Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?
Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.
Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.
Kommentit (1598)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien työtätekevien ihmisten palkoista peritään työeläkemaksu.
Työntekijän osuus työeläkemaksusta on vuonna 2025:
1752-vuotiailla 7,15 % palkasta
5362-vuotiailla 8,65 % palkasta
63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.
Työtä tehneet ovat osin itse rahoittaneet oman eläkkeensä, ja kun on 40 vuotta ollut palkkatyössä, on eläkkeen suuruus n. 50-60 prosenttia palkasta.
Arvaa paljon tuo maksu on ollut suurimman osan suurten ikäluokkien työurasta? Se on ollut 0%
Tarkistahan tietosi.
Tarkista itse. Gooleta vaikka " koska tyel-maksuja alettiin periä työntekijöiltä"
Tyel-maksuja on peritty työntekijöiltä vuodesta 1993 alkaen.
Olen kyllä sitä mieltä, että on täysin oikein, että työntekijäkin joutuu osallistumaan eläkkeensä maksuun..
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakeuudistukset/aiemmat-uud…
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat ikänsä tehneet töitä. Nuorilleko se varallisuus pitäisi antaa ilmaiseksi tarjottimella?
Eipä ole. Naapurin mummo oli kotirouvana koko ikänsä. Nyt saa takuueläkettä ja muhkeaa leskeneläkettä loppuikänsä.
Jos olet nainen, niin mene naimisiin, hyvällä tuurilla saat aikanaan muhkeaa leskeneläkettä.
Ei onnistu enää. Tämäkin etu poistunut nuoremmilta.
Leskeneläke se varsinainen onni onkin, oikein kunnon kadehtimisen paikka. Minä jäin aivan yllättäen ja hyvin traagisesti leskeksi 42vuotiaana, kolmen pienen lapsen kanssa, perheasunnon valtavat velat niskassani. Lapset saivat perhe-eläkettä 18v asti, minä saan 180e/kk leskeneläkettä loppui
Ei kateelliset av-mammat osaa ajatella empaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti suututtaa nämä eri hintaiset liput joukkoliikenteessä. Miksi maksaisin täyden hinnan jolla kompensoin eläkeläisten ja opiskelijoiden lippuja? Siksi pyöräilen tai kävelen aina.
No ainakaan HSL-alueella alennusta eivät saa kuin Kelan eläkettä saavat, tai sitten 70 vuotta täyttäneet, mutta jälkimmäiset vaan kausilippuihin. Normi työeläkeläiset eivät siis satunnaismatkoilla tuosta hyödy mitään, vaan maksavat ihan saman hinnan kuin työssäkäyvätkin.
Ja työttömät!
Vierailija kirjoitti:
Nämä tällaiset köyhät vs rikkaat -aloitukset taitaa nekin olla rzzätrollien aikaansaannosta. Tarkoituksena aikaansaada eripuraa ja kahtiajakautumista.
Taitaa eduskunta olla täynnä rzzätrollejs kun itse päättävät tämmöisistä laista, jossa nuoret ja työttömät köyhtyy ja vanhat ja rikkaat rikastuu entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat ikänsä tehneet töitä. Nuorilleko se varallisuus pitäisi antaa ilmaiseksi tarjottimella?
Eipä ole. Naapurin mummo oli kotirouvana koko ikänsä. Nyt saa takuueläkettä ja muhkeaa leskeneläkettä loppuikänsä.
Jos olet nainen, niin mene naimisiin, hyvällä tuurilla saat aikanaan muhkeaa leskeneläkettä.
Ei onnistu enää. Tämäkin etu poistunut nuoremmilta.
Leskeneläke se varsinainen onni onkin, oikein kunnon kadehtimisen paikka. Minä jäin aivan yllättäen ja hyvin traagisesti leskeksi 42vuotiaana, kolmen pienen lapsen kanssa, perheasunnon valtavat velat niskassani. Lapset saivat perhe-eläkettä
Rikas, mutta kateellinen?
Mistä rikas on kateellinen köyhille?
- puuttuvasta äidistä
- kuolleista lapsista
- muodikkaista vaatteista. Muotitajua ei saa rahalla.
Eläkeikäinen ihminen on tehnyt töitä reilun 40 vuotta, jos jonkinlaista eläkettä saa. Koko sen ajan maksanut eläkemaksuja. Juuri laskettiin nuoren ihmisen tuleva eläke jos eläkeikään tekee töitä, reipas oli kertymä olettaen että ehdot pysyvät samoina. Ahkeruus palkitaan niin nykyisillä eläkeläisillä että nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tällaiset köyhät vs rikkaat -aloitukset taitaa nekin olla rzzätrollien aikaansaannosta. Tarkoituksena aikaansaada eripuraa ja kahtiajakautumista.
Taitaa eduskunta olla täynnä rzzätrollejs kun itse päättävät tämmöisistä laista, jossa nuoret ja työttömät köyhtyy ja vanhat ja rikkaat rikastuu entisestään.
Ketä tarkoitat vanhoilla ja rikkailla?
Nyt kun olen ollut työttömänä ja on ollut aikaa käydä päivisin ruokakaupassa, niin sitä huomaa miten paljon eläkeläisiä on viettämässä kulutusjuhlaa. Prisman lounaspaikassa käyvät syömässä hyvällä ruokahalulla, sieltä saa eläkeläisalennuksen. Ja sitten Poweriin, Kultajouseen, apteekkiin ja mitä liikkeitä siellä nyt onkaan. On pakasta vedetyt vaatteet ja uudet mukavat kengät jalassa. Itsellä ei työttömänä ole todellakaan varaa edes Prisman buffetlounaaseen. Viikkobudjetti on 50 euroa ja sillä haen ruuat.
Nyt on työttömyysetuuksista leikattu niin paljon, että tavallaan kun tippuu heti työttömäksi jäädessään pohjalle, menee se kannustavuus siinä samalla. Ei mua huvita enää tämän yhteiskunnan eteen tehdä mitään, kun pysyn köyhänä vaikka kuinka tartun työtilaisuuksiin aina kun niitä on.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään varakasta eläkeläistä. Omat vanhemmat niin köyhät, etteivät aina voi edes syödä.
Minimieläke 986 netto, ei mene veroa.
Työmarkkinatuki 595 netto kolmen lapsen äidille.
Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta.
Nuoremmilla on mahdollisuus vaikuttaa tuloihinsa enemmän ja helpommin kuin vanhemman, eläkeiässä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun olen ollut työttömänä ja on ollut aikaa käydä päivisin ruokakaupassa, niin sitä huomaa miten paljon eläkeläisiä on viettämässä kulutusjuhlaa. Prisman lounaspaikassa käyvät syömässä hyvällä ruokahalulla, sieltä saa eläkeläisalennuksen. Ja sitten Poweriin, Kultajouseen, apteekkiin ja mitä liikkeitä siellä nyt onkaan. On pakasta vedetyt vaatteet ja uudet mukavat kengät jalassa. Itsellä ei työttömänä ole todellakaan varaa edes Prisman buffetlounaaseen. Viikkobudjetti on 50 euroa ja sillä haen ruuat.
Nyt on työttömyysetuuksista leikattu niin paljon, että tavallaan kun tippuu heti työttömäksi jäädessään pohjalle, menee se kannustavuus siinä samalla. Ei mua huvita enää tämän yhteiskunnan eteen tehdä mitään, kun pysyn köyhänä vaikka kuinka tartun työtilaisuuksiin aina kun niitä on.
No jos sä et tee töitä, niin ei sun kuulu edes syödä. Ne eläkeläiset, joilla on varaa ostaa ovat työllään ansainneet eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla eläkkeellä olevat enää rikastuvat?Nuoret työssäkäyvät pärjäävät ja tuilla elävilä pitääkin olla minimielintaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sä et tee töitä, niin ei sun kuulu edes syödä. Ne eläkeläiset, joilla on varaa ostaa ovat työllään ansainneet eläkkeet.
Tossa on vaan se ongelma, että työikäiset ei pysy työkuntoisina samaan aikaan kuin eläkeläiset elää koko ajan pidempään ja kuormittaa myös terveydenhuoltoa heille maksettavien eläkkeiden lisäksi. Sellainen yhteiskunta tulee matkansa päähän lopulta, ja Suomessa alkaa olla nyt se tilanne. Tosiasioita ei ole tunnustettu, vaan on satsattu kaikki ihmisiin, jotka ei ole enää työelämässä. Ja viety työikäisiltä, lapsilta ja nuorilta.
Voi ,Vierailija kirjoitti:
Ei näillä eläkeläisilläkään ollut varaa nuorena.Ter sinäkin vuosia töitä niin saat käydä buffetissa.Työttömänä et voikaan vaatia mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Voi ,Vierailija kirjoitti:
Ei näillä eläkeläisilläkään ollut varaa nuorena.Ter sinäkin vuosia töitä niin saat käydä buffetissa.Työttömänä et voikaan vaatia mitään ylimääräistä.
Tämäkään kirjoittaja ei tajunnut, mihin se johtaa, että ansiosidonnaiset romutetaan täysin kuten nyt on tehty. Enää ei ole sitäkään vähää työhalukkuutta, kun työtä tekemällä ei saa turvaa, jos joutuu työttömäksi. Ei ole enää tarvetta yrittää kerätä uutta ansiosidonnaista. Se on huono juttu tilanteessa, jossa vakituisia työpaikkoja ei ole tarjolla, mutta pitäisi saada ihmiset ottamaan vastaan määräaikaisia. Ei niistä määräaikaisista kummoistakaan eläkettä kerry, joten neuvo on turha.
Ap on ääliö. Jos ihminen takee 50 vuotta töitä, niin sinä kadehdit sitä, että hän on saanut hmmattua omaisuutta tienaamillaan rahoilla. Sinulla, ääliö, on ihan samat mahkut, jos et tuhlaisi kaikkea johonkin botokseihin, irtoripsiin, viininlipittelyyn, jatkuvaan matkusteluun tai uusien vaatteiden osteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos s
Työntekijät ei pysy työkuntoisina?Se on yksilön oma vika jos ei pidä huolta itsestä.Minä tuöskentelin ravintola-alalla 66-vuotiaaksi,nyt vingutaan jatkuvasti kuinka ei jaksa.
Kaukoliikenteestä saisin alennusta, paikallisliikenteestä en saa.