Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsisti äidin suusta kuultua - jaetaan tarinoita

Vierailija
01.03.2025 |

Narsisti äiti on kertonut minulle suoraan, että olen hänen lempilapsensa. Verrattuna siskooni. Asia painaa minua, koska olen läheinen siskoni kanssa ja haluaisin kertoa hänelle asioita. Tätä en voi kuitenkaan kertoa koskaan.

Olen myös kuullut äitini toisaalta kertovan puolisolleen, että hämmästyttävää kyllä, rakastaa jopa enemmän hänen lastaan, kuin omia lapsiaan.

Mitä itse narsisti äiti päästänyt suustaan?

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- kun erosimme isäsi kanssa, hän ei halunnut enää nähdä teitä. Minä kuitenkin vaadin, että teillä säilyy suhde isäänne ja siksi olette nykyäänkin tekemisissä.

Mitä narsismia tuossa on? Meillä itseasiassa oli tuo tilanne, tosin en sitä koskaan lapsille ole kertonut. Nyt kun ovat aikuisia, ehkä voisikin puhua asiasta, jos tulee puheeksi. Tosin veikkaan, että ovat itsekin nähneet ja tiedostaneet  kuvion.

Vierailija
122/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekopääakat on tavanneet trenditerapiassa ja se huuhaaville siellä lehtiö kädessä tietää että tietyssä vaiheessa keskustelu on ohjattava siihen että olikohan äitisi narsisti 🤣😂

Täsmälleen tämä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää sinua kun olet kuin isäsi.

Sitten kun isänne kuolee (tähän ei tullut koskaan jatkoa. En tiedä mitä äitini olisi tehnyt)

Yo- tulos  - sait sitten pazkapaperit ka 8.1. Pikkusisko sanoi että olis tappanut itsensä jos yo-tulos olis ollut huono

Yleisesti sinä nyt oot tommonen

Teen sinut perinnöttömäksi 

Ja en ole tekemisissä äitini kanssa.

Hyvä! Katkeruus on tie onneen ja terveyteen 🤣

Ei katkeruus, mutta se, että sallii itsensä kokea vihaa siitä, että on tullut väärin kohdelluksi. Kun asiat on käsitellyt, ei enää tunne katkeruutta, ja voi jopa antaa narsistille anteeksi. 

Hehän ovat sisäisesti varsin tyhjiä ja tuntevat itsensä pohjimmiltaan arvottomiksi. Ja totta on, että siinä on

🤣😅 #defenssi

Vierailija
124/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun isänne kuolee (tähän ei tullut koskaan jatkoa. En tiedä mitä äitini olisi tehnyt)

Yo- tulos  - sait sitten pazkapaperit ka 8.1. Pikkusisko sanoi että olis tappanut itsensä jos yo-tulos olis ollut huono

No olihan ne huonot paperit, mitä narsistista tuossa on?

Ihan hyvät lukiopapereiksi. 

Minun keskiarvo on samaa luokkaa ja silti ylioppilas todistuksessa on kolme Laudaturia.

Vierailija
125/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olihan ne huonot paperit, mitä narsistista tuossa on?

Ihan hyvät lukiopapereiksi. 

Minun keskiarvo on samaa luokkaa ja silti ylioppilas todistuksessa on kolme Laudaturia.

Lähde?

Vierailija
126/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä. 

- Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa. 

Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman. 

- Todelliset asiantuntijat taas eivät voi lausua julkisesti luonnearviointeja, huomauttaa Jyrki Korkeila vedoten ammattikunnan eettiseen koodistoon.

Vierailija
127/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Katkeruus on tie onneen ja terveyteen 🤣

Ei katkeruus, mutta se, että sallii itsensä kokea vihaa siitä, että on tullut väärin kohdelluksi. Kun asiat on käsitellyt, ei enää tunne katkeruutta, ja voi jopa antaa narsistille anteeksi. 

Hehän ovat sisäisesti varsin tyhjiä ja tuntevat itsensä pohjimmiltaan mitättömiksi. 

Vierailija
128/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehän ovat sisäisesti varsin tyhjiä ja tuntevat itsensä pohjimmiltaan mitättömiksi. 

Vierailija
129/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten aina näissä ketjuissa oletetaan, että kirjoittajilla on itsellään paljon narsistia piirteitä, joita eivät tiedosta? Mä ainakin tiedostan. Yleensä juuri uhrit tiedostavat ja tunnistavat ne muuta väestöä paremmin. Iso osa on varmasti käynyt terapiassa asiaa työstämässä ja varovat, etteivät siirrä käytösmallia enää omille lapsilleen. 

Onhan se ihan loogistakin, että narsistisuus ikään kuin periytyy. Enkä tarkoita nyt genetiikkaa. 

Mä kävin vuosia terapiassa ja tiedostan yhä, että mulla on helposti aktivoituvia defenssejä, vaikkei enää suoranaisia narsistin piirteitä. Mitä sitten? Enkö siksi saisi kirjoittaa lapsuuden kokemuksistani vertaistuen toivossa? 

Vierailija
130/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen hähää, itse olet narsisti- huutelu ei vain ole kovin hedelmällistä. Vaikka olisinkin, nii eihän se sitä poista, etteikö vanhempanikin olisi ollut, pikemminkin päin vastoin. Joten mikä järki tässä huutelussa on? 

Vierailija
131/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä. Osasta narsistien lapsista tulee narsisti itsekin, osasta epävakaa, osasta läheisriippuvainen kynnysmatto ja osa ei sitten traumatisoidu mitenkään. Terapiassa voi kuitenkin hoitaa näitä oireita, jos on siihen motivoitunut. 

Vierailija
132/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee aina hieman kelju olo näistä huutelijoista, että toivon todella, että he ovat trolleja, eikä heillä ole lapsia. 

Osaan hyvin kuvitella oman äitini kollottamassa "itsekö olet täydellinen, taidatkin itse olla narsisti?!" samalla kun meitä kiusasi ja pahoinpiteli. 

Vierailija
133/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
134/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mielenkiintoista, että joku random tyyppi ottaa itseensä siitä, että puhutaan narsisteista melko yleisellä tasolla. Voin hyvin kuvitella, että tunnistaa liikaa tuttuja piirteitä itsestään.

Vierailija
135/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on mielenkiintoista, että joku random tyyppi ottaa itseensä siitä, että puhutaan narsisteista melko yleisellä tasolla. Voin hyvin kuvitella, että tunnistaa liikaa tuttuja piirteitä itsestään.

No onhan se ihan perseestä, että huijattavia uhreja on vähemmän, kun tieto häiriön piirteistä leviää laajemmalle?

Vierailija
136/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasta narsistien lapsista tulee narsisti itsekin, osasta epävakaa, osasta läheisriippuvainen kynnysmatto ja osa ei sitten traumatisoidu mitenkään. 

Mutta kummasti sitä ei voi narsistilapsi kuitenkaan myöntää. Täällä harvoin näkee aloituksia, että olen narsisti tmv.  

Aina vaan joku muu on syyllinen, yleensä äiti tai ex-mies. Itselleen löytyy kyllä selityksiä ja sympatiaa. Mutta kun äitiäititi, liiipalaapa

Vierailija
137/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhriutuja rypee itsesäälissä

Uhriutuja kaihtaa vastuun ottamista omasta elämästään. Kun hänellä on vaikeaa, syy siihen löytyy jostain muualta kuin itsestä.

Uhriutuja nauttii syyllistämisestä ja rakastaa itsesäälissä rypemistä. Hän elää menneessä ja muistelee vuosien takaisia epäkohtia ja epäonnistumisia, joiden syyt on ulkoistettu muiden harteille.

Toisaalta uhriutuja rakastaa itsestään kertovia sankaritarinoita. Sellaisia, joiden mukaan hän on riutumalla, raatamalla ja muista huolehtimalla saanut urotöitä aikaiseksi. Tällöin uhriutujan ympärille voi muodostua häntä ihaileva ja myötäilevä hovi.

Ap ja muut narsimijankkerit ovat itse uhriutuvia narsisteja. Keräävät palstalla itseään myötäilevää hovia kertomalla itsesääli narsku-tarinoitaan.

Vierailija
138/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä. 

- Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa. 

Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman. 

- Todelliset asiantuntijat taas eivät voi lausua julkisesti luonnearviointeja, huomauttaa Jyrki Korkeila vedoten ammattikunnan eettiseen koodistoon.

Vierailija
139/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistiksi nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä kunnolla ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä

/ Hannu Lauerma 

Tämä on ihan totta. Lisäksi leimaamalla toisen narsistiksi voi sälyttää kaiken vastuun ihmissuhteen epäonnistumisesta ja hankaluuksista sen toisen harteille. Kun se on sellainen narsisti ettei sen kanssa voi tulla toimeen. Oma henkilökohtainen kokemukseni on kuitenkin se, että normaali ihminen pitää toista narsistina vain harvoin ja yleensä painavista syistä, kun taas narsistinen ihminen näkee ympärillään jatkuvasti narsisteja. Koska eihän se mitenkään voi olla hänen syynsä että hän ei tule toimeen kenenkään kanssa, vaan ne muut vaan on niin hankalia ja narsistisia..

Vierailija
140/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten aina näissä ketjuissa oletetaan, että kirjoittajilla on itsellään paljon narsistia piirteitä, joita eivät tiedosta? Mä ainakin tiedostan. Yleensä juuri uhrit tiedostavat ja tunnistavat ne muuta väestöä paremmin. Iso osa on varmasti käynyt terapiassa asiaa työstämässä ja varovat, etteivät siirrä käytösmallia enää omille lapsilleen. 

Onhan se ihan loogistakin, että narsistisuus ikään kuin periytyy. Enkä tarkoita nyt genetiikkaa. 

Mä kävin vuosia terapiassa ja tiedostan yhä, että mulla on helposti aktivoituvia defenssejä, vaikkei enää suoranaisia narsistin piirteitä. Mitä sitten? Enkö siksi saisi kirjoittaa lapsuuden kokemuksistani vertaistuen toivossa? 

Ne on ne narsistiset käytösmallit mitkä lapsi oppii kotoaan. Ne periytyy, jos niitä ei tunnista ja lähde tietoisesti korjaamaan. Meillä lapset kasvatettiin kilteiksi syyllistämällä. Pahin synti oli pahoittaa äidin mieli. Näin jälkikäteen yli nelikymppisenä on helppo katsoa taaksepäin, että kuinka itsekin nuorena käytti syyllistämistä omiin poikakavereihinsa ihan samalla tavalla kuin äiti lapsiinsa. Se on vaan se oma normaali, kotoa opittu että miten ihmisten kanssa toimitaan. Eikä siinä edes tarvitse itse olla narsisti. Se on aika rankkaa jos ja kun lopulta joutuu katsomaan sinne peiliin ja näkemään omat virheensä. Mutta se onkin se ero narsistilla verrattuna muihin; he eivät näe virheitään vaikka kuinka peiliä pidettäisiin edessä. He eivät vaan yksinkertaisesti pysty näkemään niitä.