Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?
Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.
Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.
Kommentit (1597)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 17 vuotta? Oletetaan, että eläkkeesi olisi 2 000 euroa kuussa. Tähän mennessä tuolla summalla olisit nostanut eläkettä jo 408 000 euroa, ja jos elät vielä 15 v
Kirjoitit: "Vastaavasti jos saat suurempaa eläkettä, rasitat kansantaloutta enemmän. Se on fakta, vaikka se ikävältä tuntuisikin."
Eiväthän nuo ole faktoja!
Kansataloutta eivät rasita työeläkkeet, koska valtio ei maksa työeläkkeitä. TÄMÄ on fakta.
Ja toisaalta, tajuathan, että eläkkeellä maksat SUUREMPAA VEROPROSENTTIA kuin työssäkäyvät, mikä hyödyttää kansantaloutta. TÄMÄKIN on fakta.
Edes näitä perusasioita et tiedä. Mitäs mieltä olet raippaverosta ja siitä, että nykyinen hallitus pienensi eläketulovähennystä?
Lapskulta, sinä et ole maksanut eläkettäni enkä minä. Työnantajani maksoi. Niiiltä 43 työvuodelta, äitiyslomavuodet vähennettynä.
Vuodesta 1993 maksoin sen mitä kuului ja se summa vähensi verotettavaa ansiotuloani.
Täytyy tarkastaa tuo sun laskelmasi 17x (122000)
Olen siitä maksanut 20 %ennakonpidätystä johon sisältynyt valtion/kuntaveron lisäksi kirkollisvero, yle-vero ja sairausvakuutuksen päivärahamaksu n. 400 euroa.
Sen lisäksi olen kerryttänyt alvia, maksanut mökkikunnalle kiinteistöveroa, trafin maksut, pitänyt ifiä pystyssä vakuutusmaksuilla, optikkoliikkeitä, jalkahoitajia, nyt vanhemmiten jonkun verran siivousliikettä, mökkitalkkaria, mitäs vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just nämä suuret ikäluokat - hokijat eivät tahdo mitään tosiasioita kuulla. Heille, pyh, on ikivanha asia kun työeläkkeet tulivat työelämään. Kuitenkin nytkin on vielä 20, 30- luvuilla syntyneitä eläkeläisiä .
Tietysti 2000 syntyneestä joku 1960 on dinosaurusten aikaa
Toivotaan että itse ymmärrät kuolla kun eläkeikä lähestyy.
Olet vain kuluerä sen jälkeen.
Olen nyt ollut eläkkeellä 17 vuotta, ikäni on 80. Ei 60-luvulla työssä olleet enää ole työelämässä.
Kuolen heti kun ehdin.
Jo 17 vuotta? Oletetaan, että eläkkeesi olisi 2 000 euroa kuussa. Tähän mennessä tuolla summalla olisit nostanut eläkettä jo 408 000 euroa, ja jos elät vielä 15 v
Kyllä mää nyönnän että olisi aika jo kuolla. Ehkä joku sairaus tai slaagi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta on että muutama kymmenen vuotta sitten kikkailivat eläkkeen määrän suuremmaksi viimeisinä työ vuosinaan. Mutta tekivät ylitöitä paljon eli ei se ilman mitään tullut. He jotka näin teki,eivät kaikki. Ja nämä ihmiset on jo kyllä hyvinkin ikäihmisiä että en näyttäisi tyhmyyttäni kadehtimalla heitä. Silloin oli eri eläkejärjestelyt ja systeemit. Joskus on jopa ollut aika kun eläkkeistä ei maksettu veroja lainkaan,taisi olla joskus 60-luvulla. Sitäkin mennyttä aikaa voisi kai kadehtia jos joku on sen sorttinen.
Kateuskortti alkaa olla aika kulunut. Kyse on yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta. Sama systeemi pitää olla myös heillä, jotka paljon isompaa eläkemaksuprosenttia maksavat läpi koko työuransa ja pääsevät eläkkeelle
Olen eri jolle vastasit. Eläkeikä oli 65 vuotta , jossain välissä laski joillain aloilla 63, joillakin korkeampi, joillakin matalampi. Mitä isompi johtaja sitä nuorempana eläkkeelle.
Et kai kadehdi heitä jotka ovat joutuneet työkyvyttömyyseläkkeelle? Voin kuule kertoa että työnantajat ovat hanakoita vajaakykyisen laskemaan eläkkeelle. Sairauslomat ovat kallis menoerä.
Sinä rallatat keskustelusta toiseen tuota teemaasi. Oikeestiko luulet täällä vauvapalsoilla asiallasi voitavan mitään vaikka kuinka hoet.
Hakeudu työnantajaleireihin, heillä lystin maksajina on se päätösvalta. Ei duunareilla.
Nämä rallattajat eivät ees tiedä kansaneläkkeen ja työeläkkeen maksajia. Tietävätkö ees missä eläkeVAKUUTUSyhtiössä työnantajansa on heidät vakuuttanut, kuka ne tyellit saa.
Sitten on yksityisiä eläkkeitä yrityksiltä, pieni siivu niitäkin siinä 37,8 miljardissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapskulta, sinä et ole maksanut eläkettäni enkä minä. Työnantajani maksoi. Niiiltä 43 työvuodelta, äitiyslomavuodet vähennettynä.
Vuodesta 1993 maksoin sen mitä kuului ja se summa vähensi verotettavaa ansiotuloani.
Olen siitä maksanut 20 %ennakonpidätystä johon sisältynyt valtion/kuntaveron lisäksi kirkollisvero, yle-vero ja sairausvakuutuksen päivärahamaksu n. 400 euroa.
Sen lisäksi olen kerryttänyt alvia, maksanut mökkikunnalle kiinteistöveroa, trafin maksut, pitänyt ifiä pystyssä vakuutusmaksuilla, optikkoliikkeitä, jalkahoitajia, nyt vanhemmiten jonkun verran siivousliikettä, mökkitalkkaria, mitäs vielä?
Kyllä jokainen maksaa oman osuutensa työeläkkeestään. Sinäkin olet maksanut, joka palkastasi osuuden.
Iäkkämmät työntekijät maksavat vielä enemmän kuin nuoremmat.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit: "Vastaavasti jos saat suurempaa eläkettä, rasitat kansantaloutta enemmän. Se on fakta, vaikka se ikävältä tuntuisikin."
Eiväthän nuo ole faktoja!
Kansataloutta eivät rasita työeläkkeet, koska valtio ei maksa työeläkkeitä. TÄMÄ on fakta.
Ja toisaalta, tajuathan, että eläkkeellä maksat SUUREMPAA VEROPROSENTTIA kuin työssäkäyvät, mikä hyödyttää kansantaloutta. TÄMÄKIN on fakta.
Edes näitä perusasioita et tiedä. Mitäs mieltä olet raippaverosta ja siitä, että nykyinen hallitus pienensi eläketulovähennystä?
Tietysti eläkkeet rasittavat kansantaloutta. Onhan se jo moneen kertaan tässäkin ketjussa käyty läpi. Aina vain jotkut jaksavat tekeytyä tyhmäksi.
Nyt työssäolevat maksavat nyt maksussa olevista eläkkeistä 75 %. Tämä aiheuttaa palkoille järkyttävän sivukulutaakan. Eläkemaksu kokonaispalkkasummasta on jo yli 25 %. Tämä vaikuttaa suoraan työn tuottavuuteen (eli tuottamattomuuteen), palkkaamisen kalleuteen, työllistämisen mahdottomuuteen. Siksi meillä on niin paljon työttömiä, koska alhaisen tuottavuuden töissä näillä eläkemaksuilla ei voi työllistää! Siksi on häpeällistä, että juuri saamapuolella olevat eläkeläiset hokevat nuorille, että menkää töihin. Koska eläkeläiset itse ovat syypää siihen, ettei nuoria kannata työllistää. Eläkeläisten vuoksi työn tekeminen on Suomessa liian kallista.
Olen raippaverosta sitä mieltä, että se on hyvä asia, joskin raippavero on liian lievä. Eläketulovähennyksen pienentäminen on myös hyvä askel, mutta eläketulosta ei oikeasti pitäisi voida tehdä yhtään vähennystä.
Toivottavasti tämä asia tuli nyt tyhmemmillekin jo selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla ei ole rahaa, mistä maksaa eläkemaksuja, ellei työntekijä tee tuottavaa työtä, josta sitä rahaa saadaan, jotta voidaan maksuja maksaa. Et sinäkään näytä ongelmaa hahmottavan kun luulet, että eläkeläiset elävät jossain taivaallisessa umpiossa, jossa raha tulee jostain muualta kuin työssäkäyvien selkänahasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri jolle vastasit. Eläkeikä oli 65 vuotta , jossain välissä laski joillain aloilla 63, joillakin korkeampi, joillakin matalampi. Mitä isompi johtaja sitä nuorempana eläkkeelle.
Et kai kadehdi heitä jotka ovat joutuneet työkyvyttömyyseläkkeelle? Voin kuule kertoa että työnantajat ovat hanakoita vajaakykyisen laskemaan eläkkeelle. Sairauslomat ovat kallis menoerä.
Sinä rallatat keskustelusta toiseen tuota teemaasi. Oikeestiko luulet täällä vauvapalsoilla asiallasi voitavan mitään vaikka kuinka hoet.
Hakeudu työnantajaleireihin, heillä lystin maksajina on se päätösvalta. Ei duunareilla.
En kadehdi ketään. Osoittaa typeryyttä hokea tuota kateutta, mutta tyhmyyttähän keskuudessamme aina on. En tosin tiedä, kenelle viestisi oli tarkoitettu, kun et osaa lainatakaan niin, että asian näkisi selvästi.
Eläkeläiset ovat maan rakentaneet ilman isoja lapsilisiä, asumistukia ja työttömyyskorvauksia. Moni eli köyhää sodanjälkeistä aikaa. Tee sinä osasi ja huomaat, että rahaa on, jos jaksaa sieltä sohvalta nousta. Kuntosikin vaan huononee, kun sieltä kotoa valitat.
Vierailija kirjoitti:
Nämä rallattajat eivät ees tiedä kansaneläkkeen ja työeläkkeen maksajia. Tietävätkö ees missä eläkeVAKUUTUSyhtiössä työnantajansa on heidät vakuuttanut, kuka ne tyellit saa.
Sitten on yksityisiä eläkkeitä yrityksiltä, pieni siivu niitäkin siinä 37,8 miljardissa.
Kun tuota työeläkkeiden vakuutusluontoisuutta niin hoetaan, niin kannattaa muistaa, että myös työttömyysetuus on vakuutusturvaa. Sehän samalla tavalla pakolla palkasta kerätään työttömyysVAKUUTUSmaksuna. Joten älkääpä kadehtiko työttömiä heidän etuudestaan. Ovat sen itse itselleen kustantaneet, se on ansaittua rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla ei ole rahaa, mistä maksaa eläkemaksuja, ellei työntekijä tee tuottavaa työtä, josta sitä rahaa saadaan, jotta voidaan maksuja mak
Eletään nyt reaalimaailmassa. Jos Työnantajalla ei ole tuottoa, hän panee puljun oven kiinni tai ainakin yt-neuvottelut jotta saa tuottamattomat vekkulit pellolle.
Julkinen puoli ei paljon tulosta tee, silti heillekin maksetaan eläkemaksut.
Kuules, minä jo, kun et ollut syntynytkään tunsin nuo pääoman/tuotannon teoriat jne. Saahan niistä höpöttää.
Jos jätetään Marx, ihan liiketaloudellinen seikka ettei tappiollista yritystä kannata pyörittää. Monelta jää sitten tilittämättä sosturvat ja ennakonpidätys verottajille, tyellit jne.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat maan rakentaneet ilman isoja lapsilisiä, asumistukia ja työttömyyskorvauksia. Moni eli köyhää sodanjälkeistä aikaa. Tee sinä osasi ja huomaat, että rahaa on, jos jaksaa sieltä sohvalta nousta. Kuntosikin vaan huononee, kun sieltä kotoa valitat.
Eläkeläiset eivät ole "maata rakentaneet" sen kummemmin kuin mikään muukaan sukupolvi. Jokainen vuorollaan rakentaa maata, joten nuo lapsekkaat fraasit voisi jättää pois ja tutkia todellisia summia, rahavirtoja. Totuus on, että suuret ikäluokat ovat saaneet enemmän kuin heille kuuluu, ja nuoret ikäluokat tulevat saamaan vähemmän kuin heille kuuluu.
Minä makaan sohvalla niin paljon kuin huvittaa, se on yksityisasiani eikä kuulu sinulle lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tuota työeläkkeiden vakuutusluontoisuutta niin hoetaan, niin kannattaa muistaa, että myös työttömyysetuus on vakuutusturvaa. Sehän samalla tavalla pakolla palkasta kerätään työttömyysVAKUUTUSmaksuna. Joten älkääpä kadehtiko työttömiä heidän etuudestaan. Ovat sen itse itselleen kustantaneet, se on ansaittua rahaa.
Ja vakuutusten luonteeseen kuuluu, joku kuolee ennen eläkettä, vakuutusyhtiö voittaa, kuten joku laski, puoli miljoonaa verrattuna 20 vuodrn eläkkeeseen.
Kaikki eivät jää työttömiksi, siksi silläkin tvr ( koku tommonen) on sit rahaa.
Kaikki ei kolhi autoaan, me saamme bonus-alennusta , kaikki eivät polta taloaan tai kaikilta ei varasteta pyörää.
Aloittaja on JUUDAS ISKARIOT PETTURI VARAS. Häpeäksi koko suvulleen. Isovanhempansa elättänyt ja Sossu vanhempansa ja vanhempansa elättänyt ja Sossu aloittajan !!! Veronmaksajat maksanut aloittajan koulun ja juuri nämä jotka saa lopulta raadannasta eläkkeen koska aloittaja ei kykene elättämään omia vanhuksia sukulaisiaan eikä hoitamaan heitä itse. Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Jos Työnantajalla ei ole tuottoa, hän panee puljun oven kiinni tai ainakin yt-neuvottelut jotta saa tuottamattomat vekkulit pellolle.
Juuri näin. Ja moni firma onkin nyt laittanut lapun luukulle, koska Suomessa tuottoa harvoin saa näillä palkan sivukuluilla. Konkursseja vaan tulee ja maa on jo lamassa, mutta ilmeisesti useimmat eläkeläiset eivät vieläkään vain hahmota syytä, miksi näin on.
Miksi tuolle sukupolvelle tosiasioiden tunnustaminen on niin vaikeaa? Leimataan muut mieluummin kateellisiksi ja tehdään ihan mitä tahansa kognitiivisia kärrynpyöriä, ettei vain tarvitsisi kohdata totuutta. Jotain hyvin oireellista tuossa on.
Seuraavaksi sitten taas ne hellahuonetarinat opiskeluajoilta ja nuorison ripsenpidennysten moittiminen. Sekä listataan kaikki, mistä jäätiin lapsena paitsi. Ja se pyhittää sen, että maa syöstään konkurssiin ja IMF:n ohjaukseen kuten Kreikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just nämä suuret ikäluokat - hokijat eivät tahdo mitään tosiasioita kuulla. Heille, pyh, on ikivanha asia kun työeläkkeet tulivat työelämään. Kuitenkin nytkin on vielä 20, 30- luvuilla syntyneitä eläkeläisiä .
Tietysti 2000 syntyneestä joku 1960 on dinosaurusten aikaa
Toivotaan että itse ymmärrät kuolla kun eläkeikä lähestyy.
Olet vain kuluerä sen jälkeen.
Olen nyt ollut eläkkeellä 17 vuotta, ikäni on 80. Ei 60-luvulla työssä olleet enää ole työelämässä.
Kuolen heti kun ehdin.
Ajattele kuinka paljon tuosta summasta maksetaan veroa,eläkkeestä liki 20%, kulutuksesta alvia 14-24%(arvio%) suoraan yhteiskunnalle. Moni joka vaan länkyttää, ei pysty koko työurallaan tuohon ,mutta arvostella osataan ja olla kade. Ja sitä työeläkettä maksaa työeläkeyhtiö edelleen, kansan-ja takuueläke maksetaan myös näistä eläkkeellä olevien verotuloista. Siis yhteiskunta on Suomi , maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset eivät ole "maata rakentaneet" sen kummemmin kuin mikään muukaan sukupolvi. Jokainen vuorollaan rakentaa maata, joten nuo lapsekkaat fraasit voisi jättää pois ja tutkia todellisia summia, rahavirtoja. Totuus on, että suuret ikäluokat ovat saaneet enemmän kuin heille kuuluu, ja nuoret ikäluokat tulevat saamaan vähemmän kuin heille kuuluu.
Minä makaan sohvalla niin paljon kuin huvittaa, se on yksityisasiani eikä kuulu sinulle lainkaan.
Suuret ikäluokat nuoruudessaan hävisivät kun ei koulutusta ollut tarjolla, töihin nuorena. Ei ollut 60-luvulla kunnollisia asuntoja työvoimaksi tulleille, ei päivähoitoa.
Siis aika jotenkin outoa puhua ihmisen kanssa jonka käsitykseen työvoimasta ja eläkeläisistä ei sovi kuin viisi ikäluokkaa.
Ja niin moni kuoli ehtimättä eläkeikään. Tai 70 vuoden ikään.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele kuinka paljon tuosta summasta maksetaan veroa,eläkkeestä liki 20%, kulutuksesta alvia 14-24%(arvio%) suoraan yhteiskunnalle. Moni joka vaan länkyttää, ei pysty koko työurallaan tuohon ,mutta arvostella osataan ja olla kade. Ja sitä työeläkettä maksaa työeläkeyhtiö edelleen, kansan-ja takuueläke maksetaan myös näistä eläkkeellä olevien verotuloista. Siis yhteiskunta on Suomi , maksaa.
Työeläkkeistä perittävillä veroilla ei kustanneta kokonaan edes eläkeläisten osuutta sote-menoista. Joten turha fantasioida, että työeläkeläiset jotenkin ihmeellisesti takuueläkkeet kustantaisivat. Omista eläkkeistään ovat maksaneet 25 %, siinä kaikki. Muu tulee muiden selkänahasta.
Jo 17 vuotta? Oletetaan, että eläkkeesi olisi 2 000 euroa kuussa. Tähän mennessä tuolla summalla olisit nostanut eläkettä jo 408 000 euroa, ja jos elät vielä 15 vuotta, saat muiden kustantamaa eläkettä vielä 360 000 euroa. Yhteensä olisit eläkettä saanut 768 000 euroa (kun ei lasketa indeksikorotuksia), josta korkeintaan neljäsosa on itse maksamaasi. Eli olisit itse kerännyt yhteiseen kassaan vain 192 000 euroa, joka sinulle varmasti kuuluu.
Luonnollisesti jos eläkkeesi on pienempi, rasite Suomen työmarkkinoille on myös pienempi. Vastaavasti jos saat suurempaa eläkettä, rasitat kansantaloutta enemmän. Se on fakta, vaikka se ikävältä tuntuisikin.