ikäiset jääkiekkoa harrastavat poijat ja he molemmat käyttävät hyppynarua päivittäin oheisharjoittelussaan. Ymmärtääkseni on hyvin yleistä monissa eri lajeissa. 

Vierailija
54/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella mäkihyppy ukkoja. Itse rakennettiin lumesta mäet ja kisat pystyyn!

Vierailija
55/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta naruhyppelyssä, siinä oli niitä loruja. Sitten oli kun pyöritett

Kummassakaan ei ole mitään kiveenhakattuja sääntöjä, vaan molempia voi hypellä ihan niin kuin tahtoo. Meillä oli molemmissa sekä lorullisia että ilman loruja olevia hyppyjuttuja. 

N41

Vierailija
56/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella mäkihyppy ukkoja. Itse rakennettiin lumesta mäet ja kisat pystyyn!

Tai hypättiin itse minareilla eli minisuksilla.

t. eri

Vierailija
57/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Superpallo. Joskus kasarilla oli buumi, koulu toki kielsi, koska välitunneilla oli liian hauskaa. Kuten myös jojotkin kouluista, juuri kun olin oppinut tekemään siistejä temppuja ja pätemään kavereille ja tytöille.

Olin siitä harvinainen poika, että pidin naruhyppelystä - sain muutkin mukaan. Jenkeistä muutti tumma tyttö luokalle, joka näytti miten vedetään päheesti kahdella narulla nopeasti ja samalla opittiin enkun-kielisiä loruja ja lauluja.

Kävin parin tytön kanssa salaa tvistaamassakin ( vai mikä se nyt oli ), mutta se oli turhauttavaa, koska en osannut - ja toki muutenkin noloa poikana siihen aikaan.

Salaa🤣 Meillä vielä 1990 koko luokka, tytöt ja pojat yhdessä, hypättiin välitunnit vistiä. Naru jäi kyllä pois ja vetäydyttiin omiin porukoihin heti kun siirryttiin yläasteelle.

Sääli si

Meidän luokka oli koko ala-asteen ajan opettajien mielestä erikoinen, kun pidettiin niin tiukasti yhtä. Näin vanhemmalla iällä usein miettinyt, että mahtoiko johtua siitä kun päiväkodissa jo tutustuttiin. "Välirikko" yläasteella tuli, kun sinne tuli muistakin kouluista oppilaita, ja oli jotenkin luontevampaa jutella tyttöjen asioita tyttöjen kesken, ja poikien asiat poikaporukoissa.

Vierailija
58/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulavanteet olivat kovassa käytössä tyttöjen leikeissä. Nykylapset eivät osaa pyöritellä kuin peukaloita puhelimen näytöllä. Noin kärjistetysti. 

Vierailija
59/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruutua hypättiin, (letsiä) ja maata. 

Vierailija
60/117 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sitä richterimittarit paukkuisi, kun av-mammat aloittaisivat hyppynaruharrastuksen :D