Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummohan se taas tietysti paremmin tietää, paljonko pitää lapsella olla päällä!

Vierailija
28.02.2025 |

Ajatelkaa, kun lapsi sentään on jo kohta 9 v, mutta minähän en tietenkään osaa valita sopivia vaatteita. En tietenkään. Tilanne se, että lapsi oli menossa isovanhempien kanssa ulkoilemaan, me puettiin valmiiksi ja hakivat lapsen pihalta mukaansa. Mittarissa oli jo +5 astetta ja ihan tyyni keli. Ajattelin, että kyllä siellä tarkenee vähemmälläkin, liikkuvat kuitenkin koko ajan, ja kun on juuri hankittu softshellpuku, niin voisi laittaa nyt sen. Joten puettiin softshelltakki- ja housut, niiden päälle ohuet kurahousut, villasukat, kumpparit, trikoopipo, kauluri, villatumput ja kurahanskat. Mummo valitti hysteerisenä, että kyllä olisi pitänyt olla vielä toppavaatteet, koska luntakin vielä on maassa! Ja paksumpi pipo ja toppahanskat blaa blaa blaa. Ja minä kysyin myöhemmin lapselta, että paleliko, niin sanoi, että ei yhtään!

Kai mun pitää antaa tuo huostaan, koska en vaan osaa. Oliko tämä nyt oikeasti jäätävän liian vähän vaatetta ja tuleeko kohta keuhkokuume?

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Autossa ei pidäkään matkustaa toppavaatteissa. Lasta ei saisi laittaa turvaistuimiin toppavaatteisiin. Vyöt jää liian löysälle."

Kuinkas moni nuodattaa tätä päivittäisillä lyhyillä automatkoilla....?

Vierailija
42/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mumma ja Pu... tietäisivät paremmin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän aloittajan kuvaama asukokonaisuus on tyypillisesti hiukan myöhemmän kevään vaatetta, elikkä ymmärrän sen, että on kysytty, onko riittävästi.

Vierailija
44/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit iloinen että lapsen isovanhemmat haluaa olla tämän elämässä mukana ja ovat huolehtivaisia eikä esim välinpitämättömiä juoppoja, ja lakkaa rutisemasta joutavista asioista. 

No en mä nyt ihan tosissaan tosissaan valita, mutta hassua silti koska a) ei ole todellista paleltumistavaaraa näin lämpimällä ja b) iso lapsi osaa sanoa itse, jos paleltaa.

Itse asiassa +5 ei vielä ole lämmintä, ainakaan, jos aurinko ei paista. Äkkiä tulee kylmä, jos hetkenkin seisoskelee. Eri asia, jos vaikka hiitää tai on pulkkamäessä, jossa liikkutaan reippaasti.

Mutta kurahousut  9 vuotiaalla? Luulin, että niitä pitää alla kouluikäiset. Vai oliko nämä sellaiset sadevaatte tyyppiset.

Vierailija
45/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Autossa ei pidäkään matkustaa toppavaatteissa. Lasta ei saisi laittaa turvaistuimiin toppavaatteisiin. Vyöt jää liian löysälle."

Kuinka moni 9v edes istuu turvaistuimessa? Eikös tuon kokoinen käytä pelkkää koroketta ja silloin luulisi toppavaatteiden olevan ihan sallittuja. 

Vierailija
46/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotiaalle kurahousut??? Kas kun ei villapukua ja haalaria.

Mummo on oikesssa. Jäinen maa hönkää kylmää, pelkkä softshell ei riitä, siinä ei ole edes vuoria.

Vierailija
47/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni 9v edes istuu turvaistuimessa? Eikös tuon kokoinen käytä pelkkää koroketta ja silloin luulisi toppavaatteiden olevan ihan sallittuja. 

Turvaistuimen suositusrajahan nousi, olikos se 150 senttiin, eli kyllä kaikki 9-vuotiaat on vielä alle sen.

Vierailija
48/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme naisvihaa iäkkäitä naisia kohtaan täällä.... Muistakaa palstanaiset teitä odottaa sama kohtalo!

Vierailija
49/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummo haki 9v tytön kävelylle ja asuksi riitti ihan hyvin farkut, collegepusero ja kevyttoppatakki, tietty käsineet, pipo, alusvaatteet ja sukat myös. Ei käynyt edes mielessä, että pitäisi olla jotkut kuravaatteet tuossa iässä.

Mitä teillä tehdään, kun mennään kävelylle? Remutaan jossain lumikasoissa ja hypitään lätäköissä?

Vierailija
50/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista tekstiä että mummu ei koskaan ole kuullutkaan softshellistä! Minulla on lapsenlapsia ja olen heille ostanut softshell haalareita. 

Ikävää että olet noin kiittämätön kun saat apua lapsenhoitoon.

Toivottavasti elämä opettaa käytöstapoja, sinäkin vanhenet .

Vierailija
51/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit iloinen että lapsen isovanhemmat haluaa olla tämän elämässä mukana ja ovat huolehtivaisia eikä esim välinpitämättömiä juoppoja, ja lakkaa rutisemasta joutavista asioista. 

No en mä nyt ihan tosissaan tosissaan valita, mutta hassua silti koska a) ei ole todellista paleltumistavaaraa näin lämpimällä ja b) iso lapsi osaa sanoa itse, jos paleltaa.

Itse asiassa +5 ei vielä ole lämmintä, ainakaan, jos aurinko ei paista. Äkkiä tulee kylmä, jos hetkenkin seisoskelee. Eri asia, jos vaikka hiitää tai on pulkkamäessä, jossa liikkutaan reippaasti.

Mutta kurahousut  9 vuotiaalla? Luulin, että niitä pitää alla kouluikäiset. Vai oliko nämä sellaiset sadevaatte tyyppiset.

Meillä (ei ap) on pari astetta plussalla ja toppavaatteilla ehdottomasti mennään, kun lähdetään kohta samanikäisen kanssa metsäkävelylle. Kurahousut myös, kun on vielä märkä metsä. Tällaiset prismasta ostetut siniset peruspöksyt (https://www.prisma.fi/tuotteet/110326544/didriksons-lasten-sadehousut-p…), onko nämä "sadevaatetyyppiset", on kai?

Vierailija
52/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla hoidossa -> mummo määrää.

Minä ainakaan en veisi tuota ulkoilemaan. Se on sitten kuitenkin sinun vikasi, kun sillä on kuset housussa keskellä yötä.

Se nimittäin on, jos viet tuollaisen mäkeen.

Vierailija
53/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mummo haki 9v tytön kävelylle ja asuksi riitti ihan hyvin farkut, collegepusero ja kevyttoppatakki, tietty käsineet, pipo, alusvaatteet ja sukat myös. Ei käynyt edes mielessä, että pitäisi olla jotkut kuravaatteet tuossa iässä.

Mitä teillä tehdään, kun mennään kävelylle? Remutaan jossain lumikasoissa ja hypitään lätäköissä?

Toiset opettaa jo nuorille lapsille, että eläminen on kielletty. Mihinkään ei voi koskea, ei hyppiä, eikä edes istua pihalla. Toiset tykkää elää! Tehdä ja liikkua. Huono pukeutuminen estää kaiken hauskanpidon. 

Motoriikka kehittyy lapsena. Kankea ja lapsi on kankea (ja lihava) aikuinen.

Vierailija
54/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsella ole lainkaan kavereita, kun tarvitaan mummoa turvaksi ulkoiluun? Meillä 9v osaa hoitaa ulkoilunsa itse ja niin osaa mummokin.

Vierailija
55/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmasluokkalaisella kurahousut ja kurahanskat? Onko tämä taas sen kura-asufetistin (pedo) aloitus?

Tuonikäiset käyttää goretex-hanskoja tms. jos on märkää. Ei noin isoille lapsille yleensä edes löydy sopivia kuravaatteita. 

Vierailija
56/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vastatko tälle kuravaatepervolle. Nämä "isot lapset kuravaatteissa" -tarinat toistuu aika ajoin. Ap:lla ei ole lapsia, hänellä on sairas fetissi. 

Vierailija
57/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan saa lämpöhalvauksen toppapuvussa kun ulkona on plussakeli. Jos lapsi liikkuu niin mieti itse miten kuuma jossain toppavaatteissa liikkuminen on. Suomalaiset lapset on usein ylipuettuja. Toppahaalarin alla fleece- tai villahaalari normi vaatteiden päällä, sitten vielä villapipoja toppahuppu sen päälle. Moni vauva on vielä pakattu toppavilttiin ja sitten istuvat tamineet päällä kun äiti käy kaupassa, huoh tekee pahaa katsoa kun lapset ähkyy noissa tamineissa. 

Vierailija
58/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmasluokkalaisella kurahousut ja kurahanskat? Onko tämä taas sen kura-asufetistin (pedo) aloitus?

Tuonikäiset käyttää goretex-hanskoja tms. jos on märkää. Ei noin isoille lapsille yleensä edes löydy sopivia kuravaatteita. 

Meidän 9-vuotias on tokalla ja aloittajan lapsihan oli vasta 8-vuotias, eli tokalla ilmeisesti myös. Meidän on keskipituinen ja hyvin löytyi koko sekä housuista että hanskoista (laitoin edellä prisman linkin). Mielestäni tuo on nyt makuasia, kumpia käyttää, kannattaako siitä kiistellä, gorea vai tavallisia kuravaatteita. Itse koen, että on kivempi tulla sisälle, kun kurahousut ja hanskat voi riisua jo oven ulkopuolella ja huuhtoa siellä.

51

Vierailija
59/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää vastatko tälle kuravaatepervolle. Nämä "isot lapset kuravaatteissa" -tarinat toistuu aika ajoin. Ap:lla ei ole lapsia, hänellä on sairas fetissi. 

Suurin osa palstanaisista vielä uskoo tätä tarinaa...

Vierailija
60/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista tekstiä että mummu ei koskaan ole kuullutkaan softshellistä! Minulla on lapsenlapsia ja olen heille ostanut softshell haalareita. 

Ikävää että olet noin kiittämätön kun saat apua lapsenhoitoon.

Toivottavasti elämä opettaa käytöstapoja, sinäkin vanhenet .

En minäkään ihan tarkkaan tiedä, mikä on softshellien sopiva lämpötila-alue... enkä ole kovin vanha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan