Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholismi itse aiheutettu sairaus

Vierailija
06.03.2025 |

Ihminen ei synny alkoholistiksi, se itse aiheutettu juomalla. Oletko samaa mieltä? Kerro mitä mieltä ja ajatuksia herättää alkoholismi sairaus. 

Kommentit (195)

Vierailija
1/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole sairaus, se on addiktio. Ihminen päättää elämäntyylinsä itse. Omaa syytähän se on.

Vierailija
2/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimetty sairaudeksi, niin kela voi myöntää eläkkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimetty sairaudeksi, niin kela voi myöntää eläkkeen.

En usko tätä.

Vierailija
4/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta maksavat veroja aivan helv..i,ilman niitä Suomi on konkassa.

Vierailija
5/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihminen ei synny alkoholistiksi, se itse aiheutettu juomalla. Oletko samaa mieltä? "

En. Alkoholismi ei synny juomisesta. Liiallinen juominen taas johtuu kyllä alkoholismista.

Vierailija
6/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten myös lihavuus

Vierailija
7/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sairaus, se on addiktio. Ihminen päättää elämäntyylinsä itse. Omaa syytähän se on.

Aivan. Ja addiktio on ICD tautiluokituksen mukaan riippuvuussairaus. Eli vaikka lääkäritkin allekirjoittaa sen sairaudeksi niin täällä meidän sohvatohtorit taas loistaa. 

Vierailija
8/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei se ole sairaus, se on addiktio"

Addiktiot ovat sairauksia. Addiktiosairaukisissa joku asia (alkoholi, pelaaminen, seksi jne.) saa ihmisen elämässä suhteettoman suuren vallan ja alkaa hallita koko elämää.

Samat asiat ei-addiktilla eivät taas ole ongelmia.

Vierailija
9/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei koskaan elämässään aloita juomista, ei ole alkoholisti. Ei edes raitis alkoholisti. Siinä mielessä se on täysin itseaiheutettu tila, eikä mikään mikä ihmisessä joko on tai ei ole.

Siitä ollaankin sitten useampaa mieltä, onko kerran alkoholisti aina alkoholisti, vaikkei joisi vuosikymmeniin pisaraakaan. Minusta ei, vaikka riski sellaiseksi päätymiseen uudelleen on suuri.

Vierailija
10/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun kaikki olisikin noin yksinkertaista, sama kun sanoisit että aivosyöpä on itse aiheutettu.

Vierailija
11/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ei koskaan elämässään aloita juomista, ei ole alkoholisti."

Tuo on sama kuin sanoisit että jos ei koskaan edes ole maistanut pähkinää niin ei voi olla pähkinöille allerginen.

Vierailija
12/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriö on itse aiheutettu sairaus. 

Vierailija
13/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sama kuin sanoisit että jos ei koskaan edes ole maistanut pähkinää niin ei voi olla pähkinöille allerginen.

No ei aivan. Ihminen ei voi olla riippuvainen aineesta jota ei ole koskaan käyttänyt. Alttius alkoholismin syntymiselle on toki olemassa jo ennen juomisen aloittamista, mutta sekään ei tee automaattisesti alkoholia juovasta ihmisestä riippuvaista. Se lisää riskiä.

Ohis

Vierailija
14/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistiksi tuleminen vaatii harjoittelua. Toisilla enemmän toisilla vähemmän.

Vierailija
15/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei aivan. Ihminen ei voi olla riippuvainen aineesta jota ei ole koskaan käyttänyt."

No se riippuvuus tietenkin tulee esiin heti kun sitä alkaa käyttää. Sanoin kun pähkinäallergia tulee esiin vasta kun maistaa pähkinää.

Mutta on se ihminen allerginen pähkinöille jo ennen kuin on koskaan maistanut.

Vierailija
16/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihminen ei synny alkoholistiksi, se itse aiheutettu juomalla. Oletko samaa mieltä? "

En. Alkoholismi ei synny juomisesta. Liiallinen juominen taas johtuu kyllä alkoholismista.

Tutkittu fakta on että alkoholismi tulee juurikin juomisesta, kokeile itse käy kaksi viikkoa joka päivä kahdella oluella klo 20, jätä sitten kahden viikon päästä menemästä jos tuntuu että on vaikeaa olla menemättä oletkin jo alkoholisti 

Vierailija
17/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja narkkismi on itse aiheutettua.

Vierailija
18/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistiksi tuleminen vaatii harjoittelua. Toisilla enemmän toisilla vähemmän.

Alkoholismin haitat tulevat esiin vasta vähitellen mutta kyllä ne monet alkoholismin piirteet ovat monilla näkyvissä jo varsin varhain.

Vierailija
19/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvää pyörittelyä kyllä. Kyse ei kuitenkaan ole allergiasta vaan riippuvuudesta. Allerginen voi toki olla myös tietämättään, riippuvainen ei.

Vierailija
20/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksia on itse aiheutettu. Ei sairaus.