Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?
Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Nämä kommentoivat ankeuttajat varmaan tykkäisivät, jos tilattu putkimies tms tulisi sohvalle istumaan ja lapsia valvomaan, kun he itse tekisivät vaadittavan työn.
Niin mikä se työ tässä sun vertailussa siis olisi? Katsoa, kun perhetyö ei ole kodinhoitoa eikä lastenhoitoa. Jos tilaa meteorologin tekemään putkityöt, niin varmasti pettyy.
Osaako sosionomit olla supernanneja vai havainnoivatko vain? Ei Pia Penttalakaan siivoa eikä vahdi lapsia
Eihän nuo mitään oikeaa apua tarjoa, oikea apu olisi kodinhoitaja. Au pairitkin hoitaa lapset ja kodin ja laittaa ruokaa lapsille, miksi meillä on valtiontason työ, jossa ei tehdä mitään muuta kuin arvioidaan? Voisin kuvitella että oikeasti apua tarvitsevalla tuollainen on vaan kuormittavaa, että joku tulee sun kotiisi kyttäämään ja pitää siivotakin vierasta varten eli tuloksena uupuneempi ja ahdistuneempi vanhempi. Kamala laitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä lapsia, jos ei oma jaksaminen riitä. Ei kukaan tee kotitöitä puolestasi. Olisit kiitollinen saamastasi avusta.
Kuka tahansa voi sairastua ennalta arvaamatta ja siinä sitä sitten ollaan. Meille kävi näin, mies oli vakavasti sairaana ja minä jouduin leikkaukseen, jonka jälkeen en pystynyt nostamaan lapsia reiluun kuukauteen. Lapset oli tuolloin 1 ja 3. Oltiin ihan hyvissä hengen voimissa, ei tarvittu ketään sohvalle istumaan. Tarvittiin apua fyysisissä asioissa: hakemaan ja viemään lapsia päiväkotiin, siivoamaan, tekemään ruokaa, vaihtamaan pienemmän kakkavaipat. Ei saatu, koska tosiaan kotitöihin ei saa apua, vaan lasten kanssa olemiseen eikä tällainen työntekijä esimerkiksi voi hakea lasta päivähoidosta. Järjestettiin sitten itse omalla rahalla ja oman verkoston avulla, mutta jäätiin siinä hämmentyneenä miettimään, että miten voi olla, ettei
Jos eläkeläinen joutuu lonkkaleikkaukseen ja asuu yksin niin kotihoitaja tulee kyllä auttamaan pukemisessa ja antaa lääkkeet ja aamupalaa, mutta siitä tulee lasku kotiin.
Eläkeläinen voi kyllä saada kelan hoitotukea, siivouksen ostoon sitä ei saa, mutta esim kotihoitaja käynteihin, toki jää myös varmaan itselle maksettavaa.
Ja sosiaaliohjaaja päättää saatko tuota apua. Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja apua ei riitä kaikille joten kunnan maksulliseen apuun tarvitaan sosiaaliohjaajan päätös, että oletko niin huonossa kunnossa, että voit apua saada.
Muuten sitä ei riittäisi kaikille.
Oli jo viime vuosituhannella kun olivat uusi keksintö. Neljä alle kouluikäistä joista kaksi vauvoja, nämä tulivat "avuksi" istumaan sohvalle toinen sentään osasi itse keittää kahvit. Joo kiva väsyneenä katsella jotain vierasta ihmistä siinä sohvalla
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo mitään oikeaa apua tarjoa, oikea apu olisi kodinhoitaja. Au pairitkin hoitaa lapset ja kodin ja laittaa ruokaa lapsille, miksi meillä on valtiontason työ, jossa ei tehdä mitään muuta kuin arvioidaan? Voisin kuvitella että oikeasti apua tarvitsevalla tuollainen on vaan kuormittavaa, että joku tulee sun kotiisi kyttäämään ja pitää siivotakin vierasta varten eli tuloksena uupuneempi ja ahdistuneempi vanhempi. Kamala laitos.
Koska valtion rahat on loppu.
Meillä on miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä joista miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä ja eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa ja eläkeläisten terveydenhoitoa, kelatakseja, lääkkeitä katon täyttymisen jälkeen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä lapsia, jos ei oma jaksaminen riitä. Ei kukaan tee kotitöitä puolestasi. Olisit kiitollinen saamastasi avusta.
