Alkoholismi itse aiheutettu sairaus
Ihminen ei synny alkoholistiksi, se itse aiheutettu juomalla. Oletko samaa mieltä? Kerro mitä mieltä ja ajatuksia herättää alkoholismi sairaus.
Kommentit (195)
On ja ei. Yleensä päihde riippuvainen on kokenut lapsena traumoja. Taustalla voi olla koulukiusaamista tai mitätöintiä.Itsetunto on yleensä heikko. Usein ei ole saatu rakkautta vanhemmilta vaan vähättelyä. Jokainen lapsi tarvitsee turvallisen lapsuuden. Päihde riippuvaiset eivät ole sen huonompia ihmisiä kuin muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
On ja ei. Yleensä päihde riippuvainen on kokenut lapsena traumoja. Taustalla voi olla koulukiusaamista tai mitätöintiä.Itsetunto on yleensä heikko. Usein ei ole saatu rakkautta vanhemmilta vaan vähättelyä. Jokainen lapsi tarvitsee turvallisen lapsuuden. Päihde riippuvaiset eivät ole sen huonompia ihmisiä kuin muutkaan.
Valitettavasti myös turvallisen lapsuuden elänyt voi nauttia humalasta ja jää koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, miten vähän av-kansa tietää riippuvuussairauksista, mutta onneksi vahva mutu korvaa tiedon puutteen.
On ihmisiä, jotka ovat alkoholisteja, mutta eivät juo. Toki he ovat heränneet itse tekemään asialle jotain, eivätkännissä ole jääneet höpisemään ettei tämä ole mikään ongelma, tai en mä tälle mitään voi kun se geeni... 😑
Ja on monia, jotka ovat juoneet ja menettäneet kaiken, koska eivät saaneet apua sairautensa ajoissa.
Avun saannin jälkeen moni meistä on aloittanut elämän alusta asti uudelleen, raittiina. Ei ole helppo tie.
Kaikki sairaudet ovat itse aiheutettuja. Mitäs synnyit?
Jack Witikan elokuva Mies tältä tähdeltä kertoo hyvin aiheesta. Jussi palkittu hyvä elokuva.
Alkoholismi on itseaiheutettu sairaus/riippuvuus. Minkään asian riippuvuus ei kulje geeneissä.
Kukaan ei synny alkoholistiksi, eikä mitään alkoholismi-geeniä ole olemassa! Se on alkoholin käyttäjien keksintö, jolla yritetään puolustaa omaa juomista ja tehdä eroa toiseen juoppoon. Minnesota-hoito on puhdasta bisnestä, joten heidän selittelyt ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on itseaiheutettu sairaus/riippuvuus. Minkään asian riippuvuus ei kulje geeneissä.
Geneettinen alttius on. Riippuvuus ei ole itse aiheutettu. Kukaan ei alkujaan tiedä, kuka siihen sairastuu. Silti suurin osa nuorena jo alkoholia kokeilee. Ja valitettavasti osasta tulee alkoholisteja.
Jälkikäteen moni meistä alkoholisteista pystyy tunnistamaan sairauden merkit jo ensi kokeilujen perusteella, mutta eipä silloin sitä tiennyt. Jos olisin tiennyt niin en olisi aikuisena käyttänyt alkoholia lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geneettinen alttius on. Riippuvuus ei ole itse aiheutettu. Kukaan ei alkujaan tiedä, kuka siihen sairastuu. Silti suurin osa nuorena jo alkoholia kokeilee. Ja valitettavasti osasta tulee alkoholisteja.
Jälkikäteen moni meistä alkoholisteista pystyy tunnistamaan sairauden merkit jo ensi kokeilujen perusteella, mutta eipä silloin sitä tiennyt. Jos olisin tiennyt niin en olisi aikuisena käyttänyt alkoholia lainkaan.
Riippuvuus on itseaiheutettu kaikki. Harvemmin kukaan väkisin kaataa sitä viinaa kurkusta alas, tai piikittää väkisin piriä, tai mättää sipsiä poskeen niin että lihoo. Se että peittää sitä omaa heikkouttaan geeneillä on pskaa. Juomatavat voivat periytyä kotonta josta on otettu mallia. Kaikilla riippuvuuksilla on juurisyyt ihan muualla kuin geeneissä. Riippuvuuksilla yritetään peittää/hoitaa omaa ahdistusta, heikkoutta tai uteliaisuutta
Alkoholi aiheuttaa riippuvuutta kuten huumeetkin. Ei ole kyse geenistä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi aiheuttaa riippuvuutta kuten huumeetkin. Ei ole kyse geenistä.
Silti suurin osa ei alkoholisoidu.
Olette tahallisen sokeita yhteiskunnan eli teidän itsenne vaikutukselle kanssaihmisen alkoholismiin.
Tarpeeksi jaskaa teiltä ja jo käsi hamuaa pulloa...
No mikä se panee syömään ja lihomaan yli äyräiden. Ehdotan mt lääkitystä syyksi.
Minulla ei ole omaa kokemusta päihderiippuvuudesta, mutta olen pohtinut asiaa tutkimustiedon ja tapauskertomusten valossa.
Olen tullut siihen tulokseen, että yksi syy alkoholismin kehittymiseen monilla ihmisillä saattaa olla se että he ovat vähätelleet riippuvuuden voimaa. Toisin sanoen moni on kuvitellut että alkoholisti voi ihan hyvin tahdonvoimalla vain lopettaa juomisen. Ja siltähän se helposti näyttää ulospäin: itsehän se alkoholisti avaa pullon ja kaataa kurkkuun.
Mutta se mitä ei nähdä ovat sen alkoholistin aivojen sähköiset "riippuvuusradastot" jotka ohjaavat juomaan ja joiden ohjausta on vaikeaa vastustaa.
Vähättely johtaa siihen että (nuori) ihminen saattaa itse käyttää alkoholia huoletta ja runsaasti, jolloin riippuvuus, etenkin jos yksilöllä on siihen geneettinen alttius, pääsee salakavalasti muodostumaan.
Tämän takia päihdevalistuksessa pitää korostaa sitä että riippuvuus on aivotoiminnan tahdosta riippumattomalla tasolla jotain muuta kuin miltä ulospäin näyttää.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
On se joo, mutta ei sitä ryyppäämistä vaan osaa, eikä haluakaan lopettaa.