Pääsiäistä edeltävä paasto
Onko täällä sellaisia kristittyjä jotka paastoaa ennen pääsiäistä? Miten paastoatte ja millaista hyötyä koette saavanne siitä?
Kommentit (183)
Katolisessa kulttuurissa on tapana pukeutua paaston aikana hieman hillitymmin. Usein vaatteet ovat siten tummia tai hillittyjä sävyiltään, kuten mustaa, ruskeaa, harmaata, tummansinistä, valkoista tms. Tipunkeltaista tai kirkkaanpunaista ei juuri käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu mihinkään seurakuntaan, mutta ihan hyvä ajatus terveys syistä. Ehkä kokeilen, nyt ehtii vähän suunnitella, mitä hankkii. Tuskin elän kaurapuurolla ja perunoilla. Onko kahvi ja maito kiellettyä?
Kahvi ja maito eivät ole kiellettyjä. Ei myöskään kalaruoka. Punaista lihaa ja kanaa pitäisi välttää.
Amerikanenglannissa slangisanalla fish eaters tarkoitetaan katolilaisia, juuri siksi että katolilaiset eivät syö perjantaisin lihaa, vaan joko kasviksia tai kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti, että ei saisi käyttää öljyä. Mistähän se on peräisin? Kuulostaa uskomattomalta,
kun katsoo tätä raamatunkohtaa:
Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi.
Matt. 6:17
Onko ortodokseja palstalla?! Tähän ei ole tullut vastausta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti, että ei saisi käyttää öljyä. Mistähän se on peräisin? Kuulostaa uskomattomalta,
arkipäivisin ja suurella viikolla vältetään öljyn käyttöä. Viikonloppuisin sitä voi käyttää ja joinakin juhlapäivinä.
Mihin Raamatun kohtaan tai kirkkoisien tekstiin perustuu tuo ortodoksien öljy-sääntö?
Vierailija kirjoitti: Mihin Raamatun kohtaan tai kirkkoisien tekstiin perustuu tuo ortodoksien öljy-sääntö?
Tällaisiin kysymyksiin voit saada luotettavamman vastauksen googlettelemalla.
Siinä voi olla kysymys perinteistä ja tavoista joilla on useampikin selitysvaihtoehto, tai sitten löytyy se "virallinen" vastaus.
Sen verran itse tiedän että ort.fi-sivulta löytyy ortodoksinen kalenteri jossa on päivän rajoitukset ja sallitut.
Toivottavasti vastaus löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öljyttömien päivien öljy"kielto" koskee käsittääkseni suun kautta nautittavia asioita eikä ulkoista käyttöä.
Vertaistukea kiitos, en saa nyt lainkaan otetta ja fiilistä tähän hommaan 🥹
Mediapaastoa kokeilin joskus. Nyt ei jaksa.
"Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut."
Vierailija kirjoitti:
Vertaistukea kiitos, en saa nyt lainkaan otetta ja fiilistä tähän hommaan 🥹
Tästä lisää intoa?
https://www.instagram.com/reel/DUWwjkkjxn4/?igsh=NjJ0c3dmNHh2a2o1
Raamatun mukaan paasto on voimallinen hengellinen ase.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs monta päivää te ortodoksit paastoatte?
Jos paasto alkaa jo ma helmikuun 16.päivä,
niin helmikuussa on 13 paastopäivää,
maaliskuussa 31 paastopäivää
ja huhtikuussa 4 paastopäivää, koska pääsiäispäivä on su 5.4.2026.
Joten eikö tuo (13+ 31+ 4 ) tee yhteensä 48 paastopäivää? Sanotteko te sitä silti 40 päivän paastoksi? Jos, kyllä niin miksi?
Suuri paasto kestää kuusi viikkoa (pyöristettynä 40 päivää), ja sen lisäksi tulee vielä suuri viikko eli viimeinen viikko ennen pääsiäistä.
Kiinnostaisiko ketään yhteinen hiljainen, mietiskelevä rukous paastoon? Vaikkapa iltaisin klo 20? Jokainen halukas voisi tällöin hiljentyä katumuksen ja armon rukoukseen 15-30 minuutiksi. Itselläni on tapana hiljentyä mietiskellen toistamaan Jeesuksen rukoukseen (Herra Jeesus Kristus Jumalan poika, armahda minua syntistä).
