Tätä ei saa sanoa, sukupuolten väliset erot
Marttinen tutustui lapsiin ja tarjosi heille majoituksen, alkoholia, ruokaa ja rahaa, jonka vastineeksi hän vaati heiltä seksuaalisia tekoja.
Oikeuden mukaan mies käytti teoissa hyväkseen lasten haavoittuvaista asemaa ja vaikeaa elämäntilannetta. Oikeus luonnehti miehen toimintaa törkeäksi.
Tätä tapahtuu jatkuvasti. Naiset yleisemmin pitävät muista huolta.
Miksi miesten on vaikeaa ottaa vastuuta itsestä ja muista? Ja minkä takia miehet silti valitaan johtotehtäviin?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011074152.html
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikilla aloilla: mies saa samalla tutkinnolla parempaa palkkaa. Toistan: siis samalla tutkinnolla! Tästä tutkimuksesta uutisoitiin eilen, 2025.
Oisko siinä tarpeeksi etuoikeutta? Mitä?
Samasta työstä samoilla tunneilla? En ymmärrä miten tuo on mahdollista. Minulla ei ole opettajan palkkakuitissa mieslisää, joten onko naisilla sitten naisvähennys?
Se palkkaero on höpöpuhetta, saman meilläkin saa miehet ja naiset.
yleisesti naiset voi saada vähemmän mutta mitäs tekevät vähemmän töitä tai valitsevat matalapalkkaisen alan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nöyryytyksen kokeminen on selvästi enemmän miessukupuoleen liittyvää. Se voi olla yhtä hyvin ulkopuolisuuden kokemusta tai vuorovaikutuksen ja oikean sosiaalisen yhteyden puutetta, läheisyyden sietämisen vaikeutta. Tunnetta, ettei pääse muiden joukkoon, vaikka muut eivät hyljeksisikään. Silloin helposti kiepsauttaa tilanteen toisin päin, muut eivät ansaitse minua, he ovat tyhmiä, alempiarvoisia."
Mihin perustat väitteesi, että tämä on yleisempää miehillä?
T. koulukiusattu ja ryhmän ulkopuolelle jätetty tyttö
Miehillä ja pojilla tuo nöyryyttäminen on ihan normaalia laumatoimintaa. Naisilla ja tytöillä se on todella harvainaista ja yleensä nöyryyttävä tyttö/nainen on narsisti tai psykopaatti. Naiset yleensä haluavat toimia ryhmässä yhdessä ja tukea toisiaan.
- eri, työn kautta tätä nähnyt
Mun kokemus taas on, että tyttöjen tekemä nöyryyttäminen on hienovaraisempaa ja saattaa jäädä ulkopuolisiltakin helposti huomaamatta.
Se on silmien pyörittelyä ja naureskelua, kun kiusaamisen kohde sanoo jotain. Se on porukasta ulkopuolelle jättämistä. Some-kiusaamista.
Edes opettajat eivät näe tätä. Poikien väliset nahinat taas usein ovat fyysisiä yhteenottoja, joten niissä on selvää, että on tehty väärin eivätkä ne jää huomaamatta.
T. koulukiusattu tyttö
Itse en haluaisi kyllä yhtään enempää miehiä varhaiskasvatukseen. Noita hyväksikäyttötapauksia paljastuu säännöllisesti jo nytkin, vaikka siellä ei paljon miehiä näy. Mikä olisi tilanne, jos heitä olisi siellä enemmän?
Valvontaa olisi hankala järjestää, koska henkilökuntaa on muutenkin liian vähän. Lapsille, nuorille ja mummoille joku sähköiskuja jakava siveysvyö, että miehet eivät voi enää hyväksikäyttää avuttomia? Vai pitäiskö niille miehille tehdä jotain sen sijaan, että rankaistaan aina uhria.
Vierailija kirjoitti:
Elämme broke aikakautta, eli brother woke aikakautta. Kaikki lihaa syöville heteromiehille, he ovat alioikeutettu ihmisryhmä maapallolla
Ei sillä että tätä ei olisi kieli poskella kirjoitettu, mutta...
Eiköhän tässä tapauksessa alioikeutettu osapuoli olleet nuo heitteille jääneet poika ja kaksi tyttöä. Jos Janilla oli mielestään jollain lailla puntit tasaamatta yhteiskunnan kanssa, niin hatkalasten ahdistelu ei ole oikea tapa "sortaa takaisin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikilla aloilla: mies saa samalla tutkinnolla parempaa palkkaa. Toistan: siis samalla tutkinnolla! Tästä tutkimuksesta uutisoitiin eilen, 2025.
Samasta työstä samoilla tunneilla? En ymmärrä miten tuo on mahdollista. Minulla ei ole opettajan palkkakuitissa mieslisää, joten onko naisilla sitten naisvähennys?
Vain yhden naisen kokemus, mutta:
Avasin työssäni palkkakeskustelun, eikä firma ole edes vastannut siihen mitään 4kk aikana. Miehillä vastaavia kokemuksia?
Tuskin on. Itse saan huonompaa palkkaa kuin alemmissa tehtävissä oleva mieskollega, joka on ylpeillyt työpaikalla kuinka hän on itse neuvotellut palkkansa. Mulle sanottiin vain, että katsotaan
Näin. Mä olen tosiaan ottanut ihan parissa vuodessa oppinut paljon ja ottanut haltuuni esimerkiksi uuden tuotteen, jota kaikki kollegatkaan eivät hallitse. Olen tehnyt pitkiä päiviä. Ja firma ei viitsi vastata palkkapyyntööni edes ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleisesti naiset voi saada vähemmän mutta mitäs tekevät vähemmän töitä tai valitsevat matalapalkkaisen alan.
No vähän aika sitten tein saldoja 120 tuntia parissa kuukaudessa. Erään prototyypin testauksessa tein työpäiviä aamu 7 --> ilta 10. Että siitä ei voi olla kiinni ainakaan mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mietipä sitä tosiaan, että mistä johtuu.
Jos olet opettaja, niin entistä tärkeämpää on hänen miettiä ilmiön syitä. Keskustella nuorten kanssa ja pistää heidätkin miettimään. Vain näin niitä syrjiviä rakenteita puretaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin! Juuri tuon yleisen olettaman- mitäs valitsevat matalapalkka- alan- oli tutkittu ja verrattu palkkoja saman tutkinnon suorittaneiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten on myös höpöpuhetta, että lapset jäisivät naiselle perusteetta erossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet opettaja, niin entistä tärkeämpää on hänen miettiä ilmiön syitä. Keskustella nuorten kanssa ja pistää heidätkin miettimään. Vain näin niitä syrjiviä rakenteita puretaan.
Kääntäkää AINA sukupuoliroolit päinvastoin puheessa, kirjallisuudessa, musiikissa, uutisissa yms.. ja miettikää, miltä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleisesti naiset voi saada vähemmän mutta mitäs tekevät vähemmän töitä tai valitsevat matalapalkkaisen alan.Väärin! Juuri tuon yleisen olettaman- mitäs valitsevat matalapalkka- alan- oli tutkittu ja verrattu palkkoja saman tutkinnon suorittaneiden kesken.
"Tekniikan alalla naisten ja miesten välisestä palkkaerosta yli puolet on selittämätöntä"
https://www.tek.fi/fi/uutiset-blogit/tekniikan-alalla-naisten-ja-mieste…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääntäkää AINA sukupuoliroolit p
Esim. Tästä keskustelusta:
A aika pieni osa suomalaisista naisista on täysin sairaita perverssejä
B tuossa moni mies valittaa nyt noista kotihommista kun valinnut juuri sellaisen Audilla ajavan kokoomuslaisen ura-sadistin ja näitä on vain ehkä kymmenes osa naisista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheitä joissa nainen on ainoa huoltaja on paljon, päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskouluissa tilanne on kutakuinkin sama. Pojat viettävät suurimman osan valveillaolo ajastaan naisten kanssa ja heiltä puuttuu miehen malli ja auktoriteetti jota kunnioittaa.
Naiset kantavat vastuun kasvutuksesta päiväkodeissa ja opettajina kouluissa. Harva mies kantaa kortensa kekoon, lusmuilevat minkä ehtivät.
Aplodeja, ketkä ovat siis kasvattaneet nämä selkärangattomat vastuun paikoilijat? En ymmärrä miten miehet edelleenkin onnistuu kouluttamaan itselleen näitä kotipiikoja?
Naiset, meitä on enemmän kuin miehiä. Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ra
Tässä maassa (eikä missään muussakaan) ei arvosteta feminiisiä arvoja, joten perinteisistä naisten töistä ei makseta kunnollista palkkaa. Koska asia valitettavasti on näin, on aika vaihtaa arvot maskuliinisiin arvoihin. Ehkä naisten työlle aletaan sitten nähdä arvoa, kun naiset ovat lopettaneet sen tekemisen aliarvostuksen takia.
Alat, joissa naiset ovat selkeästi miehiä parempia, pilataan empatialla. Ihmisen hoivalla ei saa rahastaa, hoettiin Esperi Caren tapauksessa. Miksei? Hoitaisitko itse ilmaiseksi potkivaa ja purevaa rautatieaseman vessan hajuista vanhusta? Koska hoiva-alan naiset ovat empaattisia, heitä käytetään tämän takia hyväkseen. Yksityinen hoivabisnes on pääosin naisten johtamaa, omistamaa ja pyörittämää.
Palkkaneuvotteluissa kapitalisti käyttää naisten empaattisuutta hyväkseen, eivätkä naiset kehtaa vaatia liksaa. Tähän on ratkaisu. Vähentäkää empatiaa. Empatiaa pitää kokea vain ihmisiä kohtaan. Sen sijaan firmoja kohtaan ei pidä kokea empatiaa. Eivät nekään koe sitä sinua kohtaan. Naistenlehdessä sukupuolten tuloeroista avautuminen aiheuttaa lukijoissa empatiaa. Mutta empatialla nainen ei voi maksaa tuoksukynttilöitä, aforismityynyjä eikä hieromasauvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheitä joissa nainen on ainoa huoltaja on paljon, päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskouluissa tilanne on kutakuinkin sama. Pojat viettävät suurimman osan valveillaolo ajastaan naisten kanssa ja heiltä puuttuu miehen malli ja auktoriteetti jota kunnioittaa.
Sekö selittää ainaisen sotimisen? Nykyinen yhteiskunta on ollut olemassa vasta muutamia kymmeniä vuosia. Sotia on käyty (sivutuotteena aina vähän naisia ja lapsia raiskailtu) sivilisaatioiden alkuajoista saakka. Ja ketkä sitä sotaa käy ja lietsoo? Aivan
Sodissa ensisijaisia kärsijöitä ovat naiset, koska he menettävät miehiään, poikiaan ja veljiään ja tulevat rai skatuiksi? Eli unohdetaan, ketkä sitä sotaa todella käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei saa sanoa, missä oli näiden lasten vanhemmat? Heidän loputon tehtävänsä on pitää lapsensa turvassa.
Vanhemmat eivät välitä jälkikasvunsa kasvattamisesta tuon taivaallista. Opettajalle he toki lähettävät vihapostia, kun omaa kullannuppua on toruttu pahanteosta ja lukemattomista läksyistä. Kuitenkin elämme aikaa, jolloin vanhemmilla on ennätysmäärä vapaa-aikaa, jonka he voisivat käyttää jälkikasvunsa kouluttamiseen ja ohjaamiseen. Mutta ei. Kaikki tämä on ulkoistettu ilmaiselle koululaitoksella, tai jos se ei riitä, poliisille. Vapaa-ajan voi käyttää hyödyllisemmin somessa, golf-kentillä tai lähipubissa.Jos puhutaan hatkanuorista, niin mitäpä luulet, onko kotiolot heillä kovin kummoiset? Jestas, että ihmiset on tyhmiä.
Luitko sinä yhtään mitä aiemmin sanottiin? Hatkanuoret ei synny tyhjiössä vaan heiltä puuttuu se kodin turva ja hoiva kokonaan kuten yllä sanottiin, vanhemmat eivät välitä . . .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset kantavat vastuun kasvutuksesta päiväkodeissa ja opettajina kouluissa. Harva mies kantaa kortensa kekoon, lusmuilevat minkä ehtivät.
Aplodeja, ketkä ovat siis kasvattaneet nämä selkärangattomat vastuun paikoilijat? En ymmärrä miten miehet edelleenkin onnistuu kouluttamaan itselleen näitä kotipiikoja?
Naiset, meitä on enemmän kuin miehiä. Alas sieltä ristiltä ulisemasta
On huvittavaa, että sitten kuitenkin hoivaan tarvittavalla tekniikalla saa tehdä bisnestä.
"On huvittavaa, että sitten kuitenkin hoivaan tarvittavalla tekniikalla saa tehdä bisnestä."
Ainoastaan niitä, jotka tätä tekniikka käyttävät, vaaditaan kutsumuksen varjolla työskentelemään surkealla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita marttisia tuli nähtyä kyllä kun oli hatkanuori. Läpeensä sairasta, että aikuiset, täysivaltaiset miehet etsivät todella haavoittuvassa asemassa olevia lapsia ja nuoria hyväksikäytetttäväkseen.
Läpimätiä yksilöitä, jotka eivät ole yhteiskuntakelpoisia. Nämä pitäisi eristää jonnekin loppuelämäkseen muita vahingoittamasta.
Mitäs veikkaa millaista näiden miesten lapsuus ja nuoruus on ollut? Heillä oli se hellä ja rakastava äiti, joka lempeydellä opetti väärän ja oikean? Aikuisuudessa he sitten yhtenä aamuna heräsivät, että nyt minä alan käyttämään hyväksi lapsia?#ällöäitimyytti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nöyryytyksen kokeminen on selvästi enemmän miessukupuoleen liittyvää. Se voi olla yhtä hyvin ulkopuolisuuden kokemusta tai vuorovaikutuksen ja oikean sosiaalisen yhteyden puutetta, läheisyyden sietämisen vaikeutta. Tunnetta, ettei pääse muiden joukkoon, vaikka muut eivät hyljeksisikään. Silloin helposti kiepsauttaa tilanteen toisin päin, muut eivät ansaitse minua, he ovat tyhmiä, alempiarvoisia."
Mihin perustat väitteesi, että tämä on yleisempää miehillä?
T. koulukiusattu ja ryhmän ulkopuolelle jätetty tyttö
Miehillä ja pojilla tuo nöyryyttäminen on ihan normaalia laumatoimintaa. Naisilla ja tytöillä se on todella harvainaista ja yleensä nöyryyttävä tyttö/nainen on narsisti tai psykopaatti. Naiset yleensä haluavat toimia ryhmässä yhdessä ja tukea toisiaan.
- eri, työn kautta tätä nähnyt
Kyse on statuksista. Osalla miehistä ei ole nykymaailmassa mitään mahdollisuutta kokea olevansa olevansa arvokas yhteisönsä edessä. Miesten maailmassa statukset ovat julmempia kuin naisten. Miehet jakautuvat todella julmasti menestyjiin ja luusereihin. Paljon julmemmin kuin naiset. Ja kun on suomalaisten miesten hierarkiassa siellä ihan pohjalla eikä ole enää ketään.
Kyllä miehiä halutaan kasvatus- ja hoiva-aloille. He eivät vaan hae niihin vaan pelkästään uhriutuvat ja valittavat naisten tekevän työt väärin. Eivät viitsi itse kuitenkaan laittaa tikkua ristiin lähteäkseen muuttamaan asioita.