Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähetinkö sähköpostin ja tekstiviestin väärään aikaan? Voiko niitä muka lähettää väärään aikaan? Olen projektissa ja vastaan joskus myöhään

Vierailija
07.03.2025 |

Lähetän työhön liittyviä sähköposteja joskus klo 23 - 03 välillä, koska teen usein sähköposteja vasta ennen nukkumaanmenoa. HUOM. Asioista jotka EIVÄT vaadi kiireellistä hoitamista tai toimimista.

Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".

Tai "ei ole kiva saada viestejä viikonloppuna kun olen perheen kanssa". En pyytänyt nopeaa vastausta, eikä asia ollut kiireellinen.

Kukaan muualla maailmassa vastaanottava ei ole koskaan valittanut.

Aikanaan lähetin Whatsapp viestejä myös iltaisin, vastauksena johonkin tekniseen kysymykseen, tai jos oli jokin yksittäinen asia. Nyt olen lopettanut sen, koska olen ymmärtänyt, että joku voi loukkaantua.

Onko tässä Suomessa jokin sosiaalinen normi suomalaisten kesken, että se on jotenkin häiritsevää, tai asiatonta? Onko minulta jokin jäänyt ymmärtämättä?

Viestissä EN ole pyytänyt nopeaa reagointia tai vastausta, koska jos on hätätilanne niin soitan päivällä klo 8-18 välillä.

Olen ymmärtänyt että jokainen on vastuussa omien viestiensä katsomisesta ja vastaamisesta, ei niiden lähettäjä.

Itsellä on kansainvälinen työ, ja saan viestejä 24/7 ja vastaan omiin viesteihini kun niille on itselle sopiva aika. Minua ei haittaa saada viestejä erilaisiin aikoihin, ei edes tekstareita. Osaan pitää puhelimen äänettömällä ja kiinni.

Olenko nyt jonkun rajattoman uhriutujan uhri? En haluaisi kokea tulevani kontroloiduksi. 

Kommentit (178)

Vierailija
141/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä toi on aika ärsyttävää avata ma aamuna sähköposti ja aina siellä on samalta ihmiseltä viestejä, joita pitää alkaa hoitamaan. Toki toinen puoli asioista on se, että jokaisen pitäis vetää se raja työn ja vapaan välille. Työkone kiinni viikonlopuksi. Mikäli työ ei ole 8-16 työ, vaan niitä viestejä on pakko seurata muulloinkin, niin silloin yöllä viestittely ei ole asiallista millään tavalla. 

Ap, onko sulla mitään muuta elämää? Suhdetta, lapsia? 

Vierailija
142/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai miten "ihanalta" työkaverilta ap vaikuttaa. 

vaikuttaa autistilta, jolla ei ole oikeaa elämää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koet ahdistavana sen, että kykene olemaan katsomatta niitä viestejä? Miksi katsot? Itseaiheutettu ahdistuneisuus!

Anna minun lähettää viestini silloin kun minulle sopii, kiitos.

Ap

Ei niitä kannata lähettää silloin kun sinulle sopii ,vaan ihan ihmisten aikaan,vaikka ihan vaan päivällä,kiitos.

Vierailija
144/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri just valitti, kun saa viestejä myös viikonloppuisin. Ne kuitenkin avaa automaattisesti ja mieli palaa sitten työasioihin. 

Vierailija
145/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta sen verran kommentoin, että toivottavasti kukaan ei käytä whasappia työasioihin.

Vierailija
146/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin tutkijana humanistisella alalla yliopistossa. Meillä oli yhteen aikaan oppiaineessa johtaja, jonka mielestä kaikkien piti olla tavoitettavissa 24/7/365. Kyseessä humanistinen oppiaine, jossa pääasialliset työtehtävät ovat opetusta, tutkimusta ja oppiaineen sisäistä hallintoa, toki käytännössä myös paljon ulkopuolisen rahoituksen hakemista. Mutta ei siis todellakaan mitään, joka vaatisi kokoaikaista valmiustilassa olemista niin kuin jossain pörssiyhtiössä voi olla. Mutta hän oli wannabeetoimitusjohtaja ja suhtautui meihin kuin olisimme jokin firma: korosti määrällisiä tulostavoitteita jne. Halusi myös edistää omaa urakehitystään miellyttämällä ylempää hallintoa. Mielistely tepsikin, myös meidän onneksemme ja pääsimme hänestä eroon.

Vierailija
147/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sähköposteja voi laittaa mihin aikaan hyvänsä. Puhelimesta saa sähköpostin äänettömälle ja niin ettet edes näe niitä vilaukselta. Itse työskentelen kiinalaisten kanssa joten he laittavat minulle postia minun aamuyöllä ja minä laitan heille heidän myöhäisiltaan. Tekstarit ja watsapit vain virka-aikaan eli silloin tarkistamme toistemme aikavyöhykkeen kellonajan ennen lähettämistä. Jos maailma on sortumassa voi watsappi olla hyväksyttävä mihin aikaan hyvänsä.

Vierailija
148/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen yötöitä ja 90% on vaikeuksia käsittää, että nukun juurikin virka-aikana enkä vastaa silloin yhtään mihinkään.

Vierailija
149/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, työpaikkasi on täynnä tyhmiä ja laiskureita. Välttääksesi työpaikkakiusaamisen, irtisanomisen tms. epätoivotut, lähetä viestisi silloin, kun sinulla on työaika. Ei minuuttiakaan sitä ennen tai sen jälkeen. Niin paljon kuin puhutaankin työn tuottavuudesta ja työntekijän vastuusta, ahkeria ja aikaansaavia työntekijöitä vihataan ja kadehditaan. He tuovat näkyväksi työtovereiden ja esihenkilöiden laiskottelun, mukatyön, jopa päihdeongelmat ja ammattitaidottomuuden. Koska työpaikka ei arvosta aikaansaavuuttasi, mieti voisitko kehittää sivutyön tms., josta saisit lisätuloa.

Vierailija
150/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt kansainväkisrssä yrityksessä ja siellä sähköposteja kilahteli saapuneet kansioon ympäri vuorokauden johtuen aikaeroista. Minun ei oletettu vastaavan 24/7 vaan silloin kun olen omalla aikavyöhykkeelläni työajalla. 

Olen samaa mieltä ap:n kanssa, että viesteihin reagoiminen on vastaanottajan vastuulla. Kuten Ap kertoikin: hän ei odota vastausta keskellä yötä tai viikonloppuna vaikka itse viestin lähettää silloin. Ap:llakin on oikeis tehdä töitä hänelle parhaimmassa ajankohdassa. Viesteissävoi ilmoittaa, ettei vaadi välitöntä reagointia. On sen vastaanottajan oma valinta jäädä sinne pientareelle pysähdyksiin tutkimaan jotain asiaa jota EI OLE pyydetty siinä hetkessä tutkimaan.

Vierailija
151/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri just valitti, kun saa viestejä myös viikonloppuisin. Ne kuitenkin avaa automaattisesti ja mieli palaa sitten työasioihin. 

Aika outoa jos avaa viestit automaattisesti. Itse en edes katso työsähköposteja työajan ulkopuolella. Ihan sama vaikka jotain tulee, ne on äänettömällä eikä häiritse minua millään tavalla. 

Vierailija
152/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole työpuhelimia vaan käytetään sähköpostia, Teamsiä ja Skypeä. Itse käytän noita vain läppärissä, mutta osa työkavereista on asentanut niin, että viestit tulee omaan puhelimeen ja vastailevat myöhään illallakin. Minä laitan läppärin viideltä kiinni enkä avaa ennen kuin seuraavana aamuna. 

Vierailija
153/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpostia voi mielestäni lähettää milloin vain ja vastaanottaja sitten lukee oman valintansa mukaan. Mutta whatsapp on PIKAviestin. Jos saisin whatsappissa työviestiä illalla, olettaisin asian olevan niin kiireinen, että se ei voi odottaa aamuun.

Ehkä voit, ap, ihan kirjoittaa viesteihin, että et odota vastausta samana iltana, jos haluat iltaisin laittaa viestejä?

whatsapp ei ole yritysviestinnän väline ollenkaan, eikä varsinkaan pika sellainen.

Niinpä, eli jos joku laittaa siellä viestiä illalla, on pakko olla poikkeustilanne ja hätä. Samaa mieltä ollaan 🤗

Vierailija
154/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa, eiköhän tässäkin jo ole tullut selväksi, että erilaisia käytäntöjä on, eri aloilla ja varmaan eri firmoissakin omanlaisiaan tapoja. Projektin sisällä olisi ehkä hyvä ihan vaikka sopia viestittelystä, jos on erilaisiin käytäntöihin tottuneiden kanssa tekemisissä. Varsinkin jos joku osallinen on jo asiasta huomauttanut.

Minullakin kyllä on oman työn kautta (tietotekniikan tuotekehitys) sellainen käsitys että sähköposteja voi lähettää mihin aikaan vaan. Tämä on ihan luonnollista jo senkin takia kun työntekijöitä on eri aikavyöhykkeillä. Ja toisaalta ei ole varsinaisesti mitään kiinteää työaikaa, vaikka toki yleensä päiväsaikaan töissä ollaankin. Muutama aloittaa työpäivän jo klo 5, ja joku toinen voi aloittaa vaikka kymmeneltä. Itse kukin hoitaa samansa sähköpostit silloin kun on töissä. Ei siellä mitään niin kiireellistä käsitelläkään, että pitäisi vapaa-ajalla vastata.

Vaimo (ravintola-alalla) puolestaan tuskailee kun koko ajan viestit pimputtaa puhelimessa, oli sitten työaika, vapaa tai loma. Siellä on aivan erilainen tarve pysyä ajan tasalla ja saada tieto jos tarvitsee vaikka järjestää varahenkilöitä töihin poissaolojen tai ruuhkien takia, tai korjaajaa jonkin koneen rikkoutuessa tms. Toki kai niitäkin asioita voisi hoitaa myös sillä hetkellä töissä oleva vastuuhenkilö, mutta kai se on myös jonkinlainen tunne että pitää olla koko ajan tietoinen tilanteesta, vaikka se toisaalta rasittaakin.

Vierailija
155/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan kerrankin oikealla sivustolla. Nykyisen työelämän näyttää nimittäin vallanneen VAUVAT, joilla ei ole alkeellisintakaan käsitystä työnteosta ja siihen käytetyistä välineistä. 

Sähköposti EI ole kiireellisen ja välitöntä vastausta vaativan viestinnän väline, johtuen jo siitä, ettei siinä ole mitään takeita milloin viesti menee perille asti! Niinpä "työaikana" lähetetty viesti voi ihan hyvin tulla perille vasta "vapaa-aikana". (Itse asiassa ei ole takeita siitä, että viesti menee ollenkaan perille.)

Tämä on myös osasyy sille, että sähköpostin lähettäjä ei voi olla millään lailla vastuussa siitä, milloin vastaanottaja lukee viestin.

Toinen osasyy on se, että lähettäjä ei voi myöskään tietää vastaanottajan työaikoja tai sisäisiä käytäntöjä. Mitä jos lähettäjän ja vastaanottajan työajat eivät osu ollenkaan päällekkäin?

Ei ihme jos töissä uuvutaan kun ei osata rajoittaa viestien VASTAANOTTAMISTA työajalle ja kytätään viestien lähetysaikaa ettei vaikuta oudolta tyypiltä. Tämä ei ole mitään rakettitiedettä, vaan järjen käyttämistä. Ja tämä on osattu aiemminkin, ei ole mikään uusi asia.

Vierailija
156/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ollaan kerrankin oikealla sivustolla. Nykyisen työelämän näyttää nimittäin vallanneen VAUVAT, joilla ei ole alkeellisintakaan käsitystä työnteosta ja siihen käytetyistä välineistä. 

Sähköposti EI ole kiireellisen ja välitöntä vastausta vaativan viestinnän väline, johtuen jo siitä, ettei siinä ole mitään takeita milloin viesti menee perille asti! Niinpä "työaikana" lähetetty viesti voi ihan hyvin tulla perille vasta "vapaa-aikana". (Itse asiassa ei ole takeita siitä, että viesti menee ollenkaan perille.)

Tämä on myös osasyy sille, että sähköpostin lähettäjä ei voi olla millään lailla vastuussa siitä, milloin vastaanottaja lukee viestin.

Toinen osasyy on se, että lähettäjä ei voi myöskään tietää vastaanottajan työaikoja tai sisäisiä käytäntöjä. Mitä jos lähettäjän ja vastaanottajan työajat eivät osu ollenkaan päällekkäin?

Ei ihme jos töissä uuvutaan kun ei osata rajoit

Kuka olet muita neuvomaan kun et tiedä miten eri tavoin ihmiset käyttävät sähköpostejaan. Minun asiakkaani hermostui myöhään illalla laitetusta viestistä. Hän joutuu reagoimaan asiakkaidensa viesteihin, ja ymmärrettävästi jos joku laittaa niitä epämääräiseen aikaan häneltä odotetaan yleensä nopeaa reagointia. Minun viestini taas ei ollut kiireellinen. Ajastin viestit menemään virka-aikana. Mikä ongelma? 

Vierailija
157/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, työpaikkasi on täynnä tyhmiä ja laiskureita. Välttääksesi työpaikkakiusaamisen, irtisanomisen tms. epätoivotut, lähetä viestisi silloin, kun sinulla on työaika. Ei minuuttiakaan sitä ennen tai sen jälkeen. Niin paljon kuin puhutaankin työn tuottavuudesta ja työntekijän vastuusta, ahkeria ja aikaansaavia työntekijöitä vihataan ja kadehditaan. He tuovat näkyväksi työtovereiden ja esihenkilöiden laiskottelun, mukatyön, jopa päihdeongelmat ja ammattitaidottomuuden. Koska työpaikka ei arvosta aikaansaavuuttasi, mieti voisitko kehittää sivutyön tms., josta saisit lisätuloa.

Työnantajasi tuo sitten aikanaan haudallesi mitalin ja kukkia.

Vierailija
158/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää ne tohelot, jotka ei osaa ajastaa sähköpostiviestiä toimistoaikaan lähteväksi. Ja ne samat laittavat Teams viestiä ahkerasti klo 16-18 välillä osoittaakseen työtehokkuutensa pitkälle iltapäivään... 

Vierailija
159/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, vastaan tähän:

"Kuka olet muita neuvomaan kun et tiedä miten eri tavoin ihmiset käyttävät sähköpostejaan. Minun asiakkaani hermostui myöhään illalla laitetusta viestistä. Hän joutuu reagoimaan asiakkaidensa viesteihin, ja ymmärrettävästi jos joku laittaa niitä epämääräiseen aikaan häneltä odotetaan yleensä nopeaa reagointia. Minun viestini taas ei ollut kiireellinen. Ajastin viestit menemään virka-aikana. Mikä ongelma? "

Et siis viitsinyt edes lukea viestiä johon vastasit. Vihje: toinen kappale.

Vierailija
160/178 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpostia voi mielestäni lähettää milloin vain ja vastaanottaja sitten lukee oman valintansa mukaan. Mutta whatsapp on PIKAviestin. Jos saisin whatsappissa työviestiä illalla, olettaisin asian olevan niin kiireinen, että se ei voi odottaa aamuun.

Ehkä voit, ap, ihan kirjoittaa viesteihin, että et odota vastausta samana iltana, jos haluat iltaisin laittaa viestejä?

Niin että laita tosiaan ihan mihin aikaan tahansa viesti josta toinen sitten lukee ettei tämä olekaan niin tärkeää että siihen pitäisi vastata heti. Voi jeesus.