Oletko rohjennut käymään Auschwitzin keskitysleirillä?
Pidetään nyt kerrankin keskustelu asiallisena jo ihan uhrien ja heidän perheidensä kunniaksi, pyydän. Toivottavasti tätä ketjua ei poisteta ja toivottavasti myöskään historia ei koskaan tule toistamaan itseään tämän asian kohdalla. Näin lomalla on ollut aikaa kertailla historiaa ja katsella dokumentteja ja tänään aion katsoa elokuvan nimeltä Schindlerin lista.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt. Auschwitzin massaturismi on vastenmielistä, mutta ilmeisesti kävijöiden kyykyttäminen on pakollista ilkivallan ja sabotaasien minimoimiseksi.
Sen sijaan Sachsenhausenin keskitysleiri on helpommin lähestyttävä: ei tarvitse kulkea orjallisesti ryhmässä oppaan perässä, ei maksa mitään.
Auschwitz on muuttunut rahastukseksi. Nyt pääsee omatoimisesti ilman opasta kiertämään (ilmaista) esimerkiksi huhtikuusta syyskuuhun vasta klo 16 aikaan. Aikaisemmin omatoimiselle kierrokselle pääsi heti aamulla. Nyt halutaan että ihmiset maksavat opastetuista kierroksista.
Siihen on myös syynsä. Halutaan valvoa, että oppaat kertovat oikeita asioita eivätkä uusnassevalheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt. Auschwitzin massaturismi on vastenmielistä, mutta ilmeisesti kävijöiden kyykyttäminen on pakollista ilkivallan ja sabotaasien minimoimiseksi.
Sen sijaan Sachsenhausenin keskitysleiri on helpommin lähestyttävä: ei tarvitse kulkea orjallisesti ryhmässä oppaan perässä, ei maksa mitään.
Auschwitz on muuttunut rahastukseksi. Nyt pääsee omatoimisesti ilman opasta kiertämään (ilmaista) esimerkiksi huhtikuusta syyskuuhun vasta klo 16 aikaan. Aikaisemmin omatoimiselle kierrokselle pääsi heti aamulla. Nyt halutaan että ihmiset maksavat opastetuista kierroksista.
Koska turisteja on paljon, niin halutaan varmaankin myös, että ihmiset ei tolloile. Oppaan johdolla se onnistuu paremmin ja ryhmille lippuja myymällä,pystytään porrastamaan porukkaa, uskoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi käydä tuolla, niin ehkä jotain liikahtaisi.
Muutenko ei voi liikahtaa?
Totta kai voi. Mullakin oli jo ennen käyntiä.
Tuo oli ehkä tarkoitettu niille, joilla ei ole liikahtanut ja vielä kiinnostaa uhreja pilkata pahemmasta uudesta aatteesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä edes tiedossa, että suurin osa hol ok aus tin uhreista oli neuvostoliittolaisia?
Teille on kerrottu väärää tietoa. Silloinen Neuvostoliitto kattoi aika monta nykyistä itsenäistä valtiota, mutta esimerkiksi Puola, Unkari, Tsekkoslovakia olivat siihen aikaan itsenäisiä
Eli wikipediassa väärä tieto ja sinulla oikea?
juutalaisia enintään 6 miljoonaa
neuvostoliittolaisia siviilejä noin 7 miljoonaa, joista 1,3 miljoonaa juutalaisia
neuvostoliittolaisia sotavankeja noin 3 miljoonaa, joista 50 000 juutalaisia
ei-juutalaisia puolalaisia siviilejä noin 1,8 miljoonaa
serbisiviilejä 312 000
vammaisia enintään 250 000
romaneja 196 000220 000
Jehovan todistajia noin 1 900
rikollisia ja epäsosiaalisia vähintään 70 000
saksalaisten poliittisia vastustajia ja vastarintajoukkojen jäseniä tuntematon määrä
homoseksuaaleja satoja, ehkä tuhansia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Ostin opastetun kierroksen GetYourGuidelta. Olisko ollut tunti bussissa suuntaansa, 3h Auschwizh ja 1h Birkenau eli sellaiset 6h yhteensä. Suosittelen.
Niin ja tuo oli hotellinoudolla. Kävivät transporterilla hakemassa hotellilta, ajoivat muutaman km päähän. Siellä isoon bussiin, jossa oli about 40-henkeä. Opastettu kierros Auschwitzissa englanniksi tai espanjaksi. Kuulokesetti korviin ja oppaan mukana koko ajan, kun porukkaa oli niin paljon.
Jos oikein muistan, niin Birkenaussa oltiin se noin tunti ominpäin. Sai lähteä oppaan mukaan jos halusi, itse en. Välimatka AUS-BIR oli lyhyt, mutta bussilla sekin.Opastettu retki on todella helppo verrattuna siihen, että alkaa etsiytyä junalla tai paikallisbussilla paikalle ja hommata liput. Ei siellä luultavasti montaa kertaa elämässä käy.
Ei ole vaikeaa mennä omatoimisesti. Paljon kivempaa kun saa itse rauhassa kiertää eikä tarvitse oppaan ja ryhmän mukana kulkea tiukan aikataulun mukaan. Itselleni ei olisi 4 tuntia paikanpäällä riittänyt mihinkään.
Jos joskus menen sinne päin,käyn.Koska maailma ei saa koskaan unohtaa tuota ihmiskunnan suurinta häpeää.
Olen käynyt. Meillä oli opastettu kiertokäynti sekä Auschwitzissa että Birkenaussa.
Vierailija kirjoitti:
En ole, mutta Raatteentiellä olen käynyt. Oli kaunis kesäilta, silti kovin karu tunnelma. Autenttisemman käsityksen olisi sotatilanteesta saanut pimeänä talvi-iltana kovalla pakkasella.
Auschwitzissa käyneistä eräät ovat panneet merkille enemmän turistiryntäyksen kuin historiallisen kauheuden.
Minulla on kotoa matkaa Raatteentielle 20 kilometriä. Ei tuo syrjätietä kummemmalle tunnu, kun on ikänsä lähiympäristössä asunut.
Käyty on useammassakin leirissä. Jos puut osaisivat puhua olisi niillä paljon kerrottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Dachaussa kävin vuonna 2002 vaihto-oppilasvuoden aikana. Se oli todella pysäyttävä kokemus kaikille, erityisesti Japanista Saksaan tulleille vaihto-oppilaille koska heillä ei ollut hajuakaan siitä mitä Euroopassa oli tapahtunut 2. maailmansodan aikaan.
Eivät raukat edes tiedä, mitä Japani teki kiinalaisille samaan aikaan. Hyvin on valtio vaiennut vivisektioista ja muista mukavuuksista.
Ravensbruck, naisille ja Sachsenhausen on tullut käytyä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin syksyllä. Suosittelen kaikille. Siitä reissusta tuli moneksi päiväksi outo olo ja siellä kuulemani asiat pyöri mielessä pitkään. Edelleenkin välillä. Pienen lapsen äitinä tarinat leirin lapsista ja siellä syntyneistä vauvoista oli välillä niin rajua kuultavaa että oli käveltävä kauemmas pois kuuloetäisyydeltä. Ne oli niin hirveitä juttuja, ettei pysty edes käsittämään.
Jos vain uskaltaa, niin suosittelen lukemaan kirjan Äidiksi keskitysleirillä.
Historialla on paha tapa toistaa itseään. Olisi luullut, että maailma olisi oppinut virheistään toisen maailmansodan jälkeen, mutta ei. Sama meno jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt. En järkyttynyt vaikka paikka kyllä muistutti siitä mitä kaikkea pahaa valittu kansa nykyäänkin tekee. Sota ei lopu sotimalla eikä sorto sortamalla. Historiasta voisi oppia tekemään erilaisia valintoja, mutta ei. Mahtaa olla uhrit nyt ylpeitä mitä heidän jälkeläiset ovat nyt saaneet aikaan.
Sen ne sai aikaan että säilyttivät nykyisen olemassaolonsa. Eurooppalaisen holokaustin aikaan olivat avuttomia, mutta Lähi-idän ikuisen holokaustin aikaan eivät nyt ole. Syytätkö heitä siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea paikka ja kamalaa mitä silloin on tehty. Ja olen käynyt. Ihmettelen sitä kaksinaismoralismia kuitenkin. Tuon ajan jälkeen voimaantunut kansa orjuuttaa ja harjoittaa kansanm**haa tällä hetkellä. Miksi meillä on sympatiaa pelkästään tuota aikaa kohtaan? Ja niitä ihmisiä verrattuna muihin. Siellä tietysti oli monenlaisia ihmisiä eri taustoista. Juutarit pahimpia sortajia ja uhriutujia. Nyt sitten on ihan ok hälläväliä mitä maailmassa tapahtuu.
Nyt rautalangasta. Jos juutalaiset ei puolusta itseään heitä ei enää olisi olemassa. Kannatatko heidän hävittämistään uudestaan? Jos välität mistään, mene puhumaan nuo juttusi Hamasille ja sen kannattajille.
Rautalangat on juutalaisten keksintö. Alistavat muita. Sinuakin jos satut väärälle puolelle. Se ei sinänsä liity tähän aiheeseen ja mitä kauheuksia on tapahtunut. Käy Palestiinassa niin tiedät miltä vapaus ja valta tuntuu. Lapset nääntyy nälkään. Traumat monta sukupolvea. Turha meidän uhriutua vielä toistenkin puolesta. Varsinkaan niiden puolesta jotka itse lietsovat kurjuutta ja väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt. En järkyttynyt vaikka paikka kyllä muistutti siitä mitä kaikkea pahaa valittu kansa nykyäänkin tekee. Sota ei lopu sotimalla eikä sorto sortamalla. Historiasta voisi oppia tekemään erilaisia valintoja, mutta ei. Mahtaa olla uhrit nyt ylpeitä mitä heidän jälkeläiset ovat nyt saaneet aikaan.
Sen ne sai aikaan että säilyttivät nykyisen olemassaolonsa. Eurooppalaisen holokaustin aikaan olivat avuttomia, mutta Lähi-idän ikuisen holokaustin aikaan eivät nyt ole. Syytätkö heitä siitä?
Älä nyt viitsi, saa itseään puolustaa mutta jokainen normaalijärkinen on jo ajat sitten ymmärtänyt että Israelin touhuissa ei ole itsensä puolustamisesta kyse, vaan Gazan tuhoamisesta. Onhan he jo vuosikymmenet sortaneet niin Gazaa kuin vallanneet pikkuhiljaa muutakin maailmaa tarkoitusperiänsä varten, kuten islamilaiset. Jos kuitenkin pidettäisiin meidät länsimaalaiset erossa näiden touhuista, kiitos. Missä Israel, siellä sota, hamaan loppuun asti.
En tuolla Saksan Ostmarkissa, mutta Saksan sisällä Sachenhausen ja Dachau on käyty.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt, eikä voi käsittää sitä pahuutta. Tai nyt käsitän paremmin, että pahoja ihmisiä voi todella olla (esim. Putin ja Trump), joita ei kiinnosta toisten henki ja kärsimys.
Mitä pahaa Trump on tehnyt?
Teille on kerrottu väärää tietoa. Silloinen Neuvostoliitto kattoi aika monta nykyistä itsenäistä valtiota, mutta esimerkiksi Puola, Unkari, Tsekkoslovakia olivat siihen aikaan itsenäisiä