Lähetinkö sähköpostin ja tekstiviestin väärään aikaan? Voiko niitä muka lähettää väärään aikaan? Olen projektissa ja vastaan joskus myöhään
Lähetän työhön liittyviä sähköposteja joskus klo 23 - 03 välillä, koska teen usein sähköposteja vasta ennen nukkumaanmenoa. HUOM. Asioista jotka EIVÄT vaadi kiireellistä hoitamista tai toimimista.
Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".
Tai "ei ole kiva saada viestejä viikonloppuna kun olen perheen kanssa". En pyytänyt nopeaa vastausta, eikä asia ollut kiireellinen.
Kukaan muualla maailmassa vastaanottava ei ole koskaan valittanut.
Aikanaan lähetin Whatsapp viestejä myös iltaisin, vastauksena johonkin tekniseen kysymykseen, tai jos oli jokin yksittäinen asia. Nyt olen lopettanut sen, koska olen ymmärtänyt, että joku voi loukkaantua.
Onko tässä Suomessa jokin sosiaalinen normi suomalaisten kesken, että se on jotenkin häiritsevää, tai asiatonta? Onko minulta jokin jäänyt ymmärtämättä?
Viestissä EN ole pyytänyt nopeaa reagointia tai vastausta, koska jos on hätätilanne niin soitan päivällä klo 8-18 välillä.
Olen ymmärtänyt että jokainen on vastuussa omien viestiensä katsomisesta ja vastaamisesta, ei niiden lähettäjä.
Itsellä on kansainvälinen työ, ja saan viestejä 24/7 ja vastaan omiin viesteihini kun niille on itselle sopiva aika. Minua ei haittaa saada viestejä erilaisiin aikoihin, ei edes tekstareita. Osaan pitää puhelimen äänettömällä ja kiinni.
Olenko nyt jonkun rajattoman uhriutujan uhri? En haluaisi kokea tulevani kontroloiduksi.
Kommentit (178)
Ajastamista suosittelen minäkin. Kunnioita ihmisten vapaa-aikaa, vaikket omaasi kunnioitakaan.
Koet ahdistavana sen, että kykene olemaan katsomatta niitä viestejä? Miksi katsot? Itseaiheutettu ahdistuneisuus!
Anna minun lähettää viestini silloin kun minulle sopii, kiitos.
Ap
Jouduin kerran vaikeassa elämäntilanteessa maksamaan juristin palveluksista kolmen vuoden ajan. Vastapuoli väitti juristini olevan vakavassa mielenhäiriössä laitellessaan sähköpostia viikonloppuisin ja öisin. Tuomari oli samaa mieltä, ettei ole erityisen vakuuttavaa jos juristi ottaa yhteyttä virka-ajan ulkopuolella. Hyviin tapoihin kuuluisi hoitaa asiat virka-aikana.
MInusta se oli aivan ääliömäistä, eikä juristinikaan uskonut korviaan. Hän perusteli yötä rauhalliseksi ajaksi hoitaa kaikki sähköpostit silloin. Ei hänkään vastauksia heti odottanut.
Relaa, et ole niin tärkeä kuin luulet.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin kerran vaikeassa elämäntilanteessa maksamaan juristin palveluksista kolmen vuoden ajan. Vastapuoli väitti juristini olevan vakavassa mielenhäiriössä laitellessaan sähköpostia viikonloppuisin ja öisin. Tuomari oli samaa mieltä, ettei ole erityisen vakuuttavaa jos juristi ottaa yhteyttä virka-ajan ulkopuolella. Hyviin tapoihin kuuluisi hoitaa asiat virka-aikana.
MInusta se oli aivan ääliömäistä, eikä juristinikaan uskonut korviaan. Hän perusteli yötä rauhalliseksi ajaksi hoitaa kaikki sähköpostit silloin. Ei hänkään vastauksia heti odottanut.
No ei normaali asianajaja viestittele öisin ja viikonloppuisin.
Trolli ei tiedä käytöstavoista mitään. Sori oli liian keksitty juttu. Keksi ensi kerralla parempi.
Itse vastaan näille aina, että pistäppä se työpuhelin pois kun olet perheen kanssa.
Ai miten "ihanalta" työkaverilta ap vaikuttaa.
herrajjestas, laittakaa ne ÄÄNET pois niistä hilavitkuttimista!
Kiinnostava keskustelu, erilaisia vastauksia. Olen työorientoitunut ja vastaan kun vastaan, ei ole tullu mieleen että vois olla väärä aika, kun kumminkin jokainen voi itse valita milloin lukee saamansa viestit.
Vierailija kirjoitti:
Koet ahdistavana sen, että kykene olemaan katsomatta niitä viestejä? Miksi katsot? Itseaiheutettu ahdistuneisuus!
Ap
Kyllä ne ahdistaa ihan silloin maanantainakin, kun katsoo että perjantaina työpäivän lopussa ei ole yhtään lukematonta sähköpostia ja maanantaina seitsemältä niitä on useampi kymmenen. Ja välillä siellä on jo tehty päätöksiä, joihin ei ole voinut vaikuttaa, kun itse laitan työpuhelimen ja koneen kiinni viikonloppuna.
Mä kyllä lähettelen sähköposteja ihan huoletta mihin aikaan tahansa. En tosin yöllä tee töitä, mutta joskus 20-22 välillä saatan laittaa. Olen töissä yliopistossa, joten asia on ihan normaalia. En todellakaan odota kenenkään vastaavan heti. En odota sitä aamulla kahdeksaltakaan, kun ei kaikki aloita työpäiväänsä niin aikaisin. En ymmärrä ihmisiä, joilla on työsähköpostin ilmot päällä henk. koht. puhelimessa. Oma vikanne. Sama whatsapp-viesteissä. Viestien idea (verrattuna soittamiseen) on juurikin se, että asiaa ei tarvitse olla lähettäjän ja vastaanottajan samaan aikaan hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse vastaan näille aina, että pistäppä se työpuhelin pois kun olet perheen kanssa.
Hmm, moni sinkku on naimisissa työnsä kanssa. Sitäpaitsi kilpailu työelämässä on kovaa ja joku on yrittäjäkin.
Ihan työn ulkopuolella en katso hyvällä, jos joku laittaa tekstarin 19 jälkeen. Jos joku soittaisi silloin, ottaisin etäisyyttä.
En tiedä onko normia, itselle tulee lähinnä olo että millainen retardi laittaa koko perheensä odottamaan että vastaa työsähköpostiin viikonloppuna. Joku marttyyriäiti tai itseään liian tärkeänä pitävä perheen pää? He saattavat olla vihaisia ja väkivaltaisia sekä pomoa että perhettä kohtaan samaan aikaan - perhettä rankaistaan sillä että tekee töitä ja pomoa syyllistetään perheellä. Se että joku on kusipää ei tarkoita sitä, että sinä olisit välttämättä tehnyt mitään väärää
Elikkäs kasvata oma selkäranka äläkä kuuntele passiivisaggressiivista vinkumista. Tyynesti vaan ignoraat sen, he sitten itse opettelevat olemaan vastaamatta sinulle muuten kuin työaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava keskustelu, erilaisia vastauksia. Olen työorientoitunut ja vastaan kun vastaan, ei ole tullu mieleen että vois olla väärä aika, kun kumminkin jokainen voi itse valita milloin lukee saamansa viestit.
Sepä. SINÄ olet työorientoitunut. Jätä silti muut rauhaan hulluine työaikoinesi. Opettele käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä lähettelen sähköposteja ihan huoletta mihin aikaan tahansa. En tosin yöllä tee töitä, mutta joskus 20-22 välillä saatan laittaa. Olen töissä yliopistossa, joten asia on ihan normaalia. En todellakaan odota kenenkään vastaavan heti. En odota sitä aamulla kahdeksaltakaan, kun ei kaikki aloita työpäiväänsä niin aikaisin. En ymmärrä ihmisiä, joilla on työsähköpostin ilmot päällä henk. koht. puhelimessa. Oma vikanne. Sama whatsapp-viesteissä. Viestien idea (verrattuna soittamiseen) on juurikin se, että asiaa ei tarvitse olla lähettäjän ja vastaanottajan samaan aikaan hoitamassa.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saat tehdä töitä milloin vain mutta opettele ajastamaan viestit. Samalla osoitat että kunnioitat muiden vapaa-aikaa.
Mulla on työviestit vaimennettu aikoina kun en niitä halua. Jos tätä ei ymmärrä tehdä, niin oma vika mun mielestä.
Koen kyllä ahdistavana välillä sen, että työjuttuja tehdään keskellä yötä ja saan sähköpostia joka on lähetetty vaikka kolmelta yöllä tai viikonloppuiltana. Joskus viikonlopun jäljiltä sähköposti on täynnä viestejä, joissa on jo sovittu asioista tai suunniteltu vaikka mitä vaikka kaikkien työaika paperilla on ma-pe 8-16.
Niitä viestejä voi myös ajastaa.