HS: Naisiin kohdistuva väkivalta on suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma
Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaa on Suomessa parannettava, sanoo apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen.
Suomessa pitäisi hänen mukaansa ryhtyä ripeästi valmistelemaan lakimuutoksia, jotta viranomaisten toiminta vastaisi Suomea sitovia kansainvälisiä velvoitteita.
Naisiin kohdistuva väkivalta ja lähisuhdeväkivalta ovat suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma, joka aiheuttaa pysäyttävän määrän inhimillistä kärsimystä ja tuskaa, apulaisoikeuskansleri sanoo.
Parisuhdeväkivalta on Suomessa selvästi yleisempää kuin muissa Pohjoismaissa.
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia naiset valitsevat tarkemmin
No ei siltä vaikuta. Muutenhan asiat olisivat paremmin naisten osalta, eikö?
Niinpä. Jos valitsisivat niin Suomi ei komeilisi tilastojen kärkisijoilla lähisuhdeväkivallassa? Vai olisiko niin että kyse onkin Suomen naisten todella matalasta kynnyksestä kertoa kohtaamaastaan väkivallasta? Muualla Euroopassa voi olla ja varmasti jossain onkin yleisempää, mutta ilmoituskynnys on siellä suurempi kulttuurisyistä.
En nimittäin usko hetkeäkään että kaikessa onnistunut ja kaikin tavoin hyvinvoiva yhteiskunta Tanska on sen väkivaltatilaston kärjessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset miehet eivät käy töissä joten ei niillä rahaakaan ole. Remontoimaan ovat liian laiskoja. Ryyppääminen sujuu.
Jaa. No 8700€/kk, kolme taloa ja yksi kesämökki tullut rakennettua plus pariin rivariin täys pintaremontti. Nytkin juon saunan päälle vichyä. Olisko niin, että w t-nainen saa vain w t-miehiä?
Et sinä missään töissä käy. Valehdella osaat. Et muuta.
En ihmettele, jos saat pataasi.
Tuollaisella käytöksellä olisi ihme jos et saa.
-eri kirjoittaja
Minä sain kerran hyvän neuvon:
"Naura ja jatka matkaasi"
Sillä lailla ei tarvitse jäädä tappelemaan kenenkään kanssa, ei ottaa itseensä, ei suuttua, eikä käydä käsiksi. Miksi pitää ottaa itsensä, muut ja asiat oman egon kautta?
Olet jossain anonyymillä foorumilla ja vedät herneitä nenään joutavasta suunsoitosta. Tuollainen elämänkatsomus johtaa vain ongelmiin, koska aina pitää olla "puolustamassa itseään". Mitä ihmettä oikeasti? Kyllä ääntä maailmaan mahtuu. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Joku esittää virheellisen väittämän, onpa hirveää, oikein maailma kaatuu. Prööt!
Hymistelet ääneti, pudistat päätäsi, naurat mielessäsi ja jatkat matkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Naisiin kohdistuva väkivalta on normalisoitu, ja jotkut jopa ylpeilee kaveriporukoissaan, kuinka laittaa "naisen ruotuun". Jos nainen väkivallasta menee puhumaan ulkopuolisille, aletaan syyttämään uhria.
Paskanmarjat ylpeilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset miehet eivät käy töissä joten ei niillä rahaakaan ole. Remontoimaan ovat liian laiskoja. Ryyppääminen sujuu.
Jaa. No 8700€/kk, kolme taloa ja yksi kesämökki tullut rakennettua plus pariin rivariin täys pintaremontti. Nytkin juon saunan päälle vichyä. Olisko niin, että w t-nainen saa vain w t-miehiä?
Et sinä missään töissä käy. Valehdella osaat. Et muuta.
En ihmettele, jos saat pataasi.
Tuollaisella käytöksellä olisi ihme jos et saa.
-eri kirjoittaja
Minä sain kerran hyvän neuvon:
"Naura ja jatka matkaasi"
Sinänsä hyvä neuvo. Tosin itse olen täällä hakemassa mielipiteideni sparrausvastusta sekäenyistäkin parempaa itsetuntoa.
Molemmissa haen siis omaa etua ja molempia täällä tarjoillaan oikein runsaskätisesti. Kun kirjoitan mielipiteitäni asiallisesti vastineeksi tyhmiin töräytyksiin, ajatukseni kirkastuvat. Tunnen myös usein tällä palstalla olevani älykläistäkin älykkäin, koska esimerkiksi näiden provosoivien miesten juttujen taso ja kirjoitustaito ovat niin surkeita.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että miespuolinen apulaisoikeuskansleri on myöntänyt tämän ongelman Suomessa. Joku mies on myöntänyt, että miehet ovat ongelma!
Jee! Myöntäminen on ensiaskel parantumiseen ja tässä tapauksessa yhteiskuntarakenteiden parantamiseen, jossa ongelma on suomalainen mies. Kiitos Mikko!
Miehet ei ole ongelma. Rikolliset on ongelma. Et voi niputtaa ihmisiä yhteen sukupuolen vuoksi. Sinun linjalla suomalaiset olisivat ongelma. Miten olet siis omalta osaltasi ratkaissut aiheuttamasi ongelman?
Rikoksien osalta oma uskomukseni on, että kiinnijäämisen riski ja seurausten vakavuus on vaikuttavin tekijä ihmisten lainkuuliaisuuden osalta. Mikäli siis haluamme puuttua rikoksiin pitää nostaa kiinnijämisen riskiä ja huolehtia seurausten riittävästä vakavuudesta. Suomessa väkivalta-, seksuaali- ja henkirikoksissa on minusta liian matalat rangaistukset. Lisäki paljousalennus ja tuomioiden suorittamaminen yhtäaikaa vatisi muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä yhteiskunta on todella julma miehiä kohtaan. Jos miehillä on ongelmia niin käsketään vaan ryhdistäytymään ja ottamaan itseä niskasta kiinni. Ne käsittelemättömät ongelmat sitten purkautuu puolisoon.
Miehiä on käsketty menemään terapiaan. Valitsette itse olla menemättä. Tykkäätte ennemmin vetää naistanne pataan.
Ei auta terapia eikä mikään satsaus paatuneita väkivaltarikollisia. Ei muuta roskasakin käytöstä, paras oli8si säilöö laitokseen, ei mitään annettavaa yhteiskunnalle. Hyvä konsti imeä varoja vaikka ongelmaa ei voida ratkaista.
Todella hyvä, että kerrankin miespuolinen henkilö on asiasta huolissaan. Olen itse kokenut avioliitossani väkivaltaa. Toimin vastuullisesti ja otin eron, olihan meillä lapsiakin tilanteessa. Kun otin eron, oma äitini ja kummitätini kääntyivät minua vastaan.
Kun lapsellani oli mt-ongelmia, toivoin, ettei minun tarvitsisi tavata lapsen psykoterapeuttia yhtä aikaa isän kanssa, vaan toivoin erillistapaamisia. Tämä ei psykoterapeutille käynyt, koska hänen mielestään lapsen ongelmat johtuivat vanhempien riitaisuudesta (ei siis isän väkivaltaisuudesta, vaan vanhempien RIITAISUUDESTA) ja hän yritti saada meitä vanhempia parempiin väleihin. Yhtään tämä kelan hyväksymä psykoterapeutti ei ymmärtänyt, että tämä työskentely vain uudelleentraumatisoisi minua. Terveiset vaan psykoterapeutti Outille Kouvolaan. Tuntuu, että monien naisten (ilmeisesti jonkinlaisessa kuplassa eläneiden) on kaikkein vaikeinta ymmärtää naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Ihmetten, miten puutteellinen käsitys "ammatti-ihmisellä" asiasta oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tänne sitten kritiikittömästi halataan ihmisiä, joiden perimmäisten arvojen mukaan väkivalta naisia kohtaan on oikeutettua.
Varmaan siksi, että ne on meidän omienkin miesten arvoja. Persut raahaa kaltaisiaan.
Heh-heh, miksiköhän mulle on syntynyt ihan päinvastainen kuva, ehkä viherpunikkien kaasuvalotusyritysten seurauksena.
Julkisuudessa nämä laulaja juontajat toimivat muille sairaille esimerkkinä siitä, että näin voi toimia saamatta siitä juurikaan minkäänlaista tuomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että miespuolinen apulaisoikeuskansleri on myöntänyt tämän ongelman Suomessa. Joku mies on myöntänyt, että miehet ovat ongelma!
Jee! Myöntäminen on ensiaskel parantumiseen ja tässä tapauksessa yhteiskuntarakenteiden parantamiseen, jossa ongelma on suomalainen mies. Kiitos Mikko!
Miehet ei ole ongelma. Rikolliset on ongelma. Et voi niputtaa ihmisiä yhteen sukupuolen vuoksi. Sinun linjalla suomalaiset olisivat ongelma. Miten olet siis omalta osaltasi ratkaissut aiheuttamasi ongelman?
Rikoksien osalta oma uskomukseni on, että kiinnijäämisen riski ja seurausten vakavuus on vaikuttavin tekijä ihmisten lainkuuliaisuuden osalta. Mikäli siis haluamme puuttua rikoksiin pitää nostaa kiinnijämisen riskiä ja huolehtia seurausten riittävästä vakavuudesta. Suomessa väkivalta-, seksuaali- ja henkirikoksissa on minusta liian matalat ran
Ketäs ne rikolliset valtaosin ovat? Yli 90 % miehiä.
Puumalaisen ja hesarin toiminta on maanpetturuutta.