Lähetinkö sähköpostin ja tekstiviestin väärään aikaan? Voiko niitä muka lähettää väärään aikaan? Olen projektissa ja vastaan joskus myöhään
Lähetän työhön liittyviä sähköposteja joskus klo 23 - 03 välillä, koska teen usein sähköposteja vasta ennen nukkumaanmenoa. HUOM. Asioista jotka EIVÄT vaadi kiireellistä hoitamista tai toimimista.
Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".
Tai "ei ole kiva saada viestejä viikonloppuna kun olen perheen kanssa". En pyytänyt nopeaa vastausta, eikä asia ollut kiireellinen.
Kukaan muualla maailmassa vastaanottava ei ole koskaan valittanut.
Aikanaan lähetin Whatsapp viestejä myös iltaisin, vastauksena johonkin tekniseen kysymykseen, tai jos oli jokin yksittäinen asia. Nyt olen lopettanut sen, koska olen ymmärtänyt, että joku voi loukkaantua.
Onko tässä Suomessa jokin sosiaalinen normi suomalaisten kesken, että se on jotenkin häiritsevää, tai asiatonta? Onko minulta jokin jäänyt ymmärtämättä?
Viestissä EN ole pyytänyt nopeaa reagointia tai vastausta, koska jos on hätätilanne niin soitan päivällä klo 8-18 välillä.
Olen ymmärtänyt että jokainen on vastuussa omien viestiensä katsomisesta ja vastaamisesta, ei niiden lähettäjä.
Itsellä on kansainvälinen työ, ja saan viestejä 24/7 ja vastaan omiin viesteihini kun niille on itselle sopiva aika. Minua ei haittaa saada viestejä erilaisiin aikoihin, ei edes tekstareita. Osaan pitää puhelimen äänettömällä ja kiinni.
Olenko nyt jonkun rajattoman uhriutujan uhri? En haluaisi kokea tulevani kontroloiduksi.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
AP tuollaiselle yhteistyökumppaneille voi sanoa, että sitten kannattaa lukea viestit työaikaan!
Valittavat aloittajalle omasta toiminnastaan.
Taidat olla samanlainen yölähettelijä kun olet noin puolustuskannalla. Sivullinen pelkkää "se on vastaanottajan ongelma" -kirjoittelua. Kyllä, kirjoitustyyli paljastaa.
Mitä ihmettä. Oikeastiko joku tosiaan kokee ne ongelmaksi. Eihän sitä kännykän työsähköposti-appia tarvitse lukea, edes avata, omalla vapaa-ajallaan jos ei halua. Ilmoitukset saa myös ajastettu säpöönkin. En ymmärrä miksi minun lähettäjänä pitäisi nähdä vaivaa ajastaa viestini koska ei minulla ole niiden kanssa ongelmaa vaan vastaanottajallahan kaikki tökkii. Kaikki ilmot vaan tauolle puhelimen postiapista pe klo 16 - ma klo 8 jos noin kovin ahdistaa nähdä niitä.
Itse teen mielelläni yökyöpelinä töitä öisin ja laitan täysin surutta kaikille posteja.
Tämä on jokin suomalainen änkyrä-juttu taas, en muualla maailmassa tällaiseen ole kyllä törmännyt ikinä ja kansainvälisissä firmoissa s-postit lentää yötä päivää eikä ketään häiritse.
Kirjoitan työajan ulkopuoliset viestit itselleni talteen Luonnoksiin. Lähettelen sitten työajalla. Saan ajatuksen pois aivoista ja voin työajalla tarkistaa kirjoitusasun ja pohtia, oliko se nyt niin kuningasidea sittenkään. Toki, olen kuukausipalkalla julkisella puolella töissä, joten ei yleensä ole tulipalokiire eikä mistään koskaan makseta lisää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
"Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".
Tai "ei ole kiva saada viestejä viikonloppuna kun olen perheen kanssa".
Jatkossa vasta lähettäisikin viestejä milloin sattuu!
Heh
Ovat outoja valituksineen, kun itse voivat päättää lukevatko vai eivät, ja milloin. Lukemisen voi tehdä työajalla.
Idioo tteja suorastaan.
Yhteistyökummanille kannattaakin sanoa noin, sitä on aika äkkiä ilman heidän yhteistyötään. Ja ilman työtään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Oikeastiko joku tosiaan kokee ne ongelmaksi. Eihän sitä kännykän työsähköposti-appia tarvitse lukea, edes avata, omalla vapaa-ajallaan jos ei halua. Ilmoitukset saa myös ajastettu säpöönkin. En ymmärrä miksi minun lähettäjänä pitäisi nähdä vaivaa ajastaa viestini koska ei minulla ole niiden kanssa ongelmaa vaan vastaanottajallahan kaikki tökkii. Kaikki ilmot vaan tauolle puhelimen postiapista pe klo 16 - ma klo 8 jos noin kovin ahdistaa nähdä niitä.
Itse teen mielelläni yökyöpelinä töitä öisin ja laitan täysin surutta kaikille posteja.
Tämä on jokin suomalainen änkyrä-juttu taas, en muualla maailmassa tällaiseen ole kyllä törmännyt ikinä ja kansainvälisissä firmoissa s-postit lentää yötä päivää eikä ketään häiritse.
Minä deletoin aamulla kaikki yöllä tulleet viestit niitä lukematta. En ole kansainvälisessä firmassa, joten en keksi yhtäkään syytä, miksi kukaan lähettäisi työmeiliä yöllä. Pois vaan saapuneista posteista, ei tuollaisen viestin sisältöön kannata aamulla uhrata aikaansa. Jos se oli jotain tärkeää, sen voi lähettää työaikana uudestaan.
No itse suljen puhelimen enkä lue sähköpostia vapaa-ajalla, joten minua ei haittaa mihin aikaan joku viestittelee.
Selvästi kuitenkin joitakuita haittaa, joten minäkin suosittelen, että ajastat viestit lähtemään virka-aikaan.
En ikinä vastaan sähköpostiin, joka on lähetetty työajan ulkopuolella. Moneen kertaan on täälläkin sanottu, että viestin lähettäjä ei tee mitään väärää, vaikka lähettelee meilejä iltaisin tai viikonloppuna, vasta viestin vastaanottaja tekee siitä ongelman.
Ongelma poistuu sillä, ettei noteeraa tuollaisia viestejä lainkaan. Jos työkaveri kyselee, että mikset vastaa, niin sanon, että en ole koko viestiä edes avannut, en tiennyt, että siihen pitää vastata, koska se on lähetetty vapaa-ajalla. Miksi se ap:n kaltainen sähköpostittelija joka kerta hermostuu, että nyt työt hidastuvat, kun ei saada varmistusta siihen ja tähän, sähköposti on lähetetty siksi, että siinä on tärkeää asiaa.
Ihanko totta, miksi hermostua siitä, että en ole mikään hätäilijä, ehtii niihin sähköposteihin vastaamaan ensi viikollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koet ahdistavana sen, että kykene olemaan katsomatta niitä viestejä? Miksi katsot? Itseaiheutettu ahdistuneisuus!
Anna minun lähettää viestini silloin kun minulle sopii, kiitos.
Ap
Meillä kansainvälisessä yrityksessä on ohjeena, että lähetä viestit ajastetusti ns. virka-aikana, jos viestilläsi ei ole kiire. Ja kun saat viestin koska tahansa, on aikaa 2 tuntia siihen vastata. Tätä ohjetta osaa noudattaa noin 2000 ihmistä Suomessa ja pitkin Eurooppaa, muutama Intiassakin. Kunnioitamme toistemme työtä ja toisaalta vastaamme heti, kun meitä tarvitaan.
Ap saisi pomolta ensin huomautuksen ja sen jälkeen pääsisi 2 tunnin mittaiseen koulutukseen, jossa opetettaisiin ja varmistettaisiin, että hän osaa ajastetun viestin lähettämisen.
Minunko pitäisi siis ihan oikeasti vastata kahdessa tunnissa viestiin jonka saan lähettäjän ja minun välisestä aikaerosta johtuen niin että kellonaika on minun aikavyöhykkeelläni keskellä yötä? Ei jumalauta.
Akkojen ongelma. Miehelläni on työläppäri ja työpuhelin. Ne menee kiinni kun työpäivä päättyy. Miksi pitää tehdä ongelma joka asiasta. Tämä kyseinen henkilö on sellainen että lukee viestit heti niin ap voi muuttaa tapaansa toimia.
Aikalailla vaihtelevia mielipiteitä, vaikka oman vastuun ottaminen korostuu vastauksissa, eli että vastaanottaja on vastuussa, eikä tarvitse uhriutua.
Ap ei ehkä ymmärrä, että asiaan liittyy myös moraalinen dilemma. Tein töitä esimiehelle joka oli työnarkomaani. Hän teki töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Viikonloppuna hän saattoi lähetellä äkäisiä ja kiireellisiä viestejä, joihin hän odotti pikaista vastausta. Epäiltiin työyhteisössä että hän tekee töitä talkoilla eli ilmaiseksi yhtiölle, koska hän oli palkollisen asemassa kuten mekin.
Viestin saapuminen työpuhelimeen ei häirinnyt niin paljon kuin hänen sairautensa. Ehkä ap ei ole tullut ajatelleeksi, että työtaitoihin kuuluu omien rajojen asettaminen ja kunnioittaminen sitä työtä kohtaan, jota ammattiliitot aikoinaan ajoivat. Viikonloppuvapaat ja kohtuullinen työaika eivät ole itsestäänselvyyksiä, vaan ne on aikoinaan taisteltu. Muistuttelen, että ennen tehtaissa oltiin töissä 7 päivää viikossa.
Ehkä yhteistyökumppanit arvostavat yksilöä joka osaa asettaa terveet rajat myös työssä. Työn sekoittuminen vapaa-aikaan ei ehkä olekaan kaikkien mielestä hyve, vaan osoittaa rajattomuutta sekä itsekeskeisyyttä. Kuten entinen työnarkomaani pomoni kuvitteli että hän on työssään arvokas ja korvaamaton sairastuttaessaan koko työyhteisön 24/7-työilmapiiriin. Ja pahinta oli että hän odotti sitä olemattomalla palkalla. Ainaisesti hälyssä oleva toimitusjohtaja saa viisinumeroista kuukausipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".
Heh
Ovat outoja valituksineen, kun itse voivat päättää lukevatko vai eivät, ja milloin. Lukemisen voi tehdä työajalla.
Idioo tteja suorastaan.
Yhteistyökummanille kannattaakin sanoa noin, sitä on aika äkkiä ilman heidän yhteistyötään. Ja ilman työtään.
Siinä tapauksessa on nämä valittajat kun ilman yhteistyötä, jos aloittajakin.
Eikä varmasti haittaisi vaikka jäisi noin tyhmistä paitsi. Jos ihminen ei itse aikuisena pysty valitsemaan milloin lukee työpostin niin voi voi!!
Tänä päivänä saa puhelimen äänettömällä ja sähköpostin off (netti pois päältä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh
Idioo tteja suorastaan.
Siinä tapauksessa on nämä valittajatkin ilman yhteistyötä, jos aloittajakin.
Eikä varmasti haittaisi vaikka jäisi noin tyhmistä paitsi. Jos ihminen ei itse aikuisena pysty valitsemaan milloin lukee työpostin niin voi voi!!
Tänä päivänä saa puhelimen äänettömällä ja sähköpostin off (netti pois päältä).
Sähköpostia voi mielestäni lähettää milloin vain ja vastaanottaja sitten lukee oman valintansa mukaan. Mutta whatsapp on PIKAviestin. Jos saisin whatsappissa työviestiä illalla, olettaisin asian olevan niin kiireinen, että se ei voi odottaa aamuun.
Ehkä voit, ap, ihan kirjoittaa viesteihin, että et odota vastausta samana iltana, jos haluat iltaisin laittaa viestejä?
Eipä ole tuota ongelmaa, kun on erillinen työpuhelin ja -kone. Tosin meillä on myös työnantajan ohjeet, että työt tehdään työajalla, joka on meillä joustavasti klo 6-18 väli.
Pitää olla todella suuri kriisi työpaikalla, että esihenkilöni tavoittelisi minua vapaalla, eikä sellaista olekaan tapahtunut kertaakaan. Työkavereilla ei henkilökohtaista numeroani olekaan.
Työajan lopuksi aina puhelin ja kone kiinni niin ei haittaa, vaikka joku yrittäisi tavoitella tai laittelisi sähköpostia. Niihin reagoidaan sitten työajalla kiireellisyysjärjestyksessä.
Meillä töissä on sääntönä ajastaa epänormaaliin aikaan kirjoitetut viestit. Ts. viestistä ei saa näkyä, että se on kirjoitettu yöllä tai illalla. Noihin aikoihin töiden teko katsotaan epäammatilliseksi ja antaa kuvan, että kirjoittaja ei pysty hallitsemaan työtään.
Lisäksi ehdottomasti halutaan välttää sitä, että joku saisi kuvan, että työntaja olettaisi työntekijöiden tekevän töitä virka-ajan ulkopuolella tai että tämä olisi hyvä asia. Jos siis joku yrittää päteä, että on niin hyvä, ahkera ja tärkeä työntekijä, että tekee töitä yölläkin, niin hänelle heti sanotaan, että hyvä työntekijä tekee työnsä työajalla ja lepää yöllä.
Ja siis tulee sitä itsekkn tehtyä töitä iltaisin ja viikonloppuisin, mutta alaiseni eivät sitä näe, ellei kyse ole jostain erityistilanteesta.
Kieltämättä aika oudolta on tuntunut jo se, että lapsemme ope on laittanut joskus Wilma-viestiä klo 2. Missähän kunnossa hän opettaa lapsia klo 8? Ja jos ei itse nuku, miten voi sanoa lapsille, että yöllä kännykät pois ja unten maille.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostia voi mielestäni lähettää milloin vain ja vastaanottaja sitten lukee oman valintansa mukaan. Mutta whatsapp on PIKAviestin. Jos saisin whatsappissa työviestiä illalla, olettaisin asian olevan niin kiireinen, että se ei voi odottaa aamuun.
Ehkä voit, ap, ihan kirjoittaa viesteihin, että et odota vastausta samana iltana, jos haluat iltaisin laittaa viestejä?
whatsapp ei ole yritysviestinnän väline ollenkaan, eikä varsinkaan pika sellainen.
Minunkin mielestäni vastaanottajan tulisi vaimentaa viestit ollessaan vapaalla, ei ole lähettäjän velvollisuus pohtia voiko lähettää sähköpostia. WhatsApp- tai teksiviestin kohdalla ei asia, sellaisia en lähettäisi, eikä puheluita tietenkään. Sähköposti ok.
Voithan sinäkin Ap halutessasi laittaa sähköpostiin automaattisen allekirjoituksen, jossa lukee että työaikani ovat välillä epätavallisia, mutta en edellytä samaa sinulta, vastaa kun itsellesi sopii tms.
Olen ihmetellyt ihan samaa. Kiltit lapset voivat kokea velvollisuudekseen vastata heti, joten heille lähetänkin viestit säällisen aikaan, mutta
Mitä voi vastata "aikuisille", ketkä rutisevat asiasta turhaan?
Olen otsikoinut, ei vaadi vastausta tai ei kiireellinen,
Näin useimmat tajuavat, että kas, voin palata asiaan myöhemmin.
AP tuollaiselle yhteistyökumppaneille voi sanoa, että sitten kannattaa lukea viestit työaikaan!
Valittavat aloittajalle omasta toiminnastaan.