Te-toimisto 2025, mitä kuuluu?
Miltä näyttää te-toimistojen alkuvuosi?
Oletteko saaneet kutsuja työnhakuhaastatteluihin?
Oletteko keskustelleet opiskelumahdollisuuksistanne?
Onko teitä suositeltu hyvin työpaikkoihin?
Onko tullut uusia hyviä asioita vastaan?
Mitä kuuluu kaikin puolin te-toimistoihin ja työnhakijoille?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuntavaihdos alkoi mun mielestä aika samalla tavalla kun ison kaupunngin. se suunnitelma päivitys piti tehdä, vaikka olen sairaslomalla. uusia kurssimuotoja on tulossa ja niitä mulle kaupattiin jotain digikurssia ja saatan mennä sinne jos terveys antaa myöden.mulla terveys ongelma paha.
Mitä hyötyä on näistä kursseista oikeasti? Tiedätkö muita vaihtoehtoja kuin digikurssi? Mitä siellä tehdään?
Mitä hyötyä on siitä, että suorittaa hitsausluokat tai tekee logistiikan ammattitutkinnon loppuun? Mitä hyötyä on siitä, että käy koulutuksen voidakseen ajaa bussia ammatikseen? Ja miksi ihmeessä kukaan haluaisi opiskella jotain raivaussahan käyttämistä?
Ongelma näissä koulutuksissa tulee vastaan siinä, että työnhakijalla on ennestään kova koulutus ja hyvää työuraa takana. Kuitenkin heillekin puoliväkisin tyrkytetään mitäänsanomattomia koulutuksia. Esim laatupäällikön työtä tehneelle Leanin perusopintoja muka osaamisen päivittämiseksi 🤣.
Minulle soitettiin reilu vuosi sitten ja kartoitettiin tilannettani tällä uudella paikkakunnalla. Sittemmin ei ole soiteltu.
Olin aiemmin pitkään TYPissä, mutta olen niin toivoton tapaus, etteivät työvoimaviranomaiset enää vaivaa minua turhilla hakemuskierroksilla tai työnhakukursseilla. Minut on todettu työkyvyttömäksikin, mutta olen päätellyt, että siitä koituu pelkkää harmia, kipua ja rahanmenoa, joten olen siis hiljaa ja liikkumatta ja toivon, ettei kukaan huomaa. Eihän tämä mitään elämisen arvoista olemista ole, mutta kun ei poiskaan pääse.
Tarkistaako ne haetut paikat? Hankalaa keksiä 4 hakupaikkaa joka kuukausi
Mulle ei sovittu viime vuoden puolella seuraavan yhteydenoton ajankohtaa, sanoivat vaan että tammi-helmikuussa. No, nyt ollaan huhtikuun kynnyksellä eikä vieläkään mitään tuolta kuntaan siirretystä te:stä.
Mut siis heivattiin ulos jo hyvissä ajoin!
Kunta sinänsä, en tiedä ketä tuo pikkukunta edes pystyy palvelemaan, itsellä niillä ei kyllä ole mitään tarjottavaa muille kuin vakiosti hyvää kuntaveroa maksaneille suvuille, ihan koulutusasioissakin. Ja kyseisen kunnan te-tston suhteen... Ennen kuin päätös tston tulosta tähän kuntaan oli virallistetti, kunnan työllisyämisasioiden johtaja oli hakenut muuhun maakuntaan ja sieltä jonkin sikäläisittäin pikkupomon viran saikin, mutra kas kummaa, kun tähän kuntaan te-tsto päätettiin perustaa, äijä tulikin kipinkapin srn johtoon. Onhan toki kyseessä isompi mahtivirka, vaikka tyhjää vaan olis tarjottavana!
Syyskuussa täytin viimeisen päiväkirja merkinnän työkkärin sivuille.
Ei ole kuulunut mitään, hyvä niin.
-työtön
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaikeaa siinä on? Avoin hakemus vuokrafirmoihin *4 kuussa jos oikeasti ei muuta löydy. Tosin sellaisessa tilanteessa olisi jo aiheellista miettiä hakualuetta ja omaa koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle soitettiin reilu vuosi sitten ja kartoitettiin tilannettani tällä uudella paikkakunnalla. Sittemmin ei ole soiteltu.
Olin aiemmin pitkään TYPissä, mutta olen niin toivoton tapaus, etteivät työvoimaviranomaiset enää vaivaa minua turhilla hakemuskierroksilla tai työnhakukursseilla. Minut on todettu työkyvyttömäksikin, mutta olen päätellyt, että siitä koituu pelkkää harmia, kipua ja rahanmenoa, joten olen siis hiljaa ja liikkumatta ja toivon, ettei kukaan huomaa. Eihän tämä mitään elämisen arvoista olemista ole, mutta kun ei poiskaan pääse.
Miten eläkkeelle hakemisesta koituisi harmia, kipua ja rahanmenoa?
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tarkastaa joten kannattaa olla vain rehellinen. Myös työnantajat kokeilevat joskus kysyä te-viranomaiselta hakijasta joten tätäkin kautta saattaa tulla haku esiin tai jotakin muuta. Kun toimii rehellisesti niin olo on kaikin puolin turvallinen. Avoimia hakemuksia voi laittaa jos niitä avoimia paikkoja ei ole tarjolla tai löydy. Kyllä noista aina selviää jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei sovittu viime vuoden puolella seuraavan yhteydenoton ajankohtaa, sanoivat vaan että tammi-helmikuussa. No, nyt ollaan huhtikuun kynnyksellä eikä vieläkään mitään tuolta kuntaan siirretystä te:stä.
Mut siis heivattiin ulos jo hyvissä ajoin!
Kunta sinänsä, en tiedä ketä tuo pikkukunta edes pystyy palvelemaan, itsellä niillä ei kyllä ole mitään tarjottavaa muille kuin vakiosti hyvää kuntaveroa maksaneille suvuille, ihan koulutusasioissakin. Ja kyseisen kunnan te-tston suhteen... Ennen kuin päätös tston tulosta tähän kuntaan oli virallistetti, kunnan työllisyämisasioiden johtaja oli hakenut muuhun maakuntaan ja sieltä jonkin sikäläisittäin pikkupomon viran saikin, mutra kas kummaa, kun tähän kuntaan te-tsto päätettiin perustaa, äijä tulikin kipinkapin srn johtoon. Onhan toki kyseessä isompi mahtivirka, vaikka tyhjää vaan olis tarjottavana!
Miksi te uhriudutte näin paljon kaikesta mitä Suomessa tapahtuu? Työkkäri ei ole myöskään velvollinen järjestämään työpaikkaa kenellekään, se on apu työnhaussa. Itsehän me niitä työpaikkoja haemme eikä ketään ole heivattu ulos. Sitten taas jos työkkäri ottaa yhteyttä niin saa kuulla kuinka häiritään tai pakotetaan johonkin. En ymmärrä, sitä paitsi aina voi itse laittaa viestiä työkkäriin Työmarkkinatorin omilta sivuilta jos haluaa vaikka ne työnhakuvelvoitteet sinne sivulle tai haluaa vaikka tietoa opiskelumahdollisuuksista tms. Minulle on ainakin vastattu ja asiat olen saanut setvittyä silläkin tavalla eli apua kyllä saa ja palveluakin.
En itse ole asiakas, mutta kaverille soitettiin on sama virkailijakin ja hakusysteemi.
Ihan mukavia virkailijoita onneks ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tarkastaa joten kannattaa olla vain rehellinen. Myös työnantajat kokeilevat joskus kysyä te-viranomaiselta hakijasta joten tätäkin kautta saattaa tulla haku esiin tai jotakin muuta. Kun toimii rehellisesti niin olo on kaikin puolin turvallinen. Avoimia hakemuksia voi laittaa jos niitä avoimia paikkoja ei ole tarjolla tai löydy. Kyllä noista aina selviää jotenkin.
Kuka työnantaja soittelee työkkäriinkun eihän ne edes viitsi ottaa työnhakijoihinkaan?? Vai onko ne sellaisia jotka haluaa vain huvikseen kiusata työtöntä jota jo muutenkin tässä yhteiskunnnassa potkitaan päähän ihan tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työnhakupakkoa sairauksien vuoksi. Ehdotin itselleni kuntouttavaa työtoimintaa mutta siihen ei reagoitu.
Ilmeisesti kuntouttavan työtoiminnan ei ole ikinä ollut tarkoitus kuntouttaa vaan säästää sakkomaksuissa, ja nyt kun se ei enää säästä, on koko kuntouttava hylätty turhana.
Tiedän joitain jotka on kuntouttavassa toiminnassa eikä he ole vuosikausiin kuntoutuneet. Mielestäni tuostakin pitäisi tehdä sellaista, että ne ketkä ei kuntoudu laitettaisiin joihinkin muihin palveluin ja jollain tapaa työkykyiset kuntoutettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva tuntuu muistavan, että kunnat on päivittäin tekemisissä yritysten ja työnantajien kanssa. Kyllä siellä käydään läpi myös hakijat ja soittelijat, työpaikan hakuhan ei ole salaista tietoa ja sen saa viranomaiselle kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka työnantaja soittelee työkkäriinkun eihän ne edes viitsi ottaa työnhakijoihinkaan?? Vai onko ne sellaisia jotka haluaa vain huvikseen kiusata työtöntä jota jo muutenkin tässä yhteiskunnnassa potkitaan päähän ihan tarpeeksi?
Miten työtöntä potkitaan päähän? Vaaditaan hakemaan töitä - no voi kyynel!
Vierailija kirjoitti:
Tuskin, mutta mulla tuo määrä vähennettiin kahteen. Sanoin että on hankala joka kuukausi löytää ne neljä oikeasti sopivaa/realistista, joinakin kuukausina on enemmän, mutta joskus ei. Hän vilkaisi avoimien paikkojen tilanteen ja totesi, että ei tosiaan ole juuri nyt mitään, tietenkin avoimia hakemuksia voi laittaa ja laitankin, joten vähennettiin kahteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja kyselee hakijasta te-viranomaiselta? Mitä se kyselee, ja miksi olettaa että olisi te-toimiston asiakas?
Kaikkia paikkojahan ei tarvi kirjata, eli jos hakuvelvollisuus on 4 ja hakee kuutta, niin ei työkkäri niistä kahdesta tiedä. Ei ole kiellettyä hakea. Jos työnantaja niistä soittaisi, niin mitä se siis haittaisi?
Muuten samaa mieltä, että rehellinen kannattaa olla, kirjaa ne haut, mihin on oikeasti hakenut.
Itse katson aina hakuajan umpeutumisen niin, että jos tässä kuussa olisi 8 mahdollista paikkaa, jos niitten haku umpeutuu myöhemmin, "säästän" niitä seuraavaan kuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi marraskuussa, ja ilmoitin jo silloin, että minua kiinnostaisi oman alan lisäkoulutus, joka alkaisi helmikuun alussa. Kyselin, että onko se heidän puolestaan ok.
Olin monta kertaa yhteydessä te-keskukseen, työmarkkinatoriin tms mikä se nyt onkaan ja kyselin rahoituspuolta. Opiskelua olisi ollut vain muutaman päivän kuukaudessa ja se olisi kestänyt helmi-lokakuun. Mun oma duuni jatkuu huhtikuussa, eli olisin tarvinnut "lupaa" vain kahdeksi kuukaudeksi.
En saanut mitään järkevää vastausta, ja koulutukseen osallistumisen viimeinen ilmoittautumispäivä tuli ja meni. Laitoin te-toimistoon viestiä, että ei tartte nähdä enää vaivaa, ilmoittautumispäivä meni jo.
Työkaveri jäi myös työttömäksi marraskuussa. Häneen ei ole edelleenkään otettu yhteyttä. Toisen työkaverin ei tarvinnut hakea yhtäkään työpaikkaa, minut määrättiin hakemaan 2 per kuukausi. Ei siellä ainakaan mitään yhtenä
Myöskään yhteydenottopyynnön jättäminen ei auta mitään, soitot tulevat asian kiireellisyydestä riippumattta viikkoja tai jopa kuukausia myöhässä. Resursseja ei yksinkertaisesti ole.
Miksi noin kyselet, ovatko työttömiksi jääneet?
Ehdin tuossa olemaan kuukauden verran työttömänä ennen kuin soitin itse virkailijalleni. Saman hemmon kanssa ollut pidempään tekemisissä. Puhelun aikana minulle kävi ilmi, että päälläni oli jokin esto työnhakuvelvoitteen rikkomisesta, koska en ollut hakenut viime keväänä töitä kuukausi ennen kuin sovittu palkkatukityö oli alkamassa. Tämä sotku saatiin kuitenkin puhelimessa selvitettyä. Vuosi palkkatuetussa työssä ei näemmä nollaa karenssia.
Mitään töitä sieltä ei ole vuosien aikana tarjottu. Koulutuksia kyllä. Nyt olin ennen puhelua jo katsonut itselleni oikeasti mielenkiintoisen ja hyödyllisen kolmen kuukauden verkkokoulutuksen, joten sovittiin että haen sinne. Saa nähdä pääsenkö, kun sisään otetaan vain 12 ihmistä.