Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholismi itse aiheutettu sairaus

Vierailija
06.03.2025 |

Ihminen ei synny alkoholistiksi, se itse aiheutettu juomalla. Oletko samaa mieltä? Kerro mitä mieltä ja ajatuksia herättää alkoholismi sairaus. 

Kommentit (195)

Vierailija
21/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos ei koskaan elämässään aloita juomista, ei ole alkoholisti."

Tuo on sama kuin sanoisit että jos ei koskaan edes ole maistanut pähkinää niin ei voi olla pähkinöille allerginen.

No ei aivan. Ihminen ei voi olla riippuvainen aineesta jota ei ole koskaan käyttänyt. Alttius alkoholismin syntymiselle on toki olemassa jo ennen juomisen aloittamista, mutta sekään ei tee automaattisesti alkoholia juovasta ihmisestä riippuvaista. Se lisää riskiä.

Ohis

Väärin. Ihminen voi olla riippuvainen johonkin asiaan mitä hän ei ole koskaan kokeillut. Sen vain havaitsee itse vasta kokeiltuaan sitä ja käytön edetessä. 

Vierailija
22/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tutkittu fakta on että alkoholismi tulee juurikin juomisesta"

Ei tuollaista tutkimustulosta ole. Se vaikuttaa toki monen silmissä siltä koska alkoholistilla on taipumus juoda paljon.

Mutta alkoholismia on juuri se taipumus juoda liikaa ja liian usein. Se on siis seuraus, ei syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sama kuin sanoisit että jos ei koskaan edes ole maistanut pähkinää niin ei voi olla pähkinöille allerginen.

Ihan hyvää pyörittelyä kyllä. Kyse ei kuitenkaan ole allergiasta vaan riippuvuudesta. Allerginen voi toki olla myös tietämättään, riippuvainen ei.

Ja ennen kuin joku tarttuu lillukanvarsiin, toki moni riippuvainen kieltää riippuvuutensa, eikä välttämättä vilpittömästi tiedosta sitä. Mutta jos et koskaan käytä ainetta, et voi olla siitä riippuvainen. Minä esim. en ole huumeriippuvainen, vaikka uskoisin tulevani sellaiseksi nopeastikin, jos sortuisin kokeilemaan.

Vierailija
24/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

", kokeile itse käy kaksi viikkoa joka päivä kahdella oluella klo 20, jätä sitten kahden viikon päästä menemästä jos tuntuu että on vaikeaa olla menemättä oletkin jo alkoholisti "

Minun ja alkoholistin ero on jo siinä että jos minä käyn yhtenä iltana oluella niin seuraavana ei teekään sitten enää mieli. Alkoholismiin taipuvaisella taas tekee mieli seuraavana ja vielä seuraavanakin ja sitä seuraavana ja sitten taas...

Vierailija
25/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei aivan. Ihminen ei voi olla riippuvainen aineesta jota ei ole koskaan käyttänyt. Alttius alkoholismin syntymiselle on toki olemassa jo ennen juomisen aloittamista, mutta sekään ei tee automaattisesti alkoholia juovasta ihmisestä riippuvaista. Se lisää riskiä.

Ohis

Väärin. Ihminen voi olla riippuvainen johonkin asiaan mitä hän ei ole koskaan kokeillut. Sen vain havaitsee itse vasta kokeiltuaan sitä ja käytön edetessä. 

No ei voi.

Vierailija
26/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta jos et koskaan käytä ainetta, et voi olla siitä riippuvainen."

Etkö siis voi olla jollekin allerginen jos et koskaan syö sitä?

Vierailija
27/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei koskaan elämässään aloita juomista, ei ole alkoholisti. Ei edes raitis alkoholisti. Siinä mielessä se on täysin itseaiheutettu tila, eikä mikään mikä ihmisessä joko on tai ei ole.

Siitä ollaankin sitten useampaa mieltä, onko kerran alkoholisti aina alkoholisti, vaikkei joisi vuosikymmeniin pisaraakaan. Minusta ei, vaikka riski sellaiseksi päätymiseen uudelleen on suuri.

-minä join ekan kerran 10 vuotiaana ja alkoholista tuli heti välittömän hyvän olon tunne. "Päätin" että tavoittelen tuota tunnetta ja hyväksyin alkoholin elämääni. 12v ekat kännit. 13 vuotiaana haki tilaisuuksia mistä juotavaa. 20 vuotiaana täysin alkoholisoitunut.

En ollut lapsena "sairastunut" alkoholismiin. 

Vierailija
28/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No ei aivan. Ihminen ei voi olla riippuvainen aineesta jota ei ole koskaan käyttänyt."

No se riippuvuus tietenkin tulee esiin heti kun sitä alkaa käyttää. Sanoin kun pähkinäallergia tulee esiin vasta kun maistaa pähkinää.

Mutta on se ihminen allerginen pähkinöille jo ennen kuin on koskaan maistanut.

Ei pidä paikkaansa. Riippuvuus syntyy kun ainetta käyttää. Tai ei synny, ja voi parantuakin. Pähkinäallergia on ja pysyy.

Vierailija
29/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo huudella, jos itsellä ei ole taipumusta addiktoitua herkästi. Joillakin on, ja siinä vaiheessa, kun ihminen on tavalla toisella heikoilla elämässään, addiktioherkkyys usein vielä kasvaa. Alkoholi on yksi keinoista, joilla pahaa oloa hoidetaan, mutta ei ainoa.

Vierailija
30/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ihminen ei synny alkoholistiksi, se itse aiheutettu juomalla. Oletko samaa mieltä? "

En. Alkoholismi ei synny juomisesta. Liiallinen juominen taas johtuu kyllä alkoholismista.

Tutkittu fakta on että alkoholismi tulee juurikin juomisesta, kokeile itse käy kaksi viikkoa joka päivä kahdella oluella klo 20, jätä sitten kahden viikon päästä menemästä jos tuntuu että on vaikeaa olla menemättä oletkin jo alkoholisti 

Huomaatko että kumoat oman väitteesi? Jos alkoholismi tulee juomisesta niin silloin jokainen olisi tuollaisen kahden viikon kokeilun jälkeen alkoholist. Eli tässä kohtaa "jos tuntuu että on vaikee olla menemättä" ei ole validi lause väitteesi perään.

Vierailija
31/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

", kokeile itse käy kaksi viikkoa joka päivä kahdella oluella klo 20, jätä sitten kahden viikon päästä menemästä jos tuntuu että on vaikeaa olla menemättä oletkin jo alkoholisti "

Minun ja alkoholistin ero on jo siinä että jos minä käyn yhtenä iltana oluella niin seuraavana ei teekään sitten enää mieli. Alkoholismiin taipuvaisella taas tekee mieli seuraavana ja vielä seuraavanakin ja sitä seuraavana ja sitten taas...

Ei välttämättä. En minä juonut koskaan krapulaan tai kahta päivää putkeen. Riippuvainen olin silti. Sen huomasi mm. siitä, että alkoholi hallitsi ajatuksia. En halunnut osallistua mihinkään missä ei ollut alkoholia. Ja kääntäen, jos sitä oli, ei mikään muu ollutkaan enää niin justiinsa. Ja jos osallistuin johonkin tapahtumaan, minkä alkoholittomuus tuli yllätyksenä, oli se melkein ylitsepääsemätön pettymys.

Vierailija
32/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun kaikki olisikin noin yksinkertaista, sama kun sanoisit että aivosyöpä on itse aiheutettu.

No eivät ole verrattavissa keskenään. 

Vierailija
33/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta jos et koskaan käytä ainetta, et voi olla siitä riippuvainen."

Etkö siis voi olla jollekin allerginen jos et koskaan syö sitä?

Miten joku onnistuukin rinnastamaan allergian ja riippuvuuden toisiinsa? Toinen on fyysinen vastareaktio jollekin aineelle, toinen taas, noh, vaikeutta olla ilman jotain ainetta.

Vierailija
34/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi on itse aiheutettu "sairaus", mutta monesti se sairaus on läheisille suurempi ongelma kuin itse sairastuneelle. Jos Jeppe juo, niin antaa Jepen juoda, mutta ei ole pakko jäädä sitä sivusta seuraamaan. Elämä on valintoja. Ja vapaassa maassa jokaisen pitäisi voida tuhota itsensä haluamallaan tavalla. Valinnanvapaus.

Vierailija
35/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi on itse aiheutettu "sairaus", mutta monesti se sairaus on läheisille suurempi ongelma kuin itse sairastuneelle. Jos Jeppe juo, niin antaa Jepen juoda, mutta ei ole pakko jäädä sitä sivusta seuraamaan. Elämä on valintoja. Ja vapaassa maassa jokaisen pitäisi voida tuhota itsensä haluamallaan tavalla. Valinnanvapaus.

Esim. lapsen on monesti pitkäänkin pakko jäädä sitä sivusta seuraamaan. 

Vierailija
36/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihminen ei synny alkoholistiksi, se itse aiheutettu juomalla. Oletko samaa mieltä? "

En. Alkoholismi ei synny juomisesta. Liiallinen juominen taas johtuu kyllä alkoholismista.

Mielestäsi siis sellainen ihminen, joka ei ole koskaan juonut alkoholia, voi olla alkoholisti?

Miten häntä pitäisi hoitaa, vai pitäisikö suoraan määrätä sairaseläkkeelle?

Vierailija
37/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei lapsena (tiettävästi) toivo isona olevansa yhtään sen enempää alkoholisti kuin peliriippuvainenkaan. Silti heitä kumpiakin maailmassa on. Itse olen joskus koittanut rahapelejä ja juon alkoholia. Silti en ole riippuvainen kummastakaan. Toiset ovat alttiimpia addiktoitumaan kuin toiset. Lisäksi ihmiset käsittelevät elämässä vastaantulevia asoiota eri tavoin, toiset ei niin rakentavasti ja luisuma on valmis. Lisäksi alkoholistin elämä on kaikkea muuta kuin helppoa. 

Vierailija
38/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen samaa mieltä. Olen käyttänyt runsaasti alkoholia ja maksa-arvot olleet koholla. Nyt kuitenkin aloitin vuoden tipattomalla ja lähti jo kolmas kuukausi ongelmitta. Joten omasta mielestäni en ole alkoholisti.

Vierailija
39/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuten myös lihavuus

Kuule, ei voi verrata. On mahdollista elää täysin ilman viinaa ja tupakkaa. Mutta ruoan kanssa on löydettävä keskitie, jotain pitää syödä jokaisen.

Vierailija
40/195 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tärkee aihe. Sairaus vai moraaliton teko.

Kumpi ajattelutapa kannustaa ihmistä enemmän poispäin haitallisesta toiminnasta....

Sopii miettiä muidenkin asioiden kohdalla...

Vastuu??