Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsiäistä edeltävä paasto

Vierailija
04.03.2025 |

Onko täällä sellaisia kristittyjä jotka paastoaa ennen pääsiäistä? Miten paastoatte ja millaista hyötyä koette saavanne siitä?

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni ortodoksinen uskonto on läheinen, vaikka olenkin luterilainen.  Pääsiäinen on minulle tärkein juhla jota vietän, paastonaikana lihansyöntini on hyvin vähäistä tai en syö sitä ollenkaan. 

Eikö paastossa olla ravinnotta?

Vai onko tää joku uskisten juttu, että kierretään sääntöjä?

Tässä ketjussa käsitellään kristillistä paastoa.

... Niin? Ei silloinkaan mussuteta lihaa sillon kun huvittaa. Vai sanotaanko tämä missä kohtaa Raamattua?

Vierailija
122/183 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen paastonnut kun on sellainen johdatukselta tuntunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö se jo nyt aloittaa? Saako syödä mitään vai latkitaanko vain vettä?

Paastoon "laskeudutaan" laskiaisena, se päättyy pääsiäisenä. Liha, kananmuna, maitotuotteet, herkut kiellettyjä.

Vierailija
124/183 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö se jo nyt aloittaa? Saako syödä mitään vai latkitaanko vain vettä?

Paastoon "laskeudutaan" laskiaisena, se päättyy pääsiäisenä. Liha, kananmuna, maitotuotteet, herkut kiellettyjä.

Kerrotko vielä mistä kohdasta raamattua ohjeet löytyvät vai ettei vain olisi kirkon hömpötystä

Vierailija
125/183 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksisen kirkon paastosta eläkeläispapin artikkeli.

https://www.tsasouna.net/FI/2012/02/05/paastoaminen-ja-paaston-ajat/

Ortodoksisessa paastossa syödään useimmiten vegaanista ruokaa, mutta toisinaan saa syödä myös kalaa. Tällä viikolla sunnuntaihin 15.2. asti, viimeisellä viikolla ennen pääsiäistä edeltävän suuren paaston alkua, saa syödä myös maitotuotteita ja kananmunia. Tarkoitus on syödä paastopäivinä vaatimattomasti.

Kautta vuoden melkein joka viikko paastotaan keskiviikkona ja perjantaina. Suuri paasto kestää 40 päivää, ja sen jatkoksi tulee vielä ankarampi paastoviikko, "suuri viikko", juuri ennen pääsiäistä. Helluntain jälkeen on apostolien paasto, jonka pituus riippuu pääsiäisen sijainnista. Elokuussa on kahden viikon pituinen Jumalanäidin (Neitsyt Marian) paasto. Joulun edellä on 40 päivän paasto. 

Ruokapaastoa tärkeämpi on hengellinen osallistuminen. Suuren paaston aikana käydään kirkossa enemmän kuin tavallisesti, autetaan lähimmäistä ja luovutaan huvituksista, mutta siihen ei ole mitään tarkkoja sääntöjä. 

Raamatussa; Johanneksen opetuslapset ja fariseukset paastosivat. Jeesukselta tultiin kysymään: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa, kun kerran Johanneksen opetuslapset ja fariseusten opetuslapset paastoavat?" Jeesus vastasi: "Eivät kai häävieraat voi paastota silloin, kun sulhanen vielä on heidän kanssaan! Niin kauan kuin sulhanen on heidän joukossaan, he eivät voi paastota. Vielä tulee sekin aika, jolloin sulhanen on poissa, ja silloin, sinä päivänä he paastoavat. Mark. 2:18 - 20.

Vierailija
126/183 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se paasto tulisi siis aloittaa

Ortodoksisessa kirkossa paasto alkoi sunnuntai-iltana. Muissa kirkoissa on varmasti erilaisia käytäntöjä paaston suhteen.

Meillä roomalaiskatolilaisilla paasto alkaa 18. helmikuuta.

Vierailija
127/183 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarnassa evlut pappi ehdotti lihasta ja alkoholista luopumista. Minä omalla kohdalla ajattelen jos kokeilisi luopua lihasta ja shoppailusta. Alkoholia en käytä. 

Vierailija
128/183 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitan paaston keskiviikkona. Olen jo muutenkin vegaanisella ruokavaliolla ja olen ajatellut vähentää herkkuja, rasvaa, sokeria ja turhaa syömistä. Muutenkin aion vähentää turhaa median kulutusta yms. paaston aikana. Olen luterilainen mutta tämä pääsiäispaasto katolisen kirkon mukaan.

Vierailija
129/183 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu mihinkään seurakuntaan, mutta ihan hyvä ajatus terveys syistä. Ehkä kokeilen, nyt ehtii vähän suunnitella, mitä hankkii. Tuskin elän kaurapuurolla ja perunoilla. Onko kahvi ja maito kiellettyä?

Vierailija
130/183 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu mihinkään seurakuntaan, mutta ihan hyvä ajatus terveys syistä. Ehkä kokeilen, nyt ehtii vähän suunnitella, mitä hankkii. Tuskin elän kaurapuurolla ja perunoilla. Onko kahvi ja maito kiellettyä?

Minäkään en kuulu mihinkään seurakuntaan, mutta olen kyllä hyvin selvillä paastosäännöistä. Ne ovat joiltakin osin kovasti aikansa ja paikkansa kuvia, ja kuten moni muukin, suosittelen soveltamaan.  Henkilökohtaisesti minulle on tärkeää ns luopua jostakin, ja etenkin jostakin hedonisesta ja turhastakin. Lopetin sokerin ja alkoholin, samoin punaisen lihan. Kahvia harkitsen myös. Mutta etenkin olen luopunut somekanavista ja Netflixistä. Pyrin luopumaan jatkuvasta negatiivisuudestani ja vahtimaan suurta suutani. 

Vierailija
131/183 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en kuulu mihinkään seurakuntaan, mutta olen kyllä hyvin selvillä paastosäännöistä. Ne ovat joiltakin osin kovasti aikansa ja paikkansa kuvia, ja kuten moni muukin, suosittelen soveltamaan.  Henkilökohtaisesti minulle on tärkeää ns luopua jostakin, ja etenkin jostakin hedonisesta ja turhastakin. Lopetin sokerin ja alkoholin, samoin punaisen lihan. Kahvia harkitsen myös. Mutta etenkin olen luopunut somekanavista ja Netflixistä. Pyrin luopumaan jatkuvasta negatiivisuudestani ja vahtimaan suurta suutani. 

Nämä kuulostavat hyvältä. Yritän ottaa mallia.

Vierailija
132/183 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Video on vanha, mutta ajakohtainen. Isä Seraphim 😍

Vierailija
133/183 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovun pääsiäispaastossa kaikesta eläinperäisestä ravinnosta sekä herkuista. Lisäksi luovun TV:stä ja somesta. Käytän tuon ajan Raamatun ja hengellisen kirjallisuuden lukemiseen. 

Kuulun helluntaikirkkoon, entinen luterilainen. 

Vierailija
134/183 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi ja maito eivät ole kiellettyjä. Ei myöskään kalaruoka. Punaista lihaa ja kanaa pitäisi välttää.

Vierailija
135/183 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Raamatussa käsketä paastoamaan ennen pääsiäistä. Kristitty on vapaa paastoamaan milloin haluaa. Pääsiäistäkään ei tarvitse viettää.

Jeesus osallistui pääsiäisen viettoon, kuten tapana oli.  Jos haluaa seurata Kristusta, on hyvä ottaa oppia hänestä ja viettää se pääsiäinen, kuten tapoihin kuuluu.

Jeesus lähetti matkaan kaksi opetuslastaan ja sanoi: "Menkää kaupunkiin. Teitä vastaan tulee siellä mies, joka kantaa vesiruukkua. Seuratkaa häntä,

ja minne hän menee, siellä sanokaa talon isännälle näin: 'Opettaja kysyy, missä on häntä varten huone, jossa hän voi syödä pääsiäisaterian opetuslastensa kanssa.'

Isäntä osoittaa teille yläkerrasta suuren huoneen, jossa on kaikki valmiiksi järjestettynä. Valmistakaa sinne meille ateria."

Opetuslapset lähtivät matkaan ja tulivat kaupunkiin. Kaikki kävi niin kuin Jeesus oli heille sanonut, ja he valmistivat pääsiäisaterian. Mark. 14:12-16

Jeesus noudatti muutenkin juutalaisia tapoja: meni 12-vuotiaana temppeliin, lauloi psalmeja jne.

Vierailija
136/183 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostava ketju. Paasto ei siis ole pelkästään kehollinen juttu. 

Ei todellakaan. Katolisessa kirkossa ei olla niin tiukkoja ruoka-aineiden kanssa kuin ortodoksisessa kirkossa. Esim kalaa ja kananmunia saa syödä myös nk abstinenssipäivinä.

Mutta katolisuudessa kehotetaan paaston aikana erityisesti ripittäytymään, rukoilemaan ja tekemään  laupeuden töitä eli esim vierailemaan sairaiden ja yksinäisten luona,  tai vankilassa tai tekemään vapaaehtoistyötä, antamaan almuja jne. 

Vierailija
137/183 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokapaaston lisäksi tulee harjoittaa itsehillintää ja paastoa muissakin asioissa. Esimerkiksi somesta, sokerista, kahvista jne. On tärkeää pyrkiä hyvään, keskittyä siihen.

Todellakin. Paaston aikana kannattaa vähentää maallisen viihteen kulutusta ja muuta vastaavaa ja käyttää säästynyt aika jumalanpalveluksissa käymiseen, rukoilemiseen, hengellisen kirjallisuuden lukemiseen ja hyvän tekemiseen.

Juuri näin.

Myös juhlimista ja viihteen kuluttamista tuliis välttää. Esim katolisilla ei ole tapana pitää häitä keväällä paaston aikaan, vaan joko ennen sitä tai vasta pääsiäisen jälkeen. Mutta jos syntymäpäivä tai muu merkkipäivä osuu paaston ajalle, sitä saa viettää.

Vierailija
138/183 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se psalmien laulaja kiusasi Jeesusta ennen ristiä psalmeilla 91 . Sitä se juudasuskonto teki. Kiusasi . 

Vierailija
139/183 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, että ei saisi käyttää öljyä. Mistähän se on peräisin? Kuulostaa uskomattomalta, 

kun katsoo tätä raamatunkohtaa:

Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi.

Matt. 6:17

Vierailija
140/183 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus kyllä vietti pääsiäistä.

Jeesus sanoi: "Menkää kaupunkiin." Hän neuvoi, kenen luo heidän oli siellä mentävä, ja käski sanoa tälle: "Opettaja sanoo: 'Hetkeni on lähellä. Sinun luonasi minä syön pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa

Matt. 26:18

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi