Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?
Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yh ja lapsi isällä joka toinen viikonloppu niin siivotkaa silloin ja tehkää ruokia valmiiksi pakkaseen.
Kun lapsi tulee isältä niin ruokia pakkasessa valmiina.
Ja jos asuu isän kanssa niin myös isällä velvollisuus vahtia lapsia ja tehdä kotitöitä.
Mutta mitä jos lapsi asuu ensisijaisesti isällään? Kuka silloin äidin luona siivoaa ja kokkaa?
Äiti itse ellei ole esim ms-tauti, silloin saa avustajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiään ne penskat tarvii, sillä on väliä kuka heidän kanssa on. Kotiapu saisi auttaa juuri niissä kodin askareissa, ei lautasta kiinnosta kuka hänet pesee. Lapsi tarvitsee aikaa erityisesti siltä läheiseltään. Vanhan hyvän ajan kodinhoitajat takaisin!
Tiskit tiskaa tiskikone.
Kaikilla ei ole tiskikonetta. Se tiskaaminen käsin on hirveimpiä ja rasittavimpia kotitöitä.
Onhan se, jos antaa niiden tiskien "liota" päiväkausia likavedessä. Kun tiskaa heti käytön jälkeen pääsee paljon vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pian valmistuva sosionomi ja olen jo viisikymppinen, eikä meillä kyllä perhetyön kurssilla puhuttu mitään siitä että pitäisi siivoojaksi ryhtyä tai lapsenvahdiksikaan. Sosionomi on nimenomaan se, joka tekee havaintoja ja kartoittaa asiakkaan palvelutarpeita, sosiaalityöntekijä sitten tekee varsinaiset päätökset. Sosionomi on henkilö joka on asiakkaan asioista laajasti perillä, ja hän voi kutsua tarpeen vaatiessa moniammatillisen ryhmän perheen avuksi, koska usein perheissä on enemmänkin kuin yksi ongelma.
Sosiaalialalla tarvittavaa osaamista kuvaavat kompetenssit ovat:
Sosiaalialan eettinen osaaminen
Asiakastyön osaaminen
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Kriittinen ja osallistuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Eli siis hienojen sanojen pyörittelyä, josta ei ole perheille tosiasiassa mitään sellaista apua, jota se sosiaalityöntekijä ei voisi antaa. Sosionomi on täysin turha ammattikunta.
Vierailija kirjoitti:
Joo mulla sairauksia ja tolla lailla ne pahimmillaan käyttäytyy yksin asuvankin luona.
Jos olet ostanut siivoojan, ei se sun sohvalla istu kuten ei muidenkaan luona.
Jos äiti ei yhtään jaksa niin lapset kuuluu varmaan huostaanottaa.
Sitten saa äiti levätä.
Tiskien tiskaaminen on rasittavaa kenen tahansa mielestä.
Itsellä kaksi lasta. Enempää en olisi jaksanut hoitaa enkä tehdä kotitöitä joten en tehnyt lapsia enempää.
Eikä olisi ollut rahaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei ne tule sun kotitöitä tekemään.
Miksi ei? Ennen vanhaan kodinhoitaja tuli juurikin kotitöitä tekemään.
Näitä ei enää ole. Toki voi itselleen palkata työntekijän.
Kaiken maailman koordinaattoreita, suunnittelijoita ja asiantuntijoita kyllä piisaa, muttei riittävästi niitä jotka tekisivät jotain konkreettista.
Oletko kysynyt, miten heidän pitäisi auttaa sinua?
Perhetyöntekijän tehtävänä on auttaa perheitä ja yksilöitä ratkaisemaan ongelmia ja hallitsemaan elämäntilanteitaan. Tämä voi sisältää perheiden ja henkilöiden tukemista ja neuvomista ongelmien ratkaisemisessa, perheiden ja yksilöiden tarpeiden arvioinnin ja hoitosuunnitelman tekemisen, lapsen ja perheen tarpeiden arvioinnin ja huolenpidon ja sosiaaliturvan järjestämisen. Perhetyöntekijät toimivat yhteistyössä muiden sosiaalialan ammattilaisten ja järjestöjen kanssa tarjotakseen parhaan mahdollisen avun ja tukea perheille ja yksilöille.
Perhetyöntekijä ei ole lastenhoitaja tai siivooja, vaan hän voi suositella, että sellainen ammattilaisapu teille annetaan sosiaalityöntekijän tekemässä päätöksessä.
Eikä niille kotikäynnin tekeville sosionomeille tarvitse tarjota kahvia, ei missään nimessä, heillä voi olla useita kotikäyntejä, ja pitävät mieluummin kyllä lakisääteiset kahvitaukonsa ihan toimistolla. Suomalaiseen tapakulttuuriin vaan kuuluu se ainainen kahvin tarjoilu, ja joskus toki sosionomi ei kieltäydy kahvista jos ajattelee että asiakas itsekin haluaa kahvia, ja että se voisi vähän rentouttaa komminikointia. Itse en juo kahvia, eikä moni muukaan, eli on kyllä pakko aina kieltäytyä kahvitarjoiluista ihan joka paikassa, ja jos tekisin perhetyötä, myös kotikäynneillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei ne tule sun kotitöitä tekemään.
