Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?

Vierailija
01.03.2025 |

Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.

Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.

Kommentit (1597)

Vierailija
301/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuoret valittavat eläkeläisten omaisuudesta? Tehkää itse 40 vuotta töitä, älkää käykö ulkomailla tuona aikana kuin 5 kertaa ja harrastakaa vain maksuttomia asioita. Niin teilläkin on iso omaisuus. Ihan itsestänne kiinni, mihin rahanne menevät.

Nuoret ei voi vaan mennä töihin, seuraisit aikaasi. 

Vierailija
302/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät saa alennusta.

Saavat alennuksia mm. julkisesta liikenteestä, teatteri-, elokuvateatteri-, ooppera-, baletti- ja konserttilipuista, ravintoloista, museoista, hotelleista, kylpylöistä, risteilyistä, kotisiivouksesta, parturi- ja kampaamopalveluista. 

Sulla on osittain väärää tietoa.

Menen lähikaupunkiin bussilla, ei alennuksia. Kotisiivouksesta ei saa alennusta, ei myöskään kampaamosta, joistakin ravintoloista voi saada euron alennuksen. Teatteri- ym. lipuista en tiedä kun täälläpäin ei niitä ole.

Kaikki mitä listasin, piti paikkansa. 

https://www.senioriedut.fi/

Meidän paikkakunnalla ei saa kampaamoista alennusta. Alennusta ei myöskään saa paikallisliikenteestä. Noita muita en käytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En auta eläkeläistä joka tarttee apua, koska maksan hänen eläkkeensä

Voi ressukkaa,nämä eläkeläiset maksoi sinunkin neuvolat ja koulutuksen.Sinä et maksa sun eläkemaksuilla yhtään mitään.

Vierailija
304/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jeps. 20-40-vuottiailla, eli perheenperustamisikäisillä ei oo rahaa mihinkään. työt pätkätöitä jos niitä edes on. 50-60-vuotiailla on isot ikälisät, eläkeläisillä suuret eläkkeet ja alennukset. ihme kun syntyvyys sakkaa

Mitkä ihmeen ikälisät? Ei sellaisia yksityisillä ole. Ja moni tuon ikäinen on ihan vakituisissa töissä. Mikset opiskellut alalle missä töitä on?

Mä oon saanut viimeksi palkankorotuksen ehkä 10v sitten (oon 50), muuten vaan indeksikorotukset. Mitään ikälisiä ole ikinä näkyny 😂 Ja mun eläke tulee olemaan alle 2000/kk (miinus verot) kun pääsen joskus eläkkeelle. Käteen jää siis about 1500 max. Kerro lisää niistä hyvistä alennuksista, olen kiinnostunut!

Ikälisät on ainakin kunnallisella puolella. Mulla on just tuon suuruinen eläke.

Vierailija
305/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuoret valittavat eläkeläisten omaisuudesta? Tehkää itse 40 vuotta töitä, älkää käykö ulkomailla tuona aikana kuin 5 kertaa ja harrastakaa vain maksuttomia asioita. Niin teilläkin on iso omaisuus. Ihan itsestänne kiinni, mihin rahanne menevät.

Ne on tottuneet saamaan kaiken kun vähän kiukuttelee. Ei haluta nähdä vaivaa ja odotukset elämästä ruusunpunaiset. Ei kaikilla, mutta suurimmat valittajat näitä vanhempien mussukoita joilta ei ole vaadittu koskaan mitään.

Moni  kävi töissä jo 8 vuoutta, ennen kuin työeläketta alkoi edes kertyä. Nyt tai työttömällekin kertyä tyeläkettä.

Ainakin vanhemmista harvat ovat käyneet eläissään missään ulkomailla, korkeintaan puolueen bussilla leningradissa. Lääkäreitä oli yksi koko kunnassa ja sinne pääsi, jos lääkäri sattui olemaan paikalla.  Nykyiset työttömät saa asioita, joista moni eläkeläinen ei osannut unelmoidakaan. Asunnossa on sisävessa ja suihku ym Ruokaan ei emen koko tili. Jos osti jonkun lihapalan siitä piti riittää moneenateriaan koko perheelle. Hedelmiä ei ollut varaa ostaa, eikä niitä paljon ollutkaan valittavana.

Huvittaa ihan ajatus, etä olisi ollut rahaa johonkin konserttiin. Mummoni naapurissa asui perhe, jossa ei kaikille lapsille ollut kenkiä. Kunta tilasi muutamia pareja kumisaappaita, jotka sitten jaettiin koululuokassa köyhimmelle. Usein moni melko köyhäkin oli niin ylpeä, että ei haluttu "köyhäinapua" .Se oli sen ajan kelatuki.

Vierailija
306/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttautukaa paremmin muiden rahoilla,oma vika.

Vierailija
307/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat paremmin kun oot töissä palkkaa Suomen keskieläke oli 1900€ jtn.Se on niin pieni summa .Ei kande kadehtia 40-70v paskaduunii..ja tuo on eläke.Toki on joku ker..apers..e jonka eläke on helv..n isooo..Tehnyt uran jossain korkeemmalla.Varakkaita ei suomes oikeen oo kun muutama ,oikean rikas.Onko sitäkään oikeesti kun realisoidaan..jaetaan moneen osan omaisuutta perheissä perheyhtiliöissä..

Vierailija
308/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat ikänsä tehneet töitä. Nuorilleko se varallisuus pitäisi antaa ilmaiseksi tarjottimella?

Osin kyllä sillä nuorten kustannuksella eläkeläiset ovat vairauttaan keränneet ja nytkin elävät nuorten siivellä. 

Vierailija
309/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin aikanani jouduin töitä hakemaan montakin kertaa, ei sinne niin vain menty.

Vierailija
310/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät saa alennusta.

Saavat alennuksia mm. julkisesta liikenteestä, teatteri-, elokuvateatteri-, ooppera-, baletti- ja konserttilipuista, ravintoloista, museoista, hotelleista, kylpylöistä, risteilyistä, kotisiivouksesta, parturi- ja kampaamopalveluista. 

Sulla on osittain väärää tietoa.

Menen lähikaupunkiin bussilla, ei alennuksia. Kotisiivouksesta ei saa alennusta, ei myöskään kampaamosta, joistakin ravintoloista voi saada euron alennuksen. Teatteri- ym. lipuista en tiedä kun täälläpäin ei niitä ole.

Kaikki mitä listasin, piti paikkansa. 

https://www.senioriedut.fi/

Meidän paikk

Kyllähän tuo etuusmainos saa mielen matalaksi ihmiseltä joka ei ole koskaan töissä käynyt, ei kylpylässä eikä teatterissa. Vanhoille tarjotaan vielä parin euron alennus autuuksiin, ihan hirveäähän tuo on.

Vierailija
311/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ydinkysymys onkin, että miksi heidän lapsensa ovat päivähoidossa (hinta yhteiskunnalle noin 1800 e/kk), vaikka he itse ovat kotona ja valittavat, että eläkeläiset saa kaiken ja he ei mitään. Eläkeläinen kun maksaa itse vastaavasta 5-päiväisestä päivätoiminnasta vähän yli 2700 e/kk eikä edes ole mitään nollamaksuluokkaa, kuten lasten päivähoidossa.

Ja jos ei ole töitä, niin miksi ihmeessä asettua kadehtimaan niitä, jotka teki työpaikkansa itse. Ai niin, yrittäjällä voi olla kurjaa, kun ei ole palkallisia lomia.

Vierailija
312/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien työtätekevien ihmisten palkoista peritään työeläkemaksu.

Työntekijän osuus työeläkemaksusta on vuonna 2025:

1752-vuotiailla 7,15 % palkasta

5362-vuotiailla 8,65 % palkasta

63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.

Työtä tehneet ovat osin itse rahoittaneet oman eläkkeensä, ja kun on 40 vuotta ollut palkkatyössä, on eläkkeen suuruus n. 50-60 prosenttia palkasta.

Vierailija
313/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kato kun nekin olivat varattomia nuorena. Kun aikaa kuluu ja ikää tulee niin yleensä omaisuus kasvaa ellei  ole täysin holtion rahankäytössä. Eläkkeellä tulot kuitenkin putoavat palkkatöihin verrattuna aika lailla ja nuo eläkeläisalennukset kannustavat eläkeläisiä käyttämään niitä varojaan kulutukseen sen sijaan että he säilöisivät kaiken sukanvarteen.

Oikeasti ap jos et ite osannu tätä asiaa ajatella olet kyllä aika tyhmä.Ihan arkijärjellä ja yleistiedolla oisit tämän asian tajunnut kirjoittelematta tänne.

Vasta suurten ikäluokan kohdalla tämä toteutui että eläkkeellä ollaan vauraampia kuin nuoremmat työssäkäyvät ikäluokat. Koskaan aiemmin ei näin ole ollut eikä nyt enää suurten ikäluokkien jälkeenkään tule olemaankaan. Näin se kollektiivinen muisti ja yleissivistys on huono. Otetaan erittäin poikkeuksellinen historiallinen asiantila ikäänkuin pysyväksi tilaksi, vaikka kyseessä on erittäin poikkeuksellinen ilmiö. Et tällaista seniorilomasysteemiä ole muilla ikäluokilla ole juuri ollut ikinä.

Vierailija
314/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ressukkaa,nämä eläkeläiset maksoi sinunkin neuvolat ja koulutuksen.Sinä et maksa sun eläkemaksuilla yhtään mitään.

Voi voi ja nyt maksetaan palkasta yhtä lailla kouluja ja neuvoloita + 1600000 eläkeläisen terveydenhoito ja eläkkeet.

Vierailija
315/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisiltä terveydenhuollosta maksu kustannusten mukaan. Ei vaan ole varaa maksaa vanhusten hoitoja jos halutaan rahojen riittävän.

Vierailija
316/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole niinkään omaisuudesta vaan tuloista. Saavathan opiskelijat ja työttömätkin joistain asioista alennusta.

Mistä työttömät saavat alennuksia? En ole huomannut vielä yhtään asiaa seitsemän vuoden aikana.

Liikuntapaikoista, museoista, työväen-ja kansalaisopistoista.. googlaile, niin löytyy. Jos ei sulle ole tullut alennuksia vastaan, niin et ilmeisesti harrasta liikuntaa, kulttuuria, opiskelua.

Vierailija
317/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien työtätekevien ihmisten palkoista peritään työeläkemaksu.

Työntekijän osuus työeläkemaksusta on vuonna 2025:

1752-vuotiailla 7,15 % palkasta

5362-vuotiailla 8,65 % palkasta

63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.

Työtä tehneet ovat osin itse rahoittaneet oman eläkkeensä, ja kun on 40 vuotta ollut palkkatyössä, on eläkkeen suuruus n. 50-60 prosenttia palkasta.

Arvaa paljon tuo maksu on ollut suurimman osan suurten ikäluokkien työurasta? Se on ollut 0%

Vierailija
318/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja me maksetaan seuraavan ikäluokan koulutus ja neuvola sekä teidän vuosikymmenien seniorilomanne.

Vierailija
319/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on tottuneet saamaan kaiken kun vähän kiukuttelee. Ei haluta nähdä vaivaa ja odotukset elämästä ruusunpunaiset. Ei kaikilla, mutta suurimmat valittajat näitä vanhempien mussukoita joilta ei ole vaadittu koskaan mitään.

Moni  kävi töissä jo 8 vuoutta, ennen kuin työeläketta alkoi edes kertyä. Nyt tai työttömällekin kertyä tyeläkettä.

Ainakin vanhemmista harvat ovat käyneet eläissään missään ulkomailla, korkeintaan puolueen bussilla leningradissa. Lääkäreitä oli yksi koko kunnassa ja sinne pääsi, jos lääkäri sattui olem

Ei meidänkään perheessä matkusteltu, isä töissä, äiti kotona kuuden lapsen kanssa. En kyllä muista kaveriporukassakaan kenenkään matkustelleen. Minä kävin vasta aikuisena 25v. ensimmäisen kerran ulkomailla, nykyään monet käyvät jo vauvoina ja taaperoina matkoilla vanhempiensa kanssa.

Vierailija
320/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.

Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.

Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla."

https://yle.fi/a/74-20058453

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän