Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?
Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
pitäisi lopettaa kaikki yh-mammojen ja muiden sossunpummien auttaminen, kun nuo hyödyttömät loiset ovat niin kiittämättömiä saamastaan avusta.
Tai vastuuttaa lasten isät osallistumaan ja maksamaan. Mies häipyy ja nainen jää yksin vastuuseen kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh. Oma kokemus.
Jäin yllättäen leskeksi ja kahden lapsen yh:ksi. Sosionomi ja joku perhetyöntekijä kävi istumassa kotonani sohvalla kerran. Kyselivät onko mulla apua. Kerroin, että olen kolmivuorotyössä ja mun on vaikea yleensäkin pyytää apua. Kysyin voisinko saada apua esim. joskus iltavuoron ajaksi lastenhoitoa jostakin, etenkin tämmöisessä haastavassa tilanteessa. Ei onnistunut. Kaupat ja siivoukset kyllä pystyin hoitamaan, se oli tuttua juttua. Se kaikki muu olikin sitä mahdotonta suota. Surua, epäuskoa, paniikkia.
Miten ihminen jätetään tässä tilanteessa näissä asioissa ihan yksin? Kukaan ei oikeasti auta. Itse piti kaikki selvittää ja hoitaa. Jotenkin. Kas kunnei lähtenyt järki.
Minua ihmetyttää, että vakavasti masentuneet jätetään yksin kotiinsa, vaikka sairaus ja sen vaikeus olisi tiedossa. Sille ei tietysti mitään voi, jos ei pysty edes ap
Niin, se vain on. Myös eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen, jos on sairas.
Pitää asua pienessä kodissa niin sen siivous ei maksa niin paljon. On oma valinta asua isossa kodissa.
En ole itse saanut apua yhtään mihinkään, vaikka olen sitä jo vuosia yrittänyt hakea. Ongelmat ja vaikeudet ovat tietysti pahentuneet todella paljon. Ihmettelen todella paljon koko sosiaalitoimiston olemassaoloa kun mitään apua yhtään mihinkään ei sieltä saa. Jos olisi aikoinaan saanut tarvitsemani avun en olisi tässä nykyisessä tilanteessa. Elämässäni ei ole enää yhtään mitään mukavaa ja olen joutunut luopumaan todella paljosta, lähes kaikesta ja olen joutunut uhratuksi ja syrjäytetyksi, mutta yhä enemmästä pitäisi silti vaan luopua. En saisi enää nukkuakaan.
Vierailija kirjoitti:
No, kun mitään kotisiivous työntekijöitä ei ole valtion palkkalistoilla.
En itsekään jaksaisi aina siivota, mutta pakko vaan jaksaa.
2 lasta siis.
On vähän eri, "ettei huvita siivota" kuin että on joku akuutti diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse saanut apua yhtään mihinkään, vaikka olen sitä jo vuosia yrittänyt hakea. Ongelmat ja vaikeudet ovat tietysti pahentuneet todella paljon. Ihmettelen todella paljon koko sosiaalitoimiston olemassaoloa kun mitään apua yhtään mihinkään ei sieltä saa. Jos olisi aikoinaan saanut tarvitsemani avun en olisi tässä nykyisessä tilanteessa. Elämässäni ei ole enää yhtään mitään mukavaa ja olen joutunut luopumaan todella paljosta, lähes kaikesta ja olen joutunut uhratuksi ja syrjäytetyksi, mutta yhä enemmästä pitäisi silti vaan luopua. En saisi enää nukkuakaan.
Monella sama juttu.
Sitä voimaan pitää vaan itse jostain itselle kehittää.
Helpottakaa elämää muuten.
Karsikaa tavaroita niin siivous helpompaa.
Ja ostakaa kaupasta valmisruokia, jos jaksaminen vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ihminen istuu siellä sohvalla muutaman kerran, sitten palaveroidaan ja mietitään oikeita ratkaisuja. Ei niitä voida tehdä ennenkuin tiedetään mitä siellä kotona tapahtuu.
Mikään hoitopolku ei hyppää suoraan syvään päätyyn.
Tehotonta byrokratiaa.
Ei ole, vaan takaa tasa-arvoisia jatkotoimia.
Et sä terkkariin soittamallakaan pääse suoraan erikoissairaanhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
pitäisi lopettaa kaikki yh-mammojen ja muiden sossunpummien auttaminen, kun nuo hyödyttömät loiset ovat niin kiittämättömiä saamastaan avusta.
Yh-mamma hakee alussa keskimäärin apua vieraannuttamiseen ja lisää rahaa. Myöhemmin haetaan huonosta kasvatuksesta vastuuvapautta lasten diagnooseilla.
Sosionomihan voi halutessaan joustaa ja auttaa sinua kotitöissä, jos on oikeen ystävällinen ihminen. Jos ihmisellä on vaikea tai keskivaikea masennus ja jaksaminen kortilla, kämppä aivan likainen ja sekaisin niin ei se ihmeellisesti sun vointia nosta jos joku istuu vaan sohvalla ja juttelee mukavia. Akuutissa vaikeimmassa vaiheessa tarvitaan konkreettista auttamista!
