HS: Naisiin kohdistuva väkivalta on suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma
Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaa on Suomessa parannettava, sanoo apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen.
Suomessa pitäisi hänen mukaansa ryhtyä ripeästi valmistelemaan lakimuutoksia, jotta viranomaisten toiminta vastaisi Suomea sitovia kansainvälisiä velvoitteita.
Naisiin kohdistuva väkivalta ja lähisuhdeväkivalta ovat suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma, joka aiheuttaa pysäyttävän määrän inhimillistä kärsimystä ja tuskaa, apulaisoikeuskansleri sanoo.
Parisuhdeväkivalta on Suomessa selvästi yleisempää kuin muissa Pohjoismaissa.
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen periaatteessa ja käytännössäkin hyvin jyrkästi naisten kokemaa väkivaltaa vastaan, ja myös sitä mieltä, että siihen pitäisi puuttua entistä tarkemmin.
Itse en kuitenkaan aio tähän panostaa - muuten kuin oman toimintani kautta tietenkin, mutt yhtään sen enempää en. Olen nimittäin saanut sen verran paljon kuonooni tässä maassa, eikä kukaan ole siitä välittänyt lainkaan, ja syynä on nimenomaan sukupuoleni.
Ok. Minäkään en aio tehdä mitään muuta sinun hyväksesi kuin menen miesten ongelmista kertoviin keskusteluihin huutamaan, miten huonosti naisia kohdellaan.
Mihin miesten ongelmista kertoviin keskusteluihin?
Vitsailetko? Te miehet teitte tästäKIN keskustelun miesten ongelmista. Kuten te aina teette. Te ette kestä että kukaan muu kuin valkoinen heteromies saisi mitään huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne korkeasti koulutetutkin miehet osaavat. Henkisen väkivallan, naisen lyömisen ja muun.
Säälittäviä otuksia.
Kuinka monta tällaista miestä olet itse itsellesi valinnut?
Paskat miesvihayleistyksenne ovat juuri sitä itseään
Tämän kuule jätin kokonaan valitsematta, mutta eipä se mitään estänyt, yllytti vain.
Väkivaltainen ja häiriintynyt mies kohdistaa usein väkivaltaa myös muihin naisiin, kuin omaan puolisoonsa. Sekä miehiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen periaatteessa ja käytännössäkin hyvin jyrkästi naisten kokemaa väkivaltaa vastaan, ja myös sitä mieltä, että siihen pitäisi puuttua entistä tarkemmin.
Itse en kuitenkaan aio tähän panostaa - muuten kuin oman toimintani kautta tietenkin, mutt yhtään sen enempää en. Olen nimittäin saanut sen verran paljon kuonooni tässä maassa, eikä kukaan ole siitä välittänyt lainkaan, ja syynä on nimenomaan sukupuoleni.
Ok. Minäkään en aio tehdä mitään muuta sinun hyväksesi kuin menen miesten ongelmista kertoviin keskusteluihin huutamaan, miten huonosti naisia kohdellaan.
Saat ummistaa silmäsi aivan vapaasti, jos tahdot. Mutta kuten totesin: en nihiloi naisten pahoinpitelyjä. Mutta saatte hoitaa asianne ilman apuani. Ei ole paukkuja, sorkke.
Ei, vaan aion aktiivisesti estää miesten ongelmiin puuttumista aina kun voin. Vähättelen, häiriköin ja pilkkaan. Kuten miehet tekevät naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset miehet eivät käy töissä joten ei niillä rahaakaan ole. Remontoimaan ovat liian laiskoja. Ryyppääminen sujuu.
Jaa. No 8700€/kk, kolme taloa ja yksi kesämökki tullut rakennettua plus pariin rivariin täys pintaremontti. Nytkin juon saunan päälle vichyä. Olisko niin, että w t-nainen saa vain w t-miehiä?
Et sinä missään töissä käy. Valehdella osaat. Et muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset miehet eivät käy töissä joten ei niillä rahaakaan ole. Remontoimaan ovat liian laiskoja. Ryyppääminen sujuu.
Jaa. No 8700€/kk, kolme taloa ja yksi kesämökki tullut rakennettua plus pariin rivariin täys pintaremontti. Nytkin juon saunan päälle vichyä. Olisko niin, että w t-nainen saa vain w t-miehiä?
Et sinä missään töissä käy. Valehdella osaat. Et muuta.
En ihmettele, jos saat pataasi.
Tuollaisella käytöksellä olisi ihme jos et saa.
-eri kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies käyttää väkivaltaa puolisoaan kohtaan, kun on täydellisessä luontaisessa puolustuatilassa hätäreaktiona, eikä silloin hallitse itseään, vaan pitää kaikkea uhkana. Voidaan kysyä, miten mies joutui sellaiseen tilanteeseen kotonaan? Uskooko joku nainen oikeasti, että se normaali mies yhtäkkiä muuttuisi sadistiseksi hirviöksi, ja alkaisi nauttia väkivallan tekemisestä lähimmäiselleen? Ei, mies puolustautuu uhkaa vastaan, olipa se mikä tahansa.
Usein se uhka on lähestyvä ero ja se ajaa yksinjäämistä pelkäävän miehen epätoivoisiin tekoihin.
Niin, mieshän pärjäisi paremmin ilman manipuloivaa narsistia, mutta se nainen on jo ehtinyt karkoittaa miehen kaverit, lopettaa muunkin miehen oman elämän ja myrkyttää sen ajatuksilla, että ilman naista se mies ei ole mitään. Samaa narsistin taktiikkaa käytätte tällä foorumilla, kun haukutte miehiä inceleiksi ja kyseenalaistatte heidän ihmisarvon, koska yritätte stigmatisoida heitä seksuaalisesti hyödyttömiksi, jonka perusteella heillä ei saisi olla mielipidettä. Naisen kanssa samaa mieltä olemalla ihmisarvo ja seksi voidaan palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä yhteiskunta on todella julma miehiä kohtaan. Jos miehillä on ongelmia niin käsketään vaan ryhdistäytymään ja ottamaan itseä niskasta kiinni. Ne käsittelemättömät ongelmat sitten purkautuu puolisoon.
Näköjään pitää olla vielä paljon julmempi, niin mies ei enää uskalla purkaa ongelmia puolisoon. Miehiä on alettava kohdella paljon ankarammin.
Olet vaan katkera pipipää ja surkea trolli.
En osaa sanoa kuin omasta puolestani, ja siitäkin on yli 20v. aikaa. Vaimoni oli niihin aikoihin sairaalloisen mustasukkainen (pääsi terapian avulla siitä vapaaksi). Hän saattoi tulla iholle, ahdistaa nurkkaan ja riipiä/tökkiä mustasukkaisuuskohtauksessaan (mitään oikeaa syytä ei kohtaukseen tarvittu).
Yritin ja onnistuinkin pysymään rauhallisena, kunnes yksi kerta mulla läikkyi yli. Työnsin voimalla vaimon pois kauemmas. Eikös hän kompastunut samalla niin, että löi päänsä välioven (onneksi ontto) alaosaan. Oveen tuli reikä ja vaimon päähän kuhmu. Otin asian raskaasti, koska tavoitteeni ei ollut tuo, vaan halusin vain työntää hänet pois. Entä jos hänen päänsä olisi kolahtanut vieressä olevaan metalliseen saranaan? Jossittelin pitkään asian kanssa.
Otan vastuun käytöksestäni, samoin vaimoni halusi vapautua mustasukkaisuudestaan. Turvallisia yhteisiä vuosia on sen jälkeen riittänyt.
Itsekkin sain kuulla jatkuvasti naiselta etten jos hän minut jättää, niin kukaan ei minua huoli. Kaiken tein kuulemma väärin ja en ollut hyvä missään. Oikein härnäsi kokoajan ja halveksi. Ei ihme jos miehistä tulee väkivaltaisia ihmisraunioita. Itse vain aloin juopottelemaan yksin.
Pahuus on juuri tätä, kokemuksen vähättelyä, uhrin kyseenalaistamista. Silti useimmat ihmiset eivät tunnista pahuutta, vaikka se on täysin näkyvillä, tässäkin keskustelussa.
Pahuus vielä järkyttävämmällä tasolla on entisten kylmän sodan valtioiden päämiesten puheet. Valheet eivät pyyhi pois totuutta, sitä ettei vain yksi vaan tuhansia ihmisiä kuolee turhaan. Jos he saisivat tietää, kuinka heidänkin kuolemansa vääristellään muuksi kuin se on. Kuinka syylliseksi väitetään tässäkin uhria, kokonaista kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Pahuus on juuri tätä, kokemuksen vähättelyä, uhrin kyseenalaistamista. Silti useimmat ihmiset eivät tunnista pahuutta, vaikka se on täysin näkyvillä, tässäkin keskustelussa.
Pahuus vielä järkyttävämmällä tasolla on entisten kylmän sodan valtioiden päämiesten puheet. Valheet eivät pyyhi pois totuutta, sitä ettei vain yksi vaan tuhansia ihmisiä kuolee turhaan. Jos he saisivat tietää, kuinka heidänkin kuolemansa vääristellään muuksi kuin se on. Kuinka syylliseksi väitetään tässäkin uhria, kokonaista kansaa.
Ei se väkivallan tekijäkään ole välttämättä saanut apua ja on uhri itsekkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: En mä mitään halveksi. Ihan samalla tavalla miehet saavat turpaan, jos käyttäytyvät kuten te näytätte tämän ketjun perusteella käyttäytyvän.
Aikuinen, järkevä ja normaali ihminen ei käy väkivaltaiseksi minkään kommentin perusteella. Aikuinen vaikka poistuu tilanteesta mieluummin kuin valitsee väkivallan. Mutta kiva kun kerroit, että yksikään mies Suomessa ei ole kehittynyt aikuiseksi :)
Se on sellainen sananvastuu. Eli sanoa saa, mutta sillä voi sitten olla seurauksia.
Kun ei ole seurauksia, koska AIKUISEKSI KASVANEET IHMISET HOITAVAT RIITANSA JA ERIMIELISYYTENSÄ PUHUMALLA. Tiedätkö mitä se on? Auotaan suuta ja pä
Kun naisella on ongelma, hän vaatii, että koko maailma hänen ympärillään muuttuu. Näin ei tietenkään tapahdu, joten ongelma on ja pysyy.
Kun miehellä on ongelma, mies korjaa omaa käytöstään, ja ongelma ratkeaa.
Se ongelma on väkivaltaiset miehet.
Vaikka kaikki naiset pysyisi täysin erossa miehistä, ovat ne miehet yhä väkivaltaisia ja se ongelma. Kohteenaan ovat sitten vain muut miehet, eritoten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset ovat Euroopan väkivaltaisempia naisia. M25
Se, ettet sä saa pillua, ei ole väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikä tee oikeutetuksi, mutta tilanne tuskin on Suomessa poikkeuksellisen huono. Totta kai jokainen pahoinpitely on liikaa. Miksi naiset valitsevat näitä hakkaajakusipäitä, varmasti piirteet huomaa jo melko pian."
Tällaisilla kommenteilla vähätellään ongelmaa Suomessa. Se, että naisiin kohdistuva väkivalta on ongelma jossain muuallakin, ei pienennä ongelmaa Suomessa.
Tuskin kukaan valitsee hakkaajaa puolisokseen. Sellaiset piirteet tulevat esille vasta myöhemmin. Tuskin monikaan myöhemmin väkivaltaiseksi osoittuva on sitä suhteen alussa, kun ollaan vielä ihastuksesta pyörryksissä. Väkivalta tulee mukaan myöhemmin, kun ensihuuma on ohi ja alkaa tavallinen arki. Ei naisia voi syyllistää siitä, että on valinnut miehen, joka on väkivaltainen. Tuollaisen kommentin antaja puolustaa väkivaltaan syyllistyvää ja syyllistää uhria.
Ehkä pitäisi ennakoida miehen madollinen muuttuminen. Yhteen ei kannata muuttaa ihastumishuuruissa vaan kannattaa odottaa tunteiden tasaantumista. Naisella olisi hyvä olla etukäteen riittävä oma taloudellinen puskuri, että pystyy tarvittaessa irtautumaan ja muuttamaan erilleen. Sitten kannattaa etukäteen asennoitua, että jos yhtään ilmenee väkivaltaa tai väkivallan uhkaa, ettei vähättele tilannetta, uskaltaisi kertoa jollekulle, jollei poliisille niin edes tosi luotettavalle läheiselle, oli sitten ystävälle tai vanhemmalle, tai vaikka jollekin naisten puhelinlinjalle, ettei ehdi tulla väkivallan kierrettä ja tarvetta pitää kulisseja.
Joku voi pitää tuota ennakoimiseen kehottamista naista syyllistämisenä, mutta en tiedä muuta sanoa, jos paskaksi osoittautuva mies osuu omalle kohdalle, niin siinä tilanteessa ei paikoillaan voivottelu ja miehen manailu ei valitettavasti auta.
Tuossa jutussa nainen ei halunnut puhua poliisille, kun ''se mitä mies teki, oli pientä mitä aiemmin oli tehty''. Eli tuo suhde oli edennyt pisteeseen, että mies oli ehtinyt saada naisesta henkisen yliotteen ja naisen nujerrettua, että nainen itsekin hyväksyy itseensä kohdistuvan ns. lievemmän väkivallan, kunhan ei sairaalaan joudu.
Toisessa ketjussa jotkut naiset kertoivat, miten muuttivat yhteen tai menivät jopa kihloihin vain parin kuukauden tuntemisen jälkeen. Kannattaisi todellakin tutustua siihen toiseen ensin rauhassa, ennen kuin on liian jumissa lähteäkseen. Ja tämä pätee toki sekä miehiin ja naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä löi äitiä ja pelkäsin riitoja pienenä. Henkiseen ja fyysiseen kotona tapahtuvaan väkivaltaan ei puututa, että se tapahtuu piilossa. Tunnen 7 kotona tapahtunutta väkivaltatapausta. Se on minusta paljon.
Meillä sama. Sen lisäksi näin kaverin isän lyövän kaverin äitiä, kun olin siellä kylässä, enoni vaimo sai selkäänsä, tädiltäni murtui nenä hänen miehensä avittamana jne. jne. näitä on useita perheitä, joissa oli väkivaltaa. En koskaan ole luottanut miehiin.
Mä en ole itse kokenut väkivaltaa, mutta isä löi äitiä ja veljiä. Lisäksi mun poikaystävä on pahoinpidelty, miesten toimesta, kun olin näkemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu että aina tällaisiin keskusteluihin rynnistävät miesasiamiehet joukolla uhriutumaan? Onko tavoitteena estää asiallinen keskustelu aiheesta? Tämä on yksi rakenteellinen ongelma johon pitäisi löytää jokin ratkaisu myös.
Miesvihanne on rakenteellinen ongelma
Te penistelineet ansaitsette kaiken vihan :) Kiukuttaako paskista? ;)
Älä viitsi. Miksi joku mies, jota sä et edes tunne ja joka ei ole koskaan kärpäsellekään tehnyt pahaa, ansaitsisi sun vihan? Ei kaikki miehet ole kusipäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että en ole koskaan todistanut väkivaltaa naista kohtaan miehen toimesta. Naisten välisiä kahakoita olen nähnyt. Eli en tiedä miten tukisin naisia tässä asiassa. En ole koskaan ollut väkivaltainen ketään kohtaan, joten miten voin auttaa?
Jos 2 naista tappelee, niin menet väliin ja pidät heidät käsivarren mitan päässä toisistaan. Sitten puhutat ongelmasta, joka tappelun aiheutti. Miehen lihas pystyy tuottamaan suhteessa enemmän voimaa, kuin naisen lihas. Siksi laihempikin mies on voimakkaampi, kun hyväkuntoisen oloinen nainen.
Itse en ole koskaan nähnyt naisten välisiä kahakoita. Olen nähnyt vain miesten lyövän naisia tai toisia miehiä.
En ole todistanut minkään näköistä väkivaltaa pitkään aikaan. Joskus viimeksi kouluaikoina 20 vuotta sitten. Enkä silloinkaan nähnyt poiki
Ei sun tarvi alkaa tappeluita etsimään ja niitä estämään. Riitää, että et kyseenalaista ongelman vakavuutta ja halvenna uhreja. Eli et esim tässä keskustelussa ala väittää, ettei väkivaltaa tapahdu, tai että uhrit kerjäsi sitä, tai käytä muita argumentointivirheitä tahallasi.