HS: Naisiin kohdistuva väkivalta on suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma
Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaa on Suomessa parannettava, sanoo apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen.
Suomessa pitäisi hänen mukaansa ryhtyä ripeästi valmistelemaan lakimuutoksia, jotta viranomaisten toiminta vastaisi Suomea sitovia kansainvälisiä velvoitteita.
Naisiin kohdistuva väkivalta ja lähisuhdeväkivalta ovat suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma, joka aiheuttaa pysäyttävän määrän inhimillistä kärsimystä ja tuskaa, apulaisoikeuskansleri sanoo.
Parisuhdeväkivalta on Suomessa selvästi yleisempää kuin muissa Pohjoismaissa.
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin joku puhuu asiaa. Täysijärkinen mies.
Tähän samaan tulisi lisätä vainoamisen liittyvät lakimuutokset. Tiukemmat rangaistukset ja vakavampi suhtautuminen uhrin, yleensä nainen, kertomaan. Jotakin apua uhrille, ettei tarjota pelkkää "ei oota" ja jätetä omilleen selviämään.
Ei mitään rajoituksia poliisin lupiin tutkia älylaitteita. Nyt tätä ollaan muuttamassa ja se on huono suuntaus. Viattomilla ei ole mitään salattavaa. Jos luvat eivät jatkossa heltiä helposti, kaikki rikokset, jotka kohdistuvat naisiin, lisääntyvät.
Kiitos apulaisoikeuskanslerille.
Tässä.
Vierailija kirjoitti:
Tytöille pitäisi peruskoulussa jakaa tainnuttimet. Ratkaisisi ongelmia varhaisessa vaiheessa.
Juu väkivaltaisen miehen provosonti on todella hyvä idea. Se tainnutin olisi hyvin nopeasti miehen käsissä ja se mies tyhjentäisi sen akun naisen ohimoon. Minä en usko sankaritarinoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa on niin hyvät naisoikeudet että usein perheväkivalta on oma valinta. "
Haluaisin kuulla jonkun naisen omasta suusta, että perheväkivalta on oma valinta. Oletko ihan tosissasi väitteen kanssa? Taidat itse pitää oman vaimosi nyrkin ja hellan välissä, jos sinulla nyt edes on vaimoa. Toivottavasti ei ole. Jos oman tyttäresi mies hakkaisi häntä, niin sanoistko hänelle, että oma valinta? Mieti vähän, millaisia kommentteja viljelet.
Ei ihme, että perheväkivalta on niin yleistä kuin on, jos monet miehet ajattelevat, että se on naisen oma valinta. Eikö yhtään hävetä?
No mitä asialle voi tehdä? Minä kysyin kaveriltani että hän jättäisi huonosti kohtelevan miehensä ja alkaisi minun kanssa, mutta kieltäytyi ja sanoi että kyllä se vielä rauhoittuu. Sanoin myös hänen miehelleen kerran baarissa että hänen pitäisi kohdella naistaan paremmin ja tu
Arvostan sitä, että olet puuttunut asiaan. Teit oikein, toivotusti ja olet rohkea. Harmi, että tuota ei oikein voi laittaa mainoslauseeksi tinderiin, tai kertoa tuosta heti ensi tapaamisella. Tuo on kuitenkin asia, joka antaa sinusta hyvän kuvan ja kertoo, että olet tutustumisen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
"Mikä on oma ratkaisusi tilanteeseen?
Vain sinä voit löhteä. Jos et lähde, niin ota sitten pataasi. Minä en ole miehenä sinua kotoasi pois hakemassa."
Olisikin niin helppoa. Kaltoinkohdeltu ihminen lamaantuu. Ensin häntä lyödään, sitten hän jähmettyy, sitten häntä syytetään siitä pahoinpitelyn seurauksesta. Hän on uhri. Kestää aikansa nousta ylös ja lähteä. Ymmärrätkö? Et ymmärrä. Ymmärrä edes poistua keskustelusta, johon sinulla ei ole mitään hyvää ja positiivista annettavaa. -eri
Eli jäät itse siihen väkivaltaiseen suhteeseen.
Kenen valinta se silloin on?
Mitään ratkaisuakaan et esitä.
Sinulla tässä ei ole muuta annettavaa kuin uhriutuminen
Kerrankin saa lukea hyvän ja toivoa antavan uutisen. Naistenpäivän viikonloppuna. Kiitos hyville ihmisille, naisia kanssaihmisinä ja arvostaen kohteleville miehille. Usko elämään palaa vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa on niin hyvät naisoikeudet että usein perheväkivalta on oma valinta. "
Haluaisin kuulla jonkun naisen omasta suusta, että perheväkivalta on oma valinta. Oletko ihan tosissasi väitteen kanssa? Taidat itse pitää oman vaimosi nyrkin ja hellan välissä, jos sinulla nyt edes on vaimoa. Toivottavasti ei ole. Jos oman tyttäresi mies hakkaisi häntä, niin sanoistko hänelle, että oma valinta? Mieti vähän, millaisia kommentteja viljelet.
Ei ihme, että perheväkivalta on niin yleistä kuin on, jos monet miehet ajattelevat, että se on naisen oma valinta. Eikö yhtään hävetä?
No mitä asialle voi tehdä? Minä kysyin kaveriltani että hän jättäisi huonosti kohtelevan miehensä ja alkaisi minun kanssa, mutta kieltäytyi ja sanoi että kyllä se vielä rauhoittuu. Sanoin myös hänen miehelleen kerran baarissa että hänen pitäisi kohdella naistaan paremmin ja tu
Valehtelet. Enemmistö miehistä hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan. Joka kolmas nainen tulee suomalaisen miehensä pahoinpitelemäksi.
Väkivaltaiset miehet suunnittelevat, milloin alkavat pahoinpidellä naista, yleensä silloin kun on menty naimisiin tai ensimmäinen lapsi syntyy. Silloin kun lähteminen on vaikeaa. Siihen asti teeskennellään.
Vaarallisin hetki on silloin jos nainen eroaa, silloin moni mies on tap.panut naisen. Tai yhteiset lapset. Tai molemmat. Ja täällä sanotaan että sen kun lähdet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes autatte sitä itse maahan muutolla ja monikulttuurisuudella että pelkää valittako
Asiantuntijoiden mukaan poc miehet tuomitaan itsepuolustuksesta joista valkoinen nainen ei olisi koskaan saanut edes sakkoja jos osat toisin päin. Usein tuomioistuin ei edes huomioi uhriksi väittämänsä naisen tekemää piilorasistista henkistä väkivaltaa tai muita yhteiskunnan mikroaggressioita joka on johtanut itsepuolustukseen. Helpompi syyttää poc miestä ja ruokkia vankilateollisuutta vuosikymmenien väärillä tuomioilla.
Höpö höpö teidän henkiselle väkivallalenne. Miehillä on aikaa tunnistaa heti ensimmäisestä kerrasta, että naisen sanallinen ilmaisu tai motkotus on hänestä "henkistä väkivaltaa". Silloin voi todeta kaikessa rauhassa, että:
"olen tullut siihen tulokseen, että haluan erota"
Ja sitten eroaa ja lähtee, koska ei koe naisen olevan sellainen, jonka kanssa haluaa elää.
Ei pitäisi olla vaikeaa!!!
Näin minä olen toiminut miesten kanssa. Jos koen, että mies on jollain tavalla kontrolloiva tai käyttää halventavaa kieltä tms. niin se on kerrasta poikki. Ei tarvitse jäädä kuuntelemaan sitä mitä ei tahdo kuulla, ei tarvitse takertua sellaiseen ihmiseen, josta ei pidä.
TIE ON AUKI, LÄHDE ETSIMÄÄN ONNEASI MUUALTA!
Ei siihen väkivaltaa tarvita, että vapauttaa itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöille pitäisi peruskoulussa jakaa tainnuttimet. Ratkaisisi ongelmia varhaisessa vaiheessa.
Juu väkivaltaisen miehen provosonti on todella hyvä idea. Se tainnutin olisi hyvin nopeasti miehen käsissä ja se mies tyhjentäisi sen akun naisen ohimoon. Minä en usko sankaritarinoihin.
Naiset eivät ole avuttomia. Naiset pitää vain saada uskomaan kykyynsä pitää puolensa. Ihminen pärjää karhullekin älynsä ansiosta. Ei kyse ole voimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sinä voit löhteä. Jos et lähde, niin ota sitten pataasi. Minä en ole miehenä sinua kotoasi pois hakemassa."
Olisikin niin helppoa. Kaltoinkohdeltu ihminen lamaantuu. Ensin häntä lyödään, sitten hän jähmettyy, sitten häntä syytetään siitä pahoinpitelyn seurauksesta. Hän on uhri. Kestää aikansa nousta ylös ja lähteä. Ymmärrätkö? Et ymmärrä. Ymmärrä edes poistua keskustelusta, johon sinulla ei ole mitään hyvää ja positiivista annettavaa. -eri
No mietipä sitten vaikka henkilöä, joka ampuu toista jalkaan ja vieressä seisova syyllistää uhria siitä, mikset hei nouse ja lähde. Kävele niinku pois. Tällä tasolla keskustelet ja ymmärrät aihetta. Joten en enää jaksa vastata typeriin kysymyksiisi. -eri
Miten asiaan puututaan kun ei naista voi pakottaa suhteesta poiskaan. Tässä individualismin ajassa naisen oma tahto menee joka hänen hyvinvoinnin edelle ja jos mies ei ole ottamassa henkeä naiselta, niin kukaan ulkopuolinen ei voi auttaa.
Naista kaltoin kohtelevia miehiä ei arvosta kukaan ja heitä pidetään pohjasakkana jo nyt joten asenteiden muutos ei juuri vaikuta, joten miten siihen voisi puuttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi sinunkin hyvä lukea psykologisista vaikutuksista. Jos tilanne = manipulointi ja kontrollointi on jo pitkällä, niin silloin tukihenkilön kanssa on helpompi lähteä. Toisaalta manipuloinnin uhri elää vahvassa psykoosin kaltaisessa deniaalissa, jolloin normaali ajattelu on jo hämärtynyt niin, että avun pyytäminenkin tuntuu liian vaikealta. On silti totta, että ainoa vaihtoehto on lähteä, tukihenkilön kanssa tai ilman.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mietipä sitten vaikka hen
Ota sitten pataasi.
Kenen siihen pitäisi pystyä vaikuttamaan, ellet sinä itse?
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin joku puhuu asiaa. Täysijärkinen mies.
Tähän samaan tulisi lisätä vainoamisen liittyvät lakimuutokset. Tiukemmat rangaistukset ja vakavampi suhtautuminen uhrin, yleensä nainen, kertomaan. Jotakin apua uhrille, ettei tarjota pelkkää "ei oota" ja jätetä omilleen selviämään.
Ei mitään rajoituksia poliisin lupiin tutkia älylaitteita. Nyt tätä ollaan muuttamassa ja se on huono suuntaus. Viattomilla ei ole mitään salattavaa. Jos luvat eivät jatkossa heltiä helposti, kaikki rikokset, jotka kohdistuvat naisiin, lisääntyvät.
Kiitos apulaisoikeuskanslerille.
Viattomilla ei ilmeisesti ole mitään oikeuksiakaan, niin eikö olisi sama sitten antaa kaikkien puhelimien sisältö viranomaisten tarkasteltavaksi? Joku tekoäly kahlaamaan kaikkien puhelimet läpi säännöllisin väliajoin. Eihän se haittaa kun vain rikollisilla on jotain sopimatonta puhelimissaan?
Huomaa näistäkin naisnarsistien kirjoituksista, että manipuloivat kiltit ja kunnolliset miehet hermoraunioiksi, ja huutamalla saavat miehen yrittämään laittaa kättä suun eteen, jonka voi tarkoituksenmukaisesti tulkita väkivallaksi. Itse en voi muuta kuin opettaa poikani pysymään erossa suomalaisista naisista. Itse ainakin näytän hyvää esimerkkiä seurustelemalla ulkomaalaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten asiaan puututaan kun ei naista voi pakottaa suhteesta poiskaan. Tässä individualismin ajassa naisen oma tahto menee joka hänen hyvinvoinnin edelle ja jos mies ei ole ottamassa henkeä naiselta, niin kukaan ulkopuolinen ei voi auttaa.
Naista kaltoin kohtelevia miehiä ei arvosta kukaan ja heitä pidetään pohjasakkana jo nyt joten asenteiden muutos ei juuri vaikuta, joten miten siihen voisi puuttua?
Poliiseissa voisi olla esim. naisia, joille lähisuhdeväkivaltaa kokeva nainen voi tehdä rikosilmoituksen. Todella uhria alentavaa joutua puhumaan asioista miespoliisille, anteeksi vaan, etenkin jos miehen asenteessa vikaa. Usein väkivaltaan liittyy myös seksuaalista väkivaltaa. Avaudu siitä sitten siellä tiskillä poliisimiehelle, pahimmillaan muiden kuullessa.
Vie motivaation mennä puhumaan seuraavalla kerralla. Tulee piesty, vähätelty olo.
Kampanjat, jotka kannustavat tekemään rikosilmoituksen, madaltavat kynnystä. Jokin toimintatapa poliisin päässä, jolla ohjataan uhria eteenpäin tai tarjotaan apua, vaikkei tekisikään rikosilmoitusta. Naisia enemmän sinne, mistä sitä apua haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliiseissa voisi olla esim. naisia, joille lähisuhdeväkivaltaa kokeva nainen voi tehdä rikosilmoituksen. Todella uhria alentavaa joutua puhumaan asioista miespoliisille, anteeksi vaan, etenkin jos miehen asenteessa vikaa. Usein väkivaltaan liittyy myös seksuaalista väkivaltaa. Avaudu siitä sitten siellä tiskillä poliisimiehelle, pahimmillaan muiden kuullessa.
Vie motivaation mennä puhumaan seuraavalla kerralla. Tulee piesty, vähätelty olo.
Kampanjat, jotka kann
Tätähän tapahtuu jo sosiaalipuolella ja sivistyneissä valtioissa sitä kutsutaan korruptioksi ja sukupuolisyrjinnäksi.
Vierailija kirjoitti:
Naisten itsensä aiheuttama ongelma kun aina ottavat tuollaisia miehiä. Sitten selitellään ettei muka tiedetty millainen mies todellisuudessa oli. Tietävät kuitenkin aina sadan prosentin varmuudella sen ettei minun kanssa tai muidenkaan kaltaisteni hiljaisempien, ujompien ja vähän pyöreiden miesten kanssa kannata seurustella sekunttiakaan?
Ihan v itun oikein naisille.
Niin siis luulet, että nämä miehet heti kättelyssä kertovat että "mä muuten tykkään vetää naisia pataan, onhan se okei?".
Ei sitä kukaan tiedä ennen ensimmäistä iskua. Osa on niin vahvoja ja osaa arvostaa itseään niin että lähtee heti. Jotkut tosissaan haluaa antaa mahdollisuuden ja joskus se jopa saattaa jäädä siihen kertaan. Yleensä kuitenkin se uhri on jo henkisesti nujerrettu ja aivopesty, parhaillaan uskotellaan että oma vika.
Mun pahoinpitelijä oli muuten juuri semmoinen hiljainen, ujohko, hieman pyöreä ja kiltin ja empaattisen oloinen hyvin pitkään. Siksi mä sitä ihmettelinkin.
Muuten, tuo sun katkeruus ja viha ei ole mitenkään viehättävää. Me pahoinpidellyksi tulleet ollaan jo koettu sitä syyllistystä, syyllisyyttä ja häpeää. Ei ne pahoinpitelijät itseään piilottele ja selittele.
Mä pidän kovasti eräästä pyöreästä ja kiltistä miehestä mutta kerran hän alkoi tosissaan ihmettelemään, miten sellaiset miehet kuulemma saa aina naisia kun hän ei ole ketään saanut. Meni fiilikset. Ei me tarvita enää syyllistämistä siitä, että ollaan joskus oltu suhteessa jossa oli väkivaltaa, mekin halutaan siitä yli ja ollaan kärsitty ja itse tehty töitä sen eteen, että pystytään taas luottamaan ihmisiin. Mekin tarvitaan ihan sitä normaalia kunnioitusta, ei me olla tyhmiä eikä kaivata enempää alistamista.
Kukaan normaali, oikeasti kiltti ja kunnioittava mies ei totea että ihan oikein. Toivottavasti et tule jatkossakaan saamaan suhdetta koska olet toksinen etkä yhtään parempi kun ne vaimonhakkaajat. Tai jos meinaat saada, niin kerrothan tuon mielipiteesi heti alkuun, olet osa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehet sekä arvostavat että tarvitsevat miehiä jotka kohtelevat naisia kaltoin. He haluavat että naiset pelkäävät, jotta naisia on helpompi kontrolloida.
Miehet myös hyötyvät siitä että näyttävät itse paremmilta vain siksi että eivät ole väkivaltaisia, vaikka ovat muuten todella huonoja kumppaneita.
Miehet eivät halua muutosta. Siksi ne nyt huutavat tässäkin ketjussa ja syyllistävät naisia.
Olen periaatteessa ja käytännössäkin hyvin jyrkästi naisten kokemaa väkivaltaa vastaan, ja myös sitä mieltä, että siihen pitäisi puuttua entistä tarkemmin.
Itse en kuitenkaan aio tähän panostaa - muuten kuin oman toimintani kautta tietenkin, mutt yhtään sen enempää en. Olen nimittäin saanut sen verran paljon kuonooni tässä maassa, eikä kukaan ole siitä välittänyt lainkaan, ja syynä on nimenomaan sukupuoleni.
Naisten tulisi lopettaa väkivaltaisuutensa. Ei muut voi asiaan vaikuttaa.