Oletko rohjennut käymään Auschwitzin keskitysleirillä?
Pidetään nyt kerrankin keskustelu asiallisena jo ihan uhrien ja heidän perheidensä kunniaksi, pyydän. Toivottavasti tätä ketjua ei poisteta ja toivottavasti myöskään historia ei koskaan tule toistamaan itseään tämän asian kohdalla. Näin lomalla on ollut aikaa kertailla historiaa ja katsella dokumentteja ja tänään aion katsoa elokuvan nimeltä Schindlerin lista.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi käydä tuolla, niin ehkä jotain liikahtaisi.
Anna 10000 niin menen. Luulet että jokaisella on varaa matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Dachaussa kävin vuonna 2002 vaihto-oppilasvuoden aikana. Se oli todella pysäyttävä kokemus kaikille, erityisesti Japanista Saksaan tulleille vaihto-oppilaille koska heillä ei ollut hajuakaan siitä mitä Euroopassa oli tapahtunut 2. maailmansodan aikaan.
Omituista. Ei sitten ollut varmaan hajua Japaninkaan tekemistä sotarikoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo matkailupaikka. Fiilistellä nyt siellä toisten joukkomurhalla. Sellasta elämysmatkailua se. Eikö tieto murhattujen määrästä piisaa? Se pitää oikein kokea paikan päällä tunteakseen itse okevansa hengissä. Sopivasti taivastella kamaluutta ja sitten bussiin matkslle kohti seuraavaa elämyskohdetta.
Toisia ihmisiä kiinnostavat historia ja historialliset paikat. Toisia taas kiinnostavat rantalomat ja allinclusivet.
Jaahas. Etpä taida olla itse paljon oppinut, vaikka niin historiasta olet kiinnostunut. Siltikin vain vedät hihasta ääripääesimerkkejä (keskitysleirit - rantalomat). Mitään siitä väliltä ei ilmeisesti voi olla, eikä rantalomailija voi olla kiinnostunut historiasta. Kyllä se vaan niin on, että on pakko mennä keskitysleiriä katsomaan, jotta voi tuntea olevansa muita parempi. Ihan oikein edellä puhuttiin fiilistelystä. Sitä vartenhan sinäkin keskitysleirille menit, fiilistelemään, koska sinulle ei riitä lukeminen eikä kuvien katselu. Ne eivät ole sinulle tarpeeksi järkyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo matkailupaikka. Fiilistellä nyt siellä toisten joukkomurhalla. Sellasta elämysmatkailua se. Eikö tieto murhattujen määrästä piisaa? Se pitää oikein kokea paikan päällä tunteakseen itse okevansa hengissä. Sopivasti taivastella kamaluutta ja sitten bussiin matkslle kohti seuraavaa elämyskohdetta.
Toisia ihmisiä kiinnostavat historia ja historialliset paikat. Toisia taas kiinnostavat rantalomat ja allinclusivet.
Jaahas. Etpä taida olla itse paljon oppinut, vaikka niin historiasta olet kiinnostunut. Siltikin vain vedät hihasta ääripääesimerkkejä (keskitysleirit - rantalomat). Mitään siitä väliltä ei ilmeisesti voi olla, eikä rantalomailija voi olla kiinnostunut historiasta. Kyllä se vaan niin on, että on pakko mennä keskitysleiriä katsomaan, jotta voi tuntea olevansa muita parempi. Ihan oikein edellä puhuttiin fiilistelystä. Sitä vartenhan sinäkin keskitysleirille menit, fiilistelemään, koska sinulle ei riitä lukeminen eikä kuvien katselu. Ne eivät ole sinulle tarpeeksi järkyttäviä.
En käy. En tunne ketään siellä olleita tai jälkeläisiään.
En enkä aio. Ei kiinnosta. Jossain Berliinin lähellä olevassa olen käynyt ja ei kiinnostanut silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt. Osallistuin opastetulle kierrokselle. Omassa ryhmässäni kaikki käyttäytyivät kunnioittavasti. Syödä ei saanut (eikä tullut mieleenkään, koska leirillä olleet näkivät nälkää), pullo juotavaa sai olla mukana kierroksella. Hiljaisuus oli läsnä. Sanattomaksi veti, kun kuuli ja näki paikan hirveyksiä ja julmuuksia, mitä ei ihmismieli voi käsittää.
Suosittelen käymistä paikan päällä. Jää käynnin jälkeen pikkuasioista valittaminen vähemmälle.
Miksei saanut syödä? Entä jos verensokerit tippuvat ja heikottaa? Kyllä tuommoisilla kierroksilla pitäisi olla lupa syödä ja juoda. Voi alkaa heikottamaan jo itse aihe
En. En tarvitse tällaista ahdistusmässäilyä. Tiedän mitä leireillä tapahtui ja se riittää. Mielestäni nämä Dachaun kävijät ovat samaa sarjaa kuin true crimen hifistelijät. Kauhu ja kärsimys kiihottavat heitä.
Olen käynyt.Pysäyttävä paikka.Portin kuvittelin isommaksi kun olen kirjoja paljon lukenut niistä tapahtumista .
Vierailija kirjoitti:
Dachaussa kävin vuonna 2002 vaihto-oppilasvuoden aikana. Se oli todella pysäyttävä kokemus kaikille, erityisesti Japanista Saksaan tulleille vaihto-oppilaille koska heillä ei ollut hajuakaan siitä mitä Euroopassa oli tapahtunut 2. maailmansodan aikaan.
Japanilaiset teki myös kauheuksia.
Vierailija kirjoitti:
En tunne, mutta esim eduskunnassa Ben Z on jälkeläinen.
Yleisesti: leireillä pärjää voimakkaat ja röyhkeät. Mun isoäidin veli oli vain 17 eikä pärjännyt Tammisaaren vankileirillä. Oli liian nuori.
Voisi kai sitä käydäkin sitten kun tulee tuonne suunnalle reissattua, varmaankin jo ensi kesänä. Enemmän kuitenkin olisin huolissani nykyisin mm. Kiinan uiguureiden kohtelusta, EU:n ja meidän ryöstökalastuksesta Afrikkaan, Israelin halusta tuhota Gaza viimeistä piirtoa myöten vuosikymmenien sortonsa jälkeen jnejne. Historiaa on hyvä tuntea ja kokea, ehkä se voisi auttaa monia ymmärtämään myös nykyhetkeä mutta ikävä kyllä se ei ole mahdollista, edes koulutettujen suomalaisten kesken.
Kaikki paha yhteiskunnassa ja kaikki ongelmat siinä projisoitiin yhteen ihmisryhmään. Kaikki paska kaadettiin heidän niskaansa. Ja järjestelmällisesti vielä pyrittiin pääsemään ja päästiinkin hyvin pitkälle eroon siitä. Saksalainen tehokkuus saavutti kaamealla tavalla kliimaksinsa.
Vaikea tuota on edelleenkään oikein käsittää... ja uskoa todeksi...
Tietysti on muistettava, että paljon r omaneja, toisinajattelijoita, mielisairaita yms. surmattiin ihan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttäviä nämä pilkun ussija besserwisserit.
Jaha, ja jatkoni tuolle ylläolevalle oli näköjään jollekin liikaa kun tämä jälkimmäinen kirjoitukseni piti sabotoida.
Laitan poistetun kysymykseni uudestaan tuolle ylläolevalle joka jostain syystä sai primitiivireaktion siitä kun kysyin eräältä vielä aikaisemmalta, kumpaa leiriä - Auschwitzia vai Birkenauta - tämä (vielä aikaisempi) tarkoitti, kun hän ilmaisi käsityksenään, että "eniten järkyttää paikan valtava koko", kun itse koin että etenkin Auschwitz oli hyvin pieni paikka, ei juurikaan tuiki tavallista suomalaista pikkuvaruskuntaa tm. laitosta suurempi, ja oleellisesti isompi Birkenaukin oli kuitenkin suhteellisesti pieni siihen nähden, kuinka paljon siellä ihmisiä urm-hat-tiin.
Joten, kommenttini tuolle yllä kirjoittaneelle Ärsyyntyjälle uudestaan:
Erikoista, että joku näkee kysymykseni besserwisserisminä. Mikä siinä oli sitä?
Kysyin edellä kirjoittaneelta täysin neutraalisti ja asiallisesti, kumpaa leiriä hän tarkoittaa kun hän on asiasta (leirin koosta) täysin päinvastaista mieltä kuin minä ja kokee niin eri tavalla.
Mistä tällä palstalla yleensäkin saa kirjoittaa? Täytyykö kaikesta olla kaikkien kanssa samaa mieltä jotta teidän keskinäinen empatianne ja keskinäishymistelynne ei rikkoudu eikä keskeydy?
Etkö parempaan vastaukseen itse pysty ja eikö Sinulla itselläsi ole mitään muuta lisäarvoa aiheeseen annettavanasi kuin tuo yllä oleva oksennus?
Jätkä 52 vuotta
Auswitchiin oli suositusikäraja, en enää muista mikä se oli mutta kyltissä luki että sitä ei suositella alle jotain vuotiaille lapsille. Olin järkyttynyt kun näin siellä lapsiperheitä. Mitä ne vanhemmat oikein ajattelevat jotka vievät lapsiaan sinne kun se on aikuisillekin kaamea paikka.
Vierailija kirjoitti:
En enkä aio. Ei kiinnosta. Jossain Berliinin lähellä olevassa olen käynyt ja ei kiinnostanut silloinkaan.
Saatat olla jonkin ajan päästä siperiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne, mutta esim eduskunnassa Ben Z on jälkeläinen.
Yleisesti: leireillä pärjää voimakkaat ja röyhkeät. Mun isoäidin veli oli vain 17 eikä pärjännyt Tammisaaren vankileirillä. Oli liian nuori.
Pakko lisätä, että hän oli vain piilossa. Ei osallistunut taisteluihin. Hänen kohtalonsa ahdistaa vieläkin. Kidutettiin jo Tampereella, kun oli turhaan otettu kiinni. Kuoli siis 17-vuotiaana.
(Huusi omaisilleen junan ikkunasta tai ovesta kidutuksesta. Juna aodotti lähtöä tammisaareen)
*SPOILERI KLIPPI*
Sormuskohtaus on vaikuttava. Siinä tosiaan tajuaa kaiken materian haalimisen turhuuden. Tekee hyvää tämän päivän materialistisille suomalaisillekin katsoa.
Vain 20 v sitten ihmiset oli erilaisia, ei niin kylmiä ja rahanahneita, tavaran perään.
Dachausta ei kai ole mitään jäljellä?