Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyväkuntoinen ikäihminen ja jaksaa kävellä esim. lähikauppaan ja kirjastoon, kirjastosta saa myös apua netin käyttöön, Hyvää kevään odotusta kaikille ikään katsomatta!
Ei esim pankkiasioissa voi auttaa, tai terveys, vakuutus yms. Salassapidettävää tietoa
Verkkopankkitunnusten kanssa pitää olla tarkkana. Niillä pääsee niin moniin palveluihin kirjautumaan. Tunnuksia ei myöskään saa antaa toisen henkilön käyttöön.
Tarkoittaa sitä, että jos äitisi antaa omat tunnuksensa sinulle, hän rikkoo verkkopankkipalvelun sopimusehtoja. En tiedä, onko koskaan asiakas saanut pankilta tällaisesta rikemaksua.
------------
Luultavasti niistä ei saa rikemaksua, vaan pankkikortti ja tunnukset peruutetaan, jos asia tulee pankin tietoon. Pankin sääntö on, että ei saa käyttää toisen pankkikorttia pankkiasioihin, eikä mihinkään muihinkaan kirjautumisiin. Mutta voi antaa luvan toiselle henkilölle asioida puolestaan, jolloin henkilö kirjautuu aina omalla pankkikortillaan sen toisen tileille ja siitä jää aina sen toisen tilille merkintä, kuka ja milloin on kirjautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyväkuntoinen ikäihminen ja jaksaa kävellä esim. lähikauppaan ja kirjastoon, kirjastosta saa myös apua netin käyttöön, Hyvää kevään odotusta kaikille ikään katsomatta!
Ei esim pankkiasioissa voi auttaa, tai terveys, vakuutus yms. Salassapidettävää tietoa
Kuinka sen nyt ottaakin. Minä avustin joitakin vuosia sitten syöpäsairasta avokkia ja säännöllisesti kävin hänen kortillaan nostamassa automaatista rahaa eikä kukaan korviaan kropauttanut.
Korjaus, henkilön omalla sivullaan näkyy sen toisen henkilön tili, mahdollisesti kuitenkin rajoitetut tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjastossa avustava on epärehellinen (siis huijari), niin sehän voisi niillä pankkitunnuksilla hakea lainaa joltain vippifirmoilta, siirtää rahat omalle tilille ja "ikäihminen" jää sitten maksajaksi.
Miksi pitäisi pärjätä? Ei netti ja kännykkä ole pakollisia.
Itselläni on tavoitteena järjestää vanhuusaika niin, ettei tarvitse olla missään tekemisissä digilaitteiden kanssa. Tai no, joku karvalakkimallin puhelin voi pöytälaatikossa olla, jos pitää saada yhteys ulkomaailmaan.
Muutan johonkin mökkiin asumaan, käyn pyörällä, kävellen tai lapsen kyydillä kaupassa kerran viikossa, maksan vttu käteisellä ihan kiusallani joka paikassa, luen kirjoja, teen käsitöitä, pihatöitä, siivoan ja laitan ruokaa. Ennen kaikkea nukun päiväunia. Elokuvia katson VHS-nauhurilla VHS-kaseteilta. Ennen vanhaan joka tapauksessa ne parhaat leffat tehtiin.
Meidän perheessä kaikilla on tiedossa toisten verkkopankkitunnukset ja kopio avainlukulistasta. On ollut kätevää juuri siksi että niin monessa paikassa pitää tunnistautua noilla. Tyttäreni oli esimerkiksi reppureissaamassa ja sovittiin, että teen sillä aikaa hänen tunnuksillaan ilmoitukset työpaikkojen hakemisesta Työmarkkinatorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin sallittua auttaa, vanhus saa itse päättää mitä tietojaan toiselle näyttää.
Salassapito koskee viran puolesta salassa pitoa, ei mitään siviiliauttamista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapseton täti ja me sisarusten lapset autetaan.
Meillä myös näin. Täti on myös tehnyt testamentin, koko omaisuus menee sisareni kahdelle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap luulee, että vain lapset voivat auttaa? Itse käyn vapaaehtoistyönä vanhusten luona auttamassa digiasioissa. Toki nettipankkiasioita emme hoida. Mutta nehän voi hoitaa kummilapsi, ystävä, serkku, veljenpoika tai kuka tahansa läheinen. Ei tarvitse olla oma lapsi kyseessä.
