Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää, lapset 300 km päässä.
Voihan antaa lapselle verkkopankkitunnukset sinne pankkiin ja laittaa e-laskuna maksut.
Verkkopankkitunnuksia EI SAA antaa toiselle
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä koska olen vela. Luotan siihen että sukulaisten lasten voivat sitten aikanaan välillä jeesiä rahaa vastaan. Tai ehkä jopa hyvää hyvyyttään, olen hauska täti serkun ja veljen lapsille.
Luepa tätä Vauva-palstaa, niin tulet huomaamaan, että hyvin moni tänne kirjoittava ei tule auttamaan läheisiään vanhuudessa. Ei edes omia vanhempiaan, saati sitten jotakin sukulaistätiä.
Vierailija kirjoitti:
"Puutarhuri,
joka valitsi alan, missä ei ainakaan tietokoneita tarvi!"
Jos tyytyy vaan haravalla rapsuttamaan takapihaa ja välillä kaivaa lapiolla pari kuoppaa, niin eihän siihen tietokonetta tarvita. Mutta sitten kun pyöritetään isoja kasvatusyksikköjä (tomaatteja, kurkkuja jne) ihan tositarkoituksella ja ihan rahantekoa ajatellen, niin sitten jo tarvitaan tietotekniikkaosaamistakin, kun koko systeemi pyörii tietokoneen ohjauksella.
Mutta niille ruusunnupuille voi tietenkin jutella kauniita kaikessa rauhassa ja unelmoida poutapilvistä.
-80 luvulla sadat pikkupuutarhat pärjäsivät aivan hyvin. Eu:n myötä lakkasivat ja puutarha-ala muuttui täysin ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puutarhuri,
joka valitsi alan, missä ei ainakaan tietokoneita tarvi!"
Jos tyytyy vaan haravalla rapsuttamaan takapihaa ja välillä kaivaa lapiolla pari kuoppaa, niin eihän siihen tietokonetta tarvita. Mutta sitten kun pyöritetään isoja kasvatusyksikköjä (tomaatteja, kurkkuja jne) ihan tositarkoituksella ja ihan rahantekoa ajatellen, niin sitten jo tarvitaan tietotekniikkaosaamistakin, kun koko systeemi pyörii tietokoneen ohjauksella.
Mutta niille ruusunnupuille voi tietenkin jutella kauniita kaikessa rauhassa ja unelmoida poutapilvistä.
-80 luvulla sadat pikkupuutarhat pärjäsivät aivan hyvin. Eu:n myötä lakkasivat ja puutarha-ala muuttui täysin ..
... mutta nyt menee jo ohi aiheen. Tai ei sikälis, että vieläkin on kädentaitoammatteja, missä ei todellakaan digi ole ylinnä :)
Täällä 80 v. Aikoinaan kävin huvikseen Mensan testissä kun pitivät täällä. En mensalaiseksi päässyt mutta älykkäämpi kuin 75 % suomalaisista. Nyt kommentti 190 kertoo että edustan ikäisistäni 20 % joka pärjää tietolaitteiden kanssa.
Minne ne muut muka on taitonsa hukanneet joiden kanssa työelämässä työskentelimme tietokoneilla ja ne fiksummat ikätoverimme jotka meitä opastivat. Silloiset nörtit.
Tiedän että kaikissa töissä ei ole tarvinnut tietokoneita, osaamista ei ole työvuosilta. Heille pitää olla mahdollisuus saada asiansa hoidettua muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan antaa lapselle verkkopankkitunnukset sinne pankkiin ja laittaa e-laskuna maksut.
Juuri näin. Omien verkkopankkitunnusten antaminen toiselle on sekä laitonta että pankin käyttöehtojen vastaista.
Jos haluan, että toinen henkilö voi maksaa laskujani tililtäni, niin oikea tapa on se, että menen pankkiin ja annan siellä tälle toiselle henkilölle oikeuden käyttää minun tiliäni hänen omilla verkkopankkitunnuksillaan. Tämä on ihan rutiinia joka pankissa. Tässä yhteydessä on myös helppo rajoittaa sitä, mille tileille tuo toinen henkilö pääsee.
Vanha ihminen, osittain muisti sairaus ja pankkikortti, ei voi antaa pitää joten joku lapsista hoitaa pankki asiat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan pankeilla opastusta, seniori keskuksissa jne. Mulla jos tulee tenkkapoo niin poika tietää.
Kännykkää en osta ilman poikaa, katsoi koneelta että tämä olisi hyvä. Yli 250€ ei kuitenkaan yli 300. Samaten kun ostin tietokoneen, uuden n 2 v sitten että minkälainen , kyllä pelittää, ei kuitenkaan eikä tietenkään pelikone, samaten TV ja ei tarvi uutta , HD on.
Vierailija kirjoitti:
Eipä auta ala-asteen atk kurssi, kun näkö heikkenee, kädet vapisee. Uusia laitteita, päivityksiä, asennuksia tulee kiihtyvällä tahdilla.
latina on ja pysyy
Meitä on miljoonia, ketkä ei pysy vauhdis
EIpä tämä tietotekniikkakaan niin paljoa ole muuttunut etteikö perusrakennetta ymmärtäisi. Itseasiassa älypuhelinten aikakaudella kaikki digi on onnistuttu yksinkertaistamaan sovelluksiin joita jopa lapset osaavat käyttää. Jos ei kiinnosta olla ajan hermolla ja käyttää helppokäyttötoimintoja turha syyttää ikää varsinkin kun vauva palstalla postailuun sillä ei ole vaikutusta. Asenne on ongelmasi ei tietotekniikka.
Kyllä siskon/veljen tyttö/poika auttaa lapsetonta tätiä. Mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä 80 v. Aikoinaan kävin huvikseen Mensan testissä kun pitivät täällä. En mensalaiseksi päässyt mutta älykkäämpi kuin 75 % suomalaisista. Nyt kommentti 190 kertoo että edustan ikäisistäni 20 % joka pärjää tietolaitteiden kanssa.
Minne ne muut muka on taitonsa hukanneet joiden kanssa työelämässä työskentelimme tietokoneilla ja ne fiksummat ikätoverimme jotka meitä opastivat. Silloiset nörtit.
Tiedän että kaikissa töissä ei ole tarvinnut tietokoneita, osaamista ei ole työvuosilta. Heille pitää olla mahdollisuus saada asiansa hoidettua muuten.
Töissä vuosikymmeniä käytin tietokonetta. Tilausten- ja varastonhallinta. Joka työpaikassa oli joku it-nörtti, joka hoiti päivitykset ja turva- ynnä ongelmatilanteet.
On i h a n eri asia ylläpitää oma kone, päivitykset, uudet laitteet... turva-asiat. Tuplasti nykyään on liikkeellä enemmän hakkereita, huijareita, jotka ovat a i n a askelen edellä viranomaisia yms
Tietty varovaisuus ja taito on välttämätöntä, ymmärrän hyvin, että ihmisiä arveluttaa... ja vielä tekoäly! Pitääkin varoa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä koska olen vela. Luotan siihen että sukulaisten lasten voivat sitten aikanaan välillä jeesiä rahaa vastaan. Tai ehkä jopa hyvää hyvyyttään, olen hauska täti serkun ja veljen lapsille.
Luepa tätä Vauva-palstaa, niin tulet huomaamaan, että hyvin moni tänne kirjoittava ei tule auttamaan läheisiään vanhuudessa. Ei edes omia vanhempiaan, saati sitten jotakin sukulaistätiä.
Täällähän on solvattu viikkokaupalla, kuinka eläkeläisillä on omaisuutta ja huippueläkkeet. Kuinka eläkeläiset ovat ryöstäneet nuorilta ja ryöstävät nuorisolta lisää rahaa sukkiensa varsiin!
Ap. vanhukset joilla ei ole läheisiä, lapsia tai muita sukulaisia maksavat siitä että joku auttaa jopa älykännykän kanssa.
Maksavat siitä että mennään taksilla pankkiin hoitamaan asioita, maksavat taksille tippiä että tuo seuraavallakin kerralla onnellisesti kotiin.
Maksavat siitä, että kodissa käy joku, laittamassa lääkkeet dosettiin.
Maksavat siitä että joku käy mittaamassa verenpaineen.
Maksavat siitä, että anbulanssi tulee kun kaatuu eikä pääse ylös.
Maksavat siitä, että joku kirjoittaa joulukortit heidän rakkailleen heidän puolestaan, kun käsi vapisee ja näkö huono.
Tässä vain muutama esimerkki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Omien verkkopankkitunnusten antaminen toiselle on sekä laitonta että pankin käyttöehtojen vastaista.
Jos haluan, että toinen henkilö voi maksaa laskujani tililtäni, niin oikea tapa on se, että menen pankkiin ja annan siellä tälle toiselle henkilölle oikeuden käyttää minun tiliäni hänen omilla verkkopankkitunnuksillaan. Tämä on ihan rutiinia joka pankissa. Tässä yhteydessä on myös helppo rajoittaa sitä, mille tileille tuo toinen henkilö pääsee.
Esim äidin tili ja omat pankki tunnukset joka hoitaa omaisen asioita. Mikäli ottaa rahaa niin se on ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varakas? Hmm kannattaa jeesiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin äitini luona lähes 3 kk. Hänellä käy hoitajat kotona 3 x pvässä paitsi ei silloin kun oon äitini luona, siivooja saa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista maksaa laskut tietokoneella ja kännykällä. Jopa minäkin.
Tää digitaalisaatio suomessa on niin per.....tä kaikkien pitäis näprää puhelinta, naurettavaa sit valitetaan kun kersat istuu luuri kädessä ja aikuiset selkä kyttyrässä. Uudistetaan yritysten nettisivuja vähintään kerran parissa kuukaudessa, no pitäähän niille it-jätkillekin jotain duunia keksiä. Vanhukset joutuu opettelemaan taas uusia nettisivustoja mitä it poijjaat keksii.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siskon/veljen tyttö/poika auttaa lapsetonta tätiä. Mielellään.
Niin varmaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin äitini luona lähes 3 kk. Hänellä käy hoitajat kotona 3 x pvässä paitsi ei silloin kun oon äitini luona, siivooja saa käydä.
Tekisitkö näin lapsettoman tädin kohdalla?
Eipä auta ala-asteen atk kurssi, kun näkö heikkenee, kädet vapisee. Uusia laitteita, päivityksiä, asennuksia tulee kiihtyvällä tahdilla.
latina on ja pysyy
Meitä on miljoonia, ketkä ei pysy vauhdissa