Oletko rohjennut käymään Auschwitzin keskitysleirillä?
Pidetään nyt kerrankin keskustelu asiallisena jo ihan uhrien ja heidän perheidensä kunniaksi, pyydän. Toivottavasti tätä ketjua ei poisteta ja toivottavasti myöskään historia ei koskaan tule toistamaan itseään tämän asian kohdalla. Näin lomalla on ollut aikaa kertailla historiaa ja katsella dokumentteja ja tänään aion katsoa elokuvan nimeltä Schindlerin lista.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt.
Mitä ajatuksia vierailu herätti?
Vierailija kirjoitti:
No en ku kaveri kävi ja siellä kuulemma haisee tunkkaiselta ja korkokin jäi kiinni johonkin kivimoskaan. Oli ollut myös kylmä, eikä mistään voinut ostaa mitään herkkuja.
Miettisit vähän uhreja ja mitä kauheuksia ovat kokeneet.
Vierailija kirjoitti:
Outo matkailupaikka. Fiilistellä nyt siellä toisten joukkomurhalla. Sellasta elämysmatkailua se. Eikö tieto murhattujen määrästä piisaa? Se pitää oikein kokea paikan päällä tunteakseen itse okevansa hengissä. Sopivasti taivastella kamaluutta ja sitten bussiin matkslle kohti seuraavaa elämyskohdetta.
En tiedä ketään, joka olisi kyseisessä paikassa käynyt vain 'fiilistelemässä' ja toivon todella ettei kukaan niin teekään. Tuollainen on helvetillinen loukkaus uhreja kohtaan.
En ole käynyt keskítysleireillä. Jos aihepiiri kiinnostaa, juutalaisvainojen museo Yad Vashem Jerusalemissa on erittäin koskettava. Harva sieltä kuivin silmin poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Outo matkailupaikka. Fiilistellä nyt siellä toisten joukkomurhalla. Sellasta elämysmatkailua se. Eikö tieto murhattujen määrästä piisaa? Se pitää oikein kokea paikan päällä tunteakseen itse okevansa hengissä. Sopivasti taivastella kamaluutta ja sitten bussiin matkslle kohti seuraavaa elämyskohdetta.
Toisia ihmisiä kiinnostavat historia ja historialliset paikat. Toisia taas kiinnostavat rantalomat ja allinclusivet.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt, eikä voi käsittää sitä pahuutta. Tai nyt käsitän paremmin, että pahoja ihmisiä voi todella olla (esim. Putin ja Trump), joita ei kiinnosta toisten henki ja kärsimys.
Onneksi esim. Usan muut presidentit olivat pyhimyksiä :D Onko sinulla millään tasolla tiedossa, kenen valtakausina on tapettu kuinka paljon? Paljonko Usan aiemmat presidentit, entäs Israel?
Kauhea paikka ja kamalaa mitä silloin on tehty. Ja olen käynyt. Ihmettelen sitä kaksinaismoralismia kuitenkin. Tuon ajan jälkeen voimaantunut kansa orjuuttaa ja harjoittaa kansanm**haa tällä hetkellä. Miksi meillä on sympatiaa pelkästään tuota aikaa kohtaan? Ja niitä ihmisiä verrattuna muihin. Siellä tietysti oli monenlaisia ihmisiä eri taustoista. Juutarit pahimpia sortajia ja uhriutujia. Nyt sitten on ihan ok hälläväliä mitä maailmassa tapahtuu.
Onko teillä edes tiedossa, että suurin osa hol ok aus tin uhreista oli neuvostoliittolaisia?
Huomenna menossa klo 8.
-Ilmari12v.
Vierailija kirjoitti:
Se on replika, saksalaiset purkivat alkuperäisen leirin ennen venäläisten tuloa. Pari muuta keskitysleiriä on alkuperäisiä, niissä kannattaa käydä mieluummin kuin missään lavasteissa.
Niin se on museokohde nykyään. Ei siellä autenttista kokemusta onneksi tarvitse kokea. Näyttelyitä ja kerrontaa historiasta ja ihmiskohtaloista. Se olisikin hauskaa kun kaikki pitäisi olla niin kuin silloin oli. Extremeä rikkaille. Isseille.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt, enkä ehkä saattaisi käydäkään. Olen itse olemassa vain siitä sattuman oikusta, että isovanhempani vanhempineen onnistuivat piiloutumaan ja pakenemaan vainoja.
Missä maassa asuivat?
Kävin syksyllä. Suosittelen kaikille. Siitä reissusta tuli moneksi päiväksi outo olo ja siellä kuulemani asiat pyöri mielessä pitkään. Edelleenkin välillä. Pienen lapsen äitinä tarinat leirin lapsista ja siellä syntyneistä vauvoista oli välillä niin rajua kuultavaa että oli käveltävä kauemmas pois kuuloetäisyydeltä. Ne oli niin hirveitä juttuja, ettei pysty edes käsittämään.
Jokaisen pitäisi käydä tuolla, niin ehkä jotain liikahtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt. Eniten tietenkin järkyttää paikan valtava koko. Suurin osa uhreistahan oli kuollut tunnin sisällä siitä kun juna tuli asemalle. Silti itse leiriin on mahtunut ihan järjetön määrä ihmisiä.
Mitä tarkoitat? "Valtava koko"? Kumpi on mielestäsi "valtava", Auschwitz vai Birkenau?
Olen käynyt minäkin, ja minua hämmästytti etenkin Auschwitzin pieni koko: tuskinpa tuo oli juurikaan esim. Turun Vähäheikkilän (Entistä? Vai vieläkö siellä on varusmieskoulutusta?) varuskuntaa suurempi. Mutta sehän onkin se paikka, mihin vietiin Hitlerin ja NSDAP:n kaikki poliittiset vastustajat ja toisinajattelijat.
N. neljän kilometrin päässä Birkenaussa toteutettiin laajempi kansanmurha ja siviilien massatuhonta, toki ei koko holokaustia kun oli monia muitakin tuhoamsileirejä, ja siihen nähden sekin on melko pieni paikka, joskin toki oleellisesti suurem
Ärsyttäviä nämä pilkun ussija besserwisserit.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt, Anne Frankin päiväkirjan lukeminen keskenkasvuisena ja koko kauheuden tajuaminen silloin oli ihan tarpeeksi järkyttävää. Joillekin se varmaan on tarpeen, mutta itse koen, että asiasta lukeminen on osaltani riittänyt. En koe tarvitsevani lisää painajaisunia.
Suosittelen myös kirjaa Kaikkien rakkaitteni puolesta.
Olen käynyt ja Buchenwaldissa myös. AG Farbenin rakennus pystyssä A:ssa. Näyttelyssä oli suurissa lasihuoneissa hiuksia, silmälaseja, leluja ja kenkiä. Määrät oli valtavia.
Hämmästytti, kun kaikki rakennukset ja radat näytti niin hyväkuntoiselta. Ihan kuin oisi toimintavalmiudessa. Miksiköhän A:han johtavaa junaraidetta ei pommitettu poikki, vaikka koko Eurooppaa moukaroitiin? Juutalaiset ei myöskään päässeet turvaan, koska mikään maa ei ottanut heitä. Pistää miettimään.
Tuolloin kuolleita on enää turha surra. Pitäisi miettiä, mitä vastaavaa tapahtuu nykyään. Onhan näitä kansanmurhia ja etnisiä puhdistuksia, mutta ketään ei kiinnosta. Tuntuu pilkanteolta hokea, ettei moinen saa toistua koskaan, kun sama peli jatkuu eri muodoissa.
Hurskastelu on tietty kivaa ja vaaratonta.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi käydä tuolla, niin ehkä jotain liikahtaisi.
Muutenko ei voi liikahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt. Auschwitzin massaturismi on vastenmielistä, mutta ilmeisesti kävijöiden kyykyttäminen on pakollista ilkivallan ja sabotaasien minimoimiseksi.
Sen sijaan Sachsenhausenin keskitysleiri on helpommin lähestyttävä: ei tarvitse kulkea orjallisesti ryhmässä oppaan perässä, ei maksa mitään.
Auschwitz on muuttunut rahastukseksi. Nyt pääsee omatoimisesti ilman opasta kiertämään (ilmaista) esimerkiksi huhtikuusta syyskuuhun vasta klo 16 aikaan. Aikaisemmin omatoimiselle kierrokselle pääsi heti aamulla. Nyt halutaan että ihmiset maksavat opastetuista kierroksista.
Turisteista huolimatta oma kokemus oli erilainen. Kaikki hiljaa ja vain tuijottivat näkemänsä. Paikka oli kaikessa kammottavuudessaan todella vaikuttava ja pysäyttävä. Sinä iltana ei ruoka maistunut. Aion viedä lapsenikin sinne, kunhan vähän kasvavat.