Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sun alahampaat siistissä rivissä vai sikinsokin?

Vierailija
05.03.2025 |

Todella monella on nimenomaan alahampaat epämääräisessä järjestyksessä.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sikinsokin. Kysyin joskus hammaslääkäriltä oikomisesta ja hän sanoi ettei pysty korjaamaan oikomalla, koska mun hampaat on voimakkaasti kolmion muotoiset, joten jos ne kärjet oikoisi suoraan riviin, hampaiden tyviin jäisi hassun näköiset tyhjät kolot. Joten ainoa tapa korjata olisi hioa hampaat tapeiksi ja laittaa laminaatit. Päätin pitää vinot alahampaani, oikeastaan ne on minusta ihan hauskan näköiset. Ja niitä näkee jopa filmitähdillä tuollaisia, esim. Scarlett Johansonilla on vinot alahampaat, ei ole korjauttanut vaikka taatusti olisi rahaa, ei edes siellä pidetä rumina saati nyt taviksilla.

Tuollaiset "kolmiot" korjataan yleensä paikka-aineella, samoin kuin lohkemat. Ei tarvitse laminaatteja. 

Vierailija
42/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän sikinsokin. Kysyin joskus hammaslääkäriltä oikomisesta ja hän sanoi ettei pysty korjaamaan oikomalla, koska mun hampaat on voimakkaasti kolmion muotoiset, joten jos ne kärjet oikoisi suoraan riviin, hampaiden tyviin jäisi hassun näköiset tyhjät kolot. Joten ainoa tapa korjata olisi hioa hampaat tapeiksi ja laittaa laminaatit. Päätin pitää vinot alahampaani, oikeastaan ne on minusta ihan hauskan näköiset. Ja niitä näkee jopa filmitähdillä tuollaisia, esim. Scarlett Johansonilla on vinot alahampaat, ei ole korjauttanut vaikka taatusti olisi rahaa, ei edes siellä pidetä rumina saati nyt taviksilla.

"Laminaattien" takia ei hiota hampaita tapeiksi, idari.

No ehkä en muistanut termiä oikein, mutta niin se siis sanoi, että täytyisi hioa ja laittaa jonkinlaiset kuoret tai mitkä lie, että se kolmiomainen

En tiedä mitä hammaslääkärisi on sekoillut. Minulla on kerrostusmuovit muutamassa hampaassa ja ihan aito hammas siellä alla. Ei posliinikuorenkaan takia aleta huomaan tapeiksi. Ihan erikseen vielä kysyin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alahampaat siistissä rivissä, mutta "kakkoset" eivät koskaan puhjenneet, joten kahden etummaisen hampaan välissä on millin rako. Niiden vieressä olevissa noin puolen millin välit ja poskihampaat onkin sitten niin tiukat, ettei hammaslankaa meinaa saada väliin.

Kakkosten paikalla ei siis ole aukkoa, vaan muut hampaat ovat työntyneet niiden paikalle, koska alaleuan viisaudenhampaat jätettiin paikoilleen (juurikin tämän hammasrivistön tiivistämisen takia).

Vierailija
44/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siistissä rivissä. Minulla on ollut raudat, mutta alun perinkin ongelma on ollut vain yhdessä ainoassa hampaassa, joka oli liian takana. Raudat sain siis tietysti sen hampaan takia, ja muutama hammas piti poistaa ahtauden takia, joten raudoilla kiskottiin isoimmat raot umpeen. Olen kyllä ollut tosi onnekas, kun hampaani ovat olleet todella hyvässä asennossa aina.

No jopas oli ristiriitainen kommentti. Mitä hyvää siinä oli että piti jopa poistaa useampi hammas huonon rivin vuoksi? 

Ette siis vain millään ymmärrä. Koska hampailla oli AHDASTA! Nykyihmisen kallo ja suu ei ole samaa kaliiberia kuin luolakaudella. Suussa oleva tila loppuu kesken. Kysyisittekö näitä kysymyksiä asiallisesti hammaslääkäriltä vai valittaisitteko sillekin koko ajan? Ja EI, en ole hml enkä hygienisti, mutta lapselle tehty oikomishoito.

Vierailija
45/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut alahampaat siistissä suorassa rivissä luonnostaan. Ylärivissä on puolestaan pari hammasta, jotka ovat pikkuisen vinot, mutta koskaan ei ole kukaan hammaslääkäri suositellut tai ehdottanut oikomista. Nuorempana nämä kaksi hammasta häiritsi itseäni, mutta iän myötä olen hyväksynyt hampaani sellaisena kuin ovat. Ei ilmeisesti pistä silmiin muillakaan, kun kaikki, joiden kanssa olen aiheesta puhunut, ovat kommentoineet että mullahan on ihan suorat hampaat. Monesti taitaa olla niin ettei muut edes huomaa jotain juttua, joka on omasta mielestä tosi häiritsevä. Mullakin yksi kollega hommasi itselleen raudat ja kaikki muut ihmettelivät, kun hänellähän oli ihan suorat siistit hampaat. Mutta häntä itseään vaivasi joku niiden ulkonäössä (ei ollut mikään purentavika kyseessä), joten päätti sitten mennä oikomishoitoon ja maksoi siitä yli 5 tonnia. Kukaan ei huomaa mitään eroa, mutta toivottavasti hän itse sentään.

Vierailija
46/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siistissä rivissä. Minulla on ollut raudat, mutta alun perinkin ongelma on ollut vain yhdessä ainoassa hampaassa, joka oli liian takana. Raudat sain siis tietysti sen hampaan takia, ja muutama hammas piti poistaa ahtauden takia, joten raudoilla kiskottiin isoimmat raot umpeen. Olen kyllä ollut tosi onnekas, kun hampaani ovat olleet todella hyvässä asennossa aina.

Miksi ihmeessä joku ryhtyy työhön yksittäisen liian takana olevan hampaan takia, hampaiden poistoon yms. Itsellänikin on yksi hammas muutaman millin taempana kuin muut, ei haittaa kyllä yhtään.

En tiedä miksi vaivaudun vastaamaan, mutta minulla ei ole paljon sanomista siihen, että hammaslääkäri kokee poiston tarpeelliseksi, ettei tule ongelmia hampaiden mahtumisen kanssa🙄 miten idiootti voi ihminen o

No oli kyllä, kun ala-asteella aloitettiin hoito. Minua ei kiinnosta mitä nykyään tehdään ja ei tehdä. Olen erittäin tyytyväinen siihen, että kohdallani on ennakoitu, eikä siirretty asioita tulevaisuuteen. 

Vierailija
47/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko lailla sikinsokin. Tykkään silti hampaideni ulkonäöstä, täydellisyys on vähän tylsää. Nämä nykyajan laminaatit ihmisillä on ihan hirveän näköisiä, kaikkein kauhein on se mies Trivagon mainoksessa.

Kylppärin valkoiset kaakelit! 🤮🤣😂🤣😂

Vierailija
48/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä joku ryhtyy työhön yksittäisen liian takana olevan hampaan takia, hampaiden poistoon yms. Itsellänikin on yksi hammas muutaman millin taempana kuin muut, ei haittaa kyllä yhtään.

En tiedä miksi vaivaudun vastaamaan, mutta minulla ei ole paljon sanomista siihen, että hammaslääkäri kokee poiston tarpeelliseksi, ettei tule ongelmia hampaiden mahtumisen kanssa🙄 miten idiootti voi ihminen olla?! Enkä minä sanonut missään vaiheessa että

No jos on julkisella puolella tosiaan lapsena oiottu, niin varmaan sitten on jotain purentaan liittyvää tms. toiminnallista ongelmaa ollut, eikä pelkästään se vähän taempana oleva yksi hammas. Se ei vaan siitä alkuperäisestä postauksesta ilmennyt, joten ehkä jollekin tuli olo, että joku on pelkän lievän ulkonäköjutun akia poistattanut hampaita yms.

Vierailija
49/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi vaivaudun vastaamaan, mutta minulla ei ole paljon sanomista siihen, että hammaslääkäri kokee poiston tarpeelliseksi, ettei tule ongelmia hampaide

Ja minä olen se, jonka hampaat ovat aina olleet lähes täydellisessä asennossa. Yksi ylähammas oli liian takana ja poistettujen hampaiden raot kurottiin umpeen raudoilla. Siinä minun oikomishoitoni.

Vierailija
50/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, kun ikää tulee, niin hampaatkin menee enemmän vinoon.

Vierailija
51/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi vaivaudun vastaamaan, mutta minulla ei ole paljon sanomista siihen, että hammaslääkäri kokee poiston tarpeelliseksi, ettei tule ongelmia hampaiden mahtumisen kanssa🙄 miten idiootti voi ihminen o

Jaahas, linjoilla on siis joku hml tai hygienisti, kun neuvoja satelee. Lapselta poistettiin hampaita v. 2015-2020 aikana. Että on kyllä myös ihan nykypäivää. 

Vierailija
52/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylähampaita on oiottu raivokkaasti 90-luvulla. Ylähampaat on edelleen ihan miten sattuu. Alahampaille ei ole tehty mitään. Ne ovat kauniisti rivissä. 

Sama juttu. Aikuisena kävin kipujen takia erikoishammashoidossa ja siellä todettiin, että ylähampaani on pilattu aivan väärällä oikomahoidolla. Alahampaat ovat virheettömät.

Vierailija
53/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en voi sille mitään, että joku ventovieras kokee tarpeelliseksi kyseenalaistaa toisen ventovieraan oikomishoidon. Aivan järjetöntä. Minä olen vain kertonut omasta oikomishoidostani, ja saanut siitä hyvästä hirveän pas-kamyrskyn osakseni ja alanuolia, koska minulla on ollut hyvin helppo oikomishoito ja lähes kaikki hampaat oikeissa kohdissa ja asennoissa🙄 voi anteeksi siitä vaan🙄🙄

Vierailija
54/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vinot alahampaat, olisi voinut poistaa 2 kuomahammasta niin vakava tilanpuute... En meinannut edes saada rautoja ja kun sain oikoivat päin vit tua, minulla oli kulma-alueen ristipurentakin niin pahana kasvuvaiheessa, että naamani/leukani kasvoi vinoon enkä voinut rentouttaa naamaani siitä asti kun sain rautahampaat johonkin 11-12-vuotiaaksi asti...

Vierailija
55/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat ovat siisteissä riveissä ilman oikomisiakin.

Vierailija
56/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: Jaahas, linjoilla on siis joku hml tai hygienisti, kun neuvoja satelee. Lapselta poistettiin hampaita v. 2015-2020 aikana. Että on kyllä myös ihan nykypäivää. 

Lisäykseni: koska teksti katkeaa hassusti, niin lisään että lapselta poistettiin hampaita OIKOMISHOIDON takia.

Vierailija
57/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella vinot alahampaat, olisi voinut poistaa 2 kuomahammasta niin vakava tilanpuute... En meinannut edes saada rautoja ja kun sain oikoivat päin vit tua, minulla oli kulma-alueen ristipurentakin niin pahana kasvuvaiheessa, että naamani/leukani kasvoi vinoon enkä voinut rentouttaa naamaani siitä asti kun sain rautahampaat johonkin 11-12-vuotiaaksi asti...

Suuhygienisti tai terveyskeskushammaslääkäri seuloi minut 7-8-vuotiaana eikä äiti ollut mukana vaatimassa..minulla on nykyään krooninen migreeniin ja olen melkein sairaseläkkeellä

Vierailija
58/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä minulla on ainoana täysin suorat hampaat perheessäni. Hammaslääkäritkin ovat kysyneet onko oiottu kun ovat niin suorassa. Vaikka minula on isot hampaat, suussa on ollut tilaa hampaiden kasvaa suoraan, kun etuhampaiden väliin on jäänyt vielä pikku rako. Tädilläni oli samanlainen rako, hän on vanhoilla päivillään ottanut kerrostusmuovit (en ole ihan varma termistä) etuhampaisiin, jotta rako on saatu umpeen. Itse olen sitä mieltä, että juuri pikku rako hampaiden välissä tekee hymystäni juuri minun hymyni.

Vierailija
59/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin pilaamaan hampaani teettämällä oikomishoidon aikuisena vain lievän alahampaiden vinouden takia. Lopputulos on, että alahampaat on suorat, mutta ylähampaat voimakkaasti ulkonevat, mitä ne ei ennen oikomista olleet, ja nuo isot ulkonevat hampaat työntävät huuletkin hassuiksi töröhuuliksi mikä on erityisesti sivuprofiilissa koomisen näköistä. Odottelen tässä, että jos vähitellen hampaat palautuisi, kun en halunnut niitä retentiolankoja ollenkaan pitämään oikomistulosta, koska se on minusta rumempi kuin lähtötilanne. 

Vierailija
60/79 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus: Jaahas, linjoilla on siis joku hml tai hygienisti, kun neuvoja satelee. Lapselta poistettiin hampaita v. 2015-2020 aikana. Että on kyllä myös ihan nykypäivää. 

Lisäykseni: koska teksti katkeaa hassusti, niin lisään että lapselta poistettiin hampaita OIKOMISHOIDON takia.

Eivät nämä idiootit ymmärrä mikä on viisaudenhammas ja mitä tapahtuu, kun sitä ei oteta huomioon ja se sitten puhkeaa joskus vuosien päästä rivistöön, joka on jo täynnä. Aivan liian käsittämätön ajatus, että joskus täytyy ennakoida ja siksi poistaa muutama hammas. 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi