Lähetinkö sähköpostin ja tekstiviestin väärään aikaan? Voiko niitä muka lähettää väärään aikaan? Olen projektissa ja vastaan joskus myöhään
Lähetän työhön liittyviä sähköposteja joskus klo 23 - 03 välillä, koska teen usein sähköposteja vasta ennen nukkumaanmenoa. HUOM. Asioista jotka EIVÄT vaadi kiireellistä hoitamista tai toimimista.
Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".
Tai "ei ole kiva saada viestejä viikonloppuna kun olen perheen kanssa". En pyytänyt nopeaa vastausta, eikä asia ollut kiireellinen.
Kukaan muualla maailmassa vastaanottava ei ole koskaan valittanut.
Aikanaan lähetin Whatsapp viestejä myös iltaisin, vastauksena johonkin tekniseen kysymykseen, tai jos oli jokin yksittäinen asia. Nyt olen lopettanut sen, koska olen ymmärtänyt, että joku voi loukkaantua.
Onko tässä Suomessa jokin sosiaalinen normi suomalaisten kesken, että se on jotenkin häiritsevää, tai asiatonta? Onko minulta jokin jäänyt ymmärtämättä?
Viestissä EN ole pyytänyt nopeaa reagointia tai vastausta, koska jos on hätätilanne niin soitan päivällä klo 8-18 välillä.
Olen ymmärtänyt että jokainen on vastuussa omien viestiensä katsomisesta ja vastaamisesta, ei niiden lähettäjä.
Itsellä on kansainvälinen työ, ja saan viestejä 24/7 ja vastaan omiin viesteihini kun niille on itselle sopiva aika. Minua ei haittaa saada viestejä erilaisiin aikoihin, ei edes tekstareita. Osaan pitää puhelimen äänettömällä ja kiinni.
Olenko nyt jonkun rajattoman uhriutujan uhri? En haluaisi kokea tulevani kontroloiduksi.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Koen kyllä ahdistavana välillä sen, että työjuttuja tehdään keskellä yötä ja saan sähköpostia joka on lähetetty vaikka kolmelta yöllä tai viikonloppuiltana. Joskus viikonlopun jäljiltä sähköposti on täynnä viestejä, joissa on jo sovittu asioista tai suunniteltu vaikka mitä vaikka kaikkien työaika paperilla on ma-pe 8-16.
Niitä viestejä voi myös ajastaa.
Mitä ihmettä?
Mitä sillä on väliä milloin se sähköposti on lähetetty? Sen ymmärrän, että tekstiviesti tai WA-vietit on kiellettyjen listalla.
Vierailija kirjoitti:
Koet ahdistavana sen, että kykene olemaan katsomatta niitä viestejä? Miksi katsot? Itseaiheutettu ahdistuneisuus!
Anna minun lähettää viestini silloin kun minulle sopii, kiitos.
Ap
Noista ahdistuminen on äm mien juttuja, ei kannata välittää.
Projektityöt on oma maailmansa joka ei toimi ainoastaan virka-aikana 8-16 vaan eri toimijoilla on työajat mitä tahansa. Moni projekti pyörii 24/7 ja muuttujia tulee ja muuttujista infotaan ja sähköpostia voi tulla mihin aikaan tahansa. Kiireelliset asiat hoidetaan puhelimella vastuuhenkilöiden kesken ja vähemmän kiireelliset infotaan sähköpostilla kaikille keskeisille toimijoille. Projektien parissa työskentelevät kyllä tietävät itsekin työn luonteen eivätkä ota itseensä mahdollisista sähköposteista vapaa-ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt ihan samaa. Kiltit lapset voivat kokea velvollisuudekseen vastata heti, joten heille lähetänkin viestit säällisen aikaan, mutta
Mitä voi vastata "aikuisille", ketkä rutisevat asiasta turhaan?
Olen otsikoinut, ei vaadi vastausta tai ei kiireellinen,
Näin useimmat tajuavat, että kas, voin palata asiaan myöhemmin.
Otsikoin itsekin usein, että ei ole kiireellinen eikä vaadi nopeaa vastausta. Auttoi sille, joka kertoi "pysäytin auton perhematkalla tienpenkkaan vastatakseni".
Ap
Vierailija kirjoitti:
No ehkä toi on aika ärsyttävää avata ma aamuna sähköposti ja aina siellä on samalta ihmiseltä viestejä, joita pitää alkaa hoitamaan. Toki toinen puoli asioista on se, että jokaisen pitäis vetää se raja työn ja vapaan välille. Työkone kiinni viikonlopuksi. Mikäli työ ei ole 8-16 työ, vaan niitä viestejä on pakko seurata muulloinkin, niin silloin yöllä viestittely ei ole asiallista millään tavalla.
Ap, onko sulla mitään muuta elämää? Suhdetta, lapsia?
Ap vastaa, olen yrittäjä, asiantuntijatehtävissä, teen kauppaa ja toiminta-alue on yli monen aikavyöhykkeen.
Intohimoinen suhde työhön, nautin työstäni, joten luonnostaan se vie suuren osan ajastani. Olen lapseton ja perheetön. Uskon että muussa elämäntilanteessa moni asia olisi toisin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, työpaikkasi on täynnä tyhmiä ja laiskureita. Välttääksesi työpaikkakiusaamisen, irtisanomisen tms. epätoivotut, lähetä viestisi silloin, kun sinulla on työaika. Ei minuuttiakaan sitä ennen tai sen jälkeen. Niin paljon kuin puhutaankin työn tuottavuudesta ja työntekijän vastuusta, ahkeria ja aikaansaavia työntekijöitä vihataan ja kadehditaan. He tuovat näkyväksi työtovereiden ja esihenkilöiden laiskottelun, mukatyön, jopa päihdeongelmat ja ammattitaidottomuuden. Koska työpaikka ei arvosta aikaansaavuuttasi, mieti voisitko kehittää sivutyön tms., josta saisit lisätuloa.
Tämä oli yksi parhaista kommenteista. Ap
Olen elinkeinonharjoittaja, toimin laajalla alueella mutta olen myös paikallisessa organisaatiossa jossa me kaikki olemme elinkeinonharjoittajia. Olen huomannut mainitsemiasi asioita.
Työtekstiviestien lähettäminen tavanomaisten työaikojen ulkopuolella on ajattelematonta ja yöaikaan suorastaan törkeää. Kaikilla ei ole työpuhelinta erikseen, ja voi olla monia syitä, miksi puhelinta ei voi aina laittaa yöksi äänettömälle. Ja joskus se vaan unohtuu. Kirjoita viesti valmiiksi luonnokseksi, jos viestin kirjoittaminen ei voi odottaa, ja lähetä se vasta työaikana.
Jos ette ole puhuneet kyseisen ihmisen kanssa, että viestejä saattaa tulla random aikoina ja se on kaikille ok eikä niihin tarvitse reagoida heti... niin älä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää ne tohelot, jotka ei osaa ajastaa sähköpostiviestiä toimistoaikaan lähteväksi. Ja ne samat laittavat Teams viestiä ahkerasti klo 16-18 välillä osoittaakseen työtehokkuutensa pitkälle iltapäivään...
Ja mikähän näissä oli se ongelma? Mikä on tämä universaali toimistoaika, jota koko maailman on noudatettava? Organisaation sisäisesti voitte tietysti sopia vaikka että viestin lähetysajan minuuttilukeman pitää olla alkuluku, mutta älkää kuvitelko tätä joksikin luonnonlaiksi.
Mä oon samaa mieltä ettei voi jotain toimistoaikaa noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Koen kyllä ahdistavana välillä sen, että työjuttuja tehdään keskellä yötä ja saan sähköpostia joka on lähetetty vaikka kolmelta yöllä tai viikonloppuiltana. Joskus viikonlopun jäljiltä sähköposti on täynnä viestejä, joissa on jo sovittu asioista tai suunniteltu vaikka mitä vaikka kaikkien työaika paperilla on ma-pe 8-16.
Niitä viestejä voi myös ajastaa.
Tässähän ongelma ei ole viestien lähetysaika sinänsä, vaan se että teillä on töiden organisointi täysin per seestä. Ajastaminen ei ratkaise tätä.
Minulla on alaisia samassa tiimissä monelta aikavyöhykkeeltä. Nämä ajastamiskehotukset ovat vähän lapsellisia. Jos joku tiimistä kieltäytyisi lainkaan lukemasta sähköposteja jotka on lähetetty juuri hänen työaikansa ulkopuolella, antaisin välittömästi potkut.
Esittäisin sinun työnantajallesi huoleni siitä, että oletko sinä ylityöllistetty ja pystytkö hoitamaan sinulle kuuluvia tehtäviä riittävän hyvin.
Lähetän työsähköpostia todella harvoin enää klo 18 jälkeen. Saatan kirjoittaa ne valmiiksi ja lähettää seuraavana aamuna.
Whatsapp tms. viestejä ei missään nimessä pidä lähettää työajan ulkopuolella mikäli siitä ei ole sovittu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää ne tohelot, jotka ei osaa ajastaa sähköpostiviestiä toimistoaikaan lähteväksi. Ja ne samat laittavat Teams viestiä ahkerasti klo 16-18 välillä osoittaakseen työtehokkuutensa pitkälle iltapäivään...
Ja mikähän näissä oli se ongelma? Mikä on tämä universaali toimistoaika, jota koko maailman on noudatettava? Organisaation sisäisesti voitte tietysti sopia vaikka että viestin lähetysajan minuuttilukeman pitää olla alkuluku, mutta älkää kuvitelko tätä joksikin luonnonlaiksi.
Meillä isossa firmassa postit pitää lähteä liukuman aikana, eli arkena 7-19. Työt pitää saada tuona aikana tehtyä. Ja jos ei ehdi tai vaikka haluaa työskennellä yöllä tai viikonloppuna, mitää kuitenkin ajastaa viestit lukuman ajalle. Myös työajanseuranta kuuluu täyttää niin, että näyttää kuin työt olisi tehty liukumassa.
Jos eri aikavyöhykkeeltä tulee viestiä yölkä, niin tuo ei tietenkään ole mikään ongelma. Sen sijaan jos suomalaisen yhteistyökumppanin edustaja viestittelee yöllä, niin kyllä luottamus firmaan laskee.
Off topic, mutta inhoan työnarkomaaneja yli kaiken. Olen tuntenut esim. työpaikaltani monia ihmisiä, joita vaivaa tämä sama tauti ja voi v.... miten rasittavia hirviöitä he voivat olla. Kaikki olisi ihan ok, jos he olisivat tätä itsekseen ja eivät puhuisi siitä, mutta melkein kaikki korostaa itseään, pitää itseään maailman hienompana ja ahkerampana, kehuu itseään joka välissä, jne jne. Ovat yleensä myös sitä mieltä, että muut ovat laiskoja paskoja, jos eivät tee 16 h työpäiviä. Eräskin lähettää viestejä ja sähköposteja kolmelta yöllä. Ihmettelen kyllä ap: n saamia yläpeukkuja, olette rasittavia.
Aika jännä, että noinkin ammattitaitoinen ihminen ei osaa ajastaa viestej. Kova kehu omssta osaamisesta monessakin kommentissa. MINÄ MINÄ MINÄ saana lähettää, mutra muiden pitää se ymmärtää. Turhaa kitisemistä, kun ajastus on keksitty. Muiden vain pitää ymmärtää, mutta AP ei siihen kykene. Todella ammattitaidotonta ja itsekästä aikuiselta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, että noinkin ammattitaitoinen ihminen ei osaa ajastaa viestej. Kova kehu omssta osaamisesta monessakin kommentissa. MINÄ MINÄ MINÄ saana lähettää, mutra muiden pitää se ymmärtää. Turhaa kitisemistä, kun ajastus on keksitty. Muiden vain pitää ymmärtää, mutta AP ei siihen kykene. Todella ammattitaidotonta ja itsekästä aikuiselta ihmiseltä.
Asiantuntijat osaa.
Vastaanottaja voi olla lukematta työviestejään vapaa-ajallaan. Miten se lähettäjän vastuulla on, milloin vastaanottaja ne lukee
ihme lumihiutaleita
Minä olen ap:n leirissä! Vastaanottaja on itse vastuussa puhelimensa ilmoituksista ja niihin reagoimisesta.