Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?
Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.
Kommentit (754)
Kyllä meillä kotiapu teki kaikkea mitä haluttiin. Rekryttiin ja maksettiin ihan itse.
Jos haet apua niin voitte saada tukiperheen. Lapset on joka toinen viikonloppu tukiperheen luona ja saat siivota rauhassa ja levätä ja pestyä pyykkejä.
Tukiperhe saa rahaa ja voi viedä lapsesi ehkä huvipuistoon, kun ovat tukiperheessä koko viikonlopun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä lapsia, jos ei oma jaksaminen riitä. Ei kukaan tee kotitöitä puolestasi. Olisit kiitollinen saamastasi avusta.
Sitähän ei voi etukäteen tietää mitä elämässä tulee. Ja joskus ihmisillä nyt vain on tilanteita, joissa tarvitsisivat jonkun auttamaan ihan konkreettisesti. Sillä saatetaan saada säilytettyä työkyky ja estettyä uupumusta tai masennusta pahenemasta.
masentuneiden päävikaisten ei pitäisi lisääntyä
Puolet väestöstä sairastuu masennukseen jossain kohtaa elämäänsä. Kukaan ei voisi lisääntyä. Ja hei, se lapsikin voi masentua eikä tuotettukaan tervettä veronmaksajaa.
Vierailija kirjoitti:
Se ihminen istuu siellä sohvalla muutaman kerran, sitten palaveroidaan ja mietitään oikeita ratkaisuja. Ei niitä voida tehdä ennenkuin tiedetään mitä siellä kotona tapahtuu.
Mikään hoitopolku ei hyppää suoraan syvään päätyyn.
Tehotonta byrokratiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä kotiapu teki kaikkea mitä haluttiin. Rekryttiin ja maksettiin ihan itse.
Minullakin on ollut yksityisesti kaikenlaista apua tuhansilla euroilla. Mutta sairauspäiväraha ei riitä yksityisiin kotipalveluihin, kaikki menee yksityisiin terveyspalveluihin.
Noh. Oma kokemus.
Jäin yllättäen leskeksi ja kahden lapsen yh:ksi. Sosionomi ja joku perhetyöntekijä kävi istumassa kotonani sohvalla kerran. Kyselivät onko mulla apua. Kerroin, että olen kolmivuorotyössä ja mun on vaikea yleensäkin pyytää apua. Kysyin voisinko saada apua esim. joskus iltavuoron ajaksi lastenhoitoa jostakin, etenkin tämmöisessä haastavassa tilanteessa. Ei onnistunut. Kaupat ja siivoukset kyllä pystyin hoitamaan, se oli tuttua juttua. Se kaikki muu olikin sitä mahdotonta suota. Surua, epäuskoa, paniikkia.
Miten ihminen jätetään tässä tilanteessa näissä asioissa ihan yksin? Kukaan ei oikeasti auta. Itse piti kaikki selvittää ja hoitaa. Jotenkin. Kas kunnei lähtenyt järki.
Vierailija kirjoitti:
Jos haet apua niin voitte saada tukiperheen. Lapset on joka toinen viikonloppu tukiperheen luona ja saat siivota rauhassa ja levätä ja pestyä pyykkejä.
Tukiperhe saa rahaa ja voi viedä lapsesi ehkä huvipuistoon, kun ovat tukiperheessä koko viikonlopun.
Kuka auttaa äitiä, jos hän on sairas.
pitäisi lopettaa kaikki yh-mammojen ja muiden sossunpummien auttaminen, kun nuo hyödyttömät loiset ovat niin kiittämättömiä saamastaan avusta.
No, kun mitään kotisiivous työntekijöitä ei ole valtion palkkalistoilla.
En itsekään jaksaisi aina siivota, mutta pakko vaan jaksaa.
2 lasta siis.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos haluat vieraannuttaa toisesta vanhemmasta niin järkkäävät mielellään lapselle tukea vieraannutukseen. Ei tuommosia oikein muuten saa.
Vierailija kirjoitti:
pitäisi lopettaa kaikki yh-mammojen ja muiden sossunpummien auttaminen, kun nuo hyödyttömät loiset ovat niin kiittämättömiä saamastaan avusta.
