Tekemäni ruuat eivät kelpaa miehen lapselle
En ole mikään mestarikokki, mutta yritän helpottaa kiireistä miestäni ja laitan ruuat iltapäivisin valmiiksi yhteistä päivällistä varten. Pöydässä istumme minä, puolisoni ja hänen 12-vuotias poikansa. Poika on tottunut syömään vain tyyliin pitsaa, nugetteja, hampurilaisia, tacoja tai lihapullia. Jos teen vaikkapa kanaa ja riisiä tai spagettia, hän ottaa yhden ruokalusikallisen, ronkkii annosta ja vie lopulta roskiin. Mielestäni miehen tulisi puuttua tähän tiukemmin ja sanoa, että tuo on epäkohteliasta. Koska minulle tulee ainakin paha mieli, että mikään ei koskaan kelpaa. Mikä neuvoksi?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät lapset yleensä tahallaan nirsoile. Usein nirsoilun taustalla on allergioita tai muita syitä esim. suolistosairauksia, imeytymisongelmia jne, että jotkut ruoka-aineet aiheuttavat pahaa oloa, kipua, turvotusta jne.
Itse en reagoisi syömättömyyteen mitenkään. Syö, mitä syö.
Oho, tuossa tapauksessa lapsi pitää viedä lääkärille. Jospa oireiille löytyy selitys tähystyksellå.
Lääkärin ohje on, että vältetään niitä ruoka-aineita, jotka aiheuttavat pahaa oloa jne. Tähystys on tarpeeton ellei oireina ole oksentelua tai veristä ripulia. Jopa lääkäri tietää, että 12v:n elimistö on vasta kehittymässä. Tänään kipua aiheuttava paprika voi parin vuoden kuluttua jo maistua, nyt se vain kirveltää suussa ja ruokatorvessa. Vaaratonta, kuka
Onkoi uusioperheet vielä noin päävikaisiakin, ettei siellä puhuta? Aika susijätkä, jos istuu lapsensa kanssa naisen tekemään ruokapöytään, eikä ole milloinkaan tullut maininneeksi lapsensa allergioista tms.
Pitääkö niitä yhteisiä aterioita sitten heti olla, kun tavataan. Vasta vuosien päästä, jos ollenkaan, kun se on noin pirun vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
"Jep, mm. riisi. Sitä ei kasarilla koulussa tarjottu."
Kanaviillokki riisin kera oli meillä 80-luvulla suosikkiruokaa kouluissa.
Kanaviilokin sai keitinpottujen kanssa silloin meilläpäin, mutta joo riisiä on ollut kasarillakin kouluissa. Ainakin etelä-suomessa. Tää voi olla alueellinenkin juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi ruokaa pojan ehdoilla.Nirsoilkoon tai syököön mokomakin.
Olet karmea. Meillä on 13 v. poika joka on nyt vasta ruvennut hyväksymään monia ruokia. On aina ollut nirso. Ihan hyvin on kasvanut ja kehittynyt nugettiruokavaliolla.
Ite olet. Pilannut lapsen elimistön ja tulevaisuuden syöttämällä nugetteja. Jäätävä karhunpalvelus nirsolle lapselle.
Ei helv....
Lähtisin itse ulos syömään ja jättäisin uivelon isän nirppanokkaisen pentunsa kanssa syömään mitä huvittaa.
Jos ei maistu, niin olkoon syömättä.
Ostakoon ukko vauvasuupennulleen niitä eineslättyjä ja -pullia. Turhaan pahoitat mielesi. Ruokasi ovat varmasti ihan hyviä, kakru on vain totutettu roskaan.
Laita mies tekemään ruoat lapselleen.
Jos ei kelpaa niin olkoon syömättä. Niin se on koulussakin.
Ihan oma valinta.
Kysehän ei ole siitä että ruoka olisi pahaa, etkö tosiaan ymmärrä?
Hän ei siedä sinua. Tämä on päivän selvää. Kaikki ruoka mitä teet on pahaa. Aina teet mitä vaan, sitä ei voida myöntää vaikka olisikin jopa oikeasti hyvää. Periaate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi ruokaa pojan ehdoilla.Nirsoilkoon tai syököön mokomakin.
Olet karmea. Meillä on 13 v. poika joka on nyt vasta ruvennut hyväksymään monia ruokia. On aina ollut nirso. Ihan hyvin on kasvanut ja kehittynyt nugettiruokavaliolla.
Ite olet. Pilannut lapsen elimistön ja tulevaisuuden syöttämällä nugetteja. Jäätävä karhunpalvelus nirsolle lapselle.
Itseltäni melkein pilattiin elimisto pakottamalla laktoosi intoleranttia juomaan maitoa vaikka mielestäni haisikin pahalle. Koulusta sitten vanhemmat hakivat kivuista kippurassa olevan nirsoilijan.
Suomalaisilla on kumma luulo että vain he osaavat syodä oikein.
"Mikä neuvoksi"
No se, että lopetat ton satuilun.
Olkoot nälkäisinä jos ei kelpaa.
En tarkoita loukata ketään, mutta olen aina ihmetellyt näitä jotka tekee lapsilleen eri ruokaa (pl allergiat tietty) kuin mitä muu perhe syö. Miksi siis näin pitää tehdä? Tiedän parikin perhettä, joissa äiti kokkailee yhdelle lapsestaan tai miehelle ihan eri ruuan ja vain siksi, että jos joku ruoka ei ole kaikkien mieleen.
Meillä tehtiin jo lapsena päivän ruuaksi vaikkapa se spagetti ja lihapullat. Jos ei kelvannut, niin sitten ei syönyt. Tosin mahaansa ei saanut täyttää sitten leivälläkään, vaan syötiin pöydässä olevia ruokia, eli vaikka just se spagetti, lihapullat, vihanneksia ja/tai salaattia ja 1 leipäpala per lärvi.
En syönyt itsekään todellakaan kaikkea, mutta ei se ollut ongelma minulle eikä muillekaan, jos ei syönyt. Mitä pienempi lapsi niin riitti tietysti jos edes maistoi, vanhempi lapsi osaa jo itse päättää jaksaako syömättä iltaan asti vai syökö kuitenkin vähän edes mitä on tarjolla. Ei ole tullut nirsoa meistä sisariksista kukaan ja sama tyyli on jatkunut omienkin lapsien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei siedä sinua. Tämä on päivän selvää. Kaikki ruoka mitä teet on pahaa. Aina teet mitä vaan, sitä ei voida myöntää vaikka olisikin jopa oikeasti hyvää. Periaate.
Ei lapset tuolla tavalla kieroile aikuisia kohtaan ja pohdiskele jotain "periaatteita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset tuolla tavalla kieroile aikuisia kohtaan ja pohdiskele jotain "periaatteita".
Kyllä kiroilee ja pohtii ja heillä on siihen täysi oikeus heittopusseina.
Eihän se ole mikään uusi juttu, että lapset ovat nirsoja. Aina lapset ovat nirsoilleet ruokien kanssa ja sen takia ennenvanhaan ei saanut nousta pöydästä ennen kuin lautanen on tyhjä.
Kyllä minäkin lapsena olisin valinnut syödäkseni vain jotain kalapuikkoja ja ranskanperunoita, jos mulle oltaisiin annettu se valinnan vapaus. Mutta kun ei annettu.
Ilmankos nykyään lapsetkin on jo lihavia, jos niiden annetaan itse valita mitä haluaa syödä. Eikä varmasti sitten aikuisenakaan muut pöperöt maistu.
Terveisin 70-luvulla syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö ollenkaan peruspsykologiaa?
Ei tuo ole kieroilua vaan ihan psykologiaa ja lapsen aivot ja mieli toimii kyllä jo tuon osalta samoin kuin aikuistenkin.
Lapset ovat rehellisiä ja vilpittömiä reaktioissaan.
Tuo on kauniisti sanottuna; en haluaisi mitään sijaisäitiä.
Äitipuoli ei houkuta, ruoka ei maita.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mikään uusi juttu, että lapset ovat nirsoja. Aina lapset ovat nirsoilleet ruokien kanssa ja sen takia ennenvanhaan ei saanut nousta pöydästä ennen kuin lautanen on tyhjä.
Kyllä minäkin lapsena olisin valinnut syödäkseni vain jotain kalapuikkoja ja ranskanperunoita, jos mulle oltaisiin annettu se valinnan vapaus. Mutta kun ei annettu.
Ilmankos nykyään lapsetkin on jo lihavia, jos niiden annetaan itse valita mitä haluaa syödä. Eikä varmasti sitten aikuisenakaan muut pöperöt maistu.
Terveisin 70-luvulla syntynyt.
Juurikin näin ja normaalipainoinen 60-luvulla syntynyt.
Kyllä tuo ruoan kelpaaminem toimii hyvin mittarina sille että mitä tekijästä ajattelee.
Joskus mieheni ei kelpaa tekemäni ruoka, protestimielessä.
Muiden tekemiä kehutaan maasta taivaisiin.
Asia on aika selkeä tulkita. Hölmö luulee vielä etten tajua että tahallaan yrittää pahoittaa mieleni.
Manipulointi ei toimi koska yritys on läpinäkyvä. Tai henkilö tyhmä muuten vaan eikä edes tajua toimivansa näin.
En ihmettelisi jos lapsi toimisi samoin.
Onpas Sulla ihmeellinen mielipide kun Sun mielestä välipala = herkku?