Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko rohjennut käymään Auschwitzin keskitysleirillä?

Vierailija
09.03.2025 |

Pidetään nyt kerrankin keskustelu asiallisena jo ihan uhrien ja heidän perheidensä kunniaksi, pyydän. Toivottavasti tätä ketjua ei poisteta ja toivottavasti myöskään historia ei koskaan tule toistamaan itseään tämän asian kohdalla. Näin lomalla on ollut aikaa kertailla historiaa ja katsella dokumentteja ja tänään aion katsoa elokuvan nimeltä Schindlerin lista.

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Ostin opastetun kierroksen GetYourGuidelta. Olisko ollut tunti bussissa suuntaansa, 3h Auschwizh ja 1h Birkenau eli sellaiset 6h yhteensä. Suosittelen.

Vierailija
22/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Holokaustia ei koskaan tapahtunut, ja Auschwitz oli vain tavallinen keskitysleiri, jonne venäläiset sodan jälkeen rakensivat pari mihinkään rakennukseen liittymätöntä savupiippua. Tavallisilla lämmitysuunilla taas ei oltaisi pystytty tuhkaamaan ketään, ei etenkään miljoonia. Auschwitzissa oli myös vankien käytössä postitoimisto, uima-allas, orkesteritila sekä jopa ilotalo. Sellainen "tuhoamisleiri". Ei kannata uskoa kaikkea sotapropagandaa ja Hollywood-roskaa mitä kuulee ja näkee.

Sinuako meidän pitäisi uskoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Auschwitzissä ja Theresienstadin keskitysleirissä Tsekeissä. 

Auschwitzissä oli valtavasti ihmisiä. Toisaalta se antoi vähän mielikuvia siitä, että parakeissa on ollut ahdasta aikanaan. Lisäksi vielä piti kuvitella hajut ja äänet. Ruuhkaisuus ei siis haitannut. Birkenaun puoli oli rauhallisempi alue, ja siellä hiljaisuus antoi tilaa ajatuksille.

Theresienstadissa ei ollut samanlaista tungosta. Koin tämän vierailun luultavasti siksi voimallisemmin.

Vierailija
24/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Auschwitzissä ja Dachaussa. Dachaussa ensin, joten se oli kokemuksena mieleenpainuvampi. 

Vierailija
25/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt. Oli joskus 90-luvulla. Ei  mikään positiivisen päivä ollut kyllä, kun olin reissussa ja siinä oli aika pitkä juomisputki itselläni vielä takana.

Vierailija
26/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Dachaussa. En usko, että Auschwitzissä olisi mitään enempää kerrottavaa, kyllä tuli asia selväksi. On vaikea ymmärtää, miten ihmiset voivat tehdä toisilleen niin hirvittäviä asioita. Sen maailman näkeminen livenä lyö päähän kuin moukari.

Vierailija
27/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Holokaustia ei koskaan tapahtunut, ja Auschwitz oli vain tavallinen keskitysleiri, jonne venäläiset sodan jälkeen rakensivat pari mihinkään rakennukseen liittymätöntä savupiippua. Tavallisilla lämmitysuunilla taas ei oltaisi pystytty tuhkaamaan ketään, ei etenkään miljoonia. Auschwitzissa oli myös vankien käytössä postitoimisto, uima-allas, orkesteritila sekä jopa ilotalo. Sellainen "tuhoamisleiri". Ei kannata uskoa kaikkea sotapropagandaa ja Hollywood-roskaa mitä kuulee ja näkee.

Daa daa. Venäjähän tuota teidän touhua =natseilua rahoittaa ja tukee tehdäkseen Länsimaista epävakaampia.

Vierailija
28/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lars Adelskogh

Mikä on Lars Adelskogh?

Vår gamle vän Hildberg

Vierailija
29/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt Dachaussa. En usko, että Auschwitzissä olisi mitään enempää kerrottavaa, kyllä tuli asia selväksi. On vaikea ymmärtää, miten ihmiset voivat tehdä toisilleen niin hirvittäviä asioita. Sen maailman näkeminen livenä lyö päähän kuin moukari.

Dachau oli keskitysleiri, kun taas Auschwitz oli tuhoamisleiri. Valtaosa uhreista kuoli kaasukammioissa välittömästi tultuaan mm. kaikki lapset, vanhukset ja naiset, joilla oli lapsia.

Vierailija
30/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt. Auschwitzin massaturismi on vastenmielistä, mutta ilmeisesti kävijöiden kyykyttäminen on pakollista ilkivallan ja sabotaasien minimoimiseksi.

Sen sijaan Sachsenhausenin keskitysleiri on helpommin lähestyttävä: ei tarvitse kulkea orjallisesti ryhmässä oppaan perässä, ei maksa mitään.

Vierailija
31/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dachaussa kävin vuonna 2002 vaihto-oppilasvuoden aikana. Se oli todella pysäyttävä kokemus kaikille, erityisesti Japanista Saksaan tulleille vaihto-oppilaille koska heillä ei ollut hajuakaan siitä mitä Euroopassa oli tapahtunut 2. maailmansodan aikaan. 

Toivottavasti japanilaiset tunsivat edes omat aiheuttamansa rikokset ja hirveydet. Ei kaus n*tseista jää.

Vierailija
32/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt. Eniten tietenkin järkyttää paikan valtava koko. Suurin osa uhreistahan oli kuollut tunnin sisällä siitä kun juna tuli asemalle. Silti itse leiriin on mahtunut ihan järjetön määrä ihmisiä.

Mitä tarkoitat? "Valtava koko"? Kumpi on mielestäsi "valtava", Auschwitz vai Birkenau?

Olen käynyt minäkin, ja minua hämmästytti etenkin Auschwitzin pieni koko: tuskinpa tuo oli juurikaan esim. Turun Vähäheikkilän (Entistä? Vai vieläkö siellä on varusmieskoulutusta?) varuskuntaa suurempi. Mutta sehän onkin se paikka, mihin vietiin Hitlerin ja NSDAP:n kaikki poliittiset vastustajat ja toisinajattelijat.

N. neljän kilometrin päässä Birkenaussa toteutettiin laajempi kansanmurha ja siviilien massatuhonta, toki ei koko holokaustia kun oli monia muitakin tuhoamsileirejä, ja siihen nähden sekin on melko pieni paikka, joskin toki oleellisesti suurempi kuin Auschwitz. Ei muutaman tunnin vierailun perusteella helposti uskoisi että siinä Birkenaunkin kokoisessa paikassa ehdittiin tuhota ehkä miljoonia ihmisiä, ja vasta jostain n. sodan puolestavälistä 1942 alkaen aina sodan loppuun asti, eikä esim. alusta lähtien: sikäli pieneltä Birkenaukin näyttää.

Kun mainitset rautatieaseman ja junakyyditykset, tarkoittanet todennäköisesti kuitenkin Birkenauta jota se kuuluisa makasiinirakennus, jonka alta tai lävitse juna meni, symboloi kaikessa kuvastossa, ja jota koko leiriä muutenkin se kuuluisa asemalaituri dominoi?

Joka tapauksessa, hämmästyttävän pieniä paikkoja molemmat.

Jätkä 52 vuotta

Vierailija
33/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Studovassa (Stuthoff) Puolassa. Se oli aika pieni keskitysleiri. Eniten jäi järkyttämään se rata, joka ei vienyt minnekään. Sillä saatiin vangit houkuteltua helposti lähtemään viimeiselle matkalleen uuniin.

Vierailija
34/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käynyt viime kesänä

Oli kyllä lohduton ja apea mieli pitkän aikaa käynnin jälkeen. Mutta suosittelen, tätä ei saa unohtaa. Kunpa historia lopettaisi toistamasta itseään.

Pahinta on , että historia ei toista itseään, Ihmiset sen tekevät!

Vierailija
35/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni isovanhemmat selvisivät sieltä molemmat ihme kyllä. Eivät suostuneet puhumaan minkälaista siellä oli, mutta molemmat huusivat öisin. 

Vierailija
36/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt. Osallistuin opastetulle kierrokselle. Omassa ryhmässäni kaikki käyttäytyivät kunnioittavasti. Syödä ei saanut (eikä tullut mieleenkään, koska leirillä olleet näkivät nälkää), pullo juotavaa sai olla mukana kierroksella. Hiljaisuus oli läsnä. Sanattomaksi veti, kun kuuli ja näki paikan hirveyksiä ja julmuuksia, mitä ei ihmismieli voi käsittää. 

Suosittelen käymistä paikan päällä. Jää käynnin jälkeen pikkuasioista valittaminen vähemmälle. 

Vierailija
37/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on replika, saksalaiset purkivat alkuperäisen leirin ennen venäläisten tuloa. Pari muuta keskitysleiriä on alkuperäisiä, niissä kannattaa käydä mieluummin kuin missään lavasteissa.

Vierailija
38/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt, Anne Frankin päiväkirjan lukeminen keskenkasvuisena ja koko kauheuden tajuaminen silloin oli ihan tarpeeksi järkyttävää. Joillekin se varmaan on tarpeen, mutta itse koen, että asiasta lukeminen on osaltani riittänyt. En koe tarvitsevani lisää painajaisunia.

Vierailija
39/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Ostin opastetun kierroksen GetYourGuidelta. Olisko ollut tunti bussissa suuntaansa, 3h Auschwizh ja 1h Birkenau eli sellaiset 6h yhteensä. Suosittelen.

Niin ja tuo oli hotellinoudolla. Kävivät transporterilla hakemassa hotellilta, ajoivat muutaman km päähän. Siellä isoon bussiin, jossa oli about 40-henkeä. Opastettu kierros Auschwitzissa englanniksi tai espanjaksi. Kuulokesetti korviin ja oppaan mukana koko ajan, kun porukkaa oli niin paljon.

Jos oikein muistan, niin Birkenaussa oltiin se noin tunti ominpäin. Sai lähteä oppaan mukaan jos halusi, itse en. Välimatka AUS-BIR oli lyhyt, mutta bussilla sekin.

Opastettu retki on todella helppo verrattuna siihen, että alkaa etsiytyä junalla tai paikallisbussilla paikalle ja hommata liput. Ei siellä luultavasti montaa kertaa elämässä käy.

Vierailija
40/132 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin syyskuussa -18. Kaasukammioiden mataluus ahdisti, kuvittelin ne paniikissa ovia vasten pakkautuneet ihmismassat, äänet ja hajut. 

Birkenaun puolella parakit, lavetit ja kolkkous konkretisoitui - ja minä olen nuoresta asti lukenut paljon keskitysleirikirjallisuutta. Ensimmäinen oli Fania Fenelonin "Auschwitzin tyttöorkesteri", olin 11. Käydessäni paikan päällä oli lämmin mutta tuulinen päivä. Puistatti kuvitella ihmisiä seisomassa pihalla kylmässä palelemassa talvisin iltalaskennan tms aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme