Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?

Vierailija
01.03.2025 |

Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.

Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.

Kommentit (1598)

Vierailija
361/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat ikänsä tehneet töitä. Nuorilleko se varallisuus pitäisi antaa ilmaiseksi tarjottimella?

Osin kyllä sillä nuorten kustannuksella eläkeläiset ovat vairauttaan keränneet ja nytkin elävät nuorten siivellä. 

Täytyy myöntää, että lapseni maksavat uudet kodinkoneet, saunakylppäri- ja keittiöremontin. Sanoivat, että nyt on meidän vuoro auttaa äiti sinua. Tietävät etten kerännyt heidän kustannuksellaan vaurautta, päinvastoin he olivat ja ovat aina etusijalla. Autoin ja autan vieläkin tiukan paikan tullen.

Jihuu hienoa, lisää alveja valtion kassaan

Vierailija
362/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat ikänsä tehneet töitä. Nuorilleko se varallisuus pitäisi antaa ilmaiseksi tarjottimella?

Osin kyllä sillä nuorten kustannuksella eläkeläiset ovat vairauttaan keränneet ja nytkin elävät nuorten siivellä. 

En ole kerännyt mitään varallisuutta sun siivelläsi vaan omalla työlläni ja nyt olen nauttinut työeläkkeestäni peräti kuukauden.

No tässä täytyy tosiaan tehdä ero koska on eläköitynyt. Nyt eläköityneet ovat lähestulkoon maksaneet itse eläkkeensä ja kärsivät eläkeuudistuksessa myös. Suurin osa tietää , ketkä ne eläkekusettajia ikäluokat ovat ja 60-lukulaiset eivät siihen kuulu , sanotaanko sekin nyt selvyydeksi. 

Ei mikään ikäluokka ole eläkekusettaja vaan silloin elettiin sen aikaisen järjestelmän mukaan jonka laati ihan joku muu kuin eläkeläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska usein ei ole aina. Ei kaikki opiskelijat ja työttömätkään ole köyhiä, mutta tulot on lähtökohtaisesti pienemmät ja ovat "alennusryhmiä".

Eläkeläisten osalta näihin on myös se peruste, että ikäväestöä on hyvä kannustaa liikkumaan ja aktiivisuuteen, joka edesauttaa terveyttä ja terveet vanhukset ovat yhteiskunnalle halpoja vanhuksia.

Vierailija
364/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En auta eläkeläistä joka tarttee apua, koska maksan hänen eläkkeensä

Voi ressukkaa,nämä eläkeläiset maksoi sinunkin neuvolat ja koulutuksen.Sinä et maksa sun eläkemaksuilla yhtään mitään.

Ja me maksetaan seuraavan ikäluokan koulutus ja neuvola sekä teidän vuosikymmenien seniorilomanne.

Niin teimme mekin.

No että maksaneet sillä tyel-maksua ei teiltä kerätty kuin vähän työuranne lopussa.

Vuodesta 1993, jäin eläkkeelle tämän vuoden alussa.

Vierailija
365/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aloittanut työuran 18 vuotiaana, mutta eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana joten vuosikauisia on töitä tehty ennen kuin eläke karttui. Nykyään se alkaa karttumaan 17 vuotiaana.  Ja ihan normaaleja eläkemaksuja on koko ajan maksettu ja nyt kun jään eläkkeelle 65 vuotiaana on työuraa 47 vuotta takana. Ihan turhaan on tulla jonkun vinkumaan, etten ole itse eläkettäni maksanut ja, että eläisin nuorten siivellä. 

Eläkekin on oikein 1400e/kk miinus verot joten sopii kadehtia. 

Kyllä aika moni nuorikinin elänyt minun "siivellä" kun olen tuon ajan veroja maksellut ja niilläkin rahoilla on neuvolat ja koulut kustannettu ja asuntotukea opiskeijoille maksettu. 

Samat sanat, paitsi eläke on pienempi, koska hoidin lapseni kotona. Kaikki rahat silloinkin meni lasten hyväksi. Säästöjäkään ei ole.

Vierailija
366/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on jo omansa tienannu :D etkai aijo omaa tulevaisuuttas leikata ahneuksisssa

Vierailija
367/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen kusettaa aina.

Vierailija
368/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien työtätekevien ihmisten palkoista peritään työeläkemaksu.

Työntekijän osuus työeläkemaksusta on vuonna 2025:

1752-vuotiailla 7,15 % palkasta

5362-vuotiailla 8,65 % palkasta

63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.

Työtä tehneet ovat osin itse rahoittaneet oman eläkkeensä, ja kun on 40 vuotta ollut palkkatyössä, on eläkkeen suuruus n. 50-60 prosenttia palkasta.

Arvaa paljon tuo maksu on ollut suurimman osan suurten ikäluokkien työurasta? Se on ollut 0%

Tarkistahan tietosi.

Tarkista itse. Gooleta vaikka " koska tyel-maksuja alettiin periä työntekijöiltä"

1993 joten sen jälkeen ei ole ollut 0%

Vierailija
369/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtäkään varakasta eläkeläistä. Omat vanhemmat niin köyhät, etteivät aina voi edes syödä.

Vierailija
370/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti suututtaa nämä eri hintaiset liput joukkoliikenteessä. Miksi maksaisin täyden hinnan jolla kompensoin eläkeläisten ja opiskelijoiden lippuja? Siksi pyöräilen tai kävelen aina.

Vierailija
371/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien työtätekevien ihmisten palkoista peritään työeläkemaksu.

Työntekijän osuus työeläkemaksusta on vuonna 2025:

1752-vuotiailla 7,15 % palkasta

5362-vuotiailla 8,65 % palkasta

63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.

Työtä tehneet ovat osin itse rahoittaneet oman eläkkeensä, ja kun on 40 vuotta ollut palkkatyössä, on eläkkeen suuruus n. 50-60 prosenttia palkasta.

Arvaa paljon tuo maksu on ollut suurimman osan suurten ikäluokkien työurasta? Se on ollut 0%

Ja taas kerran: kaikki eläkeläiset eivät ole suuria ikäluokkia. Itse asiassa heitä on vain n. 300 000 elossa (kaikkiaan eläkeläisiä 1.6 milj).

Itse ehdin maksaa työntekijän työeläkemaksua 31 vuotta en

Suuren ikäluokan osuus eläkeläisistä on vajaa 20%.

Vierailija
372/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aloittanut työuran 18 vuotiaana, mutta eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana joten vuosikauisia on töitä tehty ennen kuin eläke karttui. Nykyään se alkaa karttumaan 17 vuotiaana.  Ja ihan normaaleja eläkemaksuja on koko ajan maksettu ja nyt kun jään eläkkeelle 65 vuotiaana on työuraa 47 vuotta takana. Ihan turhaan on tulla jonkun vinkumaan, etten ole itse eläkettäni maksanut ja, että eläisin nuorten siivellä. 

Eläkekin on oikein 1400e/kk miinus verot joten sopii kadehtia. 

Kyllä aika moni nuorikinin elänyt minun "siivellä" kun olen tuon ajan veroja maksellut ja niilläkin rahoilla on neuvolat ja koulut kustannettu ja asuntotukea opiskeijoille maksettu. 

Ja te molemmat olette eläneet jonkun superrikkaan siivellä (kirjaimellisesti). Vai oikeastiko kuvittelette että Hornetit on TEIDÄN rahoillanne ostettu? Ei ole.

Miten Hornetit liittyvät eläkkeisiin? Sulla on puurot ja vellit sekaisin.

Vierailija
373/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole. Naapurin mummo oli kotirouvana koko ikänsä. Nyt saa takuueläkettä ja muhkeaa leskeneläkettä loppuikänsä.

Jos olet nainen, niin mene naimisiin, hyvällä tuurilla saat aikanaan muhkeaa leskeneläkettä.

Ei onnistu enää. Tämäkin etu poistunut nuoremmilta.

Ei ole poistunut, 10 vuotta saa.

Vierailija
374/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekö se ihmisiä veetuttaa kun suuret ikäluokat ovat olleet työuransa alusta asti tel-järjestelmässä?

Edelleen on 20-30-luvulla syntyneitä eläkeläisiä elossa jotka tulivat  jo kauan töissä olleena tellin piiriin.  Kuten myös se, joista ei ollut maksettu mitään eläkemaksuja rupesivat heti jäämään työeläkkeelle, jos siis olivat palkkatyössä.

Vierailija
375/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole. Naapurin mummo oli kotirouvana koko ikänsä. Nyt saa takuueläkettä ja muhkeaa leskeneläkettä loppuikänsä.

Jos olet nainen, niin mene naimisiin, hyvällä tuurilla saat aikanaan muhkeaa leskeneläkettä.

Ei onnistu enää. Tämäkin etu poistunut nuoremmilta.

Leskeneläke se varsinainen onni onkin, oikein kunnon kadehtimisen paikka. Minä jäin aivan yllättäen ja hyvin traagisesti leskeksi 42vuotiaana, kolmen pienen lapsen kanssa, perheasunnon valtavat velat niskassani. Lapset saivat perhe-eläkettä 18v asti, minä saan 180e/kk leskeneläkettä loppuikäni. Ilman perhe-eläkettä en olisi pienten kanssa selviytynyt. Lujille otti silti. Mieluummin olisin pitänyt mieheni, lastemme isän. Mutta kadehtikaa tätäkin, jos siitä olonne helpottuu. Minun ja lasten suru ei siitä kumminkaan lopu.

Vierailija
376/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En auta eläkeläistä joka tarttee apua, koska maksan hänen eläkkeensä

Voi ressukkaa,nämä eläkeläiset maksoi sinunkin neuvolat ja koulutuksen.Sinä et maksa sun eläkemaksuilla yhtään mitään.

Voi voi ja nyt maksetaan palkasta yhtä lailla kouluja ja neuvoloita + 1600000 eläkeläisen terveydenhoito ja eläkkeet.

Niin?Niin minäkin maksoin kouluja ja neuvoloita ja vanhempien sukupolvien eläkkeitä.Ei tullut mieleenkään valittaa vaikka suurten ikäluokkienkin eläkkeitä maksoin .

Vierailija
377/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kusettanut ketään, paitsi koiraani.

Vierailija
378/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mä olen sua kusettanut, kerro.

Vierailija
379/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet eläkeläiset yhä myöhemmin nuoruuden päästä aloittavat työn tekemisen.  Kaksvitosena, jotkut aikaisemmin.

Nyt vanhimmat eläkeläiset ja sotien jälkeen syntyneet ovat duurin osa aloittaneet työnteon 15-vuotiaana.

Jos he ehtivät olla 50 vuotta työelämässä pitäisikn eläkeiän olla 75 vuotta. Jota se ei ole. Tulevaisuudessakin ihmiset jäävät sairana eläkkeelle aikaisemmin.

Vierailija
380/1598 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti suututtaa nämä eri hintaiset liput joukkoliikenteessä. Miksi maksaisin täyden hinnan jolla kompensoin eläkeläisten ja opiskelijoiden lippuja? Siksi pyöräilen tai kävelen aina.

No ainakaan HSL-alueella alennusta eivät saa kuin Kelan eläkettä saavat, tai sitten 70 vuotta täyttäneet, mutta jälkimmäiset vaan kausilippuihin. Normi työeläkeläiset eivät siis satunnaismatkoilla tuosta hyödy mitään, vaan maksavat ihan saman hinnan kuin työssäkäyvätkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan