Päätin juuri luopua työelämästä ja muuttaa pieneen mökkiin maaseudulle
Tein suunnitelmastani ketjun alkukuussa - kiitokset kaikille kommentoijille! En olsi odottanut niin montaa vastausta, ja niin hyviä pointteja aiheesta.
Alun perin mietin toteuttavani suunnitelmani myöhemmin, mutta tilanteeni muuttui. Työpaikalla toteutettiin ulkoistuksia. Minua ei olla irtisanomassa, mutta työ muuttuu todella epäkiinnostavaksi. Ja minä veikkaan, että porukkaa aletaan vähentämään ennen pitkää. Käytin siis ainoan valttikorttini. Minua tarvitaan kipeästi muutosvaiheessa. Etätyö on siis ollut ei, mutta nyt se minulle sallitaan kesälomani jälkeen. Työsopimus päättyy uutena vuotena, ja sen jälkeen auttelen pääasiassa etänä osa-aikaisesti kevääseen saakka.
Kaupunkiasunnolleni löytyi tuttu ostaja, eli kesälomaksi muutan pieneen mökkiin maalle. Siellä on kyläkauppa, eikä lähimpään markettiin ole pitkä matka.
Asunnon myynnin jälkeen minulle jää n. 265 000 euroa sijoitussalkun nykyisellä arvolla. Se on pieni summa kun aikoo elää osingoilla ja koroilla, mutta ei tule olemaan isoja menojakaan. Lämmitys on puulla, ja puut saan omasta metsästä. Aika paljon säästää kun on aikaa tehdä asioita itse. Laskin sen mukaan, että 250 000 x 4%. Tavoitteena on 5% osinkotuotto ja 3% osinkojen vuosittainen kasvu 200 000 eurolle, ja loput korkosijoituksiin. Lisätuloja voin saada myymällä puuta tai osan metsästä, tai miksei vaikka puuhastelemalla jotain :D
Tukia en ole laskenut mukaan, ne ovat sitten plussaa jos niitä saan.
Vaaransa tässä on. Jos osakemarkkinat romahtavat ihan täysin, voi tulla aika tiukkaa sillä oletuksella, ettei tukia saa senttiäkään. Ja työelämään olisi hankalaa palata. Mutta sellaista on elämä, ei ikinä voi tietää.
Olen kyllä innoissani tulevaisuudesta. Toivottakaa minulle onnea matkaan :)
t. 46v tuleva downshiftaaja-mummonmökkimies
Kommentit (141)
Ei täällä enää ap kirjoittele, kun huomasi ettei häntä kukaan usko.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä enää ap kirjoittele, kun huomasi ettei häntä kukaan usko.
Joo, meni takasin liukuhihnan ääreen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kivalta. Mitä aiot puuhata päivisin siellä? Itse aina mietin, että tylsistyisinkö, vaikka toisaalta haaveilen juuri tuollaisesta rennosta elämästä.
Kaikkea sellaista, mihin ei nyt ole aikaa.
Jonkin verran aikaa menee ihan päivittäisiin asioihin, koska kaupunkiasunto vaihtuu taloon maalla. Talvisin aikaa menee lämmittämiseen ja lumitöihin. Kesäisin sienestän, marjastan, kalastan ja viljelen. Ajattelin nikkaroida kalusteita omaksi ilokseni, niistä saa pieniä lisätulojakin kun myy eteenpäin. Luen kirjoja, retkeilen metsissä. Meditoin, joogaan ja opettelen uusia asioita.
Teen vanhasta aitasta kunnollisen vierasmajan jota voi lämmittää puulla. Minulla on käynyt enemmän vieraita mökillä kuin täällä kaupunkiasunnolla. Kaverit tykkäävät kovasti paikasta, niin voisin kutsua heitä kylään useammin.
ap
Tää on jotenkin niin naivia! Aikuinen mies kuvittelee!!!
Vierailija kirjoitti:
Missä päin ap:n mökki sijaitsee? Kerrohan kuulumisia!
Nii, voidaan mekii sit tulla!
Odottakaapa kyselijät hetki. Laitan teille mökin osoitteen, tarkat tiedot metsästä, salkkuraportit, koko nimeni ja sosiaaliturvatunnukseni jotta saan vakuutettua teidät, etten ole keksinyt koko juttua.
Eikun siis hetkinen. Eihän minua kiinnostanutkaan uskooko jokainen anonyymi palstailija avaustani :D
Kommentoisin pikaisesti tukia ja moraalisia kysymyksiä. En siis tiedä miten tuet nykyään toimivat, koska en ole ollut työttömänä 20 vuoteen. Niiden varaan en ole laskenut mitään, koska tukipolitiikka voi muuttua yhdessä yössä, etenkin nykyisessä tilanteessa kun valtio leikkaa oikealta ja vasemmalta.
Minä en näe downshiftaamisessa moraalista dilemmaa. Jos ajatellaan "oikeistolaisesti", että palkka on mittari tuottavuudestani yhteiskunnalle, olen tuottanut enemmän kuin kuluttanut. Siksi minulla on säästöjä. Koska säästöt ovat kiinni pääasiassa osakkeissa, yritykset tekevät minun rahoillani bisnestä.
Minulla ei ole moraalista velvollisuutta tuottaa keskiluokkaisen elämäntyylin vaativaa työpanosta kunnes olen haudassa, jos en itse sellaista elämäntyyliä itselleni vaadi. Jos joku muu vaatii, pysytelköön hän oravanpyörässä. Itse en aio sitä tehdä. Olen sitä mieltä, että suurin osa työstä on turhaa. Mukaan luettuna oma työni. Se teknologia jota työnantajani tuottaa, ei ole ihmisille välttämätöntä eikä tee meitä onnellisemmiksi.
ap
Saahan täällä kirjoittaa totta tai myös haaveilla. Ole nauranut kyllä, kun kirjoitin kerran täyttä huuhaata, niin kaikki otti todesta ja sitten kirjoitin tosijuttua, niin kaikki väitti, että ei voi olla totta.
Ap:n suunnitelmat ovat mukavia ja ei kenenkään ole pakko niitä lukea ja kommentoida, jos harmittaa. T. Osa-aika maalainen.
Olen muuttanut maaseudulle kaupungista enkä kaduu sitä, elämä täällä on stressitöntä ja luonnon mukaista. Raha kuluu noin 50% vähemmän johtuen siitä että olen niin paljon onnelisempi etten ostele turhuuksia täyttämään henkistä tyhjyyttä. Kunto on nousut huomattavasti ja olen oppinut paljon uusia asioita. Maaseudulla on mahdollisuus elää sitä oikea elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kivalta. Mitä aiot puuhata päivisin siellä? Itse aina mietin, että tylsistyisinkö, vaikka toisaalta haaveilen juuri tuollaisesta rennosta elämästä.
Jonkin verran aikaa menee ihan päivittäisiin asioihin, koska kaupunkiasunto vaihtuu taloon maalla. Talvisin aikaa menee lämmittämiseen ja lumitöihin. Kesäisin sienestän, marjastan, kalastan ja viljelen. Ajattelin nikkaroida kalusteita omaksi ilokseni, niistä saa pieniä lisätulojakin kun myy eteenpäin. Luen kirjoja, retkeilen metsissä. Meditoin, joogaan ja opettelen uusia asioita.
Teen vanhasta aitasta kunnollisen vierasmajan jota voi lämmittää puulla. Minulla on käynyt enemmän vieraita mökillä kuin täällä kaupunkiasunnolla. Kaverit tykkäävät kovasti paikasta, niin voisin kutsua heitä kylään useammin.
ap
Aika tyypillistä haihattelijoille, että ne luulee lumitöihin ja talon lämmittämiseen kuluvan aikaa 12 tuntia :DD
Tästä nyt oikeastaan puuttuu vain se tunnelmointi, kuinka kynttilää poltetaan illalla
Vierailija kirjoitti:
Vielä kommenttina. Saat ansiosidonnaista jos kuulut liittoon. Kun teet sopivan pätkän lisää töitä niin ansiosidonnainen jatkuu. Työmarkkinatuen taitaa saada vaikka olisi varallisuutta, eli sen 600 eur/kk.
Voi olla että joudut käyttämään pääomia, mutta eläke tulee aikanaan.
Onnea valinnalle!
Jep. Mielestäni aina kannattaa ottaa kaikki tuet joihin on oikeutettu koska rahoitathan niitä itsekin veroja maksamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apItselle kävi näin kun työpaikka katosi alta. Ostin vanhan talon ja remontoin sen sekä saunamökin. Työttömänä tosin ehdin olla vain vuoden mutta kyllä se vanhan ajan maalaiselämä oli mukavaa. Ja sitten löytyi mieleinen työpaikka kaempaa ja muutin sinne kun vielä sain mökistäni tosi hyvän hinnan. Nyt vanhoja autiotaloja on paljon jos vaan onnistuu löytämään mieleisen paikan ja halukkaan myyjän.
Vierailija kirjoitti:
Et tule saamaan mitään tukia tuolla omaisuudella. Mitä tukia luulit saavasi? 😂
Hei, suurin osa meistä ei saa mitään tukia, emmekä myöskään tarvitse niitä. Eikä siihen tarvitse olla mitenkään erikoisen varakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen vanhasta aitasta kunnollisen vierasmajan jota voi lämmittää puulla. Minulla on käynyt enemmän vieraita mökillä kuin täällä kaupunkiasunnolla. Kaverit tykkäävät kovasti paikasta, niLumitöihin voi hyvin mennä monta tuntia päivässä vaikka kolailee vaan osan pihasta ja liittymästä jos sattuu olemaan paikka johon lumi kerääntyy. Ja kovimmilla pakkasilla pitää lämmittää kahta uunia vuoronperään aamuin illoin. On kokemusta. Nyt on ollut oma traktori monet vuodet, työnnän naapurienkin, mökkiläisten lumet tarvittaessa. Nyt ei niin kovia talvia ole ollut mutta kaksi kertaa on tullut täällä yli 35 senttiä lunta tänä talvena. Ja taas on piha lumeton.
Allekirjoitan uhan täysin ap:n ajatukset.
Minäkään en ymmärrä miten aika muka kävisi pitkäksi. On niin monta asiaa joita haluaisin tehdä tai opetella. Pulma vain on siinä, ettei ole aikaa tai energiaa kun pitää tienata rahaa.
En ymmärrä tätä "keskiluokkaisuutta", että kaikkeen kivaan tarvitaan rahaa. Rahaa tarvitaan siihen, että saa lämpöä pirttiin ja ruokaa pöytään. Se on vain harmi, että jo siihen tarvitaan niin paljon, että on käytävä kokopäivätyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tule saamaan mitään tukia tuolla omaisuudella. Mitä tukia luulit saavasi? 😂
No ajattelin, että vähän voitaisiin tukea pienessä torpassa asuvaa työtöntä miestä :)
ap
Kerro ihmeessä, minkä niminen tuki tulisi kyseeseen? Jos sinulla on nuo mainitsemasi sijoitukset, niin mahdottomalta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sanot, että teet vanhasta aitasta vierasmajan, jota voi lämmittää puilla.
Haluaisin totisesti nähdä, miten lämmität vanhaa aittaa puilla. Seinissä on rakoja ja koko hatara aitta on läpeensä puisena ja eristämättömänä palovaarallinen. - Kivahan näistä on unelmoida, vaan ei tällainen ole realismia. Kannattaa huomata myös, että puillaa lämmittäminen on erittäin ilmastovastainen teko.
Downshiftaus on kyllä cool.
Suurin osa työstä on bulkkityötä ja lähes turhaa.
Työstä maksetaan aivan liian suurta veroa ja sotua.
Tuloveroa tulisi leinata reilusti.
Ja maalla oma okt on toki parempi kuin kallis vuokrakoppi cityssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei siellä aitassa ole tarkoitus pitää 25 asteen lämpöä talvipakkasilla.
Alas on ajatuksena tehdä pieni takkatupa. Parvella lämpenee sen verran kuin lämpenee.
Ilmaston kannalta tuo on pienempi asia kuin city-elämäntapa johon pahimmassa tapauksessa kuuluu lenteleminen ulkomaille.
ap
Missä päin ap:n mökki sijaitsee? Kerrohan kuulumisia!