Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?
Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.
Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.
Kommentit (1598)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jeps. 20-40-vuottiailla, eli perheenperustamisikäisillä ei oo rahaa mihinkään. työt pätkätöitä jos niitä edes on. 50-60-vuotiailla on isot ikälisät, eläkeläisillä suuret eläkkeet ja alennukset. ihme kun syntyvyys sakkaa
Mitkä ihmeen ikälisät? Ei sellaisia yksityisillä ole. Ja moni tuon ikäinen on ihan vakituisissa töissä. Mikset opiskellut alalle missä töitä on?
Millä aloilla muka on töitä? Jopa vanhustenhoitajia on nyt kortistossa kun hva:t irtisanovat porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien työtätekevien ihmisten palkoista peritään työeläkemaksu.
Työntekijän osuus työeläkemaksusta on vuonna 2025:
1752-vuotiailla 7,15 % palkasta
5362-vuotiailla 8,65 % palkasta
63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.
Työtä tehneet ovat osin itse rahoittaneet oman eläkkeensä, ja kun on 40 vuotta ollut palkkatyössä, on eläkkeen suuruus n. 50-60 prosenttia palkasta.
Arvaa paljon tuo maksu on ollut suurimman osan suurten ikäluokkien työurasta? Se on ollut 0%
Ja taas kerran: kaikki eläkeläiset eivät ole suuria ikäluokkia. Itse asiassa heitä on vain n. 300 000 elossa (kaikkiaan eläkeläisiä 1.6 milj).
Itse ehdin maksaa työntekijän työeläkemaksua 31 vuotta ennen eläkkeelle jäämistä (1993-2024). Että se si
No tuossa viestissä sanotaan selvästi että suuret ikäluokat. Silloin se ei koske sinua.
Ei kaikki eläkeläiset ole rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät saavat kylläkin parhaat alennukset.Eläkeläisten alennukset jostain kulttuurilipuista ovat 1-3 euron luokkaa. En käyttäisi aikaani sen kadehtimiseen.
Mutta tosiaan, jos alennuksia kaipaat, ryhdy työttömäksi.
Lista paikoista, joissa työttömille kovemmat alennukset kuin eläkeläisille? Esimerkiksi Matkahuolto ei tarjoa työttömille minkäänlaisia alennuksia.
Sama juttu itseasiassa myös VR:llä. Ei alennuksia työttömille, piste. Matkahuoltohan jakaa alennuksia jopa lehdistön edustajille. Entäpä Finnair, Silja, Viking line? Ei alennuksia työttömälle. Ihan kuin joku yhteinen sopimus, onneksi en ole salaliittoteoriohin päin, voisi alkaa jo epäilyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat ikänsä tehneet töitä. Nuorilleko se varallisuus pitäisi antaa ilmaiseksi tarjottimella?
Ikänsä , eli max 60v asti. Toista se on meillä nuoremmilla sukupolvilla, jotka pääsevät eläkkeelle 71v, jos eivät ole kuolleet ennen sitä.
Milloin eläkkeelle-laskuri "jos olet syntynyt v 2007, alin eläkeikäsi on 68v 11kk". Kuinkas nuori sinä oikein oletkaan?
Minä olen aloittanut työuran 18 vuotiaana, mutta eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana joten vuosikauisia on töitä tehty ennen kuin eläke karttui. Nykyään se alkaa karttumaan 17 vuotiaana. Ja ihan normaaleja eläkemaksuja on koko ajan maksettu ja nyt kun jään eläkkeelle 65 vuotiaana on työuraa 47 vuotta takana. Ihan turhaan on tulla jonkun vinkumaan, etten ole itse eläkettäni maksanut ja, että eläisin nuorten siivellä.
Eläkekin on oikein 1400e/kk miinus verot joten sopii kadehtia.
Kyllä aika moni nuorikinin elänyt minun "siivellä" kun olen tuon ajan veroja maksellut ja niilläkin rahoilla on neuvolat ja koulut kustannettu ja asuntotukea opiskeijoille maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aloittanut työuran 18 vuotiaana, mutta eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana joten vuosikauisia on töitä tehty ennen kuin eläke karttui. Nykyään se alkaa karttumaan 17 vuotiaana. Ja ihan normaaleja eläkemaksuja on koko ajan maksettu ja nyt kun jään eläkkeelle 65 vuotiaana on työuraa 47 vuotta takana. Ihan turhaan on tulla jonkun vinkumaan, etten ole itse eläkettäni maksanut ja, että eläisin nuorten siivellä.
Kyllä aika moni nuorikinin elänyt minun "siivellä" kun olen tuon ajan veroja maksellut ja niilläkin rahoilla on neuvolat ja koulut kustannettu ja asuntotukea opiskeijoille maksettu.
Ja te molemmat olette eläneet jonkun superrikkaan siivellä (kirjaimellisesti). Vai oikeastiko kuvittelette että Hornetit on TEIDÄN rahoillanne ostettu? Ei ole.
Nuo uimahallin 3e alennukset ovat vielä pieniä. Tietäisitpä miten paljon alennusta kotihoidosta ja hoivakotipaikoista annetaan! Alle 2% kaikista hoivakotien asiakkaista maksaa hoitonsa kokonaan itse, loput maksavat keskimäärin tonnin ja yhteiskunta maksaa loput. Eli 98% saa tuhansia euroja alennusta joka kuukausi, ja silti kehtaavat valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jeps. 20-40-vuottiailla, eli perheenperustamisikäisillä ei oo rahaa mihinkään. työt pätkätöitä jos niitä edes on. 50-60-vuotiailla on isot ikälisät, eläkeläisillä suuret eläkkeet ja alennukset. ihme kun syntyvyys sakkaa
Mitkä ihmeen ikälisät? Ei sellaisia yksityisillä ole. Ja moni tuon ikäinen on ihan vakituisissa töissä. Mikset opiskellut alalle missä töitä on?
Millä aloilla muka on töitä? Jopa vanhustenhoitajia on nyt kortistossa kun hva:t irtisanovat porukkaa.
No mun kaveripiirissä on eri alojen inssejä sekä opettajia emmekä ole olleet päivääkään työttöminä. Ikää kohta tuo 40
Vierailija kirjoitti:
Nuo uimahallin 3e alennukset ovat vielä pieniä. Tietäisitpä miten paljon alennusta kotihoidosta ja hoivakotipaikoista annetaan! Alle 2% kaikista hoivakotien asiakkaista maksaa hoitonsa kokonaan itse, loput maksavat keskimäärin tonnin ja yhteiskunta maksaa loput. Eli 98% saa tuhansia euroja alennusta joka kuukausi, ja silti kehtaavat valittaa.
Samaa mieltä siitä, että 3 euroa uimahallista on naurettava alennus. Meillä Tampereella eläkeläiset, asuinpaikasta riippumatta, käyvät uimassa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis aika monella alalla on töitä. Ainakin täällä meillä päin on kunnon ruuhkat aamusta ja illasta, kuin ihmiset menee töihin.
Eihän mikään toimisi, jos ihmiset ei olisi töissä. Ei päiväkodit, koulut, kunnan/kaupungin virastot,terveydenhoito, liikuntapaikat , puhtaanapito, ruokahuolto, kaupat jne jne. pyöri ilman työntekijöitä.
Suurin osa työikäisistä käy edelleen töissä ja aika monella on ihan vakityö.
Varmaan joka alalla on töitä, mutta ei välttämättä kaikilla sen työn tekijöillä, mutta valta osalla kuitenkin. Ei kaikki ole työttömiä tai osa-asikaisia. Ei tää yhteiskunta vaan pyöri niin, että hmiset ei olisi töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja te molemmat olette eläneet jonkun superrikkaan siivellä (kirjaimellisesti). Vai oikeastiko kuvittelette että Hornetit on TEIDÄN rahoillanne ostettu? Ei ole.
Sinähän sekaisin olet. En ole koskaan elänyt kenenkään siivellä, mutta kenen siivellä sinä elät? Ja kuvitteletko sinä itse, että olen maksanut hornetit, vai mistä tuollainen tuli mieleesi? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat ikänsä tehneet töitä. Nuorilleko se varallisuus pitäisi antaa ilmaiseksi tarjottimella?
Osin kyllä sillä nuorten kustannuksella eläkeläiset ovat vairauttaan keränneet ja nytkin elävät nuorten siivellä.
Täytyy myöntää, että lapseni maksavat uudet kodinkoneet, saunakylppäri- ja keittiöremontin. Sanoivat, että nyt on meidän vuoro auttaa äiti sinua. Tietävät etten kerännyt heidän kustannuksellaan vaurautta, päinvastoin he olivat ja ovat aina etusijalla. Autoin ja autan vieläkin tiukan paikan tullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja te molemmat"????
Ketkä "te molemmat"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole. Naapurin mummo oli kotirouvana koko ikänsä. Nyt saa takuueläkettä ja muhkeaa leskeneläkettä loppuikänsä.
Jos olet nainen, niin mene naimisiin, hyvällä tuurilla saat aikanaan muhkeaa leskeneläkettä.
Ei onnistu enää. Tämäkin etu poistunut nuoremmilta.
Nyt eläkkeellä olevia ei kuriteta elinaikakertoimilla vaikka käytännössä elävät yhtä pitkään. Meillä työssäkäyvillä eläkeikä karkaa aina vain kauemmas ja lopulta tulee käymään niin että eläkkeelle mennään sitten kun jalat ei enää kanna. Ei tehdä maailmanympärimatkoja eikä valiteta bussissa nuorisolle koska maataan vaipoissa hoitokodissa.
Mutta ei nämä nykyiset eläkeläiset mitään pohattoja kuitenkaan ole. Moni on maksanut torpasta pitkän pennin ja nyt se on arvoton. Pörssiosakkeita omistaa harva eikä niitä metsäpalstojakaan kovin monella. Jos on niin ei häävisti. Nykyisin töissäolevilla tulee olemaan huomattavasti suurempi varallisuus kun jäävät eläkkeelle mutta nauttimaan siitä ei pääse ym. syistä. Itsellänikin viiskymppisenä moninkertaisesti enemmän kuin vanhemmillani koskaan oli ja vielä on rutkasti aikaa kerryttää lisää
Vierailija kirjoitti:
Sinun tapauksessa olisi ehdottoman viisasta jatkaa työuraa että saisit edes kohtalaisen eläkkeen. Minulla on eläkekertymä 56 vuotiaana 3500eur ja aion jäädä sinua nuorempana eläkkeelle. Mutta olenkin tehnyt riuskasti töitä. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ja kakaransa tarhaan vievät eivät maksa juuri mitään kalliista hoidosta tai neuvolakäynneistä opiskelijat eivät maksa opiskelusta...Eli saavat hyötyä jopa tuhansia euroja ja kehtaavat vielä valittaa.
.
Vierailija kirjoitti:
Että taas!!! kartalle ne kuuluisat "suuret eläkkeet ja alennukset". Miksi höpötät kuin koulutettu apina "suuret, suuret eläkkeet"? Kuinka monella prosentilla nykyeläkeläisistä on päätäsi särkevän suuri eläke? Katso keskieläke, siis keskieläkkeiden euromäärä, ymmärrätkö? Ja kun minä eläkeläisenä pääsen museoon euron halvemmalla kuin sinä, kalvakoon se kateuttasi aivan vapaasti. ---Tiedätkö muuten, mitä tarkoittaa oikeinkirjoitus?
Hyvä oli maksaa kuin ei ollut tyel-maksuja rasitteena , vaan senkin sai käyttää oman lainansa lyhennyksen..