Kuka tahansa voi sairastua ennalta arvaamatta ja siinä sitä sitten ollaan. Meille kävi näin, mies oli vakavasti sairaana ja minä jouduin leikkaukseen, jonka jälkeen en pystynyt nostamaan lapsia reiluun kuukauteen. Lapset oli tuolloin 1 ja 3. Oltiin ihan hyvissä hengen voimissa, ei tarvittu ketään sohvalle istumaan. Tarvittiin apua fyysisissä asioissa: hakemaan ja viemään lapsia päiväkotiin, siivoamaan, tekemään ruokaa, vaihtamaan pienemmän kakkavaipat. Ei saatu, koska tosiaan kotitöihin ei saa apua, vaan lasten kanssa olemiseen eikä tällainen työntekijä esimerkiksi voi hakea lasta päivähoidosta. Järjestettiin sitten itse omalla rahalla ja oman verkoston avulla, mutta jäätiin siinä hämmentyneenä miettimään, että miten voi olla, ettei
Kotipalvelua saa n. kerran viikossa pariksi tunniksi ehkä max 30 tuntia. Kotipalvelu voi siivota, hoitaa lapsia tai käydä vaikka kaupassa. Jos se ei riitä oman verkoston kanssa, lapsi voidaan sijoittaa avohuollon sijoituksella vastaanottoperheeseen, kunnes jompi kumpi vanhemmista tokenee. Kyllä lapset aina hoidetaan, mutta ei välttämättä kotona. Itse loukkaannuin pahasti kun lapsi oli 2v. Sain kotipalvelua ja lapsen isä ja isovanhemmat hoitivat kodin, lapsen ja minut. Samalla tavallahan yksin asuvat loukkaantuneet ovat alkuun kuntoutussairaalassa ennen kuin pääsevät takaisin kotiin, koska ei sinne kotiin ole mahdollista saada niin paljon tukea, että päivittäin jotain olisi. t: sossu
Vierailija kirjoitti:
Oli jo viime vuosituhannella kun olivat uusi keksintö. Neljä alle kouluikäistä joista kaksi vauvoja, nämä tulivat "avuksi" istumaan sohvalle toinen sentään osasi itse keittää kahvit. Joo kiva väsyneenä katsella jotain vierasta ihmistä siinä sohvalla
Miksi teit neljä lasta.
Minulla vain kaksi, enempää en olisi jaksanut hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaako sosionomit olla supernanneja vai havainnoivatko vain? Ei Pia Penttalakaan siivoa eikä vahdi lapsia
Ei, mutta ei hän kuitenkaan istu kahvilla. Ei toisaalta kukaan odotakaan hänen tulevan siivoamaan.
Todellinen ongelma tässä on se, että usein perheessä tarvitaan jotain konkreettista tekemistä, vaikka juuri siivoamista tai ruuanlaitossa auttamista. Mutta ei, tulee vain pelkkää analysointia ja neuvoa, jotka eivät millään tavalla auta arjessa.
"Ei kustannettu pelkästään verorahoilla vaan lasku tuli tulojen mukaan. Yhä vähemmän on todellisia palveluja ja tukia. Mutta onhan meillä onneksi runsaasti ulkomailta tulijoita, jotka lisääntyvät keskenään eivätkä ruikuta palveluja niin kuin me veroa maksavat alkuperäisasukkaat."
Onhan heillä palveluita ja etuoikeuksia: tulkkipalvelut aina ja kaikkialla, ei terveydenhuollon asiakasmaksuja kuten meillä alkuperäisasukkailla, maksetaan kaikki kulkemiset, jopa auto ja polttoaineet, aina uusi asunto jos vanha kyllästyttää, järjestetään muutto vaikka Oulusta Helsinkiin ym ym.
Sano niille että löysit lutikoita sohvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta ei hän kuitenkaan istu kahvilla. Ei toisaalta kukaan odotakaan hänen tulevan siivoamaan.
Todellinen ongelma tässä on se, että usein perheessä tarvitaan jotain konkreettista tekemistä, vaikka juuri siivoamista tai ruuanlaitossa auttamista. Mutta ei, tulee vain pelkkää analysointia ja neuvoa, jotka eivät millään tavalla auta arjessa.
Tee vain yksi lapsi ja osta valmis lihapullat kaupasta, jos olet väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellanen neuvominen todellakin kuormittaa vain lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi sairastua ennalta arvaamatta ja siinä sitä sitten ollaan. Meille kävi näin, mies oli vakavasti sairaana ja minä jouduin leikkaukseen, jonka jälkeen en pystynyt nostamaan lapsia reiluun kuukauteen. Lapset oli tuolloin 1 ja 3. Oltiin ihan hyvissä hengen voimissa, ei tarvittu ketään sohvalle istumaan. Tarvittiin apua fyysisissä asioissa: hakemaan ja viemään lapsia päiväkotiin, siivoamaan, tekemään ruokaa, vaihtamaan pienemmän kakkavaipat. Ei saatu, koska tosiaan kotitöihin ei saa apua, vaan lasten kanssa olemiseen eikä tällainen työntekijä esimerkiksi voi hakea lasta päivähoidosta. Järjestettiin sitten itse omalla rahalla ja oman verkoston avulla, mutta jäätiin siinä hämme
Kumpi olisi halvempaa: kotiapua kotiin samalla tavalla kuin vanhuksille tai 1900-luvulla lapsiperheille vai kiireellinen sijoitus?
Mikä onkaan kotipalvelutyöntekijä tuntipalkka, entä sijoituksen hinta?
Jos olen itse tehnyt vain kaksi lasta, koska en jaksa hoitaa enempää. Miksi minun pitäisi auttaa ihmistä joka on tehnyt 3 lasta tai enemmän?
Ei vanhukset saa mitään ilmaista kotiapua.
Ja esim. siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.
Hallitus leikkasi kotitalousvähennystä.
"Siivoamaan tai hoitamaan lapsia en ammattikorkeakoulun ihmisiä koskaan laita."
Ylikoulutushan se ongelma on.
Ehdotan, että bussinkuljettajien koulutus siirretään myös ammattikorkeaan. Sen jälkeen heidän ei enää tarvitse itse busseja kuljettaa, vaan voivat keskittyä tutkimaan mm. aerodynaamisia ja logistisia haasteita sekä laatimaan niistä raportteja ja kokoustamaan. Unohtamatta tietenkään korjata palkkausta koulutustason mukaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On väärin, että kodinhoitajia ollaan vähennetty. Lyhytnäköistä hommaa on vähentää niitä. Jos olisi enemmän kodinhoitajia, niin se auttaisi vanhempia, saisi kodinhoitajat töitä (lisäisi työllisyyttä) ja säästäisi rahaa lastensuojelun puolelta.
Apu kotiin auttaisi vanhempia jaksamaan paremmin. Ei tarvisi sijaishuoltoa niin paljoa.
Ei siellä sijaishuollossa ole ainutkaan lapsi sen vuoksi, että vessa oli likainen. Sen sijaan siellä ollaan siksi, että lasten mielenterveys on jo hajalla, koska äiti ei suojannut siltä väkivaltaiselta juopolta isältä, vaan antoi tämän terrorisoida kotona. Jälkimmäiseen saa apua perhetyöltä. Vessan kukin siivoaa ihan itse.
Nykyisin aktiivisessa perhetyössä saadaan noin kolmasosa lapsista voimaannutettua ja jättämään heikot isänsä. Eli ei tämä perhetyö tuo apua kuin alle puolelle äideistä. Loput äidit joutuvat käyttämään sitten muita lapsen auttamiseen tarkoitettuja palveluja vieraannuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos haet apua niin voitte saada tukiperheen. Lapset on joka toinen viikonloppu tukiperheen luona ja saat siivota rauhassa ja levätä ja pestyä pyykkejä.
Tukiperhe saa rahaa ja voi viedä lapsesi ehkä huvipuistoon, kun ovat tukiperheessä koko viikonlopun.
Eikö kodinhoitajat tulisi halvemmaksi? Jos olisi niitä kodinhoitajia, jotka ennen teki ruoat ja auttoi lastenhoidossa sekä kodintöissä.
Ne tarkkaili sua ja sun tapaa olla vuorovaikutuksessa lastesi kanssa. Ja raportoi siitä sosiaalityöntekijälle.