Sosionomi on vaan laiska ja haluaa itse päästä helpommalla, siksi ei laita sulle ruokaa tai auta siivoamisessa.
Sitten toki kun olet saanut itsesi jälleen riittävän terveeksi, niin siivoat itse ja laitat ruokasi itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella sama juttu.
Sitä voimaan pitää vaan itse jostain itselle kehittää.
Helpottakaa elämää muuten.
Karsikaa tavaroita niin siivous helpompaa.
Ja ostakaa kaupasta valmisruokia, jos jaksamin
Laittakaa lapselle hetkeksi joku ohjelma pyörimään, kun teette ruokaa.
Olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä. Käytän paljon perhetyötä. Perheen ongelmista keskustellaan aina suunnitelmaneuvotteluissa ja sovitaan mitä perhetyöllä yritetään hoitaa. Ei pitäisi olla epäselvää. Perhetyöllä hoidetaan perheen vuorovaikutusongelmia ja perhedynamiikan ongelmia. Sen idea voi olla vaikka voimaannuttaa perheen äitiä, että pistäisi sen mielenterveysongelmaisen ja ehkä väkivaltaisenkin äijän perheestä pihalle, kun lapsetkin äijää pelkäävät ja hakkaavat siksi muita päiväkodissa. Tai se voi olla vaikka opettamassa perheessä fiksumpia tapoja pitää kuria, että lapsia ei panna pihalle jäähylle pariksi tunniksi myös talvipakkasella. Siivoamaan tai hoitamaan lapsia en ammattikorkeakoulun ihmisiä koskaan laita. Jos perhetyön tavoitteista on epäselvyyttä, kannattaa kysyä heiltä niistä tai soittaa sille omalle sosiaalityöntekijälle.
Äitiään ne penskat tarvii, sillä on väliä kuka heidän kanssa on. Kotiapu saisi auttaa juuri niissä kodin askareissa, ei lautasta kiinnosta kuka hänet pesee. Lapsi tarvitsee aikaa erityisesti siltä läheiseltään. Vanhan hyvän ajan kodinhoitajat takaisin!
Jos on yh ja lapsi isällä joka toinen viikonloppu niin siivotkaa silloin ja tehkää ruokia valmiiksi pakkaseen.
Kun lapsi tulee isältä niin ruokia pakkasessa valmiina.
Ja jos asuu isän kanssa niin myös isällä velvollisuus vahtia lapsia ja tehdä kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Äitiään ne penskat tarvii, sillä on väliä kuka heidän kanssa on. Kotiapu saisi auttaa juuri niissä kodin askareissa, ei lautasta kiinnosta kuka hänet pesee. Lapsi tarvitsee aikaa erityisesti siltä läheiseltään. Vanhan hyvän ajan kodinhoitajat takaisin!
Tiskit tiskaa tiskikone.
Joo mulla sairauksia ja tolla lailla ne pahimmillaan käyttäytyy yksin asuvankin luona.
Minä olen pian valmistuva sosionomi ja olen jo viisikymppinen, eikä meillä kyllä perhetyön kurssilla puhuttu mitään siitä että pitäisi siivoojaksi ryhtyä tai lapsenvahdiksikaan. Sosionomi on nimenomaan se, joka tekee havaintoja ja kartoittaa asiakkaan palvelutarpeita, sosiaalityöntekijä sitten tekee varsinaiset päätökset. Sosionomi on henkilö joka on asiakkaan asioista laajasti perillä, ja hän voi kutsua tarpeen vaatiessa moniammatillisen ryhmän perheen avuksi, koska usein perheissä on enemmänkin kuin yksi ongelma.
Sosiaalialalla tarvittavaa osaamista kuvaavat kompetenssit ovat:
Sosiaalialan eettinen osaaminen
Asiakastyön osaaminen
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Kriittinen ja osallistuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskit tiskaa tiskikone.
Kaikilla ei ole tiskikonetta. Se tiskaaminen käsin on hirveimpiä ja rasittavimpia kotitöitä.
Eikö isovanhemmat voi auttaa.
Itse en saanut apua, mutta olen ajatellut, että omia lapsia voisin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yh ja lapsi isällä joka toinen viikonloppu niin siivotkaa silloin ja tehkää ruokia valmiiksi pakkaseen.
Kun lapsi tulee isältä niin ruokia pakkasessa valmiina.
Ja jos asuu isän kanssa niin myös isällä velvollisuus vahtia lapsia ja tehdä kotitöitä.
Mutta mitä jos lapsi asuu ensisijaisesti isällään? Kuka silloin äidin luona siivoaa ja kokkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskit tiskaa tiskikone.
Kaikilla ei ole tiskikonetta. Se tiskaaminen käsin on hirveimpiä ja rasittavimpia kotitöitä.
Niin, mulla on omat lapset ja omat tiskit.
Perhetyö on ihan käsittämätön konsepti. Sosionomi istuu sohvalla kirjaamassa läppärille. Tuosta ei ollut mitään apua, pelkkää lisästressiä.