Onko tosiaan niin, että ulosotossa oleva saa säästää tililleen 1,5 kertaa suojaosuuden? Onko kokemusta?
Jos saisi pikkuhiljaa tilille kasaan jotakin pahan päivän varalle, niin olisi hyvä. Palkastani ulosmitataan jo suoraan eli velka lyhenee koko ajan.
Suojaosuus on 986,40 eli jos saa säästää 1,5 kertaisena niin sitten saisi olla tilillä 1479,60€ eikä ulosotto vie niitä?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen kuin joku alkaa rähisemään, niin kyllä ulosottovelkaisellakin on oikeus säästää pahan päivän varalle. Viime kuussa mulla oli normaalia enemmän tuloja ja ulosottoon meni n.100€ eli ihan kivasti lyheni velka. Normaalisti ulosottoon menee n.650€ ja velka lyhenee kyllä silläkin.
ap
100 euron lyhennys ei lyhennä velkaa vaan kasvattaa sitä. Sä oot trolli.
Sä olet idiootti kun et tajunnut, että siinä jäi nolla pois. Viime kuussa ulosottoon meni n. TONNI eli tuhat euroa. 1000€. Tajuatko. Normaalisti menee n.650€.
ap
No ok. Sinä olet ylpeä siitä, että saat maksaa valtion virastolle 1000 euroa. Sellainen "nuhteeton kansalainen." Kukaan sinua ei tuosta palkitse. Kyllä sinä saat maksaa ylimää
Mä olen aina ihmetellyt palstalla tätä, että tehdään todella kummallisia tulkintoja toisista ihmisistä. En mä ainakaan kokenut, että ap ylpeilee kun maksoi ulosottoon tuon verran. Eiköhän ap:n tunne ole lähinnä helpotus kun sain tuollaisella summalla lyhennettyä velkaansa.
T: Itsekin ulosotossa ollut
Kyllä ulosoton saa maksettua pois ihan palkkatuloilla jos on ok palkka eikä ole mitään satojen tuhansien ulosottovelkoja. On kokemusta.
Tekoälyn vastaus, en mene takuuseen onko oikein:
"Ulostotossa oleva voi säästää tililleen suojaosuuden ylittävän summan tietyissä olosuhteissa, mutta suojaosuus määrittää, kuinka paljon rahaa voidaan pitää perustoimeentuloon ja elämiseen ilman, että ulosotto vie sitä. Suomessa suojaosuus määräytyy tulojen ja perhesuhteiden mukaan. Yleisesti ottaen suojaosuus on määritelty niin, että henkilö voi säilyttää perustoimeentulonsa, mutta tämä summa ei ole 1,5 kertaa suojaosuuden verran.
Suojaosuuden suuruus vaihtelee ja se riippuu henkilökohtaisesta tilanteesta (esimerkiksi tulojen määrä, perhesuhteet). Jos tarkoitat, että voit säästää 1,5 kertaa suojaosuuden verran tililleen, se ei yleensä ole mahdollista, koska suojaosuus on suunniteltu estämään ulosoton täysi toteutuminen perustarpeiden säilyttämiseksi.
Jos taas kysymyksesi liittyy siihen, onko mahdollista jättää säästöön suojaosuuden yli menevä summa, silloin ulosoton osalta tilanne voi olla tarkempi ja riippuu, kuinka paljon tuloja ja säästöjä on verrattuna ulosottoviranomaisille ilmoitettuihin tietoihin."
Tarkistaako ulosotto nykyään pankkitilitkin? No, olin ulosotossa kymmenisen vuotta sitten ja vain tulot niitä kiinnosti. Palkka ja veronpalautukset. Sitten täytyy vaan pitää käteiskassaa, mikä on viisasta muutenkin. Tilille voi aina laittaa rahaa jos on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
"Ulostotossa oleva voi säästää tililleen suojaosuuden ylittävän summan tietyissä olosuhteissa, mutta suojaosuus määrittää, kuinka paljon rahaa voidaan pitää perustoimeentuloon ja elämiseen ilman, että ulosotto vie sitä. Suomessa suojaosuus määräytyy tulojen ja perhesuhteiden mukaan. Yleisesti ottaen suojaosuus on määritelty niin, että henkilö voi säilyttää perustoimeentulonsa, mutta tämä summa ei ole 1,5 kertaa suojaosuuden verran.
Suojaosuuden suuruus vaihtelee ja se riippuu henkilökohtaisesta tilanteesta (esimerkiksi tulojen määrä, perhesuhteet). Jos tarkoitat, että voit säästää 1,5 kertaa suojaosuuden verran tililleen, se ei yleensä ole mahdollista, koska suojaosuus on suunniteltu estämään ulosoton täysi toteutuminen perustarpeiden säilyttämiseksi.
Jos taas kysymyksesi liittyy siihen, onko mahdollista jättää säästöön suojaosuuden yli menevä summa, si
Miksi joidenkin älykääpiöiden pitää nykyään kysyä kaikki tekoälyltä. Sitten ei olla edes varmoja onko tieto oikeaa. Oikeasti mikä helkutin järki tuossa sun toiminnassa oli?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tähän ketjuun kirjoittavat ilkeät ihmiset, jotka eivät ymmärrä asiasta mitään?
Neuvoisin aloittajaa tarkistamaan asian ulosoton omilta sivuilta. Jos on voimassa vain toistuvaistulon ulosmittaus, ei omaisuuteen kajota, ei edes pankkitiliin.
Joo, jos oli tuloja, palkkaa tai eläkettä niin vain niistä ne otti ainakin jokunen vuosi sitten. Ei kiinostanut avoautot, ei traktorit eikä muut. Itselle sattui hyvä ulosottoapulainen, vanhempi herra joka neuvoi että kannattaa ehdottaa exälle että laitattaa elatusmaksut ulosottoon. Se otettiin ensin ja muille jäi vähemmän ja itselle enemmän käyttörahaa. Sakostakin tuli karhu mutta ei kannattanut tehdä mitään, vuosi meni ennenkuin tuli ilmoitus vankeudeksi muuntamisesta. Tai maksa pois. Kuluitta, pieni korko vaan oli lisätty, maksoin pois. No jos on sivut mistä katsoa niin sieltä sitten. Itse hoidin asioita ja kysyin ihan soittamalla. Oman ulosoton aiheutti verottajan virheellinen päätös, lopulta 30 tuhatta euroa oli mätkyjä ulosotossa. Sain ulosmitatut rahat takaisin korkoineen mutta luottotietoja ei ollut muutamaan vuoteen. En niitä tosin mihinkään tarvinnut. Käteisellä hommat toimii aina.
Vierailija kirjoitti:
Jos taas kysymyksesi liittyy siihen, onko mahdollista jättää säästöön suojaosuuden yli menevä summa, si
Kyllä todellakin saa säästää tilille puolitoista kertaisena suojaosuuden. Olet kyllä hölmö kun kyselet tuollaisia asioita tekoälyltä etkä edes tiedä onko oikein. Miksi edes vastata koko ketjuun jos ei asiasta mitään tiedä ja esittää sontaa totuutena?
Tässä ihan faktaa.
Maksa nyt vain kiltisti ne velat ja jos jotakin ylimääräistä jää niin maksa vapaaehtoisesti sinne ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienien rahasummien säästäminen on aika sama, että säästääkö patjaan vai pankkiin. Jos siis puhutaan vaikka alla 5000 euron summista.
Ei rahat pankissakaan ole turvassa, kun on huijauksia.
Ei luoja. Et sitten tajunnut aloituksesta yhtään mitään. :D Jos ulosotossa olevalla olisi tilillä esim. 4000€, niin aivan varmasti ulosotto veisi siitä osansa. Haloo nyt. Ja mitä helkutin huijauksia?
ap
Lähinnä tarkoitin, että kun säästää possuun tai patjaan, niin ei tarvitse stressata ulosoton osuuksista.
Työkaverin vaimolta huijarit tyhjensi tilin jokin aika sitten.
Mä en ole mikään idiootti joka lankeaa ties mihin huijauksiin.
ap
Onneksi et ole mikään idiootti, joka joutuu ulosottoon.
Laitan kysymykseni tähän vanhaan ketjuun, kun ei kannata uuttakaan aloittaa. Kyse on ulosotosta kuitenkin.
Tietääkö kukaan kuinka kauan kestää, että ulosottoviranomainen palauttaa virheellisesti otetut rahavarat tilille?
Siis noin vaan oli uo ottanut toistatuhatta tililtäni, eikä minulla ole edes ulosottovelkaa. Mitään ei ilmoitettu ja kun soitin tälle naiselle, hän sanoi heti, että se oli virhe, jonka hän on tehnyt. Kaiken lisäksi jouduin itse tekemään takaisinvaatimuksen (se tosin hoitui s-postilla), vaikka virhe oli hänen.
Hän sanoi, että varat palautetaan kiireellisesti, mutta mitähän tällaisen laitoksen kiire tarkoittaa? Mitään korvausta tuskin tulen saamaan, kun saisi edes rahansa. On outoa, että he voivat noin vaan viedä kenen tahansa rahat.
jos oot ulosotossa niin SINULLA ON JO PAHA PÄIVÄ.
Vierailija kirjoitti:
Laitan kysymykseni tähän vanhaan ketjuun, kun ei kannata uuttakaan aloittaa. Kyse on ulosotosta kuitenkin.
Tietääkö kukaan kuinka kauan kestää, että ulosottoviranomainen palauttaa virheellisesti otetut rahavarat tilille?
Siis noin vaan oli uo ottanut toistatuhatta tililtäni, eikä minulla ole edes ulosottovelkaa. Mitään ei ilmoitettu ja kun soitin tälle naiselle, hän sanoi heti, että se oli virhe, jonka hän on tehnyt. Kaiken lisäksi jouduin itse tekemään takaisinvaatimuksen (se tosin hoitui s-postilla), vaikka virhe oli hänen.
Hän sanoi, että varat palautetaan kiireellisesti, mutta mitähän tällaisen laitoksen kiire tarkoittaa? Mitään korvausta tuskin tulen saamaan, kun saisi edes rahansa. On outoa, että he voivat noin vaan viedä kenen tahansa rahat.
Niin että tietäisikö joku? Onko tämä ainoa kerta, kun uo tekee tällaisen virheen?
Mä ihmettelen tätä samaa. Melkoisia harhaluuloja jotkut viljelee näissä ketjuissa jotka liittyy ulosottoon. Ei selvästi mitään oikeaa tietoa tai kokemusta asiasta.
ap