Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähetinkö sähköpostin ja tekstiviestin väärään aikaan? Voiko niitä muka lähettää väärään aikaan? Olen projektissa ja vastaan joskus myöhään

Vierailija
07.03.2025 |

Lähetän työhön liittyviä sähköposteja joskus klo 23 - 03 välillä, koska teen usein sähköposteja vasta ennen nukkumaanmenoa. HUOM. Asioista jotka EIVÄT vaadi kiireellistä hoitamista tai toimimista.

Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".

Tai "ei ole kiva saada viestejä viikonloppuna kun olen perheen kanssa". En pyytänyt nopeaa vastausta, eikä asia ollut kiireellinen.

Kukaan muualla maailmassa vastaanottava ei ole koskaan valittanut.

Aikanaan lähetin Whatsapp viestejä myös iltaisin, vastauksena johonkin tekniseen kysymykseen, tai jos oli jokin yksittäinen asia. Nyt olen lopettanut sen, koska olen ymmärtänyt, että joku voi loukkaantua.

Onko tässä Suomessa jokin sosiaalinen normi suomalaisten kesken, että se on jotenkin häiritsevää, tai asiatonta? Onko minulta jokin jäänyt ymmärtämättä?

Viestissä EN ole pyytänyt nopeaa reagointia tai vastausta, koska jos on hätätilanne niin soitan päivällä klo 8-18 välillä.

Olen ymmärtänyt että jokainen on vastuussa omien viestiensä katsomisesta ja vastaamisesta, ei niiden lähettäjä.

Itsellä on kansainvälinen työ, ja saan viestejä 24/7 ja vastaan omiin viesteihini kun niille on itselle sopiva aika. Minua ei haittaa saada viestejä erilaisiin aikoihin, ei edes tekstareita. Osaan pitää puhelimen äänettömällä ja kiinni.

Olenko nyt jonkun rajattoman uhriutujan uhri? En haluaisi kokea tulevani kontroloiduksi. 

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei viestejä avaamatta tiedä onko asialla tulipalokiire vai ei. Etenkin jos on projekti jossa on paljon porukkaa ja ulkopuolisiakin mukana niin jotkin asiat ei voi odottaa, koska silloin projekti voi venyä päiviä ellei viikkoja.

Jos on jotain todella kiireellistä, eikö silloin voida soittaa tai käyttää muuta menettelytapaa kuin sähköposti tai vastaava, jonne tulee myös kaikki ei-kiireellinen?

Vierailija
42/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka lähtee työpuhelimen kanssa lomalle ja pysähtyy vielä lukemaan kesken matkan työsähköpostejaan? Sähköposteja voi lähettää vaikka aamuyöllä, vastaanottaja lukee sitten kun itselle sopii. 

Tekstiviestejä en lähettäisi työajan ulkopuolella, koska ne tuntuvat sähköpostia kiireisemmiltä. 

Minulla on kokonaispalkkaus eli olen aina töissä tai voin pitää vaikka kaikki iltapäivät vapaata, jos niin haluan. Minulla on työpuhelin mukana myös lomalla, jos työ niin edellyttää. Toki tienaan sen verran, että tuntipalkka on yli 50 e, vaikka työtunteja olisi viikossa 60.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa osoittaa muille, että hän on ahkera ja tekevä, illallakin tulee meiliä ja tekstaria ja aamullahan voi soitella, että joko on valmista, laitoin siitä jo eilen tietoa.

Jos sähköpostin ajastaminen on noin vaikeaa, niin kannattaisiko siihen pyytää jostain apua?

Ihmeen usein nämä yömeilailijat ovat niitä, jotka päivällä eivät saa aikaan kuin valitusta.

Vierailija
44/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskiportaan pomona pörssiyhtiössä, jolla asiakkaina mm . Microsoft, Google, Suomen valtio ymym kohtuu iso instanssi.

Wa viestiä, txtaria, sähköpostia tulee ihan mihin vuorokauden aikaan tai viikonpäivänä tahansa.

Ne kenen tehtäviin kuuluu päivystää, heidän luonnollisesti tulee reagoida viesteihin ASAP.

Meillä muilla on työsopimuksen mukainen työaika, viesteihin reagoidaan työaikana, muina aikoina tulee automaattinen poissaolovastaus.

Toki aina on niitä yksittäisiä perseennuolijoita jotka kuvittelevat olevansa parempia kuin muut vastatessaan keskellä yötä 24/7/365.

He ovat eronneita/juoppoja/burnoutissa/mt-ongelmaisia.

Vierailija
45/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolensa ja puolensa. Olet oikeassa siitä, että vastaanottaja itse on vastuussa siitä, lukeeko oman työaikansa ulkopuolella työviestejä, ja kuinka reagoi niihin. Henkilöillä voi kuitenkin myös olla tilanne, että oman muun työnsä takia joutuu katsomaan tuleeko kiireellisiä tehtäviä työajan ulkopuolella. Tällöin sinunkin viestejä voi olla pakko seurata, eikä ehkä hahmota niistä oikein ettet tarkoita niitä kiireelliseksi, vaikka työajan ulkopuolella niitä laitat. Riippuen miten asiakas-toimittaja suhteet menee, henkilöt voivat myös tuntea painostusta reagoida sinuun.

Toimintasi joka tapauksessa koetaan siis häiritseväksi. Whatsapp-viestien osalta oletkin jo huomannut muuttaa toimintaasi. Sähköpostienkin osalta voisit oikeasti harkita ajastamista, jotta saat itse hoidettua asiat milloin sinulle sopii, mutta ne lähetetään vasta työaikana. Onko se sinulle niin iso periaateasia, että sinun on nimenomaan saatava viesti lähetetyksi ja vastaanote

Ap tässä, kiitos asiallisesta vastauksesta. Olen yrittäjä asiantuntijatehtävissä ja toimin muiden asiantuntijoiden kanssa ja olet oikeassa että koska joku (yksi henkilö tällä hetkellä) kokee sen häiritseväksi, niin olisi itseni kannnalta parempi viestiä työaikana. Toisaalta tässä on tämä toimija on jotenkin kehittänyt valtataisteludynamiikan ja käyttää uhriutumista tapana osoittaa riittämättömyyden tunnetta. 

Eli syyt ovat syvemmällä kuin tuo viestin saapumisaika sinällään.

Vierailija
46/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap:lle vinkiksi, järjestä 1-on-1 tämän alaisen kanssa ja selvitä hänelle miten asian laita on. Jos hän ei ole alaisesi, kerro esimiehelle että saat passiivisaggressiivista viestiä kollegalta siitä, että hän itse kyttää viestejään työaikojen ulkopuolella.

Ap tässä vastaa, kyllä, saan passiivisaggressiivisia ja aggressivisiakin viestejä sopimuskumppanilta.

Olen yrittäjä ja minulla on IT-alan kehitysprojekti, joka ei etene toivotulla tavalla, kuten sovittiin ja kohtuudella voi vaatia. Tuo toimija selittää miksi asiat eivät toimi, ottamatta vastuuta, mielestäni. Kumoaa selittelemällä itse ja asiakkaitteni havaitsemia ongelmia systeemissä. Projekti ei ole ollut kiireinen, onneksi, koska tilauksia on tullut muuta kautta, mutta harmittaa, kun kohta vuosi vierähtänyt ja satsattu aika ja raha ei tuota. 

Vierailija
47/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielipide:

Tekstiviestit/Whatsappit: ei missään nimessä muulloin kuin arkipäivinä toimistoaikaan. Muuta kuin äärimmäisessä kriisissä.

Sähköpostit: lukijan/vastaanottajan vastuulla

Vierailija
48/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikea se on ajastaa niitä viestejä? Teen itse töitä useinkin vähän kummallisiin aikoihin, mutta ajastan kaikki ei-kiireelliset lähtemään seuraavana aamuna. Minusta se on yksinkertaisesti kohteliasta. Viikonloppuisin en laita viestiä, ellei ole aivan pakko. Mulla oli aikoinaan pomo joka piinasi mua viesteillä aivan mihin helvetin aikoihin tahansa, ja kyllä se ahdisti, koska varsinkaan esimieheen ei vaan pystynyt oikein asennoitumaan niin että ei reagoi mitenkään ennen seuraavaa arkipäivää. Järki käteen. 

Vierailija
49/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen kyllä ahdistavana välillä sen, että työjuttuja tehdään keskellä yötä ja saan sähköpostia joka on lähetetty vaikka kolmelta yöllä tai viikonloppuiltana. Joskus viikonlopun jäljiltä sähköposti on täynnä viestejä, joissa on jo sovittu asioista tai suunniteltu vaikka mitä vaikka kaikkien työaika paperilla on ma-pe 8-16.

Niitä viestejä voi myös ajastaa.

Tätä ei myöskään saisi tehdä, eli tehdä porukalla töitä ja sopia asioita yli toimistotuntien. Yksittäisen viestin voi laittaa odottamaan seuraavaa työpäivää, mutta ei aloittaa hervotonta spostikilpailua la-su. Eräänkin kerran olen avannut spostin maanantaina, ja siellä on jo säädetty menemään asioita ja päätöksiä viikonloppuna, joista puolet henkilöistä ei tiennyt tuon taivaallista.

Vierailija
50/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikset voi ajastaa niitä viestejä kerta ne eivät ole kiireellisiä ja olet saanut asiasta palautetta. Kuulostaa siltä, että haluat tahallasi kiusata asiakastasi. 

Vierailija
51/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keskiportaan pomona pörssiyhtiössä, jolla asiakkaina mm . Microsoft, Google, Suomen valtio ymym kohtuu iso instanssi.

Wa viestiä, txtaria, sähköpostia tulee ihan mihin vuorokauden aikaan tai viikonpäivänä tahansa.

Ne kenen tehtäviin kuuluu päivystää, heidän luonnollisesti tulee reagoida viesteihin ASAP.

Meillä muilla on työsopimuksen mukainen työaika, viesteihin reagoidaan työaikana, muina aikoina tulee automaattinen poissaolovastaus.

Toki aina on niitä yksittäisiä perseennuolijoita jotka kuvittelevat olevansa parempia kuin muut vastatessaan keskellä yötä 24/7/365.

He ovat eronneita/juoppoja/burnoutissa/mt-ongelmaisia.

Mielenkiintoinen loppukaneetti sinulla. Jos nyt yöllävastailija ei ole lempikollegani, niin ei kyllä noin paskaisesti ajattelevakaan.

Vierailija
52/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siinä näkyy olevan juurisyitä muualla 

Vierailija
53/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei viestejä avaamatta tiedä onko asialla tulipalokiire vai ei. Etenkin jos on projekti jossa on paljon porukkaa ja ulkopuolisiakin mukana niin jotkin asiat ei voi odottaa, koska silloin projekti voi venyä päiviä ellei viikkoja.

Mikäli tällaisessa projektissa on mukana jatkuvalla vastausvalmiudella, se on vain omaa typeryyttä. Jos olisi "24/7" etenevä yhteistyöprojekti, siinä olisi vuoroissa palkatut työntekijät "24/7" edistämässä projektia tai sitten mä ainakaan en olisi millään tavoin tuollaisessa projektissa mukana. Työaika on työaikaa, muu aika on vapaa aikaa, sitä ei myydä millekään projektille mistään hinnasta.

Vierailija
54/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikea se on ajastaa niitä viestejä? Teen itse töitä useinkin vähän kummallisiin aikoihin, mutta ajastan kaikki ei-kiireelliset lähtemään seuraavana aamuna. Minusta se on yksinkertaisesti kohteliasta. Viikonloppuisin en laita viestiä, ellei ole aivan pakko. Mulla oli aikoinaan pomo joka piinasi mua viesteillä aivan mihin helvetin aikoihin tahansa, ja kyllä se ahdisti, koska varsinkaan esimieheen ei vaan pystynyt oikein asennoitumaan niin että ei reagoi mitenkään ennen seuraavaa arkipäivää. Järki käteen. 

Puhut rajattomuudestasi, ja hiukan epäreilua sanoa, että pomo piinaa.

Vierailija
55/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka lähtee työpuhelimen kanssa lomalle ja pysähtyy vielä lukemaan kesken matkan työsähköpostejaan? Sähköposteja voi lähettää vaikka aamuyöllä, vastaanottaja lukee sitten kun itselle sopii. 

Tekstiviestejä en lähettäisi työajan ulkopuolella, koska ne tuntuvat sähköpostia kiireisemmiltä. 

Minulla on kokonaispalkkaus eli olen aina töissä tai voin pitää vaikka kaikki iltapäivät vapaata, jos niin haluan. Minulla on työpuhelin mukana myös lomalla, jos työ niin edellyttää. Toki tienaan sen verran, että tuntipalkka on yli 50 e, vaikka työtunteja olisi viikossa 60.

Toivottavasti pystyt lepäämään myös, ettei kroppa sano ennenaikojaan poks. Tuo on täysin omaa typeryyttä suostua tuollaiseen.

56/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koet ahdistavana sen, että kykene olemaan katsomatta niitä viestejä? Miksi katsot? Itseaiheutettu ahdistuneisuus!

Anna minun lähettää viestini silloin kun minulle sopii, kiitos.

Ap

Meillä kansainvälisessä yrityksessä on ohjeena, että lähetä viestit ajastetusti ns. virka-aikana, jos viestilläsi ei ole kiire. Ja kun saat viestin koska tahansa, on aikaa 2 tuntia siihen vastata. Tätä ohjetta osaa noudattaa noin 2000 ihmistä Suomessa ja pitkin Eurooppaa, muutama Intiassakin. Kunnioitamme toistemme työtä ja toisaalta vastaamme heti, kun meitä tarvitaan.

Ap saisi pomolta ensin huomautuksen ja sen jälkeen pääsisi 2 tunnin mittaiseen koulutukseen, jossa opetettaisiin ja varmistettaisiin, että hän osaa ajastetun viestin lähettämisen.

Miten tämä käytännössä toimii, kun virka-aika osuu eri aikaan Euroopassa/Aasiassa/jenkeissä?

Vierailija
57/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähettäisi Whatsapp-viestejä viikonloppuna tai illalla. Niissä on varmaan monilla ilmoitukset päällä ja käyttävät sitä myös henkilökohtaiseen viestintään. Sähköpostista voi mun mielestä ottaa surutta ilmoitukset pois ja lukea sen pari kertaa työpäivän aikana, ellei ensisijainen työtehtävä ole sähköpostiin vastaaminen. 

Ehkä ihan omituisiin aikoihin keskellä yötä sähköpostin lähettäminen ei välttämättä anna hyvää kuvaa ihmisestä. Jos joku oikeasti alkaa vastata työsähköpostiin, kun pitäisi viettää aikaa perheen kanssa, niin oma vika.

Vierailija
58/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koet ahdistavana sen, että kykene olemaan katsomatta niitä viestejä? Miksi katsot? Itseaiheutettu ahdistuneisuus!

Ap

Saat tehdä töitä milloin vain mutta opettele ajastamaan viestit. Samalla osoitat että kunnioitat muiden vapaa-aikaa. 

Opettele itse hallitsemaan vapaa-ajalla sähköpostin käyttöä.

Vierailija
59/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös  niitä sähköposteja voi ajoittaa, että lähtevät vasta aamulla, niin ei tule häirinneeksi ketään.

Vierailija
60/178 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä kansainvälisessä yrityksessä on ohjeena, että lähetä viestit ajastetusti ns. virka-aikana, jos viestilläsi ei ole kiire. Ja kun saat viestin koska tahansa, on aikaa 2 tuntia siihen vastata. Tätä ohjetta osaa noudattaa noin 2000 ihmistä Suomessa ja pitkin Eurooppaa, muutama Intiassakin. Kunnioitamme toistemme työtä ja toisaalta vastaamme heti, kun meitä tarvitaan.

Ap saisi pomolta ensin huomautuksen ja sen jälkeen pääsisi 2 tunnin mittaiseen koulutukseen, jossa opetettaisiin ja varmistettaisiin, että hän osaa ajastetun viestin lähettämisen.

Miten tämä käytännössä toimii

Siten että ihmisen oma virka-aika ei muutu miksikään sen perusteella, missä vastaanottaja on. Ihan normijuttuja. Jos on jotain mikä edellyttää välitöntä yhteydenpitoa, sellaiset yleensä sovitaan etukäteen etäpalaverina.