Nii pä, lasten isät vastuuseen tekemään oman osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuossakin on edelleen se ongelma, että aloittajan pitäisi itse siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion palkkalistoilla ei ole koti siivoojia.
Lapset voidaan huostaanottaa, jos äiti ei kykene heitä hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Noh. Oma kokemus.
Jäin yllättäen leskeksi ja kahden lapsen yh:ksi. Sosionomi ja joku perhetyöntekijä kävi istumassa kotonani sohvalla kerran. Kyselivät onko mulla apua. Kerroin, että olen kolmivuorotyössä ja mun on vaikea yleensäkin pyytää apua. Kysyin voisinko saada apua esim. joskus iltavuoron ajaksi lastenhoitoa jostakin, etenkin tämmöisessä haastavassa tilanteessa. Ei onnistunut. Kaupat ja siivoukset kyllä pystyin hoitamaan, se oli tuttua juttua. Se kaikki muu olikin sitä mahdotonta suota. Surua, epäuskoa, paniikkia.
Miten ihminen jätetään tässä tilanteessa näissä asioissa ihan yksin? Kukaan ei oikeasti auta. Itse piti kaikki selvittää ja hoitaa. Jotenkin. Kas kunnei lähtenyt järki.
Minua ihmetyttää, että vakavasti masentuneet jätetään yksin kotiinsa, vaikka sairaus ja sen vaikeus olisi tiedossa. Sille ei tietysti mitään voi, jos ei pysty edes apua hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion palkkalistoilla ei ole koti siivoojia.
Lapset voidaan huostaanottaa, jos äiti ei kykene heitä hoitamaan.
Ehkä jossain tapauksessa voi saada avustajan, jos äiti vaikka pyörätuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että porukat täällä on valmiita maksamaan verorahoilla sen että ne sosionomit istuu sohvalla ja juo kahvia eikä perhe hyödy siitä mitään. Sohvalla istuminen ja perheen arvostelu ei ole apua. Päin vastoin. Itse maksaisin verorahoillani mielummin oikeasta avusta perheille jotka sitä tarvitsee.
Mitä jos ne perheet hoitaisivat kotinsa ja lapsensa ihan itse, eikä verorahoilla tarvitsisi maksaa siivoojaa eikä sosionomia?
juuri näin. ja ihan kaikkien erityisherkkien, mt-vikaisten, juoppojen, nistien ja elämäntapasossunpummien ei tarvitsisi tehdä lapsia
Niin TOTTA! Keskittyisivät bilettämään ja poistuisivat 'rocksatroina' tms. noin 27-vuotiana. Ihana on elämä.
Joko ootte sosionomien kanssa askarrelleet unelmakarttoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahtii lapsia, jotta sinä saat tehtyä kotityöt
Sohvalla istuminen on lasten vahtimista? Et ole tainnut koskaan tavata eläviä terveitä lapsia, jos noin luulet. Normaalissa perheessä lapset ovat mukana kotitöissä eikä erillistä vahtijaa tarvita. Ei asia, jos joko lapsilla tai kotitöitten tekijällä on jotain ongelmia. Silloin tarvitaan jotain muutakin apua.
Olen eri mieltä. Ei tavallinen innokas ja vilkas 1,5-vuotias ole "mukana kotitöissä" kuin pari minuuttia. Niin kauan jaksaa kattilankannet ja purkit kiinnostaa ja sen jälkeen lapsi vaeltaa jo muualle. Ja kotitöiden tekijä perässä.
Meillä kuunteltiin ja uskottiin lopulta tukiperheen äitiä kun sanoi keskustelussa,ettei saa "Jessen" (nimi muutettu) agressioita kuriin. Aiemmin oli annettu ymmärtää,että vika on kasvatuksessani koska oli nuori yh. Ja kyllä,meilläkin kävi tarkkailija istumassa sohvalla kunnes saimme tukiperheen.
Nyt poika on 19v,asuu tuetusti omillaan ja diagnoosit keskivaikea älyllinen kehityvamma,ADHD ja uhmakkuushäiriö.