Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko rohjennut käymään Auschwitzin keskitysleirillä?

Vierailija
09.03.2025 |

Pidetään nyt kerrankin keskustelu asiallisena jo ihan uhrien ja heidän perheidensä kunniaksi, pyydän. Toivottavasti tätä ketjua ei poisteta ja toivottavasti myöskään historia ei koskaan tule toistamaan itseään tämän asian kohdalla. Näin lomalla on ollut aikaa kertailla historiaa ja katsella dokumentteja ja tänään aion katsoa elokuvan nimeltä Schindlerin lista.

Kommentit (132)

Vierailija
1/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt.

Vierailija
2/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt, eikä voi käsittää sitä pahuutta. Tai nyt käsitän paremmin, että pahoja ihmisiä voi todella olla (esim. Putin ja Trump), joita ei kiinnosta toisten henki ja kärsimys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, olen käynyt dachaussa se riitti, kammottava paikka, aw 10 kertaa kauheampi, kiitos mutta ei kiitos

Vierailija
4/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt, mutta monista eri lähteistä tietenkin hyvinkin tuttu. Surullinen osoitus siitä, miten ihmiset voidaan aivopesemällä saada uskomaan ja tekemään mitä tahansa hirveyksiä.

Vierailija
5/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen käynyt Dachaussa.

Vierailija
6/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja hiljaiseksi se vetää. Vahva suositus myös elokuvalle. 

Vierailija
7/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt. Eniten tietenkin järkyttää paikan valtava koko. Suurin osa uhreistahan oli kuollut tunnin sisällä siitä kun juna tuli asemalle. Silti itse leiriin on mahtunut ihan järjetön määrä ihmisiä.

Vierailija
8/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt.

Vierailija
9/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut käytyä kahdesti, ensin parikymppisenä jolloin mieltä järkytti se pahuus mihin ihminen pystyy.

Toisella kerralla noin nelikymppisenä järkytti millaiseksi ihmiset olivat muuttuneet noiden noin 20 vuoden aikana.

Paikan kunnioitus loisti poissaolollaan, otetaan selfiekepillä kuvia hymyssä suin, kaasukammiossa kailotetaan puhelimeen, kaikki nykyajan vitsaukset olivat löytäneet tiensä myös sinne. 😔

Vierailija
10/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, mutta Raatteentiellä olen käynyt. Oli  kaunis kesäilta, silti kovin karu tunnelma. Autenttisemman käsityksen olisi sotatilanteesta saanut pimeänä talvi-iltana kovalla pakkasella.

Auschwitzissa käyneistä eräät ovat panneet merkille enemmän turistiryntäyksen kuin historiallisen kauheuden.

Vierailija
11/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt, enkä ehkä saattaisi käydäkään. Olen itse olemassa vain siitä sattuman oikusta, että isovanhempani vanhempineen onnistuivat piiloutumaan ja pakenemaan vainoja. 

Vierailija
12/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dachaussa kävin vuonna 2002 vaihto-oppilasvuoden aikana. Se oli todella pysäyttävä kokemus kaikille, erityisesti Japanista Saksaan tulleille vaihto-oppilaille koska heillä ei ollut hajuakaan siitä mitä Euroopassa oli tapahtunut 2. maailmansodan aikaan. 

Vierailija
13/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta ne joiden siellä pitäisi käydä eivät käy, ja ne joiden ei todellakaan tarvitsisi käydä käyvät ahdistumassa. 

Vierailija
14/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. En kiellä etteikö se olisi kamala paikka. Mutta olen myös käynyt teurastamolla ja mietin miten se eroaa tästä. Ja se on yleisesti hyväksyttyä tänäkin päivänä. 

Vierailija
15/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole, mutta Raatteentiellä olen käynyt. Oli  kaunis kesäilta, silti kovin karu tunnelma. Autenttisemman käsityksen olisi sotatilanteesta saanut pimeänä talvi-iltana kovalla pakkasella.

Auschwitzissa käyneistä eräät ovat panneet merkille enemmän turistiryntäyksen kuin historiallisen kauheuden.

Torjuntaa

Vierailija
16/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt, kun ei ole tullut mahdollisuutta, mutta kävin Varsovassa juutalaismuseossa ja siellä on huone tuolle aihepiirille ja jo siinä on käynti on tosi pysäyttävä.

Vierailija
17/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen käynyt Dachaussa.

Samoin. Dachausta suuri osa on rakennettu 1950-70 luvuilla. Jonka varmaan siellä käyneenä tiesitkin. Ei ollut häävi paikka.

Vierailija
18/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lars Adelskogh

Mikä on Lars Adelskogh?

Vierailija
19/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dachaussa kävin vuonna 2002 vaihto-oppilasvuoden aikana. Se oli todella pysäyttävä kokemus kaikille, erityisesti Japanista Saksaan tulleille vaihto-oppilaille koska heillä ei ollut hajuakaan siitä mitä Euroopassa oli tapahtunut 2. maailmansodan aikaan. 

Olen käynyt museossa Kiinan Nankingissa. Japani urheat soturit kilpailivat päivittäin kuka tappaa katanalla siviileitä eniten. Tulokset julkaistiin seuraavan päivän lehdessä. Myös siviileille tehdyt lääketieteelliset kokeet tuli nähtyä. Kyllä ihminen osaa kun vaan yrittää...

Vierailija
20/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käynyt viime kesänä enkä huomannut minkäänlaista epäkunnioitusta kävijöissä, päinvastoin. Hiljaista ja kunnioittavaa käytöstä oli. Paljonhan siellä oli porukkaa, mutta oppaat vetivät omat ryhmänsä hienosti niin ettei suurempia pullonkauloja syntynyt. Tietyissä paikoissa, kuten kaasukammiossa, oli kuvauskielto ja sitä kunnioitettiin.

Jo alkumetreillä alkoi pysäyttävä tunnelma: kävelimme pitkää käytävää ja kaiuttimista lueteltiin leirillä kuolleiden nimiä. Oppaan mukaan kestää 2 kuukautta kun nimet on lueteltu alusta loppuun, niin valtava määrä ihmisiä t*apettiin leirillä. 

Oli kyllä lohduton ja apea mieli pitkän aikaa käynnin jälkeen. Mutta suosittelen, tätä ei saa unohtaa. Kunpa historia lopettaisi toistamasta itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän