Lähetinkö sähköpostin ja tekstiviestin väärään aikaan? Voiko niitä muka lähettää väärään aikaan? Olen projektissa ja vastaan joskus myöhään
Lähetän työhön liittyviä sähköposteja joskus klo 23 - 03 välillä, koska teen usein sähköposteja vasta ennen nukkumaanmenoa. HUOM. Asioista jotka EIVÄT vaadi kiireellistä hoitamista tai toimimista.
Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".
Tai "ei ole kiva saada viestejä viikonloppuna kun olen perheen kanssa". En pyytänyt nopeaa vastausta, eikä asia ollut kiireellinen.
Kukaan muualla maailmassa vastaanottava ei ole koskaan valittanut.
Aikanaan lähetin Whatsapp viestejä myös iltaisin, vastauksena johonkin tekniseen kysymykseen, tai jos oli jokin yksittäinen asia. Nyt olen lopettanut sen, koska olen ymmärtänyt, että joku voi loukkaantua.
Onko tässä Suomessa jokin sosiaalinen normi suomalaisten kesken, että se on jotenkin häiritsevää, tai asiatonta? Onko minulta jokin jäänyt ymmärtämättä?
Viestissä EN ole pyytänyt nopeaa reagointia tai vastausta, koska jos on hätätilanne niin soitan päivällä klo 8-18 välillä.
Olen ymmärtänyt että jokainen on vastuussa omien viestiensä katsomisesta ja vastaamisesta, ei niiden lähettäjä.
Itsellä on kansainvälinen työ, ja saan viestejä 24/7 ja vastaan omiin viesteihini kun niille on itselle sopiva aika. Minua ei haittaa saada viestejä erilaisiin aikoihin, ei edes tekstareita. Osaan pitää puhelimen äänettömällä ja kiinni.
Olenko nyt jonkun rajattoman uhriutujan uhri? En haluaisi kokea tulevani kontroloiduksi.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia on erillinen työpuhelin ja erillinen työkone, maksan ennemmin omasta puhelimesta kuin otan puhelimen työsuhde-etuna. Sama tietokoneen kanssa. Työvehkeet menee kiinni vapaa-aikoina ja ei paljon stressaa jos joku sinne jotain lähettelee. Mutta on myös epäkohteliasta olla ajastamatta viestejä.
Vaikka minulla on työpuhelin niin YKSIKÄÄN sähköposti ei siihen kilahda työajan ulkopuolella. Sen kun pystyy asettamaan hakemaan postit vain tiettyinä aikoina.
Näen nämä oon niin tärkeä että teen yölläkin töitä - tyypit huvittavana. Mä en tee virka-ajan ulkopuolella mitään töitä paitsi omia projekteja mutta se on harrastus. En lue enkä lähetä mitään yöllä tai viikonloppuna. Hommat hoituu kyllä.
Minulla on työpuhelin ja oma puhelin, samoin oma kone ja työkone.
En näe enkä reagoi viesteihin muulloin kuin työaikana. En ymmärrä kun joskus jopa lomalla olevat(!) vastailevat viesteihin, joku kysyy asiaa x ja lomalainen vastaa, älytöntä.
Mikä pakko se niiden vastaanottajien on reagoida työviesteihin vapaa-ajallaan. Luulisi heillä olevan työ-ja henkilökohtaiset mailit ja wa:t erillään. Mun mielestä noi mailit ja wa:t on just siitä hyviä että vastaanottaja voi itse päättää lukeeko ja vastaako heti vai huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koet ahdistavana sen, että kykene olemaan katsomatta niitä viestejä? Miksi katsot? Itseaiheutettu ahdistuneisuus!
Anna minun lähettää viestini silloin kun minulle sopii, kiitos.
Ap
Kyllä ne ahdistaa ihan silloin maanantainakin, kun katsoo että perjantaina työpäivän lopussa ei ole yhtään lukematonta sähköpostia ja maanantaina seitsemältä niitä on useampi kymmenen. Ja välillä siellä on jo tehty päätöksiä, joihin ei ole voinut vaikuttaa, kun itse laitan työpuhelimen ja koneen kiinni viikonloppuna.
Sama asia ahdistaa itseäni. Etenkin, jos olen jo perjantaina laittanut kalenteriini asiat, jotka minun pitää hoitaa heti maanantaiaamuna, ja aamu meneekin sitten sähköpostien lukuun, jotka on lähetetty perjantaina töitten jälkeen.
Voinhan tietysti olla lukematta heti aamusta sähköpostiani, mutta mitäs jos siellä onkin joku vielä kiireellisempi asia hoidettavana? Tai pahinta: Tämä viikonloppuna innokkaasti töitä tekevä joko soittaa minulle tai lähestyy uudella sähköpostilla tyyliin " Hei, lähetin sinulle jo MONTA päivää sitten sähköpostin, oletko jo ehtinyt hoitaa sen?"
Tätä ihan oikeasti tapahtuu! Pahimmat ovat pitkien juhlapyhien jälkeiset arkiaamut, jolloin kuvitellaan, että ollaan suunnilleen 24/7 auki.
"On paljon ammatteja (yleensä niitä kovemmin palkattuja), missä edistetään yrityksen asioita 7 päivää viikossa. Palkollisen virastotantan käytös on toki sallittua, mutta ei virastotantta voi päättää, että muut eivät saa tehdä töitä vaikka 24/7. "
Jos olisin työpaikalla, jossa esimerkiksi johtoasemassa oleva(t) ei(vät) kunnioittaisi työaikoja ja palkkaisi tarpeeksi väkeä, jotta heidän kaikki tehtävät saadaan hoidettua työajalla (jos työ vaatii 24/7 päivystystä, niin sitten tätä tehtävää hoidetaan asiallisesti vuorotyönä), lähtisin samantien pois sieltä.
Haluaisitko, että yksi lääkäri, joka hoitaa päivystystä viikon putkeen, tekisi vuoron viimeisillä tunneilla sinulle kriittisen leikkauksen? Entä jos se sama lääkäri hoitaa monta muuta asiaa päivällä ja lisäksi päivystystä kuukausia putkeen?
Ei, et lähetellyt viestejä väärään aikaan. Itse asiassa et ole lähettänyt viestejä ollenkaan, koska et sinä ole missään töissä.
Whatsapp-viestejä en lähettäisi, mutta sähköpostin kyllä. Minusta pikaviestimissä on sellaista kiireen tuntua, mutta sähköposti voi olla kiireetönkin. Kirjoittaisin ehkä sähköpostiin erikseen, jos kyseessä on vain tiedoksianto joka ei vaadi välittömiä toimia.
Minusta tällainen iltamyöhään viestittely on kuitenkin portti sairaampaan työkulttuuriin, jota en mielellään tänne toisi vaikka muualla se olisikin hyväksyttyä.
Minua häiritsee kun ihmiset katsovat kellosta, että nyt on klo 12.00 voi soittaa. Soittaisivat vasta 12h päästä eli klo 0.00. Sitten ihmettelevät kun en vastaa.
Sähköpostiin ei tarvitse vastata heti. Jos niitä viestejä aletaan ajoittamaan, ettei joku tästä väärässä oleva pahastu ollaan jo menty harhaan. Tietysti joskus voi olla järkevää ajoittaa viesti, mutta syy ei voi olla se ettei jotain saa nyt häiritä. Sähköpostin voi lukea sitten kun on töissä ja muulta tekemiseltä ehtii ja jos silti ahdistaa, kun joku viesti on tullut kauan sitten on ongelma lukijan päässä.
Ymmärrän jos vältellään soittamista esimerkiksi toisen lounasaikaan, mutta tämäkin toimii vain jos tuntee toisen aikataulut. Sehän voi olla jollain 10:30 ja toisella 14:30. Joku taas voi vastata ainoastaan lounasaikaan. Vastaajana oleva laittaa puhelimen hiljaiseksi jos ei voi vastata ja viestit eivät ole yhtä kiireellisiä kuin puhelu.
Meillä työnjohtajat saattavat joutua reagoimamaan joihinkin asioihin pikaisellakin aikataululla, joten en lähetä iltasella mitään viestejä ilman ajastusta, etteivät joudu tarkistamaan minun takia tuliko jotain kiireellistä. Minusta ap ei ole mikään määrittämään, mitä kukakin lukee ja mihin aikaan, koska ap tuskin on se heidän tärkein bisneskumppani. Monella on varmaan tärkeitä kontakteja, joiden viesteihin vastaavat pikaisesti. Ei kiva, jos jonkun löyhäpään ei kiireelliset viestit aiheuttavat turhaa hetkellistä vaivaa, kun se vastaanottaja ei voi mitenkään tietää, kuka on lähettäjä ennen kuin on vilkaissut sen jostain laitteista. Ja ainahan tämä keskeyttää jotenkin. Ap on typerys, vaikka onkin olevinaan joku tärkeäkin asiantuntija, jos ei osaa sähköpostia käyttää oikein. En hirveesti luottaisi tuollaisen tekemisiin, jos noin alkeellista työkaluakaan ei osaa käyttää häiritsemättä muita vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko se niiden vastaanottajien on reagoida työviesteihin vapaa-ajallaan. Luulisi heillä olevan työ-ja henkilökohtaiset mailit ja wa:t erillään. Mun mielestä noi mailit ja wa:t on just siitä hyviä että vastaanottaja voi itse päättää lukeeko ja vastaako heti vai huomenna.
Kyllä se on lähettäjän vastuulla.
Lainaus aloituksesta:
"Viestissä EN ole pyytänyt nopeaa reagointia tai vastausta, koska jos on hätätilanne niin soitan päivällä klo 8-18 välillä."
Aika erikoista, vähintäänkin kummallista että HÄTÄtilanteille ON olemassa tietty aikaikkuna jonka puitteissa ne soitetaan, mutta muuta työasiaa voi lähetellä toisille vaikka keskellä yötä. Jotenkin kuvittelisin asian priorisoinnin olevan toisinpäin, eli hätätilanteet langan päässä 24/7 ja muut asiat hoidetaan sitten normaalin työajan/-vuorojen/virka-ajan puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitä sähköposteja voi ajoittaa, että lähtevät vasta aamulla, niin ei tule häirinneeksi ketään.
Mikä pakkomielle sitä sähköpostia on tarkkailla 24/7?
Aika monella on sellainen työ, jossa meiliin pitää vastata heti, koska työajan ulkopuolella lähetetään vain asap-viestejä.
Tällaisessa työssä pitää olla 24/7 päivystys, jolloin aina on joku töissä vastaamassa viestiin. Esimerkiksi itse olin töissä yrityksessä, jossa töitä tehtiin 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Joku, joka oli sillä hetkellä vuoron pomo, vastasi kaikkiin puheluihin ja viesteihin mitä työntekijät tai asiakkaat soittivat/lähettivät. Firman tj, varatj tai hallituksen jäsenet eivät varmasti olleet kaikkien työntekijöiden/asiakkaiden tavoitettavissa puhelimitse/sähköpostitse tms välineellä työaikansa ulkopuolella. Toki vuoron pomolla oli tj:n, varatj:n ja hallituksen pj:n henkilökohtaiset numerot, joista olisi täysin yllättäen tulleen pakollisen tilanteen sattuessa tavoittanut heidät 24/7. Eipä kertaakaan tarvinnut kenenkään soittaa heille työajan ulkopuolella sen vähän yli 10 vuoden aikana, jonka tuolla työskentelin.
Vierailija kirjoitti:
Koen kyllä ahdistavana välillä sen, että työjuttuja tehdään keskellä yötä ja saan sähköpostia joka on lähetetty vaikka kolmelta yöllä tai viikonloppuiltana. Joskus viikonlopun jäljiltä sähköposti on täynnä viestejä, joissa on jo sovittu asioista tai suunniteltu vaikka mitä vaikka kaikkien työaika paperilla on ma-pe 8-16.
Niitä viestejä voi myös ajastaa.
Voi elämän kevät.
Mitä ihmettä te katsotte niitä viestejä vapaalla.
AP, sähköpostia voit lähettää milloin haluat. Niitä ei ole kenenkään pakko lukea kuin työaikana.
Viestiä ja puheluita vain työaikana varsinkin, jos työpuhelun oltava päällä. Jos ei ole pakko lo olla päällä niin voit laittaa viestiä milloin haluat.
Se on sitten vastaanottajan vallassa lukeeko töissä vai kotona. Ei aloittaja ole vastuussa teidän läppärin/puhelimen käytöstä.
Ja AP, jos itseä häiritsee niin ajasta sähköposti ja viesti lähtemään vaikka maanantaina klo 07.00, 08.00, 09.00
Vaatii vain, että sinulla on silloin ajastusaikana nettiyhteys päällä, jos tykkää välillä laittaa netin OFF.
Vierailija kirjoitti:
Koet ahdistavana sen, että kykene olemaan katsomatta niitä viestejä? Miksi katsot? Itseaiheutettu ahdistuneisuus!
Ap
Lähetä vain!
Kuten olet jo huomannut vain KAKSI poikkeavaa ihmistä on edes valittanut, kun sinulta tulee viestiä "väärään aikaan". Muut osaa olla lukematta vapaalla.
Se on vastaanottajan ongelma, jos ei osaa olla vapaalla ja lukematta työjuttuja.
Ei sinun.
Ei se sinun vastuulla ole mitä muut tekevät.
"No whatsapp nyt ei ole OLLENKAAN työnteon viestintäväline. Jos jossakin yhtiössä sitä siihen käytetään niin on kyllä amatöörien puuhastelua."
Meillä työnantaja ilmoitti taannoin että WhatsApp (jossa oli koko henkilöstön työpuhelimista koostuva ryhmä tiedonkulkua varten) poistetaan käytöstä kokonaan koska se on kuulemma suojaukseltaan riittämätön sovellus. Tilalle tuli sitten Signal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä ne ahdistaa ihan silloin maanantainakin, kun katsoo että perjantaina työpäivän lopussa ei ole yhtään lukematonta sähköpostia ja maanantaina seitsemältä niitä on useampi kymmenen. Ja välillä siellä on jo tehty päätöksiä, joihin ei ole voinut vaikuttaa, kun itse laitan työpuhelimen ja koneen kiinni viikonloppuna.
Sama asia ahdistaa itseäni. Etenkin, jos olen jo perjantaina laittanut kalenteriini asiat, jotka minun pitää hoitaa heti maanantaiaamuna, ja aamu meneekin sitten sähköpostien lukuun, jotka on lähetetty perjantaina töitten jälkeen.
Voinhan tietys
Laita maanantaiaamun kohdalle kalenteriin sähköpostien luku. Ei toimi yhtään paremmin, jos teet jotain muuta silloin ja toiset odottavat valmiin viestin kanssa sopivaa hetkeä lähettää ettei pääse viestit kasautumaan. Ehkä sopivat keskenään, että tulee lähetettyä eri aikoihin? Sama aina niihin menee. Se taas ei ole sinun ongelmasi, jos joku luulee että viesti pitäisi lukea heti ja alkaa toimia yöllä tai vapaalla.
"Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".
Tai "ei ole kiva saada viestejä viikonloppuna kun olen perheen kanssa".
Jatkossa vasta lähettäisikin viestejä milloin sattuu!
Heh
Ovat outoja valituksineen, kun itse voivat päättää lukevatko vai eivät, ja milloin. Lukemisen voi tehdä työajalla.
Idioo tteja suorastaan.
No whatsapp nyt ei ole OLLENKAAN työnteon viestintäväline. Jos jossakin yhtiössä sitä siihen käytetään niin on kyllä amatöörien puuhastelua.