Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähetinkö sähköpostin ja tekstiviestin väärään aikaan? Voiko niitä muka lähettää väärään aikaan? Olen projektissa ja vastaan joskus myöhään

Vierailija
07.03.2025 |

Lähetän työhön liittyviä sähköposteja joskus klo 23 - 03 välillä, koska teen usein sähköposteja vasta ennen nukkumaanmenoa. HUOM. Asioista jotka EIVÄT vaadi kiireellistä hoitamista tai toimimista.

Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".

Tai "ei ole kiva saada viestejä viikonloppuna kun olen perheen kanssa". En pyytänyt nopeaa vastausta, eikä asia ollut kiireellinen.

Kukaan muualla maailmassa vastaanottava ei ole koskaan valittanut.

Aikanaan lähetin Whatsapp viestejä myös iltaisin, vastauksena johonkin tekniseen kysymykseen, tai jos oli jokin yksittäinen asia. Nyt olen lopettanut sen, koska olen ymmärtänyt, että joku voi loukkaantua.

Onko tässä Suomessa jokin sosiaalinen normi suomalaisten kesken, että se on jotenkin häiritsevää, tai asiatonta? Onko minulta jokin jäänyt ymmärtämättä?

Viestissä EN ole pyytänyt nopeaa reagointia tai vastausta, koska jos on hätätilanne niin soitan päivällä klo 8-18 välillä.

Olen ymmärtänyt että jokainen on vastuussa omien viestiensä katsomisesta ja vastaamisesta, ei niiden lähettäjä.

Itsellä on kansainvälinen työ, ja saan viestejä 24/7 ja vastaan omiin viesteihini kun niille on itselle sopiva aika. Minua ei haittaa saada viestejä erilaisiin aikoihin, ei edes tekstareita. Osaan pitää puhelimen äänettömällä ja kiinni.

Olenko nyt jonkun rajattoman uhriutujan uhri? En haluaisi kokea tulevani kontroloiduksi. 

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajastan aina viestit lähtemään aamulla, jotten vaikuttaisi oudolta.

Vierailija
82/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös  niitä sähköposteja voi ajoittaa, että lähtevät vasta aamulla, niin ei tule häirinneeksi ketään.

Mikä pakkomielle sitä sähköpostia on tarkkailla 24/7?

Aika monella on sellainen työ, jossa meiliin pitää vastata heti, koska työajan ulkopuolella lähetetään vain asap-viestejä.

aika harvalla on. Ja sitäpaitsi kiireelliseen viestintään on aivan muut välineet kuin sähköpostit. Minulla sähköposteissa on 3-4 päivän viive.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa osoittaa muille, että hän on ahkera ja tekevä, illallakin tulee meiliä ja tekstaria ja aamullahan voi soitella, että joko on valmista, laitoin siitä jo eilen tietoa.

Jos sähköpostin ajastaminen on noin vaikeaa, niin kannattaisiko siihen pyytää jostain apua?

Ihmeen usein nämä yömeilailijat ovat niitä, jotka päivällä eivät saa aikaan kuin valitusta.

Meillä on ap:n kaltainen työkaveri, jonka sähköpostiliikenne on jostain syystä hyvin iltapainotteista, päivällä hän ei kykene vastailemaan, vaan viihtyy kahvihuoneessa rupattelemassa. Kun lähdemme porukalla töiden jälkeen hetkeksi istumaan iltaa, ei tätä työkaveria pyydetä mukaan ja jos hän utelee, olemmeko menossa jonnekin, niin  vastaamme, että ole huoleti, kyllä me ne sun meilit nähdään. Mene sinä kotiin naputtelemaan konetta.

Vierailija
84/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joo. Tää on ihan oikea ongelma tässä maassa. Ja ihan kaverienkin kesken. Sanotaan, että lähetän whatsapp viestin, aivan normi lätinää, illalla. Niin johan saan läksytystä. Siis eihän siihen viestiin tarvitse tosiaankaan vastata heti, ellei ole kiireellinen asia, ja jos on kiireellinen asia, silloin minä ainakin soitan enkä laita viestiä. 

Vierailija
85/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis joo. Tää on ihan oikea ongelma tässä maassa. Ja ihan kaverienkin kesken. Sanotaan, että lähetän whatsapp viestin, aivan normi lätinää, illalla. Niin johan saan läksytystä. Siis eihän siihen viestiin tarvitse tosiaankaan vastata heti, ellei ole kiireellinen asia, ja jos on kiireellinen asia, silloin minä ainakin soitan enkä laita viestiä. 

Jos ei viesti ole kiireellinen, en reagoi siihen koskaan. Inhoan sitä, että aamulla puhelimesta voi katsoa kymmenenkin känniviestin saapuneen ja jos siellä seassa on jotain tärkeää, niin ihan sama.

Vierailija
86/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypuhelimissa on kaksi sim-korttipaikkaa, joten sitä "työpuhelinta" kantaa mukana vapaallakin

Vierailija
87/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös  niitä sähköposteja voi ajoittaa, että lähtevät vasta aamulla, niin ei tule häirinneeksi ketään.

Aika monella on sellainen työ, jossa meiliin pitää vastata heti, koska työajan ulkopuolella lähetetään vain asap-viestejä.

aika harvalla on. Ja sitäpaitsi kiireelliseen viestintään on aivan muut välineet kuin sähköpostit. Minulla sähköposteissa on 3-4 päivän viive.

Minulla on aina ollut työ, jossa sähköposti on tärkein viestintätapa, vaikka onkin pyritty yhteiseen ja jaettuun dokumentointiin. Se on kaiken lisäksi helpompi salata kuin whatsapp.

Vierailija
88/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet harvinaisen tyhmä. Lähetä ne sähköpostit ja viestit arkipäivinä huom ! Päivällä vaikket halua heti vastausta.

Vierailija
89/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallankäyttöä ja osaamattomuuttahan tuo on. Jos on tarve osoittaa kaikille, että teen töitä iltaisin, niin esihenkilön tulisi puuttua siihen ja muistuttaa, että iltatöistä ei makseta erikseen ja jos töitä ei kykene tekemään työajan puitteissa, on osaamisessa vakavia puutteita. Tällöin on keskusteltava alemman tason tehtävistä ja alemmasta palkasta.

Jos ei ole kokonaispalkkausta, kertoo iltatyö ainoastaan siitä, että olen kyvytön hoitamaan työtäni työaikana. Teen palkatonta työtä ja osoitan työkavereille, että ns. orjatyö on OK.

Vierailija
90/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa tehdä ilmaisia ylitöitä. Kai nuolet p*skarannut pomon ahterista myös?

Hautausmaat ovat täynnä menestyneitä ja korvaamattomia ihmisiä.

Vierailija
91/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ap on oikeassa: viestejä saa kirjoittaa ja lähettää milloin vain, kunhan ei odota ja vaadi, että ne luetaan heti ja että niihin vastataan heti. Jos ei ole muuta sovittu eikä ole erityistä tarvetta, töihin liittyviä asioita hoidetaan vain työaikana. Kenenkään ei ole pakko mennä lukemaan työsähköposteja vapaa-aikanaan, mutta toki niitä saa kirjoittaa. On turha kiukutella työsähköposteista, jos itse menee lukemaan niitä viikonloppuna tai lomilla tai iltamyöhään.

Mielestäni AP kiukuttelee turhasta. Kenenkään ei ole pakko lähettää sähköposteja työajan ulkopuolella. Problem solved. Turha siis APn kiukutella, että ei ymmärretä hänen toimintaa lähettää niitä viestejä viikonloppuna ja iltamyöhään. 

Vierailija
92/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia on erillinen työpuhelin ja erillinen työkone, maksan ennemmin omasta puhelimesta kuin otan puhelimen työsuhde-etuna. Sama tietokoneen kanssa. Työvehkeet menee kiinni vapaa-aikoina ja ei paljon stressaa jos joku sinne jotain lähettelee. Mutta on myös epäkohteliasta olla ajastamatta viestejä.  

Vierailija
93/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keskiportaan pomona pörssiyhtiössä, jolla asiakkaina mm . Microsoft, Google, Suomen valtio ymym kohtuu iso instanssi.

Wa viestiä, txtaria, sähköpostia tulee ihan mihin vuorokauden aikaan tai viikonpäivänä tahansa.

Ne kenen tehtäviin kuuluu päivystää, heidän luonnollisesti tulee reagoida viesteihin ASAP.

Meillä muilla on työsopimuksen mukainen työaika, viesteihin reagoidaan työaikana, muina aikoina tulee automaattinen poissaolovastaus.

Toki aina on niitä yksittäisiä perseennuolijoita jotka kuvittelevat olevansa parempia kuin muut vastatessaan keskellä yötä 24/7/365.

He ovat eronneita/juoppoja/burnoutissa/mt-ongelmaisia.

Ja he luonnollisesti myös saavat korvauksen tästä päivystämisestä/varallaoloajasta?

Vierailija
94/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikea se on ajastaa niitä viestejä? Teen itse töitä useinkin vähän kummallisiin aikoihin, mutta ajastan kaikki ei-kiireelliset lähtemään seuraavana aamuna. Minusta se on yksinkertaisesti kohteliasta. Viikonloppuisin en laita viestiä, ellei ole aivan pakko. Mulla oli aikoinaan pomo joka piinasi mua viesteillä aivan mihin helvetin aikoihin tahansa, ja kyllä se ahdisti, koska varsinkaan esimieheen ei vaan pystynyt oikein asennoitumaan niin että ei reagoi mitenkään ennen seuraavaa arkipäivää. Järki käteen. 

AP ei osaa ajatella, saati ajastaa. Johan tuo aloitus kertoo sen. Mutta jos ajastaa, hän ei saa syytä kirjoitella tänne typeriä.

Vierailija
95/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ajasta niitä lähtemään vasta aamulla tai viikonlopun jälkeen?

Vierailija
96/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpostia voi mielestäni lähettää mihin kellonaikaan tahansa. Samoin tekstiviesti TYÖnumeroon, mikäli asia on sellainen että viesti on hyvä saada perille välittömästi kun henkilön työaika seuraavan kerran alkaa. 

Vierailija
97/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähetin kaverille joskus messengerissä viestin myöhään illalla. Tuli sitten vähän tulikivenkatkuinen vastaus, että hän oli jo nukkumassa. Ei kai kukaan normaali ihminen pidä tällaisissa ilmoituksissa ääniä päällä 24/7 tai ollenkaan?

Vierailija
98/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan taas keksit asian mollata suomalaisia. Et sitten parempaa keksinyt. 

Vierailija
99/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla on sellainen työ, jossa meilejä luetaan työajan ulkopuolella. Oikeastaan ei kenelläkään.

Vierailija
100/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaisi olla kollegasi. Itse luen/vastailen sähköposteihin vain työaikana.

Toisaalta luulen, osa työkavereista kokisi paineita vastata/hoitaa työsähköposteja myös työajan ulkopuolella, jos näkisi sinun esimerkkisi. Ei haluaisi olla huonompi. Se voisi ehkä pidemmällä aikavälillä heikentää työhyvinvointia. Mutta oletko sinä veljesi vartija. Varsinkaan jos et ole esimies. Esimiehen toivoisi näyttävän esimerkkiä, ja kertovan, on ok, sähköpostit hoidetaan työajalla.