Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?

Vierailija
08.03.2025 |

Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.

Kommentit (754)

Vierailija
461/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni perhetyöstä on se, että kun sitä kerran myönnettiin, niin ei siitä meinannut päästä eroon millään! Perhetyö alkoi kun perheessä oli kriisitilanne. Kun kriisi selättyi ja koin pärjääväni ilman apua, käyntejä ei suostuttu lopettamaan. Lopulta käynnit jatkui puoli vuotta. Ja oli tosiaan sohvalla istumista ja juttelua. Tavoite oli tukea jaksamistani 

Kerroitko missään vaiheessa, että et koe saavasi niistä juttutuokioista yhtään mitään? Että ovat ajanhukkaa?

Vierailija
462/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnissa sekä te keskuksissa on kaverin kavereita kummi lapsia palkattu suojatöihin. yle korruption kehto hehkúttaa suomi on korruttio vapaa maa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ei ne tule sun kotitöitä tekemään.

Ei, vaan mikä on se apu, jota perhe tuosta saa?

Entiseen aikaan lapsiperheeseen saatiin kodinhoitaja, joka saattoi tehdä niitä samoja töitä, joita äiti olisi terveenä tai kotona ollessaan tehnyt. Nyt ei enää saa.

Miksikähän se piti lopettaa ja ketä tällainen turhanpäiväinen istuskelu auttaa?

Ainakin niitä istuskelijoita tuo auttaa. Vähäisellä ponnistuksella hyvä palkka.

Vierailija
464/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla kun äitini joutui sairaalaan, kunnan kodinhoitaja tuli tekemään kotitöitä, jotta maanviljelijä-isäni pääsi kevätkylvöjen tekemään. 

Kuvittelepa nykyään. 

Vierailija
465/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haet apua niin voitte saada tukiperheen. Lapset on joka toinen viikonloppu tukiperheen luona ja saat siivota rauhassa ja levätä ja pestyä pyykkejä. 

Tukiperhe saa rahaa ja voi viedä lapsesi ehkä huvipuistoon, kun ovat tukiperheessä koko viikonlopun. 

Kuka auttaa äitiä, jos hän on sairas. 

Isä? 

Niin isä saa vapaata töistä kun lastensa äiti on sairas ? Ei muuten saa, sitten saa jos äiti kuolee

Vierailija
466/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ymmärrän kyllä avun tarpeen, jos vauva ei nuku.

Kauanko itse jaksat 2-4 unilla vuorokaudessa?

Silloin sosiaalityöntekijä lähettää sinne kotipalvelua eikä perhetyötä, ymmärrätkö?

No, ainakaan omassa kaupungissa ei ollut enää kotipalvelua. Pelkkä perhetyö kaikille.

Vierailija
467/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän kanssa voi askarrella palkkiotaulukon tai esim tunnehissin! Sitten he kertovat mistä voi tulostaa kuvia arjen tueksi eli kuva käsien pesusta, pukemisesta jne jotka voit sitten teipata seinälle. Todennäköisesti saat pelkät ohjeet sen palkkiotaulukon tekoon etkä konkreettista apua sen tekoon ja sitten sen pitää olla valmiina seuraavalle kerralle jolloin mietitte palkkiot. Palkkioiden ei tarvitse olla mitään aineellista eli parasta jos olisi joku yhteinen tekeminen arjessa. Ulkoilu, leivotaan yhdessä, leffailta herkuilla... Nämä neuvot ja teot sitten auttaa perhettä jaksamaan 🥰

Tässä oli hieman sarkasmia mukana. Oikeasti jos elää kuormittavaa arkea, kamppailee masennuksen kanssa, on erityislapsia, sairautta, kulemaa, ero tai mitä vaan joka syö perheen voimavaroja niin tuo lisää vaan stressiä ja kokemusta siitä että on epäonnistunut vanhempana kun ei jaksa suorittaa noita annettuja neuvoja.

Mä luulen että kaikki haluaisivat jaksaa tehdä noita asioita lasten kanssa. Jaksaa pitää säännöllistä puheterapiaa erityislapselleen. Olla toimintaterapeuttina ja opettaa motorisia taitoja leikin varjolla ja tunnetaitoja. Tehdä kuntouttavaa fysioterapiaa lapsensa kanssa ja ulkoilla monta tuntia joka päivä mukana leikkien ja mäkeä laskien/hiihtäen/luistellen/majoja rakennellen/luontokoulua pitäen ja retkeillen omasta masennuksestaan huolimatta.

Mä luulen että tuossa tilanteessa vanhempi kaipaa ihan muunlaista apua kuin sitä että istutaan sohvalla ja perhetyö kertoo kuinka arjessa olisi hyvä toimia että tilanne parantuisi.

Mitä se apu voisi olla? Sitä en osaa sanoa kun en ole alan ammattilainen. Heidän se pitäisi tietää ja tarjota ihan oikeaa apua erilaisten tilanteiden kanssa kamppaileville perheille.

Vierailija
468/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyö tulee jos on lastensuojelullista huolta. Tulevat arvioimaan ja kertomaan minkä pitäisi muuttua, jotta huolet vähenisi. Ja tukevat siinä muutoksessa. Perhetyön tehtävänä on ehkäistä tiöanteen menoa siihen, että tulisi huostaanotto. 

Vierailija
469/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heidän kanssa voi askarrella palkkiotaulukon tai esim tunnehissin! Sitten he kertovat mistä voi tulostaa kuvia arjen tueksi eli kuva käsien pesusta, pukemisesta jne jotka voit sitten teipata seinälle. Todennäköisesti saat pelkät ohjeet sen palkkiotaulukon tekoon etkä konkreettista apua sen tekoon ja sitten sen pitää olla valmiina seuraavalle kerralle jolloin mietitte palkkiot. Palkkioiden ei tarvitse olla mitään aineellista eli parasta jos olisi joku yhteinen tekeminen arjessa. Ulkoilu, leivotaan yhdessä, leffailta herkuilla... Nämä neuvot ja teot sitten auttaa perhettä jaksamaan 🥰

Tässä oli hieman sarkasmia mukana. Oikeasti jos elää kuormittavaa arkea, kamppailee masennuksen kanssa, on erityislapsia, sairautta, kulemaa, ero tai mitä vaan joka syö perheen voimavaroja niin tuo lisää vaan stressiä ja kokemusta siitä että on epäonnistunut vanhempana kun ei jaksa suorittaa noita annettuja neuvoja.

Mä luulen että kaikki haluaisivat jak

En tiedä, mikä on tunnehissi, mutta sitä masentunutta vanhempaa auttaisi kyllä tutustua kaikkiin tunteisiinsa ja löytää ne kadonneet ja olosuhteiden vuoksi alaspainetut tunteet niin alkaa masennuskin hellittää. 

Vierailija
470/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut perhetyötä sosionomin opinnoissani ja hiukan tehnytkin työnä sitä. Perhe hakeutuu asiakkaaksi erilaisista syistä, joskus itse pyytäen perhetyötä. Työ voi olla tehostettua työtä lastensuojelullisesta näkökulmasta tai ihan vain perhetyötä. Palvelu kuuluu yleensä erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille. 

sohvalla istuminen hiljaa on erikoista osaavalle perhetyöntekijälle. Yleensä perheen kanssa lapsi- ja perhelähtöisesti tulisi löytää perheen voimavaroja, tukiverkostoja ja yhteisiä sääntöjä. Perhetyö on myös palveluohjausta ja tarkkailemalla perhetyöntekijä voi tehdä havaintoja uusien palvelujen tarpeesta jos perhe niitä haluaa esim. Palvelusetelit, tukiperhepalvelu, vertaistukileiri ym. Yhdessä perheen kanssa keskustelemalla sekä menetelmiä käyttämällä ja erityisesti herkällä korvalla kuuntelemalla perhetyöntekijä pyrkii tunnistamaan perheen ja sen jäsenten tarpeita, haluja ja pyrkimyksiä. Perheen voimavaroja, taitoja ja yhteishenkeä hyödyntämällä perhe osallistuu kehittämään toimintaansa, hyväksymään toisensa yksilöinä ja perheensä kokonaisuutena. Joskus lastensuojelun asiakkuudessa perhetyöntekijä kiinnittää erityistä huomiota lapsen ja perheenjäsenten turvallisuuteen lapsen etu huomioiden, mutta siihen ei ole tarvetta muussa yhteydessä. 

Tämä on vaativaa työtä ja siihen tarvitaan ammattitaitoinen avoin, palveluista tietävä ja perheen etua ajava sosionomi. Työ ei ole sohvalla istumista! 

Vierailija
471/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan koko hemmetin apu ja jätetään nämä joka saakelin asiasta määkivät ja rääkyvät selviämään omillaan. Jos ei ilmaista piikaa saa niin sitten ollaan naama norsunvtulla ja märistään. Tehkää itse stana! Kukaan ei teitä siihen tilanteeseennne pakottanut! Yläpää ennen alapäätä! 

Vierailija
472/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että kaikki haluaisivat jak

Kuten itse sanoitkin, nuo asiat tekevät lapsen arjesta parempaa. Ja sehän se pointti onkin. 

Vierailija
473/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuntuu vitsiltä?

Totuus on usein tarua ihmeellisempää.

Vierailija
474/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahtii lapsia, jotta sinä saat tehtyä kotityöt

Perhetyöntekijät eivät muuten vahdi lapsia tai tee mitään muutakaan. Se on fakta.

Vierailija
475/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä naapurin yh-äidillä oli joka toinen viikonloppu lapsi isällään, kun minä hoidin omat lapset ja kotityöt 365 päivää vuodessa. Ei ollut edes yhtä iltaa vuodessa, että olisi ollut vain omaa aikaa ilman lapsia.

Ja lisäksi parisuhteessa harrastetaan seksiä vasta sitten, kun lapset nukkuvat ja välillä yöllä.

Lisäksi joka päivä pyörii kodissa naapurin lapsia.

Trollihan sinä olet, koska ei kukaan voi olla noin tyhmä.

Vierailija
476/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hyötyisi konkretiasta: siivoamisesta, ruoanlaitosta tai lastenhoidosta. Todellisuudessa se on juuri tuota: sohvalla istumista ja keskustelua. Olin yksinhuoltaja lapselle, jota ei voinut kouluiässäkään jättää hetkeksikään yksin. Kun tarjoituivat viemään lapsen seuraavalla kerralla ulos, niin kysyin voisivatko mennä aikana x, kun minulla pakollinen työkokous. Sain kuulla, ettei perhetyötä saa käyttää vanhemman työn mahdollistamiseksi. Siihenhän minä olisin tarvinnut eniten apua! Perhetyö tapahtui kuitenkin pääosin keskellä päivää, kun minun olisi pitänyt olla töissä. Se oli siis pitkälti vain lisästressi, kun työn- ja perheen yhteensovittaminen vaikeutui entisestään.

Vierailija
477/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut perhetyötä sosionomin opinnoissani ja hiukan tehnytkin työnä sitä. Perhe hakeutuu asiakkaaksi erilaisista syistä, joskus itse pyytäen perhetyötä. Työ voi olla tehostettua työtä lastensuojelullisesta näkökulmasta tai ihan vain perhetyötä. Palvelu kuuluu yleensä erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille. 

sohvalla istuminen hiljaa on erikoista osaavalle perhetyöntekijälle. Yleensä perheen kanssa lapsi- ja perhelähtöisesti tulisi löytää perheen voimavaroja, tukiverkostoja ja yhteisiä sääntöjä. Perhetyö on myös palveluohjausta ja tarkkailemalla perhetyöntekijä voi tehdä havaintoja uusien palvelujen tarpeesta jos perhe niitä haluaa esim. Palvelusetelit, tukiperhepalvelu, vertaistukileiri ym. Yhdessä perheen kanssa keskustelemalla sekä menetelmiä käyttämällä ja erityisesti herkällä korvalla kuuntelemalla perhetyöntekijä pyrkii tunnistamaan perheen ja sen jäsenten tarpeita, haluja ja pyrkimyks

Mutta perheen kahvit vedätte kuitenkin. Viekää nyt edes kahvipaketti tuliaisiksi joskus.

Vierailija
478/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä naapurin yh-äidillä oli joka toinen viikonloppu lapsi isällään, kun minä hoidin omat lapset ja kotityöt 365 päivää vuodessa. Ei ollut edes yhtä iltaa vuodessa, että olisi ollut vain omaa aikaa ilman lapsia.

Ja lisäksi parisuhteessa harrastetaan seksiä vasta sitten, kun lapset nukkuvat ja välillä yöllä.

Lisäksi joka päivä pyörii kodissa naapurin lapsia.

Trollihan sinä olet, koska ei kukaan voi olla noin tyhmä.

Mikä tyhmä. Ei parisuhteessa voi seksiä lasten nähden harrastaa eli yöllä sitten. Ja kun naapurin lapset soittavat ovikelloa päivällä ja potkivat ovea niin omat lapset heräävät päiväunilta eli päivällä ei voi mitään tehdä.

Vierailija
479/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa painajaismaiselta ja stressaavalta. Tuohan vain tuo yhden kuormittavan asian lisää arkeen, kun pitää tiettynä aikana olla kotona, kun joku tulee sinne istumaan. Ja sitten vielä pitäisi jaksaa jutella tämän tunkeilijan kanssa... hohhoijaa.

Vierailija
480/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sohvalla istuminen hiljaa on erikoista osaavalle perhetyöntekijälle. Yleensä perheen kanssa lapsi- ja perhelähtöisesti tulisi löytää perheen voimavaroja, tukiverkostoja ja yhteisiä sääntöjä. Perhetyö on myös palveluohjausta ja tarkkailemalla perhetyöntekijä voi tehdä havaintoja uusien palvelujen tarpeesta jos perhe niitä haluaa esim. Palvelusetelit, tukiperhepalvelu, vertaistukileiri ym. Yhdessä perheen kanssa keskustelemalla sekä menetelmiä käyttämällä ja erityisesti herkällä korvalla kuuntelemalla perhetyöntekijä pyrkii tunnistamaan perheen ja sen jäsenten tarpeita, haluja ja pyrkimyks

Sori nyt, mutta kuulostaa ihan bull sh itiltä ja jonkun väsyneen äidin korvaan varmaan ihan suoralta v ittui lulta tollaset herkällä korvalla jorinat. Asia ok, jos kerran kuuntelee, mutta sitten pitäis kyllä saada ihan konkreettista apua eikä horinoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä