Saako hyvännäköinen ihminen parempaa kohtelua?
Onko hyvältä näyttävän ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että hyvännäköinen ihminen saa aina erityiskohtelua. Pitääkö väittämä mielestäsi paikkansa?
Kommentit (272)
Tavalliset siistit saavat parasta kohtelua. Kauniit siistit opportunistista mielistelyä tai kateellista vittuilua.
Kaikki naiset ovat rumia ilman meikkiä!
...Paitsi kauniit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Itse vittulen ylimielisille jotka luulevat olevansa niin kauniita.
Tätä olin tulossa sanomaan, eli yleensä kateelliset rumat kettuilevat hyvän näköisille ihmisille.
Parasta palvelua saa varmaan tavallisen ja siistin näköinen henkilö. Jos olet ruma tai kaunis ärsytät aina jotakuta pikkusieluista.
Jep. Hyvännäköisillä on yleensä itsetunto kohdillaan, joten ei tarvitse painaa muita alas. Päinvastoin joillain rumilla. Olen samoin huomannut, että on tavallisempaa, että lihavat haukkuvat hoikkia kuin päinvastoin. Sama syy tässäkin taustalla, eli kateellisuus ja katkeruus.
Vierailija kirjoitti:
Muistattehan, että myös kauniilla ihmisillä voi olla erittäin paljon vaikeuksia elämässään. Se, että on kaunis, ei tarkoita, että ns. "saat kaiken." Tämä on disney prinsessasatujen luomaa kuvaa, jossa valkoinen prinssi tulee pelastamaan nuoren kauniin avuttoman tytön.
En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka ovat kateellisia "kun olet niin kaunis". Mulla on paljon kauniita ihmisiä lähipiirissä, ja he ovat kokeneet kovia elämässään; vakavaa masennusta, ahdistusta, erittäin huonoa käytöstä omalta mieheltä, koulukiusaamista, lapsettomuutta yms.
Esimerkiksi yksi erittäin kaunis ystäväni jouduttiin huostaanottamaan lapsena, sillä omat vanhemmat eivät pystyneet pitämään hänestä huolta ja meni sijaiskodista toiseen, jonka jälkiä korjaa edelleen terapiassa. Kohtelethan siis tasa-arvoisesti jokaista ulkonäöstä huolimatta. Et voi koskaan tietää, mitä toinen on joutunut kokemaan.
Totta. Ja kaikki vähemmän viehättävät ihmiset eivät ole kateellisia ja vihaisia, sekin on hyvä muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Päinvastoin, työpaikalla jäät ulkopuolelle porukasta jos olet kaunis ja fiksu. Tyhmänä ja rumana on hauskempaa, ja se ei herätä ihmisten kateutta.
Minusta tuntuu, että osa superkauniista naisista jättäytyy ihan tahallaan ulkopuolelle. Muutama tällainen on tullut vastaan ja vaikka olen itse ollut heille ystävällinen, niin olen saanut takaisin vain ylimielistä ja tylyä käytöstä.
Onko tullut mieleen, että kauniskin voi olla ujo, introvertti tai autisti? Sinusta hän käyttäytyy ulkopuolelle, mutta ehkei hän osaa tulla mukaan porukkaan.
Saa. Oon tehnyt mallin töitä aikoinaan, todellakin olen saanut.
Monta krt joku on ottanut ohi jonosta, jossain gigantin tyylisissä paikoissa itse aloitettu tinkaaminen. Ensimmäisen kesätyön sain 16 vuotiaana, joka meillä oli hyvin harvinaista.
Varjopuoli, kaiken maailman hörhöjä olen vetänyt puoleeni, kuin magneetti. Baarissa helposti 50 tyyppiä haki tanssimaan, siinä muutama prinssi jäi välistä, kun joskus tuli sanottua kaikille ei.
Muutin sitten Helsinkiin, asuntonäytöissä sain asunnon, hakijoita satoja, väitän auttoi myös valmistumisen jälkeen työpaikan saamisessa.
Nykyisessä työssä olen paljon esillä, hoidan esittelyjä.
Puolensa ja puolensa. Miesystäväni sanoi hän tuli juttelemaan minun kanssa juhlissa. Kyllä tässäkin iässä ulkonäkö vaikuttaa
Urapolku on ainakin aika tasainen, kun on kaunis, älykäs ja mukava muille. Olen miesvaltaisella alalla, mutta ei ole koskaan ollut vaikeuksia edetä ja saada samaa palkkaa kuin miehet. Ammattitaito vaikuttaa toki eniten, mutta kyllä sitä jää helpommin esim. haastattelijan mieleen, kun on keskivertoa nätimpi ja hyväkäytöksinen sen rautaisen ammattitaidon lisäksi.
Mutta itselleni tuli yllätyksenä, että kaikkia naisia ei ole ahdisteltu 12-vuotiaasta saakka. Ajattelin, että miehet on sellaisia kaikille. Mutta ilmeisesti sekin on näitä kauneuden mukanaan tuomia etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhönottajana törmäsin usein "kauniisiin" ihmisiin jtka luulivat ohittavansa muut olemalla kauniita. Eivät onnistuneet.
Jotkut rekrytoijat myöntävät ihan suoraan, että itseään kauniimpaa eivät kateuttaan palkkaa, vaan hakemus suoraan roskiin.
Tässä siis syy miksi ei vastata työhakemuksiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Päinvastoin, työpaikalla jäät ulkopuolelle porukasta jos olet kaunis ja fiksu. Tyhmänä ja rumana on hauskempaa, ja se ei herätä ihmisten kateutta.
Minusta tuntuu, että osa superkauniista naisista jättäytyy ihan tahallaan ulkopuolelle. Muutama tällainen on tullut vastaan ja vaikka olen itse ollut heille ystävällinen, niin olen saanut takaisin vain ylimielistä ja tylyä käytöstä.
Onko tullut mieleen, että kauniskin voi olla ujo, introvertti tai autisti? Sinusta hän käyttäytyy ulkopuolelle, mutta ehkei hän osaa tulla mukaan porukkaan.
Ehkä hän vain on niin epävarma, että kauniin henkilön neutraali tai välinpitämätön suhtautuminen häneen sattuu ja triggeröi enemmän kuin jonkun vaatimattomamman näköisen epäkiinnostavan henkilön osoittama epäkiinnostus?
Vierailija kirjoitti:
Urapolku on ainakin aika tasainen, kun on kaunis, älykäs ja mukava muille. Olen miesvaltaisella alalla, mutta ei ole koskaan ollut vaikeuksia edetä ja saada samaa palkkaa kuin miehet. Ammattitaito vaikuttaa toki eniten, mutta kyllä sitä jää helpommin esim. haastattelijan mieleen, kun on keskivertoa nätimpi ja hyväkäytöksinen sen rautaisen ammattitaidon lisäksi.
Mutta itselleni tuli yllätyksenä, että kaikkia naisia ei ole ahdisteltu 12-vuotiaasta saakka. Ajattelin, että miehet on sellaisia kaikille. Mutta ilmeisesti sekin on näitä kauneuden mukanaan tuomia etuja.
Jos lohduttaa niin olen itsekin joutunut ahdistelluksi, vaikka olen aina ollut ruma ja lihava ja yrittänyt olla huomaamaton. Peittävä pukeutuminen ja se, että ei reagoinut tai provosoinut mitenkään eivät ole auttaneet. Valitettavasti olen ollut isorintainenkin niin kauan kuin muistan. Ehkä se sitten on provosoinut, vaikka ihan peittävää ja löysää paitaa olen käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
On esim. Tutkittu suojatien ylittämistä. Sama nainen pukeutui peittävästi niin autot eivät pysähtyneet mutta kun oli paljasta pintaa ja hiukset auki niin lähes jokainen auto pysähtyi ja päästi tien yli.
Autojenhan PITÄÄ pysähtyä kun näkee jalankulkinjan menossa suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa, etenee myös uralla. Tietysti tarvitaan myös älyä ja käytöstapoja. Kauniisti käyttäytyvää kohdellaan kauniisti.
Loistavaa, jos näin olisi. Usein huonoiten käyttäytyvät löytyy näistä työpaikkakiusaajista.
Kauniisti käyttäytyvä ei tarvitse olla edetäkseen vaikkapa urallaan. Kauniisti käyttäytyvä ei etene kauniin käytöksen takia uralla.
Näin on. Ulkomuodosta viis, häijyimmät työpaikkakiusaajat etenevät parhaiten.
Totta, kiltit ei pärjää :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän vain on niin epävarma, että kauniin henkilön neutraali tai välinpitämätön suhtautuminen häneen sattuu ja triggeröi enemmän kuin jonkun vaatimattomamman näköisen epäkiinnostavan henkilön osoittama epäkiinnostus?
Eli ei kaunis välttämättä ole käyttäytynyt ylimielisesti tai tylysti, vaikka epävarman tyypin linssin läpi se olisi siltä näyttänyt ja etenkin tuntunut. Liian suuret odotukset ja toiveet, joihin ei saanutkaan vastakaikua. Joltain harmaahiirulaiselta vastaava käytös olisikin ollut ok. Se vain on hänen luonne ja hän on ihan kiva tyyppi.
Luultavasti helpointa on jos on tavallisen näköinen, ruma tai kaunis kumpikin voi kokea huonoa käytöstä muilta.
Saa. Laihduin yli 30 kg ja ero kohtelussa on valtava. En ollut koskaan niin lihava, että olisi saanut osakseni mitään haukkumista tai muuta, mutta olin täysin näkymätön. Nyt kun olen hoikka ihmiset ottavat ihan eri tavalla kontaktia ja ovat ystävällisempiä. Mielestäni oma käytökseni ei ole muuttunut, olen aina hymyillyt ja ollut kohtelias.
Onhan tästä aiheesta tehty lukuisia tutkimuksia ja aina tulos on sama. Hyvännäköisistä ihmisistä oletetaan hyviä asioita, kuten että he ovat kilttejä, empaattisia, rehellisiä, luotettavia jne. Ja rumista sitten taas oletetaan päinvastaista, "ellei he toisin todista".
Mutta voin sanoa hyvän näköisenä, että se jatkuva huomio ei ole pelkästään positiivista. Kaikenmaailman stalkkereita ja sekopäitä saa myös hätistää kimpusta ja on vaikeaa itse luottaa kehenkään kun kaikki on niin kivoja mua kohtaan alussa.
"Sitä saa, mitä tilaa", lauloi Simo Silmukin jo aikanaan. Ei se ole niinkään ulkonäöstä kiinni, vaan iloinen, hymyilevä, asiallinen ja kohtelias asiakas saa aina parempaa palvelua. Minä en sille mitään voi, että tällaiset henkilöt ovat usein keskimääräistä kauniimpia tai komeampia.
Kyllä saa. Nykymaailma pyörii pelkästään ulkonäön ympärillä . Pariutuminen , työ , kaverit nämä kaikki löytyy helposti kun on nätti . Myös miljoonaomaisuus tippuu syliin itsestään jos ei itse ansaittuna niin ainakin puolison kautta. Näin se maailma toimii .
itse Korkeakoulutettuna en ole kelvannut töihin tai parisuhteeseen . Kaverini joka kouluttamaton on nyt miljonääri koska syntynyt nätiksi .
Joo, saavat parempaa kohtelua ja palkkaa. Pätee myös miehiin. Muistaakseen keski-ikäisiä johtavassa asemassa olevien miesten palkkoja, (joiden pitäisi olla suurin piirtein sama) mutta hoikat ja perinteisesti komeammaksi rankatut saivat isompaa palkkaa samasta työstä.