Narsisti äidin suusta kuultua - jaetaan tarinoita
Narsisti äiti on kertonut minulle suoraan, että olen hänen lempilapsensa. Verrattuna siskooni. Asia painaa minua, koska olen läheinen siskoni kanssa ja haluaisin kertoa hänelle asioita. Tätä en voi kuitenkaan kertoa koskaan.
Olen myös kuullut äitini toisaalta kertovan puolisolleen, että hämmästyttävää kyllä, rakastaa jopa enemmän hänen lastaan, kuin omia lapsiaan.
Mitä itse narsisti äiti päästänyt suustaan?
Kommentit (179)
Minua keljuttaa kun en voi riittävästi nimitellä äitiä narsistiksi.
t. Viisikymppinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osasta narsistien lapsista tulee narsisti itsekin, osasta epävakaa, osasta läheisriippuvainen kynnysmatto ja osa ei sitten traumatisoidu mitenkään.
Mutta kummasti sitä ei voi narsistilapsi kuitenkaan myöntää. Täällä harvoin näkee aloituksia, että olen narsisti tmv.
Aina vaan joku muu on syyllinen, yleensä äiti tai ex-mies. Itselleen löytyy kyllä selityksiä ja sympatiaa. Mutta kun äitiäititi, liiipalaapa
Onko jotenkin vaikea käsittää, että jos joku pahoinpitelee sinut niin se pahoinpitelijä on syyllinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yo- tulos - sait sitten pazkapaperit ka 8.1. Pikkusisko sanoi että olis tappanut itsensä jos yo-tulos olis ollut huono
Siis lukion ka. Vai? Ei yo-papereissa ole tuollaisia.
Kyllä siinä samassa pitäisi tulla päästötodistus... kyselehän jos olet jäänyt ilman
Autosta saa päästötodistuksen 🤣🤣
Kandeis ehkä käydä se lukio 🤔
Kyllä se päästötodistus oli aivan yleisesti puhekielessä käytetty termi aiemmin.
Myös nykysuomen sanakirja tuntee kyseisen sanan.
Ja onpa kyseinen sana esiintynyt myös lainsäädännössäkin.
https://jkorpela.fi/suomen-normit/paastotod.html
https://fi.wiktionary.org/wiki/p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6todistus
-Lukeminen kannattaa aina
Olet aiheuttanut sairauteni,
-olette niin kauheita lapsia että kuolen siihen ja sitten kadutte miten olette minua kohdelleet,
-puolisosi kuolema on aiheuttanut minulle niin paljon stressiä kun olen saanut sinusta sitten murehtia.
Aina kun joku kohteli minua lapsena huonosti: mutta mitä SINÄ teit, taisi kuitenkin olla sinun syysI?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten aina näissä ketjuissa oletetaan, että kirjoittajilla on itsellään paljon narsistia piirteitä, joita eivät tiedosta? Mä ainakin tiedostan. Yleensä juuri uhrit tiedostavat ja tunnistavat ne muuta väestöä paremmin. Iso osa on varmasti käynyt terapiassa asiaa työstämässä ja varovat, etteivät siirrä käytösmallia enää omille lapsilleen.
Onhan se ihan loogistakin, että narsistisuus ikään kuin periytyy. Enkä tarkoita nyt genetiikkaa.
Mä kävin vuosia terapiassa ja tiedostan yhä, että mulla on helposti aktivoituvia defenssejä, vaikkei enää suoranaisia narsistin piirteitä. Mitä sitten? Enkö siksi saisi kirjoittaa lapsuuden kokemuksistani vertaistuen toivossa?
Ne on ne narsistiset käytösmallit mitkä lapsi oppii kotoaan. Ne periytyy, jos niitä ei tunnista ja lähde tietoisesti korjaamaan. Meillä lapset kasvatett
Totta, sitä toistaa, mitä on kotona nähnyt, mutta onneksi narsistin lapsi ei välttämättä itse ole narsisti. Ei siis saa nautintoa muisten kiusaamaisesta, ja tajuaa maailmaa nähdessään, että ei ole normaalia toimia noin. OIkealle narsistille taas sellainen toiminta on sisäsyntyistä.
Lisää näitä. Omani oli sellainen, että en halua niitä juttuja toistella, mutta tekee hyvää lukea. Kiitos kokemuksia jakaneille.
Vierailija kirjoitti:
- kun erosimme isäsi kanssa, hän ei halunnut enää nähdä teitä. Minä kuitenkin vaadin, että teillä säilyy suhde isäänne ja siksi olette nykyäänkin tekemisissä.
Tämä kuulostaa narsistiselta. Tässä vaan se äiti on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1985. Äidilläni oli siis diagnoosi narsismista vaikka epäilen mahdollista sosiopatiaa, koska väkivaltaa ja kidutusta, insestiä oli niin paljon. Itselläni on aika paha did, ptsd ja nuorena aikuisena alkanut työkyvyttömyys juuri lapsuuden takia.
Jostain syystä äiti tykkäsi hoitaa aivan pieniä lapsia, mutta ehkä viimeistään siitä saakka kun oli 4 hän alkoi kiduttaa ja muuttui täysin välinpitämättömäksi.
Koska 4 vuotiaana lapsille tulle ensimmäinen uhmaikä eivätkä ole helposti kontrolloitavissa.
Minun ei olisi pitänyt koskaan saada sinua, olin liian nuori.
No, olet mitä olet. Ei se siitä velli valkene.
Kehuu aina omia ja muiden mieleistensä henkilöiden saavutuksia, onnea ja menestystä, minua yrittää lytätä parhaansa mukaan.
Olen niin pettynyt sinuun.
Oiskohan syytä katsoa peiliin...
Äitini teki kaikkensa saadakseen huomiota. Kertoi naapurille että minulla on syöpä (olin silloin 7 v.). Ei tiennyt että kuulin asian.
Hänellä itsellään oli syöpä vaikkei ollut. Säikäytti isän.
Äidilläni oli kymmenen vuotta sitten vuodi elinaikaa.
Ei tykännyt kun ei pystynyt uunottamaan ja manipuloimaan enää sairauksilla (joita siis ei ollut)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yo- tulos - sait sitten pazkapaperit ka 8.1. Pikkusisko sanoi että olis tappanut itsensä jos yo-tulos olis ollut huono
Siis lukion ka. Vai? Ei yo-papereissa ole tuollaisia.
Kyllä siinä samassa pitäisi tulla päästötodistus... kyselehän jos olet jäänyt ilman ;)
Se on päättötodistus. Eikä ole sama kuin yo-todistus. Kävitkö oikeasti lukiota ollenkaan, kun et näitä tiedä?
En ole ap mutta lukion voi käydä myös kirjoittamatta, vaikkei siinä kauheasti järkeä ole. Terveisin lukion käynyt mutten kirjoittanut .
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppinen äitivihaajahullu taas vauhdissa
Ei mitkään terapiat näköjään auta.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1985. Äidilläni oli siis diagnoosi narsismista vaikka epäilen mahdollista sosiopatiaa, koska väkivaltaa ja kidutusta, insestiä oli niin paljon. Itselläni on aika paha did, ptsd ja nuorena aikuisena alkanut työkyvyttömyys juuri lapsuuden takia.
Jostain syystä äiti tykkäsi hoitaa aivan pieniä lapsia, mutta ehkä viimeistään siitä saakka kun oli 4 hän alkoi kiduttaa ja muuttui täysin välinpitämättömäksi.
Oletko tutustunut äitisi historiaan. Sieltä voi paljastua paljon pahaa mitä kokenut.
Syy seuraus on monimutkainen. Lauerma osaisi varmasti vastata noihin,myös itse olen sairaan ns.äidin kidutuksen uhri.
Omatuntoa sentään on, mitä siltä "äidiltäni "puuttui .
-Nämä tässä on kengännauhat. Opetellanpas sitomaan ne. Kas näin.
-Nämä on ahvenia. Niissä on piikkejä.
Taas tytöt yrittävät kilpailla ja lytätä äitejään, mutta isät aina niin viattomia. En ihmettele avioerotilastoja. Kuka mies jaksaisi katsella näitä, joissa ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas tytöt yrittävät kilpailla ja lytätä äitejään, mutta isät aina niin viattomia. En ihmettele avioerotilastoja. Kuka mies jaksaisi katsella näitä, joissa ei ole mitään vikaa.
Eihän näiltä ole yksikään parisuhde onnistunut. Sitten lapset huostassa tai roikkuvat lapsissaan kaksvitosissa tyyliin "joka päivä kysyn whatsapissa mitä olet tänään tehnyt ja rakastsn sinua" kertomustensa mukaan. Kun korjaavat kylmän äitinsä virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tutustunut äitisi historiaan. Sieltä voi paljastua paljon pahaa mitä kokenut.
Syy seuraus on monimutkainen. Lauerma osaisi varmasti vastata noihin,myös itse olen sairaan ns.äidin kidutuksen uhri.
Omatuntoa sentään on, mitä siltä "äidiltäni "puuttui .
Komppaan vastaajaa.
Voin kertoa,että jos oot syntyny 1985, niin tässä annat ymmärtää, että äidilläsi oli narsismi diagnoosi jo silloin.
Oikaisen.V.2017 ei ollut narsismiin diagnoosia eli mistä moinen " tieto".
Onko ollut mielisairaalassa ymv.?
Minä taidan olla narsistiäiti, olen niin pahoillani kaikesta vaikeasta mitä olen kolmelle lapselleni aiheuttanut... en haluaisi olla olemassa kun niin paljon hävettää oma käytös eikä tämä ole edes provo...
Olen todella pahoillani aiheuttamastani kivusta ja särystä enkä mitään saa enää tekemättömäksi... ei saa...
Anteeksi, haluaisin vain pois täältä aiheuttamasta ongelmia omalle perheelleni...
En tiedä mitä muuta tehdä kuin syödä nappeja ja juoda alkoa... :(
N54
Meidän entisen naapurin tyttö tuli kotonaan käymään. Äitinsäkin oli siellä. Tytär kysyi äidiltään, että mitä nää täällä teet? Narsku äiti vastaa, että oon lomalla.
Paljonhan meilläkin oli kaikkea, ei kuitenkaan fyysistä. Kuvaavinta ehkä oli se kun eräs sisaruksistani kävi läpi erittäin vaikeaa ja riitaisaa avioeroa diagnosoidusta psykopaatista, ja äitini itki että voi voi voi miksi minun pitää vielä tällaistakin kestää, suoraan tälle eroavalle lapselleen.
En oikein edes tiedä mitä äiti sillä tarkoitti, mitä hänen nyt piti kestää? Hänen lapsensahan se oli joka erosi, eikä hän itse? Äitini ei ollut missään tekemisissä eron kanssa eikä edes pitänyt siitä lapsensa puolisosta. Mutta koska äiti oli hyvin vahvasti se päähenkilö aina ja kaikessa, niin sinänsä oli ihan tyypillistä.