Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?
Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.
Kommentit (754)
Nämä kommentoivat ankeuttajat varmaan tykkäisivät, jos tilattu putkimies tms tulisi sohvalle istumaan ja lapsia valvomaan, kun he itse tekisivät vaadittavan työn.
Vierailija kirjoitti:
Olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä. Käytän paljon perhetyötä. Perheen ongelmista keskustellaan aina suunnitelmaneuvotteluissa ja sovitaan mitä perhetyöllä yritetään hoitaa. Ei pitäisi olla epäselvää. Perhetyöllä hoidetaan perheen vuorovaikutusongelmia ja perhedynamiikan ongelmia. Sen idea voi olla vaikka voimaannuttaa perheen äitiä, että pistäisi sen mielenterveysongelmaisen ja ehkä väkivaltaisenkin äijän perheestä pihalle, kun lapsetkin äijää pelkäävät ja hakkaavat siksi muita päiväkodissa. Tai se voi olla vaikka opettamassa perheessä fiksumpia tapoja pitää kuria, että lapsia ei panna pihalle jäähylle pariksi tunniksi myös talvipakkasella. Siivoamaan tai hoitamaan lapsia en ammattikorkeakoulun ihmisiä koskaan laita. Jos perhetyön tavoitteista on epäselvyyttä, kannattaa kysyä heiltä niistä tai soittaa sille omalle sosiaalityöntekijälle.
Olen aina ihaillut tätä suurta intohimoa voimaantumiseen vaikkei se edes kuulu työtehtäviin. Tehdään vapaaehtoisesti ihan oman mielen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kommentoivat ankeuttajat varmaan tykkäisivät, jos tilattu putkimies tms tulisi sohvalle istumaan ja lapsia valvomaan, kun he itse tekisivät vaadittavan työn.
Paitsi, että perhe ei tilaa perhetyötä ja maksa sitä. Sen tlaa sosiaalityöntekijä ja hyvinvointialue maksaa sen.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse saanut apua yhtään mihinkään, vaikka olen sitä jo vuosia yrittänyt hakea. Ongelmat ja vaikeudet ovat tietysti pahentuneet todella paljon. Ihmettelen todella paljon koko sosiaalitoimiston olemassaoloa kun mitään apua yhtään mihinkään ei sieltä saa. Jos olisi aikoinaan saanut tarvitsemani avun en olisi tässä nykyisessä tilanteessa. Elämässäni ei ole enää yhtään mitään mukavaa ja olen joutunut luopumaan todella paljosta, lähes kaikesta ja olen joutunut uhratuksi ja syrjäytetyksi, mutta yhä enemmästä pitäisi silti vaan luopua. En saisi enää nukkuakaan.
Tuo on myös omaa elämääni ja monen muun 😔
Vierailija kirjoitti:
No, ei perhetyöntekijä ole siivooja.
Tilaa siivooja, jos haluat, että joku siivoaa.
Toki siitä tulee lasku, mutta niin se on kaikilla muillakin.
On siivottava itse tai ostettava siivous.
Vierailija kirjoitti:
Itse en olisi jaksanut hoitaa enempää lapsia kuin kaksi enkä sitten tehnyt lapsia enempää.
Enkä ole kyllä menossa muita ilmaiseksi auttamaan, korkeintaan omia lapsia.
Sosiaalityöntekijät ovat töissä.
Tulevaisuuden veronmaksajia kasvattava lapsiperhe tarvitsee kotiapua enemmän kuin jo seniili vanhus. Pikaratkaisu tähän resurssiongelmaan on, että siirretään kodinhoitajat pois vanhustenhoidosta perhetyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuuden veronmaksajia kasvattava lapsiperhe tarvitsee kotiapua enemmän kuin jo seniili vanhus. Pikaratkaisu tähän resurssiongelmaan on, että siirretään kodinhoitajat pois vanhustenhoidosta perhetyöhön.
Kotihoitaja ei siivoa itse asiassa.
Kotihoitajalla voi olla 26 asiakasta per 8 h vuoro.
Hän on 10 minuuttia kerralla asiakkaan luona.
On väärin, että kodinhoitajia ollaan vähennetty. Lyhytnäköistä hommaa on vähentää niitä. Jos olisi enemmän kodinhoitajia, niin se auttaisi vanhempia, saisi kodinhoitajat töitä (lisäisi työllisyyttä) ja säästäisi rahaa lastensuojelun puolelta.
Apu kotiin auttaisi vanhempia jaksamaan paremmin. Ei tarvisi sijaishuoltoa niin paljoa.
Vannnnmmaset mammat luulef että lapsi parantaa elämänlaatua. Olis niinku muutkin yhteiskunnassa. Loiset vaan lisääntyy!
Eläkäiselle ateriapalvelu jakaa lämpimän ruoan paketti autolla, se on mikrossa lämmitettävä ateria. Mutta maksaa joku 200 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
On väärin, että kodinhoitajia ollaan vähennetty. Lyhytnäköistä hommaa on vähentää niitä. Jos olisi enemmän kodinhoitajia, niin se auttaisi vanhempia, saisi kodinhoitajat töitä (lisäisi työllisyyttä) ja säästäisi rahaa lastensuojelun puolelta.
Apu kotiin auttaisi vanhempia jaksamaan paremmin. Ei tarvisi sijaishuoltoa niin paljoa.
Ei kotihoitaja siivoa.
1980-luvulla oli kotiavustajia jotka siivosivat eläkeläisen kodin, kävivät kaupassa ja tekivät ruokaa.
Kotiavustajat laitettiin pois 1990-luvun lamassa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkäiselle ateriapalvelu jakaa lämpimän ruoan paketti autolla, se on mikrossa lämmitettävä ateria. Mutta maksaa joku 200 kuukaudessa.
Muut ruoat tuo kauppa, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä sijaishuollossa ole ainutkaan lapsi sen vuoksi, että vessa oli likainen. Sen sijaan siellä ollaan siksi, että lasten mielenterveys on jo hajalla, koska äiti ei suojannut siltä väkivaltaiselta juopolta isältä, vaan antoi tämän terrorisoida kotona. Jälkimmäiseen saa apua perhetyöltä. Vessan kukin siivoaa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä lapsia, jos ei oma jaksaminen riitä. Ei kukaan tee kotitöitä puolestasi. Olisit kiitollinen saamastasi avusta.
Kuka tahansa voi sairastua ennalta arvaamatta ja siinä sitä sitten ollaan. Meille kävi näin, mies oli vakavasti sairaana ja minä jouduin leikkaukseen, jonka jälkeen en pystynyt nostamaan lapsia reiluun kuukauteen. Lapset oli tuolloin 1 ja 3. Oltiin ihan hyvissä hengen voimissa, ei tarvittu ketään sohvalle istumaan. Tarvittiin apua fyysisissä asioissa: hakemaan ja viemään lapsia päiväkotiin, siivoamaan, tekemään ruokaa, vaihtamaan pienemmän kakkavaipat. Ei saatu, koska tosiaan kotitöihin ei saa apua, vaan lasten kanssa olemiseen eikä tällainen työntekijä esimerkiksi voi hakea lasta päivähoidosta. Järjestettiin sitten itse omalla rahalla ja oman verkoston avulla, mutta jäätiin siinä hämmentyneenä miettimään, että miten voi olla, ettei apua saa. Miten siinä tilanteessa olisi selvinnyt, jos ei olisi omaa tukiverkkoa ja rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Tolla tyylillä niistä "tulevaisuuden veronmaksajista" ei mitään "tulevaisuuden veronmaksajia" tule kun oppivat jo pienestä asti toisten passaamiseen. Se apu mitä ne "seniilit" vanhukset saavat on niin vähäistä että läpeensä laiskojen mammojen sitä kadehtia kannata. Jaksoit levittää jalkasi, ole hyvä ja jaksa nyt vastata niistä seurauksista.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä "putkihenkilöt" ole vapaaehtoisia jotka tukevat ihmistä arjessa. Eivät putsaa, piikitä tai puunaa ja pese pyllyjä. Ovat joko seurakuntien tai SPR: n henkilöitä. Vapaaehtoisia, hyvää hyvyyttään auttavat😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut ruoat tuo kauppa, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Pankkikortti on henkilökohtainen. Nykyään ei voi käydä toisen puolesta kaupassa.
Ruoat voi tilata kotiin, kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomihan voi halutessaan joustaa ja auttaa sinua kotitöissä, jos on oikeen ystävällinen ihminen. Jos ihmisellä on vaikea tai keskivaikea masennus ja jaksaminen kortilla, kämppä aivan likainen ja sekaisin niin ei se ihmeellisesti sun vointia nosta jos joku istuu vaan sohvalla ja juttelee mukavia. Akuutissa vaikeimmassa vaiheessa tarvitaan konkreettista auttamista!
Sosionomi on vaan laiska ja haluaa itse päästä helpommalla, siksi ei laita sulle ruokaa tai auta siivoamisessa.
Sitten toki kun olet saanut itsesi jälleen riittävän terveeksi, niin siivoat itse ja laitat ruokasi itse
Ei voi. Perhetyölle on laadittava tavoitteet, jotka sosiaalityöntekijä kirjaa siihen samaan päätökseen, jolla perhetyö myönnetään.
Näitä keskusteluita näkee täällä usein, eikä niissä ole mitään pointtia, ellei niitä sovittuja tavoitteita kerrota heti jo aloitusviestissä.
Jos kansaa harmittaa se, että perhetyön sijaan ei anneta ilmaista kodinhoitoa, niin se on toinen keskustelu ja eri harmin aihe.
Itse en olisi jaksanut hoitaa enempää lapsia kuin kaksi enkä sitten tehnyt lapsia enempää.
Enkä ole kyllä menossa muita ilmaiseksi auttamaan, korkeintaan omia lapsia.