Miksi ei? Ennen vanhaan kodinhoitaja tuli juurikin kotitöitä tekemään.
Näitä ei enää ole. Toki voi itselleen palkata työntekijän.
Kaiken maailman koordinaattoreita, suunnittelijoita ja asiantuntijoita kyllä piisaa, muttei riittävästi niitä jotka tekisivät jotain konkreettista.
No, jos et itse jaksa niin miksi muut jaksaisi yhtään paremmin.
Kaikilla on omat kodit siivottavana.
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti ei yhtään jaksa niin lapset kuuluu varmaan huostaanottaa.
Sitten saa äiti levätä.
Lapset ovat alaikäisiä 18 vuotta. Emme elä yhteiskunnassa, jossa aikuinen voi ulkoistaa vanhemmuuden kokonaisuudessa kunnallisille avustajille koko lapsuuden ajaksi. Jos on jonkinlainen hätä, vaikka äidltä jalka poikki, niin kotipalvelusta voi saada esim. 30 tuntia kotiapua, mutta muuten sitten pitää järjestellä arki ihan itse.
Jos on väsynyt niin ei kannata tehdä montaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pian valmistuva sosionomi ja olen jo viisikymppinen, eikä meillä kyllä perhetyön kurssilla puhuttu mitään siitä että pitäisi siivoojaksi ryhtyä tai lapsenvahdiksikaan. Sosionomi on nimenomaan se, joka tekee havaintoja ja kartoittaa asiakkaan palvelutarpeita, sosiaalityöntekijä sitten tekee varsinaiset päätökset. Sosionomi on henkilö joka on asiakkaan asioista laajasti perillä, ja hän voi kutsua tarpeen vaatiessa moniammatillisen ryhmän perheen avuksi, koska usein perheissä on enemmänkin kuin yksi ongelma.
Sosiaalialalla tarvittavaa osaamista kuvaavat kompetenssit ovat:
Sosiaalialan eettinen osaaminen
Asiakastyön osaaminen
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Kriittinen ja osallistuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
<
Luuletko että yliopiston käynyt sosiaalityöntekijä tulisi kenenkään sohvalle havainnoimaan? Niiden palkka on neljä tonnia, ja hyvinvointialue ei sellaisen työntekijän aikaa käytä mihinkään sellaiseen, hän on vastuussa viranomaispäätöksistä. Ammattikorkean käynyt sosionomi on saanut erittäin monipuolisen koulutuksen ja työtehtäviä on kymmenittäin, ei heitä ole vain perhetyössä, se on vain yksi mahdollinen vaihtoehto.
Tämä on vähän sama kuin eläkeläiset joilla on oma asunto, kesämökki ja tehty paljon ulkomaanmatkoja. Rahat tuhlattu ja nyt sitten huudetaan, että jonkun pitäisi tulla ilmaiseksi siivoamaan ja leikkaamaan ruohikko, kenties vuokralla kerrostalossa asuvan työttömän 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiään ne penskat tarvii, sillä on väliä kuka heidän kanssa on. Kotiapu saisi auttaa juuri niissä kodin askareissa, ei lautasta kiinnosta kuka hänet pesee. Lapsi tarvitsee aikaa erityisesti siltä läheiseltään. Vanhan hyvän ajan kodinhoitajat takaisin!
Tiskit tiskaa tiskikone.
Kaikilla ei ole tiskikonetta. Se tiskaaminen käsin on hirveimpiä ja rasittavimpia kotitöitä.
ehkä sitten kannattaisi säästää sitä tiskikonetta varten ennen kuin alkaa porsimaan
Vierailija kirjoitti:
Jos on väsynyt niin ei kannata tehdä montaa lasta.
Päinvastoin, jossain kohtaa lapsien ikä/lukumäärä suhde tekee lapsista omatoimisen huoltoketjun, jossa kotityöt ja lastenhoito jakaantuu työn haastavuuden mukaan vanhimmilta sisaruksilta nuoremmille, jolloin äiti voi keskittyä hoitamaan vauvaa tai olemaan raskaana. Näinhän se toimii lestadiolaisten parissa.
Työtön asuu kerrostalossa vuokralla jotta ei tarvitse leikata ruohikkoa.
Ja eläkeläiset huutaa, että pitäisi tulla leikkaamaan heidän omakotitalon ruohikko ilmaiseksi.
Olen kuullut, että ex-pomon tileissä on ollut välillä jotain ongelmia. Kirjanpidossa on kai ollut jotain ongelmia. Liekö jotain taseongelmia vuoden tilinpäätöstä laadittaessa. Itse ymmärrän vain alkeet kirjanpidosta.
"Sosionomit sohvalla" - hyvä slogan!