Ei ap mitään luule vaan kysyi kysymyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sen nyt ottaakin. Minä avustin joitakin vuosia sitten syöpäsairasta avokkia ja säännöllisesti kävin hänen kortillaan nostamassa automaatista rahaa eikä kukaan korviaan kropauttanut.
Ei tietenkään, mikäli kyseessä on oikeustoimikelponeiben henkilö. Jokainenhan saa antaa pankkikorttinsa kenelle haluaa. Eri asia sitten, mikäli henkilö on edunvalvonnassa.. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhetessa näkö heikkenee ja kädet eivät toimi enää näppärästi, vaikka pää pysyisi jotakuinkin kunnossa. Liikkuminen on huonoa. Silti pankeissa ja kelassa supistetaan aukioloaikoja ja viedään palvelut nettiin. Jos omia lapsia ei ole, on vanhus sopivaa riistaa huijareille.
Vanhuksilla koko päivä aikaa käydä niissä toimipisteissä
aikaa joo, mutta ei välttämättä niin paljon toimintakykyä.
No mitä väliä niillä konttoreiden supistetuilla aukioloajoilla sitten on? Onko toimintakyky jotenkin parempi klo 17 kuin klo 10?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hyväkuntoinen ja jaksa... niinpä. Entäpä kun Suomessa on satojatuhansia heitä, jotka eivät ole hyväkuntoisia eivätkä aina jaksa. Kokeile itse esimerkiksi lähteä rollaattorin kanssa auraamattomalle tiellä kävelemään. Jos, jos, jos ja jos.
Kaikki me ikäännytään (jos käy tuuri), asiaan voi varautua säästämällä rahaa koko työuran ajan. Mikäli ei hanki lapsia, varoja säästyy siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle
Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki
Entäs kun käytänteet muuttuvat koko ajan? Aina pitää olla valmis omaksumaan uusia juttuja.
Kun pyrkii pysymään ajan tasalla eikä taistele muutosta vastaan, sellaista järkyttävää harppausta ei tule. Mun isoisä on 85 ja edelleen hoitaa asiat itse, koska on koko ajan pyrkinyt toimimaan teknologian kanssa yhteistyössä ja ymmärtämään sitä. Onhan tässä ollut noin 20 vuotta aikaa totutella.
Verkkopankkitunnuksista.... kysyin asiaa pankista ja sieltä sanottiin, että jos äitini istuu vieressäni, kun naputtelen hänen puolestaan laskuja maksuun ja äitini hyväksyy, että teen homman hänen puolestaan, voin ilman esteitä käyttää äitini tunnuksia näissä tilanteissa. Äitini näkee huonosti ja sen vuoksi haluaa mun hoitavan laskujen maksun. Sen sijaan en voi ottaa äitini tunnuksia kotiin ja maksella hänen laskujaan siellä enkä äitini luonakaan käyttää tunnuksia, jos äiti ei ole vieressä seuraamassa, mitä teen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä kaikilla on tiedossa toisten verkkopankkitunnukset ja kopio avainlukulistasta. On ollut kätevää juuri siksi että niin monessa paikassa pitää tunnistautua noilla. Tyttäreni oli esimerkiksi reppureissaamassa ja sovittiin, että teen sillä aikaa hänen tunnuksillaan ilmoitukset työpaikkojen hakemisesta Työmarkkinatorille.
Tämä on sekä laitonta että pankin käyttöehtojen vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Voi se tietysti kätevää olla ja kiinnijäämisriski pieni. Kuitenkin niiden tunnusten luovuttaminen toiselle rikkoo sopimusehtoja, jotka olette pankin kanssa sopineet. Se on tietoinen riski, minkä otatte. Jos yhdeltä viedään kaikkien tunnukset, on pankilta turha odottaa kaikkien vahinkojen korvaamista.
Pärjään kun olen työkseni 40 vuotta niiden kanssa tapellut paitsi jos pönttöydyn , mutta sitten ei ole enää väliä.
Tv :n ja sen boxin kanssa en pärjää, nyt. Pitäis opetella. Mun tv ei ole netissä, tuo toinen on.
---
Edunvalvonta-asia kannattaa laittaa ajoissa vireille, vielä kun on nuppi kunnossa. Ainakin julkista edunvalvojaa haettaessa käsittelyajat on useampia kuukausia. Edunvalvontavaltakirja tallennetaan. Otetaan sitten vain tarvittaessa käyttöön.