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisiko ketään yhteinen hiljainen, mietiskelevä rukous paastoon? Vaikkapa iltaisin klo 20? Jokainen halukas voisi tällöin hiljentyä katumuksen ja armon rukoukseen 15-30 minuutiksi. Itselläni on tapana hiljentyä mietiskellen toistamaan Jeesuksen rukoukseen (Herra Jeesus Kristus Jumalan poika, armahda minua syntistä).
Minua kiinnostaa tämä paljon, etenkin nyt! Mukana, ehdottomasti.
Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.
Evankeliumi Matteuksen mukaan 18:20.
Vierailija kirjoitti: Mihin Raamatun kohtaan tai kirkkoisien tekstiin perustuu tuo ortodoksien öljy-sääntö?
AI kertoo öljyttömyydestä näin:
Ortodoksisessa kirkossa öljyttömät paastopäivät liittyvät paaston hengelliseen syventämiseen. Kyse ei ole vain ruoasta, vaan katumuksesta, itsehillinnästä ja rukouksesta.
1. Askeesi ja itsehillintä
Ortodoksinen paasto on peräisin varhaisen kirkon askeettisesta perinteestä, jota kehittivät mm. erämaaisät. Öljy (perinteisesti erityisesti oliiviöljy) on ollut Välimeren kulttuureissa arjen perusruokaa mutta myös vaurauden ja juhlan symboli. Siitä pidättäytyminen tekee ateriasta yksinkertaisemman ja korostaa paaston luonnetta.
2. Katumuksen ja surun sävy
Öljyttömät päivät ovat usein arkipäiviä, erityisesti suuren paaston aikana ennen pääsiäistä. Ne liittyvät katumukselliseen ilmapiiriin, joka huipentuu esimerkiksi Suuri paasto -aikaan ennen Pääsiäistä. Ruokavalion niukkuus heijastaa hengellistä vakavuutta.
3. Perinne ja typikon
Paastosäännöt pohjautuvat kirkon jumalanpalvelusjärjestykseen (typikon), joka muotoutui erityisesti luostariperinteessä (esim. Athosvuori). Luostareissa öljyttömät päivät olivat tavallisia arkipaaston muotoja.
4. Symbolinen merkitys
Raamatussa öljy liittyy iloon, voiteluun ja juhlaan. Siitä luopuminen tietyiksi päiviksi symboloi juhlan lykkäämistä ja keskittymistä hengelliseen kilvoitukseen.
Efraim Syyrialainen Paastorukous (itäinen luostariperinne)
Herra ja Valtias minun elämäni,
varjele minua laiskuuden,
välinpitämättömyyden, vallanhimon
ja turhan puheen hengeltä.
Anna minulle, palvelijallesi,
puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden
ja rakkauden henki.
Herra, anna minun nähdä omat syntini
ja olla tuomitsematta veljeäni,
sillä Sinä olet ylistetty iankaikkisesti.
Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Ruokapaaston lisäksi tulee harjoittaa itsehillintää ja paastoa muissakin asioissa. Esimerkiksi somesta, sokerista, kahvista jne. On tärkeää pyrkiä hyvään, keskittyä siihen.
Ja täällä sinä vauvapalstalla "somepaastoat"
Vierailija kirjoitti:
Efraim Syyrialainen Paastorukous (itäinen luostariperinne)
Herra ja Valtias minun elämäni,
varjele minua laiskuuden,
välinpitämättömyyden, vallanhimon
ja turhan puheen hengeltä.
Anna minulle, palvelijallesi,
puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden
ja rakkauden henki.
Herra, anna minun nähdä omat syntini
ja olla tuomitsematta veljeäni,
sillä Sinä olet ylistetty iankaikkisesti.
Aamen.
Miksi laitoit tänne tuollaisen kökkökäännöksen, kun pyhän Efraim Syyrialaisen paastorukouksesta on tosi helppo löytää kunnollinen suomennos? Tätä on paljon miellyttävämpi lukea:
Herra, elämäni valtias! Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.
Anna minulle, sinun palvelijallesi, sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
Oi, Kuningas ja Herra! Anna minun nähdä rikokseni ja anna, etten veljeäni tuomitsisi, sillä siunattu olet sinä iankaikkisesti. Aamen.
Kyllähän kasvisruoka on terveellistä