Minkälainen lähihoitajan työ olisi jaksamisen kannalta paras ?
Valmistun lasten- ja nuortenlinjalta, mutta olen alkanut miettiä, että haluaisin töihin vanhus- tai vammaispuolelle . Löytyskö mulle sieltä hommia ja mitä käytännössä siellä tarvitsee osata ?
Perushoitoa, lääkehoitoa..mitä muuta ?
Perehdytetäänkö siellä työhön tarpeeksi ja kuka perehdyttää ?
Palkka kuukaudessa ?
Kommentit (15)
Joku kehitysvammaisten asuntola tms., jonka asukkaat melko omatoimisia ihan kiva työpaikka. Enemmän ohjaamista kuin hoidollista hommaa.
Nojos sulla huono kunto ja ylipainoa,niin kai ne perushommatkin on sulle raskaita.
Tällä palstalla ainaki hoitsun hommat on aina fyysisesti raskaita..
Älä lähde vanhuspuolelle.
T: Lähihoitaja vanhuspuolella kolmivuorotyössä
Lähihoitajan palkka menee ihan tessin mukaan julkisella. Ihan sama missä olet.
Jaksamisen kannalta paras työpaikka tietysti on sellainen, missä viihdyt ja mitä tykkäät tehdä.
Mä olen vammaispuolella ohjaanana paikassa, jossa asiakkaat ovat fyysisesti omatoimisia, hoitotyötä on hyvin vähän, fyysisesti kevyttä työtä, pääsee paljon esim. käymään asukkaiden kanssa ulkona ja muuta kivaa. Tykkään tosi paljon, kun hoitotyö ei missään vaiheessa itseäni varsinaisesti kiinnostanut. Meillä oli hyvä perehdytys.
Vierailija kirjoitti:
Ala vaan laitoshuoltajaksi. Helpompaa ja palkkakin on varmaan parempi.
Ainakin hoitoalalla laitoshuoltaja tienaa vähemmän kuin lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Joku kehitysvammaisten asuntola tms., jonka asukkaat melko omatoimisia ihan kiva työpaikka. Enemmän ohjaamista kuin hoidollista hommaa.
Näillä on yleensä enemmän mielenterveyden ja käytöksen puolella haasteita/ongelmia. Että ihan minkä kukakin sitten itse kokee raskaaksi tai vähemmän raskaaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä on yleensä enemmän mielenterveyden ja käytöksen puolella haasteita/ongelmia. Että ihan minkä kukakin sitten itse kokee raskaaksi tai vähemmän raskaaksi...
Hohhoijaa, ei ole, jos nimenomaan ovat sellaisia, jotka pärjäävät suht itsenäisesti. Haastavasti käyttäytyvien paikat on erikseen ja sen voi jo haastatteluvaiheessa selvittää, kuinka omatoimisia asukkaat on, onko paljon haastavia tilanteita jne.
Päiväkodissa pääset huomattavasti helpommalla. Vanhuspuoli on ihan kuralla, olen töissä enää vain rahan takia. Kutsumuksen hokijat voi työntää sanan kutsumus sinne minne päivä ei paista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, ei ole, jos nimenomaan ovat sellaisia, jotka pärjäävät suht itsenäisesti. Haastavasti käyttäytyvien paikat on erikseen ja sen voi jo haastatteluvaiheessa selvittää, kuinka omatoimisia asukkaat on, onko paljon haastavia tilanteita jne.
Asukkaatkin saattaa vaihtua. Yksikin haasteellisempi tekee työstä jo raskasta, jos ei koe sellaista osa-aluetta omakseen.
Ihan tiedän kokemuksesta, koska itsekin olen useammassa ohjatun asumisen paikassa ollut töissä.
Ei mikään, valitettavasti. On yksiköitä, joissa edelleen saattaa olla hyvät työyhteisöt ja esimies, mutta harvemmassa. Vaikka noi em. olis kunnossa, niin resurssit & budjetit kautta maan ihan paskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukkaatkin saattaa vaihtua. Yksikin haasteellisempi tekee työstä jo raskasta, jos ei koe sellaista osa-aluetta omakseen.
Ihan tiedän kokemuksesta, koska itsekin olen useammassa ohjatun asumisen paikassa ollut töissä.
Ja lisään vielä, että ei ne ongelmat/haasteet aina joka päivä ole läsnä. On luonnollista, että välillä on asukkaalla vaikeampia aikoja, jolloin mt on huonommalla tolalla, ja välillä sitten taas parempia aikoja.
Esimerkiksi vammaispuolella riippuu täysin itsestä ja omista vahvuuksista millainen paikka sopii parhaiten. On paikkoja, joissa vahvuus on että pitää hoidollisesta työstä ja perusrutiineista. On paikkoja joissa vahvuus on että tykkää aktiivisesti harrastaa, reissata ja touhuta jos mitäkin asiakkaiden kanssa yksikön ulkopuolella. Sitten on paikkoja joissa vahvuus on että saat motivoitua asiakkaan edes sängystä ylös työvuorosi aikana tai opettelet asiakkaiden kanssa arjen yksinkertaisimpien asioiden toteuttamista välillä nyrkkiä väistellen. Yksiköt voivat siis olla työnkuvaltaan todella erilaisia ja siten myös työntekijältä vaaditut ominaisuudetkin vaihtelevat kovasti. Yhdessä vaaditaan kärsivällisyyttä ja rohkeutta, toisessa aktiivisuutta ja iloisuutta, kolmannessa rauhallisuutta ja järjestelmällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on raskasta nuorten lievästi kehitysvammaisten kanssa, aina joku on raskas kun touhuaa mitä touhuaa ja netti täynnä hyväksikäyttäjiä kuin myös muualla arjessa. Toki ei ole fyysisesti raskasta työtä.
Kehitysvammapuolelle otetaan ketä vaan sillä sielläkin on pulaa hoitajista.
Ala vaan laitoshuoltajaksi. Helpompaa ja palkkakin on varmaan parempi.