Mummohan se taas tietysti paremmin tietää, paljonko pitää lapsella olla päällä!
Ajatelkaa, kun lapsi sentään on jo kohta 9 v, mutta minähän en tietenkään osaa valita sopivia vaatteita. En tietenkään. Tilanne se, että lapsi oli menossa isovanhempien kanssa ulkoilemaan, me puettiin valmiiksi ja hakivat lapsen pihalta mukaansa. Mittarissa oli jo +5 astetta ja ihan tyyni keli. Ajattelin, että kyllä siellä tarkenee vähemmälläkin, liikkuvat kuitenkin koko ajan, ja kun on juuri hankittu softshellpuku, niin voisi laittaa nyt sen. Joten puettiin softshelltakki- ja housut, niiden päälle ohuet kurahousut, villasukat, kumpparit, trikoopipo, kauluri, villatumput ja kurahanskat. Mummo valitti hysteerisenä, että kyllä olisi pitänyt olla vielä toppavaatteet, koska luntakin vielä on maassa! Ja paksumpi pipo ja toppahanskat blaa blaa blaa. Ja minä kysyin myöhemmin lapselta, että paleliko, niin sanoi, että ei yhtään!
Kai mun pitää antaa tuo huostaan, koska en vaan osaa. Oliko tämä nyt oikeasti jäätävän liian vähän vaatetta ja tuleeko kohta keuhkokuume?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Lapsihan saa lämpöhalvauksen toppapuvussa kun ulkona on plussakeli. Jos lapsi liikkuu niin mieti itse miten kuuma jossain toppavaatteissa liikkuminen on. Suomalaiset lapset on usein ylipuettuja. Toppahaalarin alla fleece- tai villahaalari normi vaatteiden päällä, sitten vielä villapipoja toppahuppu sen päälle. Moni vauva on vielä pakattu toppavilttiin ja sitten istuvat tamineet päällä kun äiti käy kaupassa, huoh tekee pahaa katsoa kun lapset ähkyy noissa tamineissa.
Maa on edelleen ja vielä pitkään kylmä. Ei kannata tuijottaa pelkästään lämpömittaria.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mummo haki 9v tytön kävelylle ja asuksi riitti ihan hyvin farkut, collegepusero ja kevyttoppatakki, tietty käsineet, pipo, alusvaatteet ja sukat myös. Ei käynyt edes mielessä, että pitäisi olla jotkut kuravaatteet tuossa iässä.
Mitä teillä tehdään, kun mennään kävelylle? Remutaan jossain lumikasoissa ja hypitään lätäköissä?
Farkuissa voi mennä kävelemään kaupungille, mutta ulkoiluvaatteeksi jos ei ole muuta kuin farkut, aika karua on. Kyllä 9v:llä pitäisi ainakin jotkut säänkestävät ulkohousut ja toppahousut olla! Jos pihassa ja metsässä paljon ulkoilee, kurahousut on hyvä lisävaruste myös, tuskin välttämätön kuitenkaan.
En mäkään osaa pukee itteeni äidin mielestä, aina joku pitäisi olla toisin;) N57
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista tekstiä että mummu ei koskaan ole kuullutkaan softshellistä! Minulla on lapsenlapsia ja olen heille ostanut softshell haalareita.
Ikävää että olet noin kiittämätön kun saat apua lapsenhoitoon.Toivottavasti elämä opettaa käytöstapoja, sinäkin vanhenet .
En minäkään ihan tarkkaan tiedä, mikä on softshellien sopiva lämpötila-alue... enkä ole kovin vanha.
Täällä arvosteltiin siis sitä että jos on mummu, ei ole koskaan kuullut softshellistä.
Se, missä lämpötilassa ne puetaan on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mummo haki 9v tytön kävelylle ja asuksi riitti ihan hyvin farkut, collegepusero ja kevyttoppatakki, tietty käsineet, pipo, alusvaatteet ja sukat myös. Ei käynyt edes mielessä, että pitäisi olla jotkut kuravaatteet tuossa iässä.
Mitä teillä tehdään, kun mennään kävelylle? Remutaan jossain lumikasoissa ja hypitään lätäköissä?
Farkuissa voi mennä kävelemään kaupungille, mutta ulkoiluvaatteeksi jos ei ole muuta kuin farkut, aika karua on. Kyllä 9v:llä pitäisi ainakin jotkut säänkestävät ulkohousut ja toppahousut olla! Jos pihassa ja metsässä paljon ulkoilee, kurahousut on hyvä lisävaruste myös, tuskin välttämätön kuitenkaan.
Meillä mummo ei rymyä metsässä eikä pihalla ole ikätasoistaan tekemistä näin kevättalvella. Kun mennään kävelylle, mennään kävelylle eikä pulkkamäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit iloinen että lapsen isovanhemmat haluaa olla tämän elämässä mukana ja ovat huolehtivaisia eikä esim välinpitämättömiä juoppoja, ja lakkaa rutisemasta joutavista asioista.
No en mä nyt ihan tosissaan tosissaan valita, mutta hassua silti koska a) ei ole todellista paleltumistavaaraa näin lämpimällä ja b) iso lapsi osaa sanoa itse, jos paleltaa.
Itse asiassa +5 ei vielä ole lämmintä, ainakaan, jos aurinko ei paista. Äkkiä tulee kylmä, jos hetkenkin seisoskelee. Eri asia, jos vaikka hiitää tai on pulkkamäessä, jossa liikkutaan reippaasti.
Mutta kurahousut 9 vuotiaalla? Luulin, että niitä pitää alla kouluikäiset. Vai oliko nämä sellaiset sadevaatte tyyppiset.
Itsellä ei ole noin vanhoja, mutta sukulaisella on juurikin 9-vuotias tyttö, ja vaikka pituudeltaan ei ole pitkä, käytökseltä ja olemukselta alkaa olla jo iso ja esiteinimäinen. Heillä pukeudutaan edelleen noin, että suojasäiden ulkoilussa saattaa usein olla tavallisten ulkoiluvaatteiden päällä ne henkseleillä kiinnitettävät muoviset kurahousut ja käsissä neulelapasten ja hihojen päällä pitkät kurarukkaset. Ymmärrän täysin, että on tosi käytännöllistä ja äidille helpompaa vaatehuoltoa näin, mutta silti jotenkin se näyttää hassulta, kun muuten alkaa olla iso ja fiksu, jonka kanssa voi jutella kaikenlaista melkein kuin aikuisen kanssa juttelisi. Anteeksi, jos sanoin pahasti, tämä oli vain yksi mielipide, jokainen äiti varmasti tietää parhaiten, miten lapsensa pukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit iloinen että lapsen isovanhemmat haluaa olla tämän elämässä mukana ja ovat huolehtivaisia eikä esim välinpitämättömiä juoppoja, ja lakkaa rutisemasta joutavista asioista.
No en mä nyt ihan tosissaan tosissaan valita, mutta hassua silti koska a) ei ole todellista paleltumistavaaraa näin lämpimällä ja b) iso lapsi osaa sanoa itse, jos paleltaa.
Itse asiassa +5 ei vielä ole lämmintä, ainakaan, jos aurinko ei paista. Äkkiä tulee kylmä, jos hetkenkin seisoskelee. Eri asia, jos vaikka hiitää tai on pulkkamäessä, jossa liikkutaan reippaasti.
Mutta kurahousut 9 vuotiaalla? Luulin, että niitä pitää alla kouluikäiset. Vai oliko nämä sellaiset sadevaatte tyyppiset.
Itsellä ei ole noin vanhoja, mutta sukulaisella on juurikin 9-vuotias tyttö, ja vaikka pituudeltaan ei ole pitkä, käytökseltä ja olemukselta alkaa olla jo iso ja esiteinimäinen. Heillä pukeudutaan edelleen noin, että suojasäiden ulkoilussa saattaa usein olla tavallisten ulkoiluvaatteiden päällä ne henkseleillä kiinnitettävät muoviset kurahousut ja käsissä neulelapasten ja hihojen päällä pitkät kurarukkaset. Ymmärrän täysin, että on tosi käytännöllistä ja äidille helpompaa vaatehuoltoa näin, mutta silti jotenkin se näyttää hassulta, kun muuten alkaa olla iso ja fiksu, jonka kanssa voi jutella kaikenlaista melkein kuin aikuisen kanssa juttelisi. Anteeksi, jos sanoin pahasti, tämä oli vain yksi mielipide, jokainen äiti varmasti tietää parhaiten, miten lapsensa pukee.
- On hassua, jos tällä tavalla puetaan päivittäin, kuten tarhalapset tekee.
- Ei ole hassua, jos on kyse yksittäisistä päivistä, kuten retkeily loskaisessa metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mummo ei rymyä metsässä eikä pihalla ole ikätasoistaan tekemistä näin kevättalvella. Kun mennään kävelylle, mennään kävelylle eikä pulkkamäkeen.
Mistä mummolle löytyisi ikätasoistaan tekemistä? Bingo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso ja fiksu saattaa ihan itse hoksata sen, että on kivempi ulkoilla kun vaatteet ei kastu tai kuraannu.
Täysin turhaa ja tarpeetonta ottaa nokkiinsa tuollaisista pikkuasioista. Softshell ei kokemukseni mukaan ole lämmintä edes kympin juoksulenkillä. Siksi en sitä juostessa käytä. Osa niistä päästää tuulen ja veden läpi. Jos pyyntööni hoidossa olevan lapsen lisävaatteista suhtauduttaisiin pikkumaisesti suuttuen ja valittaen, jäisi ulkoilut ja hoidot väliin. Saisivat hoitaa jatkossa lapsensa itse. Kolmen pojan äiti.
Voisko joku kertoa, mikä on se todellinen lämpötilaväli, missä softshell toimii? Tiedän mitä ne on, olen netissä ja kaupassa katsonut, mutta ihan käytännön kokemusta jos on tästä jollain? Lisäkysymyksenä, onko softshell hyvä tai huono materiaali käytettäessä kurahousujen alla?
t: utelias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolmosluokkalainen. En ajattele, että kurikset olisivat hassut tai nolot tms. mutta ei niille ole enää käyttöä, koska ei sotke enää niin paljoa ja vaivaan nähden olisi vähän hyötyä. Irtoravat voi karistella ulkohousuistakin. Saappaita tietenkin käytetään. Ainoastaan hoidossa, meillä on sellainen epävirallinen hoitotätijärjestely, johon menee parina päivänä viikossa koulun jälkeen, siellä täytyy pihalle pukea kurahousuja ja kurarukkasia, koska se on sama käytäntö kuin niiden omilla lapsilla on.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä keneltä kysyit, mutta vastaan meidän 8,5 v tytön puolesta. Jos mennään kävelylle puistoon ja metsään, kyllä hän siellä hyppää lätäköt ja lumikasat läpi, ja kurahousut on todellakin tarpeelliset kevätkaudella. Tarvittaessa osaa kävellä siistimminkin, silloin jos on vain farkut ja mennään esim. kauppaan.
Onko sulla AP kurahousufetissi, kun aina on isolla lapsella kurahousut. Ei kukaan 9 vuotias oikeasti kuriksia pidä
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla AP kurahousufetissi, kun aina on isolla lapsella kurahousut. Ei kukaan 9 vuotias oikeasti kuriksia pidä
En tiedä sinun fetisseistäsi, mutta ainakin meillä maalla eli pienessä kaupungissa käytetään kuriksia, kirjoitin tuon edellisen viestin, tyttö on tosiaan 8,5 v, mutta miksei puoli vuotta vanhempikin käyttäisi.
"Joten puettiin softshelltakki- ja housut, niiden päälle ohuet kurahousut, villasukat, kumpparit, trikoopipo, kauluri, villatumput ja kurahanskat."
Mä vaihtaisin paksummat housut kurahousujen alle. Tarkistaisin myös, että tumput on kunnolliset paksut eikä ohkaiset alustumput, koska kurarukkanen itsessään ei eristä yhtään lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa koko meidän mammaporukka ollaan tietämättämme fetisteja, koska kun mennään loskakelissä puistoon, ihan jokainen lapsi on kuriksissa siellä. Ja ikää on kouluiän molemmin puolin. Tämä palsta on oikeastaan ainoa paikka, mistä olen kuullut, että kurikset olisivat lapselliset (lapsilla!).
Vierailija kirjoitti:
Täysin turhaa ja tarpeetonta ottaa nokkiinsa tuollaisista pikkuasioista. Softshell ei kokemukseni mukaan ole lämmintä edes kympin juoksulenkillä. Siksi en sitä juostessa käytä. Osa niistä päästää tuulen ja veden läpi. Jos pyyntööni hoidossa olevan lapsen lisävaatteista suhtauduttaisiin pikkumaisesti suuttuen ja valittaen, jäisi ulkoilut ja hoidot väliin. Saisivat hoitaa jatkossa lapsensa itse. Kolmen pojan äiti.
Ap:ta varmaan juuri se kiukuttaakin, kun itsekin tajusi, että se softpuku ei ollut niin lämmin. Pahinta on, kun joku toinen sanoo siitä, että on ollut väärässä.
Ap tässä! Vastauksiani:
"Ota huomioon, että nuo dementikot eivät ole koskaan kuulletkaan Soft Shellistä. Näyttää ohuelta, vaikka on lämmin."
Olen maininnut siitä, kun ostettiin uusi puku.
"Tiedätkö miten ne oikeasti tekivät ulkona? Kun me mentiin samanikäisen kanssa pulkkamäkeen, kyllä me laitettiin ihan toppahaalari kuriksien alle, eikä se ollut liikaa. Maa on oikeasti kylmä, vaikka on lämpöasteita."
Kävelyä luonnossa. Ei ole pulkkamäkeä.
"Äidillä meni nyt kuuppa jumiin."
Ei pahasti.
"Olisit kiitollinen, että mummo haluaa olla lapsesi elämässä mukana, vaateasiat on pikkujuttu, jonka voi ohittaa enempiä pulttia ottamatta."
Olen kiitollinen. Kuulostat tosin Trumpilta!
"Totuus saattaa olla sellainenkin, että ap on kilahtanut puolen sivulauseen hyväntahtoisesta kommentista, että onkohan Maijalla riittävästi päällä, johon olisi voinut asiallisesti vastata, että kyllä, tämä Softshell-materiaali on sopivan lämmintä ja toppahanskoja ei tarvita, koska kurahanskoissa on villahanskat alla. Piste."
Oli se vähän enemmän kuin sivulauseen puolikas.
"Mitäs sitten sanot kun itse tulet mummoksi ?"
En mitään.
"Jos lasta ei palellut, niin kai se sitten riitti. Riippuu mitä softshellin alla oli. Itselleni ainakin joudun laittamaan sinne vielä villaa alle, että tarkenisin. Ja trikoopipo on minustakin vielä liian ohut. Itse pukisin vielä enemmän vaatetta. "
Pitkikset ja villapaita alla.
"Itse asiassa +5 ei vielä ole lämmintä, ainakaan, jos aurinko ei paista. Äkkiä tulee kylmä, jos hetkenkin seisoskelee. Eri asia, jos vaikka hiitää tai on pulkkamäessä, jossa liikkutaan reippaasti.
Mutta kurahousut 9 vuotiaalla? Luulin, että niitä pitää alla kouluikäiset. Vai oliko nämä sellaiset sadevaatte tyyppiset."
Kävelevät reippaasti yleensä, eivät ole niin vanhoja, että liikkuminen olisi hidasta. Kurahousut on ihan tavalliset, no siis kurahousut, onko niitä kovin monenlaisia. Ohutta muovikangasta, puetaan muiden vaatteiden päälle, henkselit kiinni, lahkeet saappaiden varsien päälle ja lenkit alle. Käytetään näitä yleensä silloin, kun autolla mennään kosteaan luontoon, kuten nytkin menivät.
Äidit ja tyttäret, osa 845629.