Lähetinkö sähköpostin ja tekstiviestin väärään aikaan? Voiko niitä muka lähettää väärään aikaan? Olen projektissa ja vastaan joskus myöhään
Lähetän työhön liittyviä sähköposteja joskus klo 23 - 03 välillä, koska teen usein sähköposteja vasta ennen nukkumaanmenoa. HUOM. Asioista jotka EIVÄT vaadi kiireellistä hoitamista tai toimimista.
Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".
Tai "ei ole kiva saada viestejä viikonloppuna kun olen perheen kanssa". En pyytänyt nopeaa vastausta, eikä asia ollut kiireellinen.
Kukaan muualla maailmassa vastaanottava ei ole koskaan valittanut.
Aikanaan lähetin Whatsapp viestejä myös iltaisin, vastauksena johonkin tekniseen kysymykseen, tai jos oli jokin yksittäinen asia. Nyt olen lopettanut sen, koska olen ymmärtänyt, että joku voi loukkaantua.
Onko tässä Suomessa jokin sosiaalinen normi suomalaisten kesken, että se on jotenkin häiritsevää, tai asiatonta? Onko minulta jokin jäänyt ymmärtämättä?
Viestissä EN ole pyytänyt nopeaa reagointia tai vastausta, koska jos on hätätilanne niin soitan päivällä klo 8-18 välillä.
Olen ymmärtänyt että jokainen on vastuussa omien viestiensä katsomisesta ja vastaamisesta, ei niiden lähettäjä.
Itsellä on kansainvälinen työ, ja saan viestejä 24/7 ja vastaan omiin viesteihini kun niille on itselle sopiva aika. Minua ei haittaa saada viestejä erilaisiin aikoihin, ei edes tekstareita. Osaan pitää puhelimen äänettömällä ja kiinni.
Olenko nyt jonkun rajattoman uhriutujan uhri? En haluaisi kokea tulevani kontroloiduksi.
Kommentit (178)
Minun mielestäni ap on oikeassa: viestejä saa kirjoittaa ja lähettää milloin vain, kunhan ei odota ja vaadi, että ne luetaan heti ja että niihin vastataan heti. Jos ei ole muuta sovittu eikä ole erityistä tarvetta, töihin liittyviä asioita hoidetaan vain työaikana. Kenenkään ei ole pakko mennä lukemaan työsähköposteja vapaa-aikanaan, mutta toki niitä saa kirjoittaa. On turha kiukutella työsähköposteista, jos itse menee lukemaan niitä viikonloppuna tai lomilla tai iltamyöhään.
Vierailija kirjoitti:
En lähettäisi Whatsapp-viestejä viikonloppuna tai illalla. Niissä on varmaan monilla ilmoitukset päällä ja käyttävät sitä myös henkilökohtaiseen viestintään. Sähköpostista voi mun mielestä ottaa surutta ilmoitukset pois ja lukea sen pari kertaa työpäivän aikana, ellei ensisijainen työtehtävä ole sähköpostiin vastaaminen.
Ehkä ihan omituisiin aikoihin keskellä yötä sähköpostin lähettäminen ei välttämättä anna hyvää kuvaa ihmisestä. Jos joku oikeasti alkaa vastata työsähköpostiin, kun pitäisi viettää aikaa perheen kanssa, niin oma vika.
Minusta myös antaa huonon vaikutelman ihmisestä jos lähettää jatkuvasti sähköpostia milloin sattuu. Ei myöskään kovin ammattitaitoista. Tokikaan ei niitä viestejä muidenkaan pitäisi lukea vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikea se on ajastaa niitä viestejä? Teen itse töitä useinkin vähän kummallisiin aikoihin, mutta ajastan kaikki ei-kiireelliset lähtemään seuraavana aamuna. Minusta se on yksinkertaisesti kohteliasta. Viikonloppuisin en laita viestiä, ellei ole aivan pakko. Mulla oli aikoinaan pomo joka piinasi mua viesteillä aivan mihin helvetin aikoihin tahansa, ja kyllä se ahdisti, koska varsinkaan esimieheen ei vaan pystynyt oikein asennoitumaan niin että ei reagoi mitenkään ennen seuraavaa arkipäivää. Järki käteen.
Miksi pitäisi ajastaa? Jos haluat viettää viikonloppua niin älä lue. Jos taas sinulla sattuu olemaan viikonloppuna tylsää, eikä muuta tekemistä, voit lukea. Mitä se muille kuuluu mitä viikonloppuna teet tai olet tekemättä - pitääkö kollegasi pestä ajankäyttösi hallinnan lisäksi hampaasikin?
Just, ei pidä ottaa stressiä muiden rajattomuudesta. Elä, tee töitä kuten itsellesi parhaiten sopii, ja luota että jokainen pitää rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähettäisi Whatsapp-viestejä viikonloppuna tai illalla. Niissä on varmaan monilla ilmoitukset päällä ja käyttävät sitä myös henkilökohtaiseen viestintään. Sähköpostista voi mun mielestä ottaa surutta ilmoitukset pois ja lukea sen pari kertaa työpäivän aikana, ellei ensisijainen työtehtävä ole sähköpostiin vastaaminen.
Ehkä ihan omituisiin aikoihin keskellä yötä sähköpostin lähettäminen ei välttämättä anna hyvää kuvaa ihmisestä. Jos joku oikeasti alkaa vastata työsähköpostiin, kun pitäisi viettää aikaa perheen kanssa, niin oma vika.
Minusta myös antaa huonon vaikutelman ihmisestä jos lähettää jatkuvasti sähköpostia milloin sattuu. Ei myöskään kovin ammattitaitoista. Tokikaan ei niitä viestejä muidenkaan pitäisi lukea vapaa-ajalla.
On paljon ammatteja (yleensä niitä kovemmin palkattuja), missä edistetään yrityksen asioita 7 päivää viikossa. Palkollisen virastotantan käytös on toki sallittua, mutta ei virastotantta voi päättää, että muut eivät saa tehdä töitä vaikka 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitä sähköposteja voi ajoittaa, että lähtevät vasta aamulla, niin ei tule häirinneeksi ketään.
Mikä pakkomielle sitä sähköpostia on tarkkailla 24/7?
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, kiitos asiallisesta vastauksesta. Olen yrittäjä asiantuntijatehtävissä ja toimin muiden asiantuntijoiden kanssa ja olet oikeassa että koska joku (yksi henkilö tällä hetkellä) kokee sen häiritseväksi, niin olisi itseni kannnalta parempi viestiä työaikana. Toisaalta tässä on tämä toimija on jotenkin kehittänyt valtataisteludynamiikan ja käyttää uhriutumista tapana osoittaa riittämättömyyden tunnetta.
Eli syyt ovat syvemmällä kuin tuo viestin saapumisaika sinällään
No niin, eli sitten taitaisi olla vieläkin tärkeämpää, että et mene mukaan valtataisteluun ja anna henkilölle kortteja käsiin alkaa vänkäämään aivan vääristä asioista. Voit tyytyä pyörittelemään silmiäsi, kun ajastat viestisi ja henkilö ei voi käyttää sitä enää syynä valittaa miksi kaikki menee pieleen.
Usein kannattaa töissä olla fiksumpi ja hyvätapaisempi kuin mitä muut ovat.
Mitä väliä sillä on, voihan toisella olla niin kireä aikataulu, että kykenee vastaamaan niihin työviesteihin vasta illansuussa. AIka asiatonta lähteä silloin riehumaan toiselle. Ne työviestit voi lukea vasta kun työaika alkaa. Ongelma on kai nykyään se, että ennen vain työpaikalla kykeni kirjautumaan koneelle ja pääsi yrityksen sähköpostiin käsiksi. Nykyään se on kilisee sitten puhelimessa. ehkä kannattaisi ajastaa ne siitä puhelimesta sitten niin, ettei ne hälytä kuin ma-pe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan riippuu alasta aika paljon. Miesvaltaisilla teknisen puolen aloilla asiantuntijat lähettelevät yllättävän paljon keskellä yötä (24-04) viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitä sähköposteja voi ajoittaa, että lähtevät vasta aamulla, niin ei tule häirinneeksi ketään.
Voi, mutta ei se ole lähettäjän asia milloin vastaanottajalla on aikaa reagoida
Esimerkiksi itselle kävi kerran niin, että aikaeromokan vuoksi tärkeä palaveri siirtyi joitakin tunteja eteenpäin, mutta itse satuin tekemään saman aikaeromokan ja olemaan päiväunilla, kun oli alkuperäinen sovittu aika. Jos palaverinpitäjä ei olisi soittanut minulle myöhässä, palaveri olisi mennyt ohi, vaikka itsekin olin päiväunilla tuolloin enkä edes tajunnut koko asiaa. Jotkut tekevät töitä flowssa, toiset natsisaksamaisesti kellon kanssa. Jos on rivipalkollinen, kannattaa noudattaa natsisaksaprotokollaa ja kieltäytyä kaikista ylitöistä - mutta ei alkaa vinkumaan siitä, että varsinkaan johto ja yrittäjät tekevät ylitöitä. Sillä nolaa vain itsensä ja osoittaa, ettei osaa itse huolehtia asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tulee vaikutelma jonkinlaisista elämänhallinnan ongelmista ja siitä että ihminen toisaalta yrittää todistella olevansa kova tekijä. Nykyisellä työpaikalla eniten arvostamani pitkän linjan ammattilaiset on sellaisia joilta on ihan turha odottaa vastausta viikonloppuna tai iltayöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikea se on ajastaa niitä viestejä? Teen itse töitä useinkin vähän kummallisiin aikoihin, mutta ajastan kaikki ei-kiireelliset lähtemään seuraavana aamuna. Minusta se on yksinkertaisesti kohteliasta. Viikonloppuisin en laita viestiä, ellei ole aivan pakko. Mulla oli aikoinaan pomo joka piinasi mua viesteillä aivan mihin helvetin aikoihin tahansa, ja kyllä se ahdisti, koska varsinkaan esimieheen ei vaan pystynyt oikein asennoitumaan niin että ei reagoi mitenkään ennen seuraavaa arkipäivää. Järki käteen.
Helposti pystyy. Minä jopa huusin esimiehelle takaisin, kun hän huusi minulle. Todella ahdistavaa jos alaiset ovat jotain nurkissa luikkivia rottia: reilu ja kunnioittava peli puolin ja toisin. Varsinkin johtoportaille/yrittäjille hian tyypillistä tehdä töitä yötä myöten, eikä se kuulu palkolliselle tippaakaan. Se että alat ahdistumaan tuollaisesta tarkoittaa sitä
Eli oot jollain wt-alalla, normimeno varmaan siellä. Aikuisten ihmisten työpaikoilla ei ylipäätään huudeta kenellekään.
Siis tuo "sinä pakotit minut ajamaan tien sivuun" nyt on täysin ammattitaidotonta ja asiatonta viestintää ihan kellonajasta riippumatta. Kyseessä on todennäköisesti joku persoonallisuushäiriöinen, joka on ihan yhtä perseestä myös sille perheelleen kuin kollegoilleenkin. Jos olisin sinä, ignoraisin kaiken muun mitä hän sanoo, paitsi välittömästi projektia edistävät asiat. Ja yrittäisin hankkiutua tuosta proggiksesta mahdollisimman pian eroon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tulee vaik
Tai sitten heillä on useampi rauta tulessa ja sähköposti menee siinä sivussa. Ei se ole laiskalta pois jos joku tekee enemmän, jos pystyy. Työelämässä on niitä 10 ja 6 suorittajia ihan samaan tapaan kuin peruskoulussakin, ja jotkut 10 suorittajat tekevät sen vaivatta. Jos se ärsyttää huonompaa niin voi voi
Vierailija kirjoitti:
Ajastamista suosittelen minäkin. Kunnioita ihmisten vapaa-aikaa, vaikket omaasi kunnioitakaan.
Jos ITSE arvostaa omaa vapaa-aikaansa työsähköpostit eivät tule silmille vapaa-ajalla...
Vierailija kirjoitti:
Ajastamista suosittelen minäkin. Kunnioita ihmisten vapaa-aikaa, vaikket omaasi kunnioitakaan.
Ei pidä kantaa työvälineitä vapaa-ajallaan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ap on oikeassa: viestejä saa kirjoittaa ja lähettää milloin vain, kunhan ei odota ja vaadi, että ne luetaan heti ja että niihin vastataan heti. Jos ei ole muuta sovittu eikä ole erityistä tarvetta, töihin liittyviä asioita hoidetaan vain työaikana. Kenenkään ei ole pakko mennä lukemaan työsähköposteja vapaa-aikanaan, mutta toki niitä saa kirjoittaa. On turha kiukutella työsähköposteista, jos itse menee lukemaan niitä viikonloppuna tai lomilla tai iltamyöhään.
Toisaalta on turha kiukutella, jos vapaa-aikana lähetettyjä meilejä ei lueta eikä niihin reagoida. Nehän on lähetetty vapaalla ollessa, ei niillä ole töiden kannalta mitään merkitystä. Ne voi aamulla samantien deletoida. Jos asia oli tärkeä, viestin lähettäjä ottaa kyllä yhteyttä uudestaan.
Tai sitten tekee kuten minun pomoni eli vastaa välittömästi ja antaa yöksi töitä ja selvityksiä, joiden tulee olla aamulla valmiina. Jos on halua vapaa-ajalla laitella kysymyksiä tai kommentteja, niin ottaa sen riskin, että tekee yön palkatonta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon ammattej
Meillä on ohje, että klo 19 jälkeen ei saa lähettää viestiä ellei odota siihen vastausta samantien. Jos toimii kuin ap, saa aka äkkiä huomata, että bonukset katosivat, ne saa joku toinen. Kyse on muiden työn kunnioittamisesta eli jos et pysty ajastamaan viestiäsi aamuksi eikä asialla ole kiire, niin jätä se luonnos-tilaan ja lähetä vasta aamulla. Muussa tapauksessa olet tiimin häirikkö ja aika äkkiä ulkona töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakkomielle sitä sähköpostia on tarkkailla 24/7?
Aika monella on sellainen työ, jossa meiliin pitää vastata heti, koska työajan ulkopuolella lähetetään vain asap-viestejä.
Helposti pystyy. Minä jopa huusin esimiehelle takaisin, kun hän huusi minulle. Todella ahdistavaa jos alaiset ovat jotain nurkissa luikkivia rottia: reilu ja kunnioittava peli puolin ja toisin. Varsinkin johtoportaille/yrittäjille hian tyypillistä tehdä töitä yötä myöten, eikä se kuulu palkolliselle tippaakaan. Se että alat ahdistumaan tuollaisesta tarkoittaa sitä, että otat stressiä muistakin sinulle kuulumattomista asioista ja burnouttaan itsesi, jos altistut vahingossa jollekin, mikä ei kuulu sinulle. Ei todellakaan hyvän työntekijän